دانلود پرسشنامه افسردگی اضطراب استرس dass  داس 21

دانلود پرسشنامه افسردگی اضطراب استرس dass  داس 21

دانلود پرسشنامه افسردگی اضطراب استرس dass  داس 21 با نمره گذاری، روایی و پایایی و بررسی مولفه ها و ابعاد آن

✔️ بهترین کیفیت در سطح فروشگاه های اینترنتی

✔️ قابلیت ویرایش فایل

✔️ دانلود سریع با لینک مستقیم

دانلود پرسشنامه افسردگی اضطراب استرس dass  داس 21

دانلود پرسشنامه افسردگی اضطراب استرس dass  داس 21 با نمره گذاری، روایی و پایایی و بررسی مولفه ها و ابعاد آن

مشخصات فایل

تعداد صفحات 5
حجم 46/724 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx

توضیحات کامل

تفسیر پرسشنامه افسردگی اضطراب تنیدگی  (DASS-21) 

پرسشنامه DASS-21 توسط لوی باند  و لوی باند  (1995) ساخته شد. کارکرد اساسی DASS ارزیابی شدّت علایم بنیادی افسردگی، اضطراب و تنیدگی است. این آزمون برای غربال و متمایزسازی نوجوانان و بزرگسالان مناسب بوده و نیز توانایی تمایز بین سه حالت افسردگی، اضطراب و تنیدگی را دارد. این پرسشنامه ابتدا به صورت 42 گویه‌ای ساخته شد امّا در این پژوهش از فرم 21 گویه‌ای آن استفاده شد. DASS دارای سه زیرمقیاس اضطراب، افسردگی و تنیدگی است که هر یک شامل 7 گویه است.  زیرمقیاس افسردگی ملالت ، ناامیدی ، بی‌ارزش شمردن زندگی ، ناارزنده‌سازی خود ، فقدان علاقه/ مشارکت ، بی‌لذتی  و سکون  را اندازه می‌گیرد. زیرمقیاس اضطراب برپایی خودکار ، تاثیرات اسکلتی ماهیچه‌ای ، اضطراب موقعیّتی  و تجربة فاعلی احساس اضطراب  را  می‌سنجد. زیرمقیاس تنیدگی نسبت به سطح برپایی مزمن و غیراختصاصی حساس است و دشواری در آرام شدن ، برپایی عصبی ، سهولت درتحریک‌شدگی/ ناآرامی ، فزون تحریک‌پذیری/ واکنش‌پذیری  و عدم تحمّل  را اندازه‌گیری می‌‌کند.

 

 

 

 

 

نمره گذاری پرسشنامه افسردگی اضطراب و استرس 21 سوالی

پاسخ‌ها بر روی مقیاس 4 نقطه‌ای لیکرت درجه‌بندی می‌شوند. درجات نمرات از 0 (اصلاً) تا 3 (بسیار زیاد) است. همچنین آزمون دارای نمرات معکوس نیست. نمرات افسردگی، ‌اضطراب و تنیدگی از جمع نمره‌های گویه‌های مربوطه به دست می‌آید

 

 

 

 

 

 

روایی و پایایی پرسشنامه افسردگی اضطراب و استرس 21 سوالی

شواهد اولیّه حاکی از آن بود که DASS از اعتبار همگرا و افتراقی کافی برخوردار است (لوی‌باند و لوی‌باند، 1995). به نمونة بزرگی از دانشجویان پرسشنامه افسردگی بک  (BDI) و پرسشنامه اضطراب بک  (BAI) ارائه شد. همبستگی BAI و زیرمقیاس اضطراب DASS‌ بالا بود (81/0=r) و BDI نیز با زیرمقیاس افسردگی DASS‌ همبستگی بالایی داشت (74/0=r). لوی‌باند و لوی‌باند (1995) با استفاده از یک نمونه غیربالینی دیگر نشان دادند که پایایی DASS، که با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد، برای هر سه زیرمقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی قابل قبول است (به ترتیب 91/0، 84/0 و 90/0). 

 

در ایران صاحبی، سالاری، و اصغری (1384)، نسخة فارسی DASS را تهیه کرده و آن را اعتباریابی نموده‌اند. پایایی درونی مقیاس‌های DASS‌ با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد و این نتایج به دست آمد: 77/0 برای مقیاس افسردگی، 79/0 برای مقیاس اضطراب، و 78/0 برای مقیاس تنیدگی. برای بررسی اعتبار ملاک DASS، از اجرای همزمان پرسشنامه‌های افسردگی بک، اضطراب زانگ و تنیدگی ادراک شده استفاده شد. همبستگی زیرمقیاس افسردگی DASS با آزمون افسردگی بک 70/0، همبستگی زیرمقیاس اضطراب DASS با آزمون اضطراب زانگ 67/0، و همبستگی مقیاس تنیدگی DASS با آزمون تنیدگی ادراک شده 49/0 گزارش شد. تحلیل عاملی، ساختار سه عاملی این پرسشنامه را تأیید نمود.

 

 

 

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

☑️ پشتیبانی 24 ساعته 🟢