پاورپوینت بررسی مدل الماس پورتر (با بیان چند نمونه)

پاورپوینت بررسی مدل الماس پورتر (با بیان چند نمونه)

پاورپوینت بررسی مدل الماس پورتر (با بیان چند نمونه)

پاورپوینت بررسی مدل الماس پورتر (با بیان چند نمونه)

دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1.736 مگا بایت
تعداد صفحات 28
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : 28 صفحه

بررسی مدل الماس پورتر (با بیان چند نمونه) چرا برخی كشورها در رقابت بین‌الملل از دیگران موفق‌ترند؟ این پرسش اقتصادی در عصر حاضر، ذهن اغلب اقتصاددانان، مدیران صنایع و شركت‌ها و حتی دولتمردان را به خود مشغول ساخته است. به بیان دیگر، بحث رقابت‌پذیری یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های تجارت و فعالیت در محیط پویا و رقابتی امروز است. نظریه‌ای كه بتواند بیشتر نیازها و شرایط فوق را پاسخگو باشد، مدل “الماس مزیت رقابت ملی” مایكل پورتر است. بااینکه این مدل با انتقاداتی از طرف صاحبنظران روبروشده که منجر به انجام اصلاحاتی در این مدل و ایجاد الماس مضاعف شده است ولی این مدل به ایجاد بینشی عمیق در بین مدیران، اقتصاددانان و سیاست‌گذاران برای تنظیم مناسب‌ترین استراتژی به منظور ارتقای موفقیت رقابتی در سطح بین‌المللی كمك می‌كند.مفهوم و پیام اصلی این مدل، چگونگی شكل‌دهی به محیط اقتصادی كشورها در راستای دستیابی به موفقیت‌های جهانی می‌باشد. در این مقاله مدل الماس پورتر و همچنین پاره ای از انتقادات وارد بر این مدل توضیح داده شده است. در پایان نیز نمونه هایی که از این مدل در صنایع مختلف استفاده کرده اند، گنجانده شده است.
رقابت‌پذیری : توانایی اقتصادی بنگاه برای ثابت نگه‌داشتن یا افزایش سهم بازار خود در هر بازار و فعالیتی است به گونه‌ای كه با افزایش درآمد واقعی، استانداردهای زندگی و سود افزایش‌یافته و یا اینكه حداقل كاهش پیدا نكند.رقابت‌پذیری متأثر از عوامل متعدد، اقتصادی، اجتماعی و… است و در سایه برنامه‌های ملی و هدایت اقتصاد دولت‌ها حاصل می‌شود و به مفهوم اجتماع ساده بنگاه‌های منفرد رقابت‌پذیر نیست. برای بررسی اینکه چرا ملل در صنایع خاصی از مزیت رقابتی و استدلالاتی برای استراتژی کمپانی و اقتصاد ملی نائل میشوند، پورتر ، استاد دانشكده مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد، تحقیقی 4 ساله در 10 کشور تجاری مهم یعنی دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره، سنگاپور، سوئد، سوئیس، انگلستان و آمریکا انجام داد. وی به همراه تیمی که شامل 30 پژوهشگر بود، که بیشتر آنان بومی کشورهای مورد بررسی بودند، این پژوهش را انجام داد.
.پورتر نتیجه این پژوهش را به طور کامل در کتاب “مزیت رقابتی ملل” در سال 1990 و ارایه مدل الماس بیان نمود. مدل الماس رقابت ملی پورتر نگرش پورتر، مزیت رقابتی یك كشور در صنعتی خاص عبارت است از: “توانایی و قابلیت آن كشور برای ترغیب شركت‌ها به استفاده از كشورشان به عنوان سكویی برای انجام فعالیت‌های تجاری”.
در نهایت پورتر به “چهار مشخصه كلی یك كشور” اشاره می‌كند كه برحسب ویژگی‌هایشان، می‌توانند مزیت رقابتی ایجاد كنند یا مانع آن شوند. این چهار عامل عبارتند از:

1- شرایط عوامل تولید(درونی)
2- شرایط تقاضا
3- صنایع مرتبط و پشتیبان
4- استراتژی، ساختار و رقابت‌پذیری شركت مدل الماس پورتر
(پورتر، 1999، ص211) 1- شرایط عوامل تولید(درونی) وضعیت یك كشور براساس عوامل تولید نظیر نیروی كار یا زیرساختارهای یك كشور (منطقه) كه برای رقابت در یك صنعت معین ضروری است. پورتر فاکتورهای درونی را در دو دسته تقسیم بندی می‌کند: – فاکتورهای عمومی شامل مواردی مانند مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی بدون مهارت خاص
– فاکتورهای تخصصی شامل مواردی مانند نیروی انسانی ماهر و متخصص، دانش فنی پیشرفته و فناوری پیشرفته. – فاکتورهای تخصصی در مقایسه با فاکتورهای عمومی مزیت رقابتی پایدارتری را ایجاد می كند 2- شرایط تقاضا ماهیت تقاضای داخلی برای محصولات یا خدمات یك صنعت است . اندازه و رشد تقاضا در رقابت‌پذیری صنایع تاثیر بسزایی دارد. پورتر معتقد است که وجود بازار داخلی بزرگ و در حال رشد موجب تشویق سرمایه گذاران برای توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری گردیده و این مسئله به عنوان مزیت رقابتی برای آن ملت محسوب می‌گردد. در مقابل، بازارهای داخلی کوچک که دارای رشد پایینی هستند شرکتها و صنایع را به دنبال فرصتهای صادراتی می‌کشاند .


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.