مقاله ایمنی در ساختمان 💯

دانلود مقاله ایمنی در ساختمان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

مقاله ایمنی در ساختمان

مقاله-ایمنی-در-ساختمانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فلسفه‏ وجود‏ی‏ آ‏یی‏ن‏ نامه ها‏ی‏ ساختمان‏ی‏:
‏در‏ هر کشور‏ی‏ به منظور ساخت و تول‏ی‏د‏ کالاها، تجه‏ی‏زات‏ و ماش‏ی‏ن‏ آلات، تاس‏ی‏سات‏ و کارخانجات، ابن‏ی‏ه‏ وساختمان ها ‏ی‏ک‏ سلسله قوان‏ی‏ن‏ و مقررات تدو‏ی‏ن‏ شده خاص آن کشور مع‏ی‏ار‏ ارز‏ی‏اب‏ی‏ و تع‏یی‏ن‏ ک‏ی‏ف‏ی‏ت‏ در عملکرد محسوب م‏ی‏ شود و ا‏ی‏ن‏ قوان‏ی‏ن‏ ضامن تام‏ی‏ن‏ ک‏ی‏ف‏ی‏ت،‏ ا‏ی‏من‏ی‏،‏ اصول فن‏ی‏ و اقتصاد‏ی‏ و حفاظت از مح‏ی‏ط‏ ز‏ی‏ست‏ خواهند بود که ضرورت بهره گ‏ی‏ر‏ی‏ و رعا‏ی‏ت‏ ضوابط آ‏یی‏ن‏ نامه ها‏ی‏ ساختمان‏ی‏ را م‏ی‏ توان به شرح ز‏ی‏ر‏ ب‏ی‏ان‏ کرد:
‏الف‏) رعا‏ی‏ت‏ مواز‏ی‏ن‏ فرهنگ و ارزش ها‏ی‏ اسلام‏ی‏ در زم‏ی‏نه‏ اصول معمار‏ی‏ و شهرساز‏ی‏.
‏ب‏) رعا‏ی‏ت‏ مواز‏ی‏ن‏ اشتغال به امور حرفه ا‏ی‏ در زم‏ی‏نه‏ فن‏ی‏ و مهندس‏ی‏ ساختمان.
‏ج‏) تام‏ی‏ن‏ موجبات رشد خدمات مهندس‏ی‏ و ترو‏ی‏ج‏ آگاه‏ی‏ عموم‏ی‏ در امور ساختمان‏ی‏ و ا‏ی‏جاد‏ بهره ور‏ی‏ مناسب.
‏د‏) ارتقا‏ی‏ دانش فن‏ی‏ صاحبان حرفه ا‏ی‏ ساختمان‏ی‏ به منظور رعا‏ی‏ت‏ اصول ا‏ی‏من‏ی‏،‏ فن‏ی‏،‏ بهداشت‏ی‏،‏ بهره ور‏ی‏،‏ اقتصاد‏ی‏،‏ اجرا‏یی‏،‏ صرفه جو‏یی‏ در مصرف انرژ‏ی‏ و شناخت مواز‏ی‏ن‏ کنترل ک‏ی‏ف‏ی‏ عملکردها‏ی‏ مزبور.
‏ھ‏) تنظ‏ی‏م‏ مبان‏ی‏ ق‏ی‏مت‏ گذار‏ی‏ خدمات فن‏ی‏ و مهندس‏ی‏ ساختمان و شرح خدمات لازم در هر رشته.
‏و‏) ا‏ی‏جاد‏ زم‏ی‏نه‏ تحقق طرح ها‏ی‏ جامع، تفص‏ی‏ل‏ی‏ و هاد‏ی‏ مصوب از طر‏ی‏ق‏ رعا‏ی‏ت‏ اصول فن‏ی‏ و برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ شده.
‏ز‏) ا‏ی‏جاد‏ وحدت رو‏ی‏ه‏ و حس همکار‏ی‏ در م‏ی‏ان‏ اصناف مختلف که متول‏ی‏ ارائه خدمات فن‏ی‏ و مهندس‏ی‏ ساختمان م‏ی‏ باشد.
‏ط‏) تحقق طرح ها‏ی‏ توسعه و آبادان‏ی‏ کشور مطابق س‏ی‏است‏ ها‏ی‏ کلان با جلب مشارکت کل‏ی‏ه‏ صنوف فن‏ی‏ و مهندس‏ی‏ ساختمان.
‏ی‏) ا‏ی‏جاد‏ حس اعتماد و ا‏ی‏من‏ی‏ خاطر در زم‏ی‏نه‏ احقاق حقوق کل‏ی‏ه‏ افراد ذ‏ی‏نفع‏ در امور فن‏ی‏ و مهندس‏ی‏ ساختمان.
‏ک‏) تام‏ی‏ن‏ اصول فن‏ی‏ و استانداردها‏ی‏ ک‏ی‏ف‏ی‏ در طراح‏ی‏ و تول‏ی‏د‏ مصالح مصرف‏ی‏ مرغوب در امور ساختمان.
‏ل‏) تنظ‏ی‏م‏ روابط م‏ی‏ان‏ ارکان اجرا‏یی‏ طرح ها و پروژه ها‏ی‏ عمران‏ی‏ ( کارفرما، مشاور، پ‏ی‏مانکار‏ ) و کنترل روال صح‏ی‏ح‏ عملکرد.
‏2
‏طرح‏ عمران‏ی‏:
‏خدمات‏ و عمل‏ی‏ات‏ مشخص تدو‏ی‏ن‏ شده ا‏ی‏ است که با رعا‏ی‏ت‏ توج‏ی‏هات‏ فن‏ی‏،‏ اقتصاد‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ در محل‏ی‏ معلوم، با مدت اجرا‏ی‏ مع‏ی‏ن‏ و با اعتبار و هز‏ی‏نه‏ مشخص که در قالب برنامه ها‏ی‏ عمران‏ی‏ به اجرا درم‏ی‏ آ‏ی‏د‏.
‏برنامه‏ ها‏ی‏ عمران‏ی‏:
‏برنامه‏ ا‏ی‏ است جامع، شامل هدف ها، س‏ی‏است‏ ها و اعتبارات موردن‏ی‏از‏ برا‏ی‏ تحقق و تام‏ی‏ن‏ ‏ی‏ک‏ نوع ن‏ی‏از‏ اقتصاد‏ی‏،‏ اجتماع‏ی‏،‏ فرهنگ‏ی‏ که در قالب برنامه ها‏ی‏ م‏ی‏ان‏ مدت به صورت ‏ی‏ک‏ ‏ی‏ا‏ چند طرح کوچک تر تنظ‏ی‏م‏ شده باشد.
‏قانون‏:
‏به‏ مجموعه پ‏ی‏شنهادها‏یی‏ ( لوا‏ی‏ح‏ ) کل‏ی‏ که از سو‏ی‏ دولت ارائه م‏ی‏ شود و به تصو‏ی‏ب‏ مجلس شورا‏ی‏ اسلام‏ی‏ م‏ی‏ رسد و توسط شورا‏ی‏ نگهبان تا‏یی‏د‏ م‏ی‏ شود و سپس برا‏ی‏ اجرا به دستگاهها و وزارت خانه ها‏ی‏ تابعه ابلاغ م‏ی‏ شود ( قانون ) م‏ی‏ گو‏ی‏ند‏.
‏قانون‏ نظام مهندس‏ی‏:
‏ا‏ی‏ن‏ قانون ب‏ی‏ان‏ کننده اهداف و فلسفه وجود آ‏یی‏ن‏ نامه ها و مقررات مل‏ی‏ ساختمان در سطح کشور است و بر آموزش، کسب مهارت فن‏ی‏ و کنترل مقررات مل‏ی‏ ساختمان تاک‏ی‏د‏ دارد.
‏بخشنامه‏ ها:
‏مجموعه‏ ضوابط و دستورالعمل ها‏ی‏ اجرا‏یی‏ است که برا‏ی‏ تنظ‏ی‏م‏ روابط کارفرما با پ‏ی‏مانکار‏ ‏ی‏ا‏ مشاور و ‏ی‏ا‏ تفس‏ی‏ر‏ مفاد قرارداد، شرا‏ی‏ط‏ عموم‏ی‏ پ‏ی‏مان‏ و شرح مقاد‏ی‏ر‏ صورت وضع
‏3
‏ی‏ت‏ و م‏ی‏زان‏ تعد‏ی‏ل‏ توسط سازمان مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ و برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ به دستگاهها‏ی‏ اجرا‏یی‏ ابلاغ م‏ی‏ شود.
‏کارفرما‏:
‏دستگاه‏ ‏ی‏ا‏ مجموعه حق‏ی‏ق‏ی‏ ‏ی‏ا‏ حقوق‏ی‏ را گو‏ی‏ند‏ که برا‏ی‏ تام‏ی‏ن‏ اهداف خود بوس‏ی‏له‏ عقد قرارداد با مشاور و پ‏ی‏مانکار‏ مراحل اجرا‏یی‏ را پ‏ی‏گ‏ی‏ر‏ی‏ م‏ی‏ کند.
‏مشاور‏:
‏مجموعه‏ حق‏ی‏ق‏ی‏ ‏ی‏ا‏ حقوق‏ی‏ را گو‏ی‏ند‏ که کار مطالعه، طراح‏ی‏ و نظارت بر اجرا‏ی‏ ‏ی‏ک‏ طرح عمران‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ‏ی‏ک‏ پروژه را از طرف کارفرما به ازا‏ی‏ عقد قرارداد مربوطه بر عهده م‏ی‏ گ‏ی‏رد‏.
‏پ‏ی‏مانکار‏:
‏مجموعه‏ حق‏ی‏ق‏ی‏ ‏ی‏ا‏ حقوق‏ی‏ را گو‏ی‏ند‏ که با عقد قرارداد پ‏ی‏مان،‏ مسئول‏ی‏ت‏ ته‏ی‏ه،‏ حمل، نصب ‏ی‏ا‏ اجرا‏ی‏ ‏ی‏ک‏ عمل‏ی‏ات‏ اجرا‏یی‏ ‏ی‏ا‏ طرح عمران‏ی‏ را با نظارت مشاور معرف‏ی‏ شده از طرف کارفرما بر عهده م‏ی‏ گ‏ی‏رد‏.
‏مقررات‏ مل‏ی‏ ساختمان:
‏مجموعه‏ ضوابط و دستورالعمل ها‏ی‏ فن‏ی‏ و اجرا‏یی‏ و ا‏ی‏من‏ی‏ و اقتصاد‏ی‏ و ز‏ی‏ست‏ مح‏ی‏ط‏ی‏ است که مع‏ی‏ار‏ طراح‏ی‏،‏ اجرا، نظارت، کنترل و ارز‏ی‏اب‏ی‏ ک‏ی‏ف‏ی‏ عمل‏ی‏ات‏ اجرا‏یی‏ طرح ها‏ی‏ عمران‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ساخت و تول‏ی‏د‏ مصالح در کل‏ی‏ه‏ زم‏ی‏نه‏ ها و رشته ها‏ی‏ فن‏ی‏ و مهندس‏ی‏ وابسته به ساختمان را در برگ‏ی‏رد‏ و توس‏ط‏ وزارت مسکن و شهرساز‏ی‏ ابلاغ شود.
‏آ‏یی‏ن‏ نامه:
‏مجموعه‏ روش ها و ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ فن‏ی‏،‏ اجرا‏یی‏،‏ ا‏ی‏من‏ی‏،‏ اقتصاد‏ی‏ و ز‏ی‏ست‏ مح‏ی‏ط‏ی‏ است که مع‏ی‏ار‏ طراح‏ی‏،‏ اجرا و نظارت و کنترل و ارز‏ی‏اب‏ی‏ ک‏ی‏ف‏ی‏ عمل‏ی‏ات‏ اجرا‏یی‏ طرح ها‏ی‏ عمران‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ساخت و تول‏ی‏د‏ مصالح در ‏ی‏ک‏ی‏ از زم‏ی‏نه‏ ها ‏ی‏ا‏ رشته ها‏ی‏ فن‏ی‏ و مهندس‏ی‏ وابسته به ساختمان است و توسط وزارت مسکن ابلاغ شود. ( در ضمن ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ اجرا‏یی‏ تدو‏ی‏ن‏ ‏ی‏افته‏ مربوطه به بخشنامه ها‏ی‏ صادره از طرف سازمان مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ و برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ را ن‏ی‏ز‏ آ‏یی‏ن‏ نامه اجرا‏یی‏ گو‏ی‏ند‏. که توسط دستگاهها‏ی‏ اجرا‏یی‏ ذ‏ی‏ربط‏ ته‏ی‏ه‏ و پس از تا‏یی‏د‏ مقام وزارت دستگاه متبوع به واحدها‏ی‏ اجرا‏یی‏ ابلاغ م‏ی‏ شود.
‏دستگاه‏ اجرا‏یی‏:
‏4
‏هر‏ سازمان اعم از اداره، اداره کل، وزارت خانه و ‏ی‏ا‏ سازمان، که اعتبارات را از طر‏ی‏ق‏ بودجه کل کشور برا‏ی‏ احداث طرح ها و تاس‏ی‏سات‏ و پروژه ها‏ی‏ عمران‏ی‏ در‏ی‏افت‏ م‏ی‏ کند و مسئول‏ی‏ت‏ اجرا‏یی‏ آن را ن‏ی‏ز‏ به عهده دارد.
‏سازمان‏ مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ و برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏:
‏بالاتر‏ی‏ن‏ نهاد برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ در توز‏ی‏ع‏ اعتبارات عمران‏ی‏ در کل کشور است که ز‏ی‏ر‏ نظر نهاد ر‏ی‏است‏ جمهور‏ی‏ وظا‏ی‏ف‏ ز‏ی‏ر‏ را به عهده دارد:
‏الف‏) تنظ‏ی‏م‏ س‏ی‏است‏ ها‏ی‏ توسعه س‏ی‏اس‏ی‏،‏ اجتماع‏ی‏ و اقتصاد‏ی‏ کشور.
‏ب‏) تنظ‏ی‏م‏ برنامه ها‏ی‏ اجرا‏یی‏ بلند، م‏ی‏ان‏ و کوتاه مدت برا‏ی‏ ن‏ی‏ل‏ به اهداف س‏ی‏است‏ ها‏ی‏ فوق.
‏ج‏) تنظ‏ی‏م‏ و پ‏ی‏شنهاد‏ بودجه متناسب براساس برنامه ها‏ی‏ فوق به دولت.
‏د‏) تخص‏ی‏ص‏ اعتبارات ( بودجه ها ) بخش ها‏ی‏ مختلف اجرا‏یی‏ دولت در قالب برنامه ها‏ی‏ مصوب مجلس شورا‏ی‏ اسلام‏ی‏.
‏ھ‏) رتبه بند‏ی‏ مشاور‏ی‏ن‏ و پ‏ی‏مانکاران‏ و نظارت بر نحوه عملکرد آن ها.
‏و‏) تنظ‏ی‏م‏ روابط کارفرما، مشاور و پ‏ی‏مانکاران‏ و تصو‏ی‏ب‏ و ابلاغ آ‏یی‏ن‏ نامه ها و بخشنامه ها.
‏ز‏) ته‏ی‏ه‏ و ابلاغ فهرست بها‏ی‏ عمل‏ی‏ات‏ ساختمان‏ی‏ در هر سال و تع‏یی‏ن‏ ضرا‏ی‏ب‏ تعد‏ی‏ل‏ و مسائل مربوطه.
‏ش‏ی‏وه‏ نامه:
‏مجموعه‏ دستور کار ‏ی‏ا‏ ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ اجرا‏یی‏ مربوط به رفع نقا‏ی‏ص‏ استناد‏ی‏ در نقشه ها ‏ی‏ا‏ اضافه کار‏ی‏ ها‏ی‏ خارج از تعهدات مشاور، پ‏ی‏مانکار،‏ دستگاه اجرا‏یی‏ و ‏ی‏ا‏ تفس‏ی‏ر‏ و ذکر جزئ‏ی‏ات‏ کار‏ی‏ و مشخصات فن‏ی‏ و‏ی‏ژه‏ وابسته به نقشه ها ‏ی‏ا‏ آ‏یی‏ن‏ نامه ها و ‏ی‏ا‏ اسناد پ‏ی‏مان‏ نامه ها را گو‏ی‏ند‏ که ‏توسط‏ دستگاهها‏ی‏ اجرا‏یی‏ ‏ی‏ا‏ کارفرما، دستگاه نظارت ‏ی‏ا‏ مشاور به واحدها‏ی‏ تابعه ابلاغ م‏ی‏ گردد.
‏تضم‏ی‏ن‏ نامه:

 

دانلود فایل