طرح درس سالانه علوم اول دبيرستان 💯

دانلود طرح درس سالانه علوم اول دبيرستان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

طرح درس سالانه علوم اول دبيرستان

طرح-درس-سالانه-علوم-اول-دبيرستانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 4 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 
‏ 
‏نام‌ درس: ‏علوم‌تجربي ‏موضوع: ‏انواع ‏مخلوط ‏مدت: 45 ‏دقيقه
‏شماره‌ي طرح درس: نام مدرسه: ‏تعداد دانش‌آموزان: نفر
‏نام دبير: كلاس: ‏اول 1 ‏تاريخ: 30/9/83
‏صفحه كتاب: 37- 35
‏مشخصات كلي
‏آشنايي با مخلوط همگن و ناهمگن
‏هدف كلي
1- ‏تعريف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
2- ‏ويژگي‌3- هاي مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
4- ‏بتواند براي مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.
5- ‏مثال‌6- هايي كه در زندگي روزانه در رابطه ‏با اين دو مخلوط مي‌7- باشد نام ببرد.
8- ‏بداند نام ديگر مخلوط همگن محلول است.
9- ‏بداند كه جداسازي مخلوط ناهمگن راحت‌10- تر ‏است.
‏هدف‌هاي رفتاري
‏اشاره به اين موضوع كه تمام چيزهاي اطراف ما را خداوند آفريده از ‏جمله مواد گوناگون و توجه به اين مطلب كه هستي و هر چه در آن است براي انسان آفريده ‏شده و خلقت خاك، آب و هوا كه نمونه‌هايي از مخلوط‌هاي همگن و ناهمگن است بيهوده ‏نبوده و در خدمت انسان و براي بهتر زندگي كردن او و در نهايت به كمال مطلوب رسيدن ‏او مي‌باشد.
‏هدف ديني
‏كتاب درسي ـ گچ رنگي ـ وسايل آزمايش از قبيل ليوان، آب، نمك، شكر، ‏قاشق، خاك، مقداري نخود و لوبيا و عدس، مقداري آجيل، بشقاب
‏وسايل كمك آموزشي
‏سخنراني ـ بارش مغزي ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمايش
‏روش و شيوه‌ي تدريس
3 ‏دقيقه
‏سلام، احوالپرسي از دانش‌آموزان، دقت در وضعيت جسمي و حضور و غياب ‏آنها كنترل تكاليف دانش‌آموزان
‏قبل از شروع درس
7 ‏دقيقه
‏قبل از شروع درس براي آماده‌سازي دانش‌آموزان ‏براي درس جديد سؤالاتي از درس گذشته پرسيده مي‌شود:
‏الف) انواع مواد را نام ببريد.
‏ب) تعريف عنصر چيست؟
‏ج) تعريف ماده مركب چيست؟
‏د) ماده‌ي خالص كدام است؟
‏هـ ) براي عنصر، تركيب و خالص مثال بزنيد. و) ‏فرق مخلوط و خالص را بيان كنيد.
‏ارزشيابي تشخيصي
5 ‏دقيقه
‏براي ايجاد انگيزه دو ليوان برداشته مقداري آب در هر دو مي‌ريزيم ‏به يكي مقداري نمك و به ليوان ديگر مقداري خاك اضافه مي‌كنيم و هر دو را هم مي‌زنيم ‏و از يكي از بچه‌ها مي‌خواهيم كه خاك را در آب پيدا كند و نشان دهد و از دانش‌آموز ‏ديگر مي‌خواهيم كه نمك را در آب پيدا كند و نشان دهد البته دانش‌آموز دوم نمي‌تواند ‏اين كار را انجام دهد پس آيا نمك‌ها كجاست؟ به دانش‌آموز دوم مي‌گويم آب را چشيده و ‏هم‌خودش و هم ساير دانش‌آموزان را از وجود نمك مطلع كند سپس به دانش‌آموزان خبر دهد ‏كه آب شور مي‌باشد. دانش‌آموزان مي‌گويند و مي‌پرسند سپس با آنكه آب شور است را ‏ديده نمي‌شود و با همين سؤال درس جديد را ارائه مي‌دهيم.
‏آماده‌سازي و ايجاد انگيزه
7 ‏دقيقه
‏تدريس درس جديد را به اين ترتيب آغاز مي‌كنيم: ‏بررسي شكل كتاب صفحه 37- 35 ـ مطالعه كتاب
‏همان‌طور كه دوستان شما آزمايش را انجام دادند ‏متوجه شديد در هر دو ليوان مخلوط تشكيل شده ولي اين دو مخلوط با هم تفاوت دارد. ‏امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا مي‌شويد، سپس روي تخته‌سياه با اشاره ‏دوباره به تعريف مخلوط و تفاوت آن با ماده‌ي خالص انواع مخلوط‌ها را مي‌نويسيم و هر ‏دو مخلوط يعني همگن و ناهمگن را تعريف كرده و اشاره مي‌كنيم كه نام ديگر مخلوط‌هاي ‏همگن محلول است. دوباره براي دريافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمايش مي‌زنيم، ‏اين‌بار از دو گروه مي‌خواهيم كه آزمايش را انجام دهند و در حين آزمايش چك‌ليست
‏ارائه‌ي درس جديد
‏مربوط به اين دو گروه را هم تكميل مي‌كنيم.
‏گروه اول آزمايش اول با وسايل آب و ليوان و ‏قاشق و شكر و گروه دوم آزمايش دوم با وسايل بشقاب، مقداري نخود، لوبيا و عدس. گروه ‏اول شكر را در آب حل كرده و هم زده و ديگر شكر ديده نمي‌شود و نمي‌توان آن را تشخيص ‏داد و با چشيدن آب به اين نتيجه مي‌رسند كه تمام آب شيرين شده و در همه‌جاي ليوان ‏شكر وجود دارد. گروه دوم در بشقابي مقداري نخود و لوبيا و عدس را با هم مخلوط كرده ‏و سرگروه به هر يك از اعضاي گروه مقداري از اين مخلوط را مي‌دهد و از آنها مي‌پرسد ‏آيا به همه به يك اندازه مخلوط داده است. كه البته پاسخ دانش‌آموزان خير است و اين ‏دانش‌آموزان نتيجه مي‌گيرند كه اجزاي اين مخلوط با چشم ديده شده و قابل تشخيص است و ‏به هر كدام تعداد مساوي اين مواد نرسيده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمايش با روش ‏بارش مغزي ويژگي‌هاي اين دو مخلوط را به‌طور جداگانه روي تابلو نوشته و در نهايت ‏دانش‌آموزان به اين موضوع پي مي‌برند كه مخلوط همگن اجزاي آن قابل تشخيص نيست و ‏به‌طور يكنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزاي آن قابل تشخيص است و به‌طور ‏يكنواخت پخش نشده است.
‏براي پايان درس براي اطمينان بيشتر از اينكه ‏دانش‌آموزان درس را متوجه شدند از آنها مي‌پرسيم كه آجيل مخلوط ناهمگن است يا همگن ‏و آنها با توجه به ويژگي‌هاي مخلوط‌ها و با ديدن آجيل و اينكه مقداري آجيل در دست ‏بعضي از دوستان خود مشاهده مي‌كنند كه اجزاي آن قابل تشخيص است و به‌طور يكنواخت ‏پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.
5 ‏دقيقه
‏در اين مرحله از درس ارائه شده خلاصه و ‏جمع‌بندي به عمل آمده و در روي تابلو نوشته شده و سپس به‌صورت پرسش از دانش‌آموزان ‏سؤالاتي به‌عمل مي‌آيد تا درس خلاصه شود:
‏تعريف مخلوط چيست؟
‏انواع مخلوط را نام ‏ببريد.
‏ويژگي‌هاي مخلوط همگن و ناهمگن ‏چيست؟
‏براي هر مخلوط مثال ‏بزنيد؟
‏جمع‌بندي و خلاصه
5 ‏دقيقه
‏براي اين مرحله از تدريس از دانش‌آموزان سؤالي پرسيده مي‌شود و ‏بايد افراد گروه براي جواب مشورت كرده و جواب توسط منشي گروه نوشته شود سپس جواب هر ‏گروه را بررسي كرده و در نهايت همه‌ي گروه‌ها را تشويق و به گروه برتر جايزه داده ‏شود و سؤال اين است «آيا هوا مخلوط همگن است يا ناهمگن»
‏ارزشيابي پاياني

 

دانلود فایل