دانلود مقاله در مورد مطالعه روش سنجی 78 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد مطالعه روش سنجی 78 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد مطالعه روش سنجی 78 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مطالعه-روش-سنجی-78-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 91 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏فصل اول :
‏معرفي روش سنجي
‏تاريخچه‏‌‏ي روش سنجي
‏توسعه‏‌‏ي فعاليتهاي مطالعه‏‌‏ي روش توسط گيلبرت‏‌‏ها
‏اهداف مطالعه‏‌‏ي كار
‏منافع ناشي از مطالعه‏‌‏ي كار
‏كاربرد روش سنجي و كار سنجي در امور اداري و توليدي
‏مطالعه‏‌‏ي روش
‏موضوعات مطالعه‏‌‏ي روش
‏مراحل مطالعه‏‌‏ي روش
2
‏مقدمه
‏هدف هر موسسه توليد كالا و خدمات به اقتصادي‏‌‏ترين شيوه‏‌‏ي ممكن است. به منظور تحقق چنين هدفي لازم است روشهاي انجام كار طراحي و در عمل به اجرا درآيند. روشهايي كه ضمن حفظ سلامت و ايمني نيروي كار در محيط كار، افزايش بهره‏‌‏وري و بهبود كيفيت محصول را به دنبال داشته باشند. همچنين براي برنامه‏‌‏ريزي توليد و نيروي انساني، برآورد هزينه توليد، نظارت بر حسن انجام كار، تعيين زمان تحويل كالا به مشتري و برقراري نظام پرداخت دستمزد و حقوق بر اساس ميزان كار، ضرورت دارد زمان‏‌‏هاي استاندارد را براي هر يك از كارها و فعاليت‏‌‏هايي كه لازمه‏‌‏ي توليد عمليات مي‏‌‏باشند، مشخص شوند.
‏مطالعه‏‌‏ي كار 1- Work study
‏: به مجموعه روش‏‌‏هايي گفته مي‏‌‏شود كه با مطالعه و بررسي و تجزيه و تحليل روشهاي موجود انجام كار بهبود آنها و تعيين زمانهاي استاندارد براي انجام كار بهبره‏‌‏وري و كارآيي سازمان كمك مي‏‌‏كند.
‏روش سنجي2 – Method study ‏مطالعه‏‌‏ي روش
‏ : به ثبت، و بررسي سيستماتيك روشهاي موجود انجام كار با نگرشي انتقادي پرداخته و راهها و روش‏‌‏هايي موثرتر، ساده‏‌‏تر، و اقتصادي‏‌‏تر را براي انجام كار به منظور افزايش كارآيي و بهره‏‌‏وري در موسسه طراحي و پيشنهاد مي‏‌‏كند.
‏كار سنجي3 ‏– Work measurement ‏كار سنجي، اندازه‏‌‏ي كار
‏ : به مجموعه روش‏‌‏هايي كه به منظور بررسي و تعيين زمان لازم براي اين كه يك كارگر واجد شرايط بتواند كار خاصي را در سطح معيني از عملكرد انجام دهد گفته مي‏‌‏شود.
‏درباره‏‌‏ي مطالعه‏‌‏ي كار و دامنه آن گه‏‌‏گاه استنباط‏‌‏هاي غلطي مي‏‌‏شود؛ برخي از افراد فقط به يكي از جنبه‏‌‏ي آن يعني مطالعه‏‌‏ي زمان توجه دارند و گاهي اوقات آن را با برنامه‏‌‏ي دستمزد- انگيزش معدل مي‏‌‏دانند و يا مطالعه‏‌‏ي كار را صرفاً در بنگاه‏‌‏هاي بزرگ صنعتي كه داراي توليد انبوه مي‏‌‏باشند، قابل استفاده مي‏‌‏دانند. در حالي كه مطالعه‏‌‏ي كار مي‏‌‏تواند در كليه بنگاهها اعم از كارخانه‏‌‏ها، مزارع، ادارات، بانك‏‌‏ها، رستوران‏‌‏ها، هتلها، سوپر ماركت‏‌‏ها، پمپ بنزين‏‌‏ها و تعمير‏‌‏گاهها كاربرد داشته باشد.
‏مطالعه‏‌‏ي كار به مديريت كمك مي‏‌‏كند تا علل مشكلات و مسائل را در سازمان خود به خوبي درك كرده و بتواند در جهت بهبود روشها و تقليل زمان انجام كار به منظور افزايش بهره‏‌‏وري و كارآيي اقدامات لازم را انجام دهد.
‏تاريخچه‏‌‏ي روش سنجي
4
‏روش‏‌‏هاي مطالعه‏‌‏ي كار در قالب دو روش مستقل از هم يعني مطالعه‏‌‏ي زمان ومطالعه‏‌‏ي روش (كه قبلاً به مطالعه‏‌‏ي حركت1 ‏– Motion study
‏ معروف بود) ‏رشد كرد. به همين دليل در گذشته و امروزه در برخي از متون، مطالعه‏‌‏ي زمان و حركت2 ‏ ‏-Time and Motion study
‏ نيز مي‏‌‏نامند. ‏
‏ استخدام فردريك تيلور در سال 1881م. در كارگاه كمپاني فولادسازي ميدوال سبب شد، سيستم موجود به فرم مورد علاقه‏‌‏ي وي تغيير جهت داده، در نتيجه او به سرعت به سمت سرپرستي كارگران رسيد و تصميم گرفت تلاشي در جهت تغيير مديريت انجام دهد. به اين ترتيب كه ً به جاي مغايرت منافع كارگران و مديران، آنها را همسو كند. ً و از اين رو بيان داشت كه ً بزرگترين مانع بين همكاري كارگران و مديريت در اين است كه مديريت تصور درستي از مقدار كار روزانه كارگر ندارد. ً
‏تيلور در سال 1883 با روش سيستماتيك مطالعه‏‌‏ي كار توانست يك كار مشخص را به عناصري تقسيم كرده و تك تك اين عناصر را بررسي كند. وي هنگاميكه در كارخانه‏‌‏ي فولادسازي رئيس گروه بود با اين مسئله روبرو شد كه چه روشي بهترين راه انجام كار است؟ و يا چه چيزي يك روز كاري را تشكيل مي‏‌‏دهد؟ تيلور به كارش اهميت مي‏‌‏داد و انتظار داشت كه افراد زير دستش كارشان را به خوبي انجام دهند. او براي خودش مطالبي تنظيم نمود تا بتواند بهترين روش انجام كار را پيدا نمايد. مجموعه‏‌‏ي مطالب تنظيم شده‏‌‏ي خود را به كارگران تعليم مي داد و همه‏‌‏ي شرايط را طوري ايجاد مي‏‌‏كرد كه كارگران بتواند كارشان را به روش پيشنهادي او انجام دهند. در ضمن تعداد محدودي زمان استاندارد براي انجام كارها تعيين كرد و سپس به كارگراني كه كار را به شكل تعريف شده انجام مي‏‌‏دادند، جايزه و پاداش مي‏‌‏داد.
‏تيلور تشخيص داد كه تعيين بهترين روش انجام كار، از مهمترين كارهاي مديران است. او بيان كرد كه يكي از وظايف مهم مديريت اين است كه ً يك روش علمي براي تمام كارهاي انسان تدوين كند. ً او در اين راستا با هر مسئله‏‌‏ي جديدي با روش علمي برخورد مي كرد.
‏بر اساس نظريات تيلور، همانگونه كه مديران صنعتي امروز معتقد هستند، مطالعه‏‌‏ي كار از يك طرف موجب افزايش كارآيي در كارخانه و از طرف ديگر موجب افزايش حقوق كارگران بوده و در عين حال كاهش قيمت تمام شده را نيز به همراه دارد.
‏تجزيه و تحليل حركات يا فن صرفه‏‌‏جويي در حركات يكي از نتايج مكتب علمي فردريك تيلور است. با بررسي‏‌‏هاي مداوم و علمي خود در كارخانه‏‌‏هاي صنعتي آمريكا، متوجه گرديد كه مقدار قابل توجهي از انرژي و وقت كارگران صرف حركات بيهوده و تلاش‏‌‏هاي غير مفيد مي‏‌‏شود. به نظر وي، علت اساسي اين امر آشنا نبودن با نحوه‏‌‏ي صحيح حركت دادن دست، پا و بدن هنگام انجام كار بود، او عقيده داشت كه مديران هر سازمان بايد با بررسي و تجزيه و تحليل حركات دست، پا و بدن كارگر، حركات لازم براي انجام هر كار را به حداقل تقليل دهند و بدين ترتيب، ضمن جلوگيري از خستگي كارگر، سطح كارآيي و راندمان كار را نيز افزايش دهند.
4
‏امروزه از تجربيات تيلور در سنجش زمان به منظور بالا بردن راندمان كار يك كارخانه و تشويق كارگران با فراهم آوردن مزايا و حقوق بالاتر و بالاخره تحويل دادن محصول با تمام مشخصات لازم با هزينه‏‌‏ي كمتر برخوردار مي‏‌‏باشيم.
‏توسعه‏‌‏ي فعاليتهاي مطالعه‏‌‏ي روش توسط گيلبرت‏‌‏ها :
‏به دنبال نظريات تيلور مبني بر لزوم تجزيه و تحليل حركات، فرانك گيلبرت و همسرش ليليان گيلبرت، كوششهاي فراواني صرف پايه‏‌‏گذاري آن توسط روش علمي تجزيه و تحليل حركات كردند و در اين زمينه موفقيت‏‌‏هاي بزرگي كسب نمودند. در اثر تلاش‏‌‏هاي تيلور، فرانك وليليان گيلبرت، تجزيه و تحليل حركات به عنوان يكي از فنون ساده كردن كار و يكي از ملزومات اندازه‏‌‏گيري كار شناخته شد.
‏اهداف مطالعه‏‌‏ي كار :
‏مطالعه‏‌‏ي كار، مطالعه‏‌‏ي درباره‏‌‏ي روشها و سيستم‏‌‏ها و زمانهاي انجام كار است كه به منظور اهداف زير انجام مي‏‌‏گيرد:
‏ا0 طراحي سيستم‏‌‏ها و روش‏‌‏هاي بهتر، كارآمدتر و كم هزينه‏‌‏تر و اقتصادي‏‌‏تر براي انجام كار.
‏2. استاندارد كردن سيستم‏‌‏ها و روش‏‌‏هاي علمي انجام كار.
‏3. تعيين زمان‏‌‏هاي استاندارد براي انجام كار.
‏4. كمك به آموزش كاركنان جهت اجراي روش‏‌‏ها بهتر كار.

 

دانلود فایل