دانلود مقاله در مورد مديريت تحول سازماني و رويكردهاي ترويج كشاورزي 0478 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد مديريت تحول سازماني و رويكردهاي ترويج كشاورزي 0478 باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد مديريت تحول سازماني و رويكردهاي ترويج كشاورزي 0478

دانلود-مقاله-در-مورد-مديريت-تحول-سازماني-و-رويكردهاي-ترويج-كشاورزي-0478لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 52 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏مديريت تحول سازماني و رويكردهاي ترويج كشاورزي
‏منصور شاه ولي‏ ‏.Email: shahvali @ shiraz u . ac . ir
‏- دانشيار ترويج و آموزش كشاورزي، دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز مصطفي احمدوند- دانشجوي دكتراي ترويج كشاورزي دانشكده كشاورزي، دانشگاه شيراز‏.
‏چكيده‏:
‏بطور كلي همه چيز در حال تغيير است و اين تغييرات در اشكال مختلف اقتصادي، اجمتاعي، سياسي و فني به ناچار بر سازمان هاي مختلف از جمله سازمان ترويج تاثير گذارده است و بر آن فشار وارد مي آورد تا متحول گردد. علاوه بر آن، مزرعه داري و كشاورزي در روستاها با تغييرات شتاباني روبرو است، كه به نوبه خود بر ترويج كشاورزي اثر مي گذارد زيرا ترويج با جمعيت متنوع و نامتجانس تري روبرو خواهد بود. بنابراين، ترويج كشاورزي روندهاي متنوعي را در دنياي متحول در پيش خواهد گرفت. هدف از اين نوشته ترسيم روندهاي ترويج كشاورزي و تبيين و تدوين آنها با كمك نظريه مديريت تحول سازماني است. به منظور ترسيم روندهاي مذكور اركان اساسي ترويج مورد توجه قرار گرفته است كه عبارتند از: اهداف، سازماندهي، روش ها، گروه هاي ارباب رجوع و تمهيدات ترويج كشاورزي. لذا در آينده هر يك از اركان پنج گانه مذكور تحولاتي را تجربه خواهند كرد. براي پايداري و پويايي مديريت ترويج كشاورزي براي رويارويي با روندهاي تغيير كشور لازم است مديريت تحول سازمان ترويج با تاكيد بر توسعه سازماني تدوين و طراحي گردد تا بتواند همگام با تحولات عناصر و نظام ترويج، موجبات پيشرفت سازمان ترويج كشاورزي را فراهم نمايد. از طرفي، مديريت تحول شامل استراتژي هاي گونانگون سازماني، فناوري، وظيفه اي و رفتاري است كه به طور عمده، سازماندهي ترويج در استراتژي ساختاري، اهداف، روش ها و گروه هاي هدف در استراتژي رفتاري و تمهيدات ترويج در استراتژي تكنولوژيكي مديريت تحول تبلور مي يابد. براي تحقق هر يك از استراتژي هاي مورد نظر راهكارهايي در نظر گرفته شده كه به طور مبسوط ارائه شده است. اين مقاله فرصتي را براي مديران سازمان ترويج فراهم مي آورد تا سازمان را براي مواجهه با تغييرات مهيا سازند.
‏2
‏واژه هاي كليدي : ‏مديريت تحول، سازمان، ترويج كشاورزي، روندهاي تغيير، پويايي مديريت ترويج.
‏3
‏مقدمه :
‏تكنولوژي، علم، كشاورزي، دولت ها و به طور كلي همه چيز در حال تغيير است. اين تغييرات در اشكال مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فني به ناچار بر موسسات ترويجي نيز تاثير گذاشته و بر آنها فشار وارد مي آورند تا متحول گردند (Rivera, 1997‏)، علاوه بر آن، مزرعه داري و كشاورزي در روستاها نيز دچار تغييرات شتاباني گرديده اند، كه اين نيز به نوبه خود بر ترويج كشاورزي تاثير مي گذارد زيرا كه ترويج با جمعيت متنوع و نامتجانس تري روبرو است. همزمان كه به سوي آينده حركت مي كنيم، مزارع، روستائيان و مروجان نيز بايد براي رشد و ترقي و بقا، در فرايند كار، تلاش بيشتري را از خود نشان دهند. كشوري كه بتواند سريع تر و موثرتر توليد كنندگان را به فناوري هاي كم هزينه و مهارت هاي مفيد مجهز سازد، بيشتر به طرف موفقيت و پيروزي گام بر مي دارد. بدين منظور، عواملي نظير وجود ارتباطات مناسب، موثر بودن هزينه ها و كارايي بيشتر، مسئوليت پذيري، پاسخگويي ترويج كشاورزي به شكل استراتژيك اهميت پيدا مي كنند. براي كسب چنين موقعيتي، مدل هاي پيشين ترويج به دليل يك طرفه بودن و تمركز گرايي شديد بايد كنار گذاشته شوند، همچنين نظام هاي و رهيافت هايي نظير نظام آموزش و ديدار كه سعي در افزايش توليد دارند، از لحاظ مفيد بودن و كارايي در حال حاضر چندان موفق نمي باشند و لذا به نعمق در معضلات پيش روي ترويج در قالبي سيستماتيك نياز بيشتري مي باشد (شاه ولي و يوسفي نژاد، 1379).
‏پرسش هايي كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه ترويج بايد چگونه باشد؟ چه فعاليتي را بايد سرلوحه كار خود قرار دهد؟ و چگونه بايد عمل نمايد؟
‏4
‏مقاله حاضر به هدف پاسخگويي به اين پرسش ها و تبيين نظام ترويج كشاورزي كشور با توجه به نظريه مديريت تحول سازماني كه يكي از شيوه هاي نوين مديريتي در جهان امروز است، نگارش شده است.
‏اين مقاله در سه بخش تدوين شده است كه؛ در بخش نخست روندهاي ترويج در قرن بيست و يكم ترسيم شده اند، در بخش دوم، نظريه مديريت توسعه سازماني تشريح شده است و در بخش سوم نحوه بكارگيري نظريه مديريت تحول سازماني براي تحقق روندهاي ترسيم شده ترويج در بخش اول مورد توجه قرار خواهد گرفت. براي ترسيم روندهاي ترويج كشاورزي از سه افق: نگاه عميق به درون سازمان، نگاهي وسيع به اطراف سازمان و نگاهي طولاني به آينده استفاده شده است. براي اين منظور، در بدو امر شناسايي عناصر و اركان اصلي ترويج ضروري مي نمايد، چرا كه شناخت كامل اركان ترويج به ترسيم روندهاي آتي ترويج و در نتيجه تبيين موقعيت هاي متحول آن مفيد خواهد بود. لذا، ابتدا اركان اصلي ترويج و آموزش كشاورزي مورد بررسي قرار مي گيرند.
‏اركان اصلي نظام ترويج كشاورزي :
‏مطالعات گسترده نظام هاي ترويجي نشان داده است، در هر نظام ترويج كشاورزي اركاني اساسي وجود دارند ‏كه شكل زير فرايند و روابط بين آنها را به شكل سيستماتيك نشان مي دهد (Roling , 1982‏)
‏مدل 1- اركان اصلي نظام ترويج كشاورزي

 

دانلود فایل