مشاركتهاي مردمي و خسارتهاي اقتصادي ناشي از زلزله استانهاي زنجان و گيلان 88 ص 💯

دانلود مشاركتهاي مردمي و خسارتهاي اقتصادي ناشي از زلزله استانهاي زنجان و گيلان 88 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

مشاركتهاي مردمي و خسارتهاي اقتصادي ناشي از زلزله استانهاي زنجان و گيلان 88 ص

مشاركتهاي-مردمي-و-خسارتهاي-اقتصادي-ناشي-از-زلزله-استانهاي-زنجان-و-گيلان-88-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 79 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

61
‏مشاركتهاي مردمي و خسارتهاي اقتصادي ناشي از زلزله استانهاي زنجان و گيلان
‏1369
‏فصل اول
‏كليات پژوهشي
61
‏مشاركتهاي مردمي و خسارتهاي اقتصادي ناشي از زلزله استانهاي زنجان و گيلان
‏1369
‏فصل اول
‏كليات پژوهشي
2
‏مقدمه
‏زلزله بعنوان عمده ترين سانحه طبيعي در ايران مطرح بوده است، زلزله ها فارسينج (همدان) بوئين زهرا قزوين)، طبس و فردوس (خراسان) قير و كزرين (فارس) گلباف (كرمان) و زلزله منجيل (گيلان و زنجان) از عمده ترين زلزله هاي اتفاق افتاده در ايران ظرف چند دهه گذشته هستند.
‏شيوه عمل و دخالت دولت براي امداد در بازسازي در زلزله هاي قبلي تا زلزله منجيل به گونه اي ديگر بوده است بعبارت ديگر تفاوت اساسي زلزله منجيل با ساير زلزله هاي اتفاق افتاده در ايران را مي توان تفاوت شيوه برخورد دولت براي مقابله با آثار و عوارض آن دانست، شيوه بازسازي مبتني بر مشاركت مردم در زلزله اخير بعنوان پاسخي به ايرادات عمده ناشي از اقدامات دولت در ‏موارد‏ قبلي، حاوي نكات تازه اي است كه بعنوان نتايج اولين تجربه متفاوت درخور اهميت فراوان است. (دكتر طالب، مهدي، بنياد مسكن، 1370)
‏31 خ‏ر‏داد 1369، آرامش شبانه انسانها بعد از كشاكش روزانه به زندگي و خواب معصومانه كودكان با عرش مهيب آسمان، لرزش غريب كوهها و دشتها بر آشفت. ريزش سقفها خواب خوش آخرين روز بهار را به خزان زندگي مبدل نمود. آرامش و آسايش رخت بربست، خنده معصومانه ‏و دلفريب كودكان به گربه بدل شد و سياهش شب بر لباس مردمان نشست.
‏زمين لرزه اي به قدرت 3/7 به مقياس ريشتر در شمال شهر رودبار بوقوع پيوست، كانون اين زمين لرزه دهشتناك در عرض جغرافيايي 36 درجه و 49 دقيقه و در طول جغرافيايي -49 و 24 دقيقه و 51 ثانيه برآورده شد. اين زلزله مهيب در ساعت 30 دقيقه و 13 ثانيه بامداد روز پنجشنبه 31 خرداد بوقت محلي در عمق كانوني حدود 10 كيلومتر رخ داد شعاع عمل اين زلزله در منطقه اي بيضي شكل به قطر بزرگ حدود 90 كيلومتر و بقطر كوچك حدود 30 كيلومتر باعث ويراني حدود يكصد و‏ ‏چهارده واحد مسكوني و جان باختن حدود 12 هزار نفر از هموطنان در استان گيلان شد. تا حدود ‏ساعت 7 صبح از عمق فاجعه در منطق‏ه رودبار خبر نداشت ليكن مردم زلزله زده در انتظار كمك چشم براه و ‏اميدوار‏ بودند. جاده اصلي رشت قزوين بر اثر ريزش كوه بسته شد و راه هاي روستايي نيز مسدود گرديد.
‏كاركنان سازمان همزمان با امدادهاي فوري و كم به رفع بحران، در تدارك يك آماگيري از عواقب اين زلزله مهيب برآمدند كه بفوريت نيز باجرا گذاشته شد و هر و طرح همزمان اجرا شد. يكي آمارگيري از مناطق روستايي زلزله زده با استفاده از معتمدين و مطّلعين روستا كه براي كليه روستاهاي زلزله زده باجرا، گذاشته شد، و ديگر فهرست برداري از كليه خانوارها و كارگاههاي مناطق پرخسارت با مراجعه به يكايك خانوارهاي زلزله زده در كليه مناطق شهري و روستايي شهرستان رودبار دهستان ديفلمان لاهيجان دهستانهاي اشكور عليا اشكورسفلي، كجيد وسيارستاق ييلاقي در شهرستان رودسرنيز تحت پوشش اطلاعتي قرار گرفتنتد.
2
‏اطلاعات نقاط شهري (بجز شهرستان رودبار) نيز با استفاده از مطلعين مانند دستگاههاي اجرايي ذيربط در خصوص خسارات وارده با امكانات همان ادارات و يا فرمانداريها درباره وضعيت خسارات جاني و مالي مردمي تهيه و ارائه گرديده است. اطلاعات اين نشريه كه به صورتدستي استخراج گرديده و از طرف ديگر آمار پاره اي نقاط با استفاده از مطلعين محلي اخذ گرديده است بعلت ضرورت ‏در فوريت موضوع براي ارائه به مسؤ‏لين محترم ممكن است ‏اندكي اختلاف داشته باشد كه عندا‏لزوم مي توان با پوشش كامل استان از طريق ‏(‏سرشماري هاي)‏ موردي با اطلاعات دقيق رسد. ( )
‏دامنه هاي شمالي رشته كوه البرز داراي پتانسيل بالايي از لحاظ وقوع حركات دامنه اي نسبت به ساير نقاط كشور است در اين ميان استان گيلان به دليل واقع شدن در منطقة البرز تحت تأثير شرايط محيطي و اقليمي مرطوب همواره از پتانسيل بالايي از اين ديدگاه برخوردار است.
‏يكي از عوامل مهم در برسي حركات دامنه اي عوامل زمين شناسي از قبيل ساختمان طبقات و ساختار سنگ شناسي است.
‏سنگ شناسي مواد رسوبي شرايط محيط رسوب گذاري و زمان ته نشين شدن بستگي داشته و ساختم‏ان لايه هاي ناشي از شدت و ضعف ت‏حولات و زمان چين خوردگي است.
‏توده هاي ساختماني كه از سازنده هاي مختلف با جنسي متفاوت تشكيل شده اند از تفاوت يكساني برخوردار نيستند تفاوت در درجة پايداري و مقاومت موجب بروز ناپايداري در امتداد سطح يا سطوح ضعيف مي شود. از اين رو سازنده هاي آبرفتي در منطقه مستعد حركات دامنه اي مي باشند. فلات ايران با مساحت 000/500/2 كيلومتر مربع با ويژگيهاي اختصاص خود از لحاظ پيكر شناسي به ‏شكلي است كه حوضه هاي رسوبي متعد‏دي در آن تشكيل شده است.
‏پوشش گياهي بر وقوع حركات دامنه اي نقش قابل توجهي دارد.
‏افزايش ميزان نفوذ پذيري و آب ين منفذي و همچنين توسعه طبقات خاك از جمله تأثيرات مشهود بر رويداد زمين لغزش و حركات توده اي موادي مي باشد.
‏بيشتر لغزش در ارتفاع 1500 تا 2000 متري و كمترين مساحت لغزش در ارتفاع 2000 متري اتفاق افتاده اين نشان مي دهد بيشترين لغزش ها در ارتفاعات مياني رخ مي دهد.
‏(پايان نامه ، محمدي ابوطالب، 1384)

 

دانلود فایل