مبانی نظری تعهد سازمانی

مبانی نظری تعهد سازمانی

مبانی نظری تعهد سازمانی

مبانی نظری تعهد سازمانی

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 254 کیلو بایت
تعداد صفحات 29
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

خلاصه ای از کار:

تعهد سازمانی

تعریف

در ادبیات روان شناسی اجتماعی مفهوم نگرش­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است آلپورت(1935، به نقل از اگارد، مارنبورگ و لارسن، 2008)، در مقاله­ای که پژوهش­های مربوط به نگرش­ها را بازنگری می­کرد، اظهار داشت که مفهوم نگرش شاید متمایزترین و ضروری­ترین مفهوم در روان شناسی اجتماعی معاصر باشد. تصور بر این است که در محیط سازمانی نگرش­های مشخص با شخصیت و انگیزش او ارتباط دارند.

………………

– ­ابعاد تعهد سازمانی

از جمله اولین محققان در تعریف ابعاد و انواع تعهد، کریس آرجریس است. وی معتقد است که نیروی انسانی در سازمان می­تواند دو نوع از تعهد را داشته باشد:

– ­تعهد درونی

این تعهد از درون نشأت می­گیرد. به این معنی که افراد، بنا به انگیزه­های درونی به سازمان متعهد می­شوند و در تعیین فعالیت­ها و

………………

– ­موضوعات تعهد سازمانی

اگر چه تعاریف متفاوتی از تعهد سازمانی در ادبیات موضوع یافت می­شود، ولی هر یک از آن­ها یکی از سه موضوع کل وابستگی عاطفی، درک هزینه­ها و احساس تکلیف را منعکس می­کنند.

الف)­ وابستگی عاطفی

عمومی ترین شیوه­ی برخورد با تعهد سازمانی در ادبیات مربوطه، شیوه­ای است که تعهد به عنوان وابستگی عاطفی و روانی به

…………..

نظریه­های مربوط به تعهد سازمانی

نظریه مزیت­های جانبی بکر

اصطلاح مزیت­های جانبی نخستین بار در ادبیات روان شناسی صنعتی و سازمانی به وسیله­ی بکر مورد استفاده قرار گرفته است (ته، وانگ و گرانگ، 2011).

این اصطلاح اشاره به مزیت­ها و امتیازاتی دارد که توسط افراد در یک سازمان اکتساب و ذخیره می­شوند و در صورت ترک کردن سازمان ممکن است آن­ها

………….

نظریه یا الگوی تعهد سازمانی استیرز

استیرز در سال 1977 با ارائه­ی نظریه یا الگویی درباره­ی تعهد سازمانی پایه­ی بسیاری از تحقیقات بعدی را بنا نهاد. وی در این نظریه یا الگو اظهار می­دارد که تعهد سازمانی در عین این که بر روی متغیرهایی اثر می­گذارد از متغیرهای دیگری نیز اثر می­پذیرد و به عبارت دیگر این الگو بیان می­کند که تعهد سازمانی در آن واحد می­تواند هم متغیر پیش بین (مستقل) و هم متغیر ملاک (وابسته) باشد(کیم و کیم، 2014).

……………..

الگوی سه گانه­ی اثرگذار بر تعهد سازمانی استیرز و همکاران

استیرز، پورتر و مودی (1983، به نقل از اوزگان، 2011)، برخی از عوامل مؤثر بر افزایش تعهد سازمانی را به صورت ذیل مطرح کرده­اند.

1-­ عوامل شخصی

اصلی­ترین عامل شخصی میزان تعلق و پیوستگی بالقوه­ای است که کارمند در اولین روز کاری

…………..

– مدل سه بخشی تعهد سازمانی آلن و مایر

آلن و مایر (1991) مدل سه بخشی تعهد سازمانی را معرفی کردند. در این مدل تعهد سازمانی از سه مورد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری تشکیل شده است. پیش شرط­های مطرح شده در این مدل شامل

……….

نظریه یا الگوی تعهد سازمانی ماتیو و زاجاک

ماتیو[10] و زاجاک[11] (1990، به نقل از لارسن، مارنبورگ و اگارد، 2012) در الگوی­شان به بررسی متغیرهای مؤثر بر تعهد سازمانی و متغیرهای متأثر از تعهد سازمانی و همچنین به بررسی روابط متقابل متغیر سازمانی با بعضی از

………

الگوی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی

سیری در ادبیات و مطالعات مربوط به تعهد سازمانی نشان می­دهد که مجموع عوامل اثرگذار بر تعهد سازمانی در چهار دسته می­گنجد.

1-­ عوامل شخصی: که می­توان به سن، جنس، تحصیلات، سابقه ی کار، احساس آرامش، شایستگی، رضایت شغلی و نظایر آن اشاره کرد.

………

فهرست منابع

منابع فارسی