نياز به اصلاحات سيستم توزيع برق و آموزش مشتركان (ورد) 💯

دانلود نياز به اصلاحات سيستم توزيع برق و آموزش مشتركان (ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

نياز به اصلاحات سيستم توزيع برق و آموزش مشتركان (ورد)

نياز-به-اصلاحات-سيستم-توزيع-برق-و-آموزش-مشتركان-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نياز به اصلاحات سيستم توزيع برق و آموزش مشتركان
‏سيستم توزيع ‏نيروي برق داراي پراكندگي جغرافيايي زيادي است. افزايش حجم و پيچيدگي سيستم مذكور ‏بتدريج در الزامات كنترل و پايش پارامترهاي سيستم تغييراتي را به وجود آورده است. ‏تعداد مشتركان برق به صورت تصاعدي در حال فزايش است. بيشتر تاسيسات برق در حال حاضر ‏توجه بيشتري را به اصلاحات بخش توليد نيرو و انتقال معطوف كردهاند. مشتركان مرتبط ‏با شبكه توزيع به استمرار تامين نيروي داراي كيفيت خوب نيازمندند. تجهيزات برقي يا ‏الكترونيكي بسيار ظريفي كه نيازمند يك نيروي برق با كيفيت هستند به بازار عرضه مي ‏شوند. در اصل، كيفيت خوب برق به سطح ولتاژ مناسب مربوط ميشود.
‏رشد سريع در ‏تقاضاي برق در سراسر جهان قابل انتظار است. بسياري از كشورها از جمله هندوستان به ‏منظور افزايش كارايي و كاهش هزينههاي خود، در حال تجديد ساختار صنعت نيروي برق است. ‏محيط رقابتي بازار برق ايجاد شده و اين موضوع، ساختار و مالكيت صنعت تامين نيرو را ‏تحت تاثير قرار خواهد داد. بخش توزيع اينك از مشاركت بخش خصوصي استقبال ميكند كه ‏اين امر باعث ترغيب به رقابت خواهد شد. هر طرف خواهد كوشيدتا مشتركاني راجذب كرده و ‏تلاش خواهد كرد تا كيفيت تامين نيرورا حفظ كند. ما براي تضمين اين كه ولتاژ و ‏استمرار نيروي تحويلي به مشتركان رادر يك سطح قابل قبولي نگه خواهيم داشت نياز به ‏سيستمهاي موثر و كارا داريم. ايمني و به صرفه بودن عمليات نيز از يكي ديگر از جوانب ‏مذكور محسوب ميشود.
‏در صورتي كه اصلاحات انجامي در بخش توزيع، كيفيت خوب نيروي ‏برق را تضمين كند آنگاه مشتركان ترغيب خواهند شد تا از حداكثر نيروي برق استفاده ‏كنند. يك تصميم غيرعاقلانه توسط مشتركان مبني بر استفاده از حداكثر نيرو بدون ‏بهينهسازي استفاده از برق، بار سنگيني را بر آنها تحميل خواهد كرد. انتظار نداريم ‏كه آنها براي صرفهجويي در هزينه، برق خود را خاموش يا قطع كنند ولي ميتوانيم روشهاي ‏صرفهجويي در نيروي برق توسط آنها را با گزينش تجهيزات برقي داراي كيفيت مناسب، ‏آموزش دهيم. در صنايع هندوستان در اكثر موارد، كيفيت محصولات نهايي حفظ نميشود آنها ‏به منظور كاهش هزينه توليد خود از كيفيت آن ميكاهند. توليدات ياد شده كارآيي در ‏انرژي نداشته و بدون ارايه خروجي مطلوب، نيروي بيشتري را نيز مصرف ميكنند. از اين ‏رو بايد آموزشهاي لازم به مشتركان داده شود به طوري كه بتوانند در بهرهبرداريهاي ‏خاص از تجهيزات مناسبي استفاده كنند.
‏ما براي تضمين تامين پايا و مستمر نيرو از ‏پستهاي توزيع برق و بهرهبرداري موثر و كارا از برق توسط مشتركان بايد روي طراحي، ‏معيارهاي مناسبي جهت حفظ سيستم توزيع و برنامه آموزشي جامعي در مورد مشتركان تاكيد ‏كنيم. نويسندگان متعددي در حيطه مديريت بار و آموزش اپراتور، نظريات و كمكهاي خود ‏را ارايه كردهاند ولي هيچ كدام از آنها در مورد آموزش مشتركان حرفي به ميان ‏نياوردهاند. قبل از طرحريزي يك برنامه آموزشي مناسب،به منظور اتخاذ تصميم در مورد ‏سرفصل دروس و طرح كاري آموزشهاي ياد شده، نياز به تحقيق و مطالعه مشتركان در مناطق ‏مختلف وجود دارد.
‏اين مقاله در اساس، جوانب متعدد آموزش مشتركان را برجسته ‏ميسازد. همراه با استدلالهاي انجامي، نتايج آزمايشات مختلف نيز ارايه ‏ميشود.
‏اصلاحات در سيستم توزيع نيرو:
‏مسووليت تامين مستمر نيروي مشتركان ‏متعدد مناطق مختلف در اصل بر عهده افراد بهرهبردار و تعمير و نگهداري سيستم است
. ‏روز به روز بر بار سيستم ياد شده افزوده ميشود ولي سيستم نيرو همگام با آن گسترش ‏نمييابد. اين امر به تريپهاي متناوب سيستم ميانجامد. بار اضافي بر خطوط توزيع و ‏تامينكنندگان نيرو و خارج از محدوده ايمني آنها تحميل ميشود كه باعث افزايش افتهاي ‏توزيع ميشود. حتي اگر ما از افتهاي نيروي ناشي از دزديهاي رخداده صرفنظر كنيم ساير ‏افتهاي فني مرتبط با حجم نامناسب سيمها و بار نامتوازن، مقدار بسيار قابل توجهي را ‏به خود اختصاص ميدهند. افتهاي ناشي از هارمونيكهاي توليدي در سيستم توسط تجهيزات ‏مدرن تا بحال مورد توجه واقع نشدهاند. بار سيستم توزيع نيرو نيز متعادل و متوازن ‏نميشود. مشتركان، به دلخواه خود به برق متصل ميشوند. اگر يك فاز از برق قطع ميشود ‏او وسايل و تجهيزات خود را به فاز ديگري وصل ميكند. سيستم توزيع در خانه مشترك، ‏بوسيله يك سيمكش خصوصي نگهداري ميشود در حالي كه اداره ذيربط از كمبود شديد نيروي ‏بهرهبردار رنج ميبرد.
‏اصلاحات سيستم توزيع بطور طبيعي شامل جوانب بهرهبرداري ‏سيستم به شرح مندرج در زير ميشود:
1- ‏اندازهگيري (كنتور خواني) پستهاي برق
2- ‏تعادل بار
3- ‏تعمير و نگهداري خط
4- ‏پاسداري و ايمنسازي خط
5- ‏برنامهريزي ‏مجدد يا ناحيهبندي فيدر (در صورت بروز خطا) و طراحي
6- ‏سوييچينگ ظرفيت به منظور ‏كنترل ولتاژ
7- ‏تعمير و نگهداري پستهاي برق
8- ‏مميزي انرژي
9- ‏تجزيه و ‏تحليل پارازيت يا جريان مزاحم
10- ‏كنترل سطح ولتاژ توسط OLTC
11- ‏حفظ و ‏نگهداري كاركنان مناسب ويژه تعمير و نگهداري
‏آموزش مشتركان:
‏عادات مصرف ‏برق هنديها به شكل جدي ناكارآمد است. آنها بطور طبيعي از كيفيات محصولات در دسترس ‏در بازار اطلاعي ندارند. نميدانند كه الزامات بهينه در قبلا نيازشان چيست و چگونه و ‏كجا يك وسيله برقي را نصب كنند. هر فرد در مورد خانهسازي، دوختن لباس و تهيه غذا و ‏غيره بيش از اندازه مورد نياز برق مصرف ميكند. برخي از افراد زندگي خود را بر پايه ‏درآمد خود پيريزي نميكنند زيرا با كمال بيدقتي و نابخردانه مصرف كرده و ميشود گفت ‏كه ولخرجي ميكنند. آنها موفق به استفاده بهينه از دانش و آگاهي خود – درصورت وجود- ‏نميشوند و در اغوا شدن در قبال محيط فريبآميز خود استعداد نشان ميدهند. اين وظيفه ‏آموزش است كه رفتارهاي آنها را اصلاح كرده و آنها را تربيت كند.
‏ما در آموزش ‏مشتركين بايد در وهله نخست، مشتركين را در گروههاي مختلف طبقهبندي كنيم. اين ‏طبقهبندي هم ميتواند بر اساس گروه درآمد باشدو هم ميتواند بر پايه طبقهبندي تحصيلي ‏و آموزشي انجام پذيرد. يك طبقهبندي فرعي ديگر نيز ميتواند بر اساس نوع تجهيزات برقي ‏مورد استفاده در زندگي روزمره آنها صورت بگيرد. پيش از طراحي سرفصلهاي آموزشي بايد ‏در وهله اول به سوالات زير توجه كنيم:
1- ‏چرا به مشتركان آموزش ميدهيم؟
2- ‏چه ‏چيزي بايد آموزش داده شود؟ – فعاليتها، نگرشها و غيره
3- ‏آموزش در كجا بايد اجرا ‏شود(در خانههاي مشتركان يا مراكز آموزش)؟
4- ‏با چه تجهيزات و وسايلي (چند عدد و ‏دفترچههاي راهنماي آموزش خاص)؟
5- ‏آموزش چه زماني و به چه مدتي ارايه ميشود (يك ‏هفته يا يك ماه)؟
6- ‏تواتر و ترتيب آموزش چگونه خواهد بود؟
7- ‏فعاليتها چگونه ‏انجام ميشود.؟
8- ‏روش تدريس مطالب آموزشي چگونه خواهد بود؟
9- ‏مدرس دوره ‏آموزشي كيست؟
10- ‏كارآموزان دوره آموزشي چه كساني خواهند بود؟
11- ‏روش ‏ارزشيابي چگونه خواهد بود؟
12- ‏مشكلات، خطاها و روشهاي اجراي آموزش چگونه مورد ‏پايش قرار ميگيرند؟
13- ‏نگرش و نظر كارآموزان در قبال آموزش چيست؟
‏آموزش ‏مشتركان بايد با حذف اتلاف مصرف انرژي، بهبود استانداردها و مشكلات مالي آنها مرتبط ‏باشد. ما در اين مقاله عملكرد لامپهاي مختلف برق، لامپهاي كوچك فلوئورسنت، فنها، ‏پايدارسازها و پمپهاي آب را بررسي كرده و عملكرد آنها را در سطوح مختلف ولتاژ مورد ‏آزمايش قرار داديم كه نتايج آن به صورت مقابلهاي و مقايسهاي ارايه ميشود. با ‏استفاده از نتايج اين آزمايش ميتوانيم مشتركان را در مورد انتخاب يك وسيله خاص نه ‏تنها بر اساس هزينه آن بلكه به استناد كيفيت و عملكرد آن متقاعد سازيم. جمع خالص ‏مقدار هزينه صرفهجويي شده در طول عمر مفيد وطبيعي اين تجهيزات را ميتوان بر اساس ‏اين آزمايشات پيشبيني كرد.
‏لامپهاي معمولي و فلوئورسنت كوچك:
‏ما در ‏مقايسه با كشورهاي توسعه يافته كه بطور ميانگين بين 8 الي 9 درصداز نيروي برق ‏توليدي را صرف روشنايي ميكنند حدود 17 تا 20 درصد را صرف اين كار ميكنيم. ميانگين ‏سطوح روشنايي در تاسيسات مهم حتي در سطح استفاده بسيار بالا حدود 40 الي 50 درصد ‏كمتر از موردمشابه كشورهاي توسعه يافته است كه از منافع فناوريهاي پيشرفته و بهترين ‏فعاليتهاي تعمير و نگهداري سودي برند. اين امر حاكي از آن است كه دامنه شمول مصرف ‏انرژي با استفاده از فناوريهاي موثر و كاراي روشنايي به عنوان ذخيره نيرو، تاثير ‏مستقيمي روي محيطزيست ما دارد. ثابت شده است كه صرفهجويي يك واحد نيروي برق در نقطه ‏استفاده آن، صرفهجويي دو واحدي در نقطه توليد را بدنبال دارد.
‏لامپهاي روشنايي ‏كاراي انرژي نه تنها از حداقل منابع طبيعي ما استفاده ميكنند بلكه در كنار لامپهاي ‏الكترونيكي تنظيمكننده جريان و داراي كارايي بالا ميتوانند به عنوان بهترين گزينه ‏در روشنايي موثر داخل منازل تلقي شوند. هميشه در هنگام اتخاذ تصميم در مورد انتخاب ‏وسايل و تجهيزات روشنايي مصرف انرژي، نيروي كلي سيستم را مدنظر قرار داده و هزينه ‏اجرا و تعمير و نگهداري را با توجه به صرفهجويي اقتصادي، صرفهجويي بار سيستمهاي ‏تهويه هوا و صرفهجويي در پخش گرماي تجهيزات روشنايي را با استفاده از لامپهاي ‏الكترونيكي مدرن و منابع روشنايي موثر انرژي، محاسبه كنيد. به محض نصب تجهيزات ‏روشنايي، همانقدر كه دفع هر گونه گرد و غبار از روي لامپ و قطعات تجهيزات روشنايي ‏ساز كه ضريب خروجي نور را كاهش ميدهند اهميت دارد به همان اندازه نيز نگهداري ‏تجهيزات روشنايي حائز اهميت است. همچنين بجاي صبر كردن براي فرا رسيدن خرابي ‏لامپها، آنها را بايد بر طبق اطلاعات كارخانه سازنده آن عوض كرد زيرا نور آنها پس ‏از عمر مفيد و اعلام شده لامپ كه معمولاً بيشتر است كاهش مييابد. بسياري از توليدات ‏مربوط به فناوري قديمي حتي اگر شما عدد صفر را در برابر هزينههاي سرمايهاي آنها ‏قرار دهيد از طريق هزينههاي زيادتر اجرايشان، جيبتان را خالي ميكنند
.
‏در حال ‏حاضر چوكهاي الكترونيكي (Choke) ‏در بازار موجود است كه در مقايسه با چوك Cooper ‏داراي كيفيت خوب، ضمن ارزانتر بودن، سبكتر نيز است. ما براي توليد نوري همانند نور ‏ايجاد شده با لامپ الكترونيكي در مقايسه يا نور لامپ مغناطيسي، به حدود ده درصد ‏كمتر از نيروي لامپ نياز داريم. اين موضوع در كنار اين حقيقت كه افت وات لامپ در ‏مورد لامپهاي الكترونيكي فقط در حدود 5/1 الي 3 وات است در بهبود كارايي كل سيستم ‏به مقدار سيدرصد نتيجه ميدهد. جدول زير مشخصات و ويژگيهاي لامپهاي معمولي و ‏فلوئورسنتهاي كوچك را نشان ميدهد.
‏لامپ نئون:
‏لامپهاي نئون 60 و 100 ‏واتي معمولاً براي روشنايي منازل مورد استفاده قرار ميگيرند. اين لامپها در بازار ‏با نامها و نرخهاي مختلفي وجود دارند. جدول زير عملكرد لامپهاي متفاوت را نشان ‏ميدهد. مصرفكننده بايد در مورد نحوه محاسبه كردن مقدار خالص صرفهجويي در هزينه ‏انرژي را در عين حال كه سطح مطلوب روشنايي مورد نياز را تضمين كرده و از لامپ داراي ‏كيفيت مناسب بهره ميگيرد، آموزشي ببيند. جدول مذكور در زير بيانگر ميزان اثربخشي ‏لامپهاي خاص است.
‏فنهاي سقفي:
‏فنهاي سقفي در اندازهها و قدرتهاي مختلف ‏در بازار وجود دارند. بطور طبيعي فنهايي با اندازههاي 1200 ميليمتر و 1400 ميليمتر ‏در دسترس است. مشتركان نميتوانند تصميم بگيرند كه فن مناسب بزرگي اتاقشان كه هواي ‏خوبي را نيز توليد كند كدام است. اين فنها بسته به حجم و اندازه خودشان، نيروي برق ‏متفاوتي را مصرف ميكنند. مقدار هواي توليدي به زاويه تيغهها وابسته بوده و اين ‏زاويه مصرف نيرو را نيز تحت تاثير قرار ميدهد. از اين رو، در مورد انتخاب اندازه و ‏كيفيت مناسب فن، لازم است كه مشترك آموزش ببيند. جدول زير ميانگين مصرف نيرو (وات) ‏برخي از نمونهها را نشان ميدهد.
‏پايدارسازها:
‏در بيشتر خانهها به دليل ‏اينكه سطح ولتاژ مناسب توسط شركتهاي توزيع برق در يك سطح ثابتي نگه داشته نميشود ‏استفاده از اين پايدارسازها ضروري است. وارياسيون و تغييرات در سطوح ولتاژ بين 140 ‏تا 250 ولت است. اين امر استفاده از پايدارسازها را در مسير كنتور اصلي و يا ‏منحصراً ويژه يخچال و فريزر، تلويزيون و ساير دستگاهها و تجهيزات برقي الزامي ‏ميكند. قطعه اصلي اين پايدارسازها را ترانسهاي افزاينده يا كاهنده تشكيل ميدهد. اگر ‏چه ترانس طوري ساخته شده كه يك دستگاه كارا و موثري باشد ولي در صورتي كه سيمهاي ‏برق و موارد دروني آنها از كيفيت نازلي برخوردار باشند، اين موضوع كارايي ترانس را ‏كاهش ميدهد. چون پايدارسازهاي ياد شده هميشه به كنتورهاي اصلي وصل ميشوند از اين ‏رو، بطور طبيعي افتهاي ولتاژ، مستمر است. جدول زير مقايسهاي از نيروي مصرف شده توسط ‏يك پايدارساز يك كيلوولت آمپري را در شرايط بيباري نشان ميدهد.
‏معكوسكنندهها ‏و UPS ‏ها (منابع غيرقابل قطع نيرو):
‏مطالعهاي در مورد محل اقامت مشتركان كه حدود ‏يك هزار خانه را شامل ميشد انجام شد. يافتههاي اين تحقيق حاكي از آن بود كه بيش از ‏پنجاه درصد مشتركان از معكوس سازهاي 5/0 كيلووات آمپر استفاده ميكنند. اين دستگاه ‏مقدار قابل توجهي از نيرو را هنگام شارژ استفاده كرده و به دليل وجود تراشهاي تعبيه ‏شده در درون آن، باعث افت مستمر نيرو ميشود. همچنين اين دستگاهها همچنين منبع مهمي

 

دانلود فایل