پاورپوینت بررسی خانه طباطبائی

پاورپوینت بررسی خانه طباطبائی

پاورپوینت بررسی خانه طباطبائی

پاورپوینت بررسی خانه طباطبائی

دسته بندی معماری
فرمت فایل pptx
حجم فایل 623 کیلو بایت
تعداد صفحات 25
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پاورپوینت خانه طباطبائی در 25اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

مقدمه

این خانه در نزدیكی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مباركه امامزاده سلطان امیراحمد (كه این بقعه نیز از آثار هنری قرن نهم و دهم می باشد ) خانه باشكوهی وجود دارد و به خاطر اینكه سنگ بنای این خانه را شخصی به نام حاج سید جعفر طباطبائی نطنزی بنا نهاده است به خانه طباطبائی موسوم و مشهور گردیده است . در زمینی به مساحت 4730 مترمربع و در حدود سال 1250 قمری با مهارت و هنرمندی معمار معروف كاشانی استاد علی مریم احداث گردیده است .

خانه طباطبایی‌ها مشتمل بر چهار صحن و حیاط می باشد كه حیاط مركزی متعلق به قسمت بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یك حیاط متعلق به خدمه بوده است .

قسمت اندرونی

خانه شامل اتاق پنج دری ساده در مركز و دو حیاط در دو طرف آن و دارای سرداب هائی كه بادگیرها هوا را در آن جریان می دهند كه این قسمت محل سكونت خانواده مرحوم طباطبایی بوده است . حیاط ضلع شمال غربی بزرگتر و تعداد اتاقهای آن بیشتر می باشد و دارای سرسرای پذیرائی مجزائی است . در زیر قسمت اندرونی مخصوصا اتاق مركزی سرداب بزرگی قراردارد كه دارای مشخصات منحصر به فرد خود است و به علل مختلف از جمله وجود بادگیر ، سقف ضربی ، نوع مصالح به كار رفته در بدنه ، دو جداره بودن بدنه ، وجود حوضی كه قبلا مركز سرداب بوده ، اختلاف ارتفاع با سطح كوچه حدود 8 تا 10 متر ، نسیم خنكی كه از سطح حوض حیاط مركزی وارد زیرزمین می شود ، همه این عوامل باعث شده تا به خصوص در فصل تابستان 15 تا 20 درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون آن مشاهده شود .

اسناد و قراین نشان می دهد كه هنرمند بزرگ و نقاشباشی دربار ناصرالدین شاه قاجار یعنی میرزا ابوالحسن غفاری كاشانی ملق به صنیع الملك با مالك خانه دوستی نزدیك و مراوده خانوادگی داشته لذا به احترام دوستی كه با مرحوم طباطبائی داشته در اجرای گچ بری ها و ترسیم نقاشی های این خانه نظارت داشته این و این مطلب ارزش و اعتبار تزئینات خانه طباطبائی را بسیار افزایش می دهد .

حیاط خدمه

شامل اتاقهای خدمه ، زیرزمین خدمه ، آشپزخانه و اصطبل زمستانی و تابستانی می باشد كه تعدادی از تاقهای خدمه از بین رفته است .

آب خانه از دو رشته قنات دولت آباد و نصرآباد تامین می گردیده است . خانه طباطبائی دارای 5 درب ورودی می باشد كه ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می گردد . علت پیچ و خم های راهروهای ورودی جهت شكستن اختلاف ارتفاع و نداشتن دید مستقیم است .

لازم به توضیح است كه خانه مسكونی و زادگاه شادروان سپیده كاشانی شاعر بزرگ معاصر نیز در مجاورت خانه طباطبائی در جنوب آن قرار دارد .