پاورپوینت عوامل اجتماعی فرهنگي مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادويي در دزفول 💯

دانلود پاورپوینت عوامل اجتماعی فرهنگي مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادويي در دزفول باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

پاورپوینت عوامل اجتماعی فرهنگي مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادويي در دزفول

پاورپوینت-عوامل-اجتماعی-فرهنگي-مؤثر-بر-گرایش-زنان-به-اعمال-جادويي-در-دزفوللینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 19 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بنام خدا
عوامل اجتماعی فرهنگي مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادويي در دزفول
چکيده
اين تحقيق به دنبال علل اجتماعي و فرهنگي است كه زنان را به سوي نظام شناختي – كنشي مبتني بر “جادو” و از جمله پديده هايي چون فال قهوه و دعانويسي مي كشاند . دراين تحقيق كه بر اساس روش كيفي و تفسيري بوده، با شناسايي مكانهايي كه در آن ها چنين اعمالي انجام مي گيرد، با زناني كه به اين اماكن مراجعه مي كنند مصاحبه شده در مجموع با 16 زن روستايي و 12 زن شهري مصاحبه فردي به عمل آمد. به نظر مي رسدعلت مراجعه زنان گروه مورد مطالعه به اين اماكن به چند منظور كلي است: بخت گشايي، حل اختلاف زناشويي ، شفا، يافتن اشياي گم شده، رفع نازايي، پسرزايي، استخاره ، تعبيرخواب ، كنجكاوي نسبت به آينده.
به نظر مي رسد اكثر زنان مورد مطالعه كه به اين اماكن مراجعه مي كنند تقديرگرا و ديندار هستند و از نوعي ديدگاه شهودي برخوردارند و به ميزان بالايي كليشه هاي جنسيتي را پذيرفته اند. بين متاهلين و مجردين در گرايش به “جادو” تفاوت خاصي وجود ندارد؛ اين نكته در باره زنان شهري حايز اهميت است كه میزان سن ، برخلاف روستاييان بر نوع گرايش “جادويي” تاثير گذار است ؛ هم چنين قوميت ، تحصيلات و پايگاه اجتماعي – اقتصادي را نیز از ديگر عوامل موثر در نوع گرايش به جادو در شهر بايد محسوب كرد.
واژگان کليدی : پایگاه اقتصادی – اجتماعی، تقدير گرايي ، جادو ، دعا نويسي ، دين داری ، شهود ، کليشه های جنسيتی .
تصور رايج بر آن است كه دنياي معاصر و”جادو” دو مفهوم غير قابل سازش با همند ، اين تصورناشي از اين پنداره است كه دنياي معاصر مبتني بر پيشرفت فن آورانه است و” جادو” سدي جدي در برابر چنين پيشرفتهايي است. اما آنچه مشهود است ، اين كه نظام شناختي – كنشي مبتني بر جادو در دنياي معاصر حضور دارد، حال يا در اشكال قديمي خود يا بازتوليد شده در اشكال جديد كه حامل همان محتواي قديمي است .
“جادو magic به طور كلي به روشهايي اطلاق مي شود كه با هدف تاثيرگذاري بر طبيعت با استفاده از ابزارهاي غيبي و با اتكا بر حضور ارواح يا نيروهايي خارق العاده انجام مي گيرد (ريوير ، 1388 : 190 ) ”
جادوگران و دعانويسان از طلسم استفاده زيادي مي كنند پس آشنايي با اين مفهوم نيز بي فايده نيست: طلسم مرکب از کلمات و اشکال و ارقام و جداول است ، كه توسط دعا نويسان و جادو گران روي کاغذ و تکه ي فلز و پوست حيوانات نقش مي شود ، در طلسم کلماتي از دعا را با حروف ناخوانا مي نويسند ( تناولي 1385) .
دعا نویسی به ادعاي قائلين بدان علم استفاده از قدرتهای پنهان موجود درحروف و اعداد و تمام اجزای هستی برای اثر گذاشتن روی اجزای دیگر هستی در جهت حل مشکلات مادی و معنوی است. http://rahnama1845.blogfa.com/post-10.aspx) )
از طرفي به نظر مي رسد رجوع به دعانويس توسط بخشي از نظام ديني تقويت مي شود و دين داري Religiousness به بياني کلي يعني داشتن اهتمام ديني به نحوي که نگرش ، گرايش و کنش هاي فرد را متاًثر سازد ( شجاعي زند 1384 : 36 ) .
مقدمه و طرح مساله
انفعال و سستي حاصل از گرايش به جادو چون يك ابتلاي اجتماعي است به نظر مي رسد اين انفعال و تقدير گرايي Fatalism كه عبارت است از پذيرش بي چون و چرا ي امور و تسليم شدن در برابر وقايع و آنان را خارج از حيطه تسلط انساني دانستن( بيرو : 1380 : 263) مي تواند از عوامل موثر بر گرايش به جادو باشد براي آنكه از طريق جادو بر اين چنين نيروهاي مافوق انساني تاثير گذارد .
د ر اين ميان زنان به دليل نابرابري ها و نظام سلطه ي مردانه بيشتر به سمت وسوي سرنوشت گرايي ، افکار قضا قدري و سوگواري ها و غصه ها و ترس ها کشانده شدند ودر پي آن چاره را در جادو و دعا نويسي مي بينند .
از آن جايي که در تحقيقات پيشين تأثيرعامل جنسيت در گرايش به خرافات نشان داده شده ، اين مقاله به دنبال آن است كه گرايش زنان به امور جادويي و اشكال متداول نظام شناختي- كنشي آنان و چرايي اين گرايش را به طور موردي در دزفول مورد بررسي قرار دهد .
هدف تحقیق
هدف مقاله حاضر آن است كه گرايش زنان به امور جادويي و اشكال متداول نظام شناختي- كنشي جادويي آنان و چرايي اين گرايش را به طور موردي در شهردزفول واقع درشمال استان خوزستان مورد بررسي قرار دهد و گرايشهاي جادويي زنان شهري و روستايي مورد مطالعه را با يكديگر مقايسه كند .
 
مقدمه و طرح مساله

 

دانلود فایل