راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تشریح انواع آنها

راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تشریح انواع آنها

هدف از این پایان نامه بررسی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تشریح انواع آنها می باشد.

✔️ بهترین کیفیت در سطح فروشگاه های اینترنتی

✔️ قابلیت ویرایش فایل

✔️ دانلود سریع با لینک مستقیم

راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تشریح انواع آنها

هدف از این پایان نامه بررسی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تشریح انواع آنها می باشد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 92
حجم 132/851 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx

توضیحات کامل

هدف از این پایان نامه بررسی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تشریح انواع آنها می باشد.

 

 

 

انواع راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

 پینتریج (پینتریج، نقل در صمدی، 1386) معتقد است که راهبردهای نظم دهی راهبردهای هستند که به ارزیابی تولیدات و جریان های نظم دهی و یادگیری فرد مربوط می شود. 
وقتی یادگیرنده، از راه نظارت و ارزشیابی متوجه می-شود که در یادگیری موفقیت لازم را بدست نمی آورند و این مشکل را ناشی از سرعت کم یا زیاد مطالعه یا راهبرد غیر موثر یادگیری می داند بلافاصله سرعت خود را تعدیل می کند یا راهبرد موثرتری را برمی گزیند.

 

بر اساس نظریه زیمرمن و پونز (1988) راهبردهای یادگیری خودتنظیمی متشکل از چهار زیرمجموعه است
الف) خودتنظیمی رفتاری ، ب) خودتنظیمی انگیزشی ، ج) خودتنظیمی شناختی ، د) خودتنظیمی فراشناختی  

 

 

الف) خودتنظیمی رفتاری: به استفاده بهینه از منابع گوناگون اطلاق می شود، که یادگیری را افزایش می دهد. این منابع زمان، مکان، چگونگی کمک گرفتن از منابع در دسترس از جمله معلم، والدین، دوستان، مواد آموزشی و کمک آموزشی را شامل می شود.
ب) خودتنظیمی انگیزشی: به کاربرد فعال، راهبردهای انگیزشی به منظور افزایش یادگیری گفته می شود.فراگیران با خود تنظیمی انگیزشی در تمام مراحل یادگیری خود را فردی خودکارآمد و مستقل می دانند. 
ج) خودتنظیمی شناختی: از نظر شناختی نیز فراگیران خود تنظیم افرادی هستند که خزانه غنی از راهبردهای شناختی دارند و می توانند آن ها را با آمادگی و مهارت  برای انجام تکالیف مختلف تحصیلی به کار برند. برای مثال، این دانش آموزان در راهبردهای شناختی از قبیل مرور کردن و سازماندهی کردن ماهر هستند. 
د) خودتنظیمی فراشناختی: فراگیران خودتنظیم افرادی هستند که در فرایند یادگیری از برنامه ریزی، کنترل و نظارت و نظم دهی استفاده می کنند (زیمرمن و پونز، 1988)

فرایندهای فراشناختی دارای دو جنبه ی مستقل اما مرتبط با یکدیگرند. یکی دانش فراشناختی و دیگری تجربه فراشناختی(کدیور، 1383).

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

تعریف عملیاتی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

2-1- مقدمه:    1
2-2-1- الف: یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)    21
2-2-2- انواع خودتنظیمی    29
2-2-2-1- نظمدهی بیرونی:    29
2-2-2-2- نظمدهی درونفکنی شده:    29
2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی    30
2-2-4- مدلهای یادگیری خودتنظیمی:    31
2-2-4-1- مدل پينتریج (1990)    31
2-2-4-2- مدل زیمرمن (1986)    36
جدول 2-2 مهارتهای اساسی و اولیه یادگیری خودتنظیمی (زیمرمن)    38
2-2-4-3- مدل وین و هدوین (1998)    39
2-2-4-4- مدل بوکارتز:    41
جدول 2-3 الگوی سه لایه یادگیری خودتنظیمی بوکارتز، 1999 (نقل درکدیور، 1386)    41
2-2-4-5- مقایسه مدلها    42
جدول 2-4 مقایسه چهار مدل براساس سه مرحله یادگیری خودتنظیمی    45
جدول 2-5 مقایسه دو به دو چهار مدل براساس سه معیار    46
2-2-5- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی:    49
2-2-6- نظریههای یادگیری خودتنظیم:    57
2-2-6-1- نظریه کنشگر    58
2-2-6-2- نظریه پدیدار شناختی    59
2-2-6-3- نظریه شناختی –  اجتماعی زیمرمن    60
2-2-6-4- نظریه بندورا    62
2-2-6-5-نظریه ویگوتسکی    64
2-2-6-6- نظریه پردازش اطلاعات(ساختارگرایی)    66
2-2-6-7- نظریه کارون و شیر    66
2-2-10-8- رابطه خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی    74
2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهش    75
2-3-1- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور    75
2-3-2- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور    87

 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

☑️ پشتیبانی 24 ساعته 🟢