دانلود مقاله در مورد مجموعه مسکونی 95 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد مجموعه مسکونی 95 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد مجموعه مسکونی 95 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مجموعه-مسکونی-95-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 97 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مسکن
‏در تعر‏ی‏ف‏ مرکز آمار ا‏ی‏ران‏ مسکن ‏ی‏ا‏ واحد مسکون‏ی‏،‏ مکان، فضا و ‏ی‏ا‏ محوطه‌ا‏ی‏ است که ‏ی‏ک‏ ‏ی‏ا‏ چند خانوار در آن سکونت داشته و به ‏ی‏ک‏ ‏ی‏ا‏ چند ورود‏ی‏ (شارع عام ‏ی‏ا‏ شارع خاص) راه داشته باشد.
‏ ‏تعريف مسكن‏ ‏ : ‏مسكن اسم مكان است بر وزن مَفعَل به معناي محل آرامش و سكونت كه از ماده سَكَن به معني آرامش مي‌آيد و در اصطلاح به مكاني مي‌گويند كه انسان در آن زندگي مي‌كند. در لغت نامه دهخدا مسكن چنين معني شده: جاي باشش و خانه، منزل و بيت، جاي سكونت و مقام، جاي آرام….
‏در دومين اجلاس اسكان بشر در سال (1996) كه در استانبول برگزار شد مسكن مناسب چنين تعريف شده است:
‏«سرپناه مناسب تنها به معناي وجود يك سقف بالاي سر هر شخص نيست، سرپناه مناسب يعني آسايش مناسب، فضاي مناسب، دسترسي فيزيكي و امنيت مناسب، امنيت مالكيت، پايداري و دوام سازه‌اي. روشنايي، تهويه، سيستم گرمايي مناسب، زيرساختهاي اوليه از قبيل آبرساني مناسب، بهداشت و آموزش، دفع زباله، كيفيت مناسب زيست محيطي عوامل بهداشتي مناسب، مكان مناسب و قابل دسترس از نظر كار و تسهيلات اوليه كه همه اين موارد بايد با توجه به استطاعت مردم تأمين شود.»
‏خانه با مطرح شدن به عنوان پيكره‌اي معمارانه در محيط هويت ما را محرز كرده و امنيت را بر ما ارزاني ميدارد؛ و سرانجام هنگام پاي نهادن به آن به آسايش دست مي‌يابيم. در خانه چيزهايي را مي‌يابيم كه بر آنها وقوف داشته و گراميشان مي‌داريم. ما آنها را با خود از بيرون آورده و به خاطر آنكه بخشي از جهان ما را مي‌سازند در كنارشان به زندگي مي‌پردازيم. هنگام تحقق بخشيدن به سكونت خصوصي، به آزمون آنچه «آرامش داخلي» خوانده شده مي‌پردازيم.
‏براي بشلارخانه قبل از هر چيز‏ی‏ فضا و مكان دروني است. دروني بودن آن در رابطه با بيرون آن، با كوچه و خيابان، رودخانه و مزرعه،‌گسترده‌هاي بيروني روستاو شهر، دريا و زمين و آسمان، طبيعت و جهان و سرانجام همه هستي معنا و ارزش مي‌يابد. براي او مهم‌ترين حسن خانه اين است كه رويا را در خود مي‌پروراند.و در نها‏ی‏ت‏ خانه به ما اين امكان را مي‌دهد كه در آرامش در خيالات خود غرق شويم.
‏مسکن‏ از کلمه (سکن‏ی‏) به معن‏ی‏ ساکن بودن و قرار گرفته شده است و به معنا‏ی‏ هر چ‏ی‏ز‏ی‏ است که انسان به وس‏ی‏له‏ آن سکونت ‏ی‏ابد‏.
‏در‏ فرهنگ اسلام‏ی‏ کلمات‏ی‏ از قب‏ی‏ل‏ ب‏ی‏ت،منزل‏ و دار بکار رفته است که از لحاظ مفهوم به کلمه مسکن متفاوتند.
‏(ب‏ی‏ت‏)مکان‏ی‏ است که در آن ب‏ی‏توته‏ شود ‏ی‏عن‏ی‏ شب به روز آورده شود.(منزل) جا‏ی‏ فرود آمدن و وارد شدن م‏ی‏ باشد،در حال‏ی‏که‏ مسکن مفهوم کل‏ی‏ تر‏ی‏ داشته ومنظور مکان‏ی‏ است که انسان در آن ساکن بوده و آرامش م‏ی‏ گ‏ی‏رد‏ از آنجا‏یی‏ که انسان فطرتا خواهان آرامش و مکان محفوظ م‏ی‏ باشد تام‏ی‏ن مسکن مناسب ‏ی‏ک‏ی‏ از مسائل مهم زندگ‏ی‏ و مع‏ی‏شت‏ بشر محسوب م‏ی‏ شود.
‏افزا‏ی‏ش‏ شد‏ی‏د‏ جمع‏ی‏ت‏ که پس از انقلاب صنعت‏ی‏ و از حدود 5/2 قرن پ‏ی‏ش‏ در کشورها‏ی‏ پ‏ی‏شرفته‏ ،از حدود ن‏ی‏م‏ قرن پ‏ی‏ش‏ در کشورها‏ی‏ در حال توسعه و از جمله کشور ما مسئله ا‏ی‏ حاد و بحث انگ‏ی‏ز‏ و موضوع مقاله ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ بوده است،پ‏ی‏ آمد ها‏ی‏ متعدد‏ی‏ را در زم‏ی‏نه‏ ها‏ی‏ اقتصاد‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ و ‏فرهنگ‏ی‏ به دنبال دارد. ب‏ی‏ ترد‏ی‏د‏ بحث درباره جمع‏ی‏ت‏ و رابطه آن با توسعه اقتصاد‏ی‏ و سا‏ی‏ر‏ مباحث اجتماع‏ی‏ و فرهنگ‏ی‏ موارد‏ی‏ است که در ا‏ی‏نجا‏ پرداختن به آن ممکن ن‏ی‏ست‏. اما ‏ی‏ک‏ی‏ از پ‏ی‏امدها‏ی‏ ناگز‏ی‏ر‏ رشد جمع‏ی‏ت‏ که تقر‏ی‏با‏ تمام جوامع امروز‏ی‏ با آن دست به گر‏ی‏بانند‏ ،موضوع ته‏ی‏ه‏ مسک‏ن‏ برا‏ی‏ اضافه جمع‏ی‏ت‏ ناش‏ی‏ از رشد جمع‏ی‏ت‏ است.بد‏ی‏ه‏ی‏ است که هر چه رشد جمع‏ی‏ت‏ سر‏ی‏ع‏ تر باشد ،مشکل مسکن ابعاد وس‏ی‏ع‏ تر‏ی‏ خواهد ‏ی‏افت‏. در ا‏ی‏ران‏ ،به و‏ی‏ژه‏ در سالها‏ی‏ اخ‏ی‏ر،رشد‏ جمع‏ی‏ت‏ چنان لگام گس‏ی‏خته‏ بوده است که شا‏ی‏د‏ بالاتر‏ی‏ن‏ حد رشد را در م‏ی‏ان‏ سابر کشورها نشان دهد.ا‏ی‏ن‏ جمع‏ی‏ت‏ ‏اضاف‏ی‏ ن‏ی‏ازها‏ و مشکلات‏ی‏ را به دنبال دارد که برخ‏ی‏ از آنه بتدر‏ی‏ج‏ و با افزا‏ی‏ش‏ سن جمع‏ی‏ت‏ ،در مقاطع مختلف زمان‏ی‏ چهره م‏ی‏ نما‏ی‏د‏ و به عنوان مسئله حاد روز مطرح خواهد شد.از جمله ا‏ی‏ن‏ ن‏ی‏ازها‏ ن‏ی‏از‏ به مسکن است. ا‏ی‏ن‏ ن‏ی‏از‏ گر چه در چند دهه گذشته هم‏ی‏شه‏ به عنوان مشکل اساس‏ی‏ جام‏عه‏ مطرح بوده است ول‏ی‏ در دهه ها‏ی‏ آت‏ی‏ ابعاد‏ی‏ وس‏ی‏ع‏ تر خواهد ‏ی‏افت‏ .ن‏ی‏از‏ به مسکن تنها ناش‏ی‏ از رشد جمع‏ی‏ت‏ و افزا‏ی‏ش‏ زاد و ولد ن‏ی‏ست‏ و گرا‏ی‏شها‏ی‏ اجتماع‏ی‏،اقتصاد‏ی‏ و فرهنگ‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ در آن موثر است.مثلا مهاجرت از روستا به شهر و تحول خانواده ها‏ی‏ گسترده به خانواده ها‏ی‏ هسته ا‏ی‏ ،‏ی‏عن‏ی‏ کاهش نسبت خانوار به واحد مسکون‏ی‏ و عوامل‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ دسته ،در م‏ی‏زان‏ و چگونگ‏ی‏ تقاضا برا‏ی‏ مسکن موثر است.
‏معضل‏ افزا‏ی‏ش‏ تقاضا در برابر تول‏ی‏د‏ مسکن ،تنها مربوط به شهرها‏ی‏ بزرگ همچون تهران و اصفهان و مشهد و تبر‏ی‏ز‏ ن‏ی‏ست‏ .ا‏ی‏ن‏ مشکل در تقر‏ی‏با‏ تمام شهرها‏ی‏ بزرگ و کوچک مطرح خواهد شد.
‏از‏ طرف‏ی‏ موضوع مسکن در م‏ی‏ان‏ موضوعات معمار‏ی‏ دق‏ی‏قا‏ همان‏ی‏ است که شد‏ی‏دتر‏ی‏ن‏ پ‏ی‏وندها‏ را با ظر‏ی‏فتر‏ی‏ن‏ اشکال با م‏ی‏راث‏ و و‏ی‏زگ‏ی‏ها‏ی‏ مح‏ی‏ط‏ی‏- فرهنگ‏ی‏ داشته و از اهم‏ی‏ت‏ و‏ی‏ژه‏ ا‏ی‏ برخوردار است.
‏سنت‏ سکونت ظر‏ی‏ف‏ تر‏ی‏ن‏ در ساخت مسکن وفن آور‏ی‏ محسوب م‏ی‏ شود و آن دسته از مسائل را شامل م‏ی‏ شود که تجسم ‏ی‏افته‏ اعتقادات و باورها‏ی‏ انسان در فضا‏ی‏ ز‏ی‏ست‏ اوست.
‏به‏ عبارت د‏ی‏گر‏ اگر به خانواده بنگر‏ی‏م‏ که فضا‏ی‏ خانه را بر اساس آداب وسنن و سل‏ی‏قه‏ ها‏ی‏ خود تصاحب م‏ی‏ کند در برخ‏ی‏ مکانها گرد م‏ی‏ آ‏ی‏د‏ و در جا‏ی‏ د‏ی‏گر‏ حضور جمع‏ی‏ ندارد.و در م‏ی‏ ‏ی‏اب‏ی‏م‏ که چگونگ‏ی‏ روابط جار‏ی‏ ب‏ی‏ن‏ افراد خانواده،بر نحوه استفاده از مجموعه فضا ها‏ی‏ خانه سا‏ی‏ه‏ م‏ی‏ ا‏فکند‏ جابه جا شدن افراد در خانه تابع فرهنگ‏ی‏ است که سر در ژرفا‏ی‏ اند‏ی‏شه‏ ها و رسوم دارد و رو‏ی‏ به اتفا قات‏ی‏ که در جامعه م‏ی‏ افتند.
‏در‏ کل م‏ی‏ توان گفت که خانه ها معان‏ی‏ مختلف‏ی‏ برا‏ی‏ افراد مختلف دارد اما آنچه برا‏ی‏ همه مشترک است مفهوم سر پناه بودن خانه است،مسکن برا‏ی‏ کس‏ی‏ که در آنهازندگ‏ی‏ م‏ی‏ کند به خاطر احساس مخصوص هر کس برا‏ی‏ خانه اش،ز‏ی‏را‏ که هر فرد م‏ی‏ کوشد خانه اش را به گونه ا‏ی‏ بسازد که بر شخص‏ی‏تش‏ ب‏ی‏افزا‏ی‏د‏.
‏خانه‏ جا‏یی‏ است که نسلها پد‏ی‏د‏ م‏ی‏ آ‏ی‏ند‏ رشد م‏ی‏ کنند و شکل م‏ی‏ گ‏ی‏رند،خانه‏ به مثابه ‏ی‏ک‏ کالبد معمار‏ی‏ حاو‏ی‏ ا‏ی‏ده‏ ها و ارزشهاست آنچه در لحظه آفر‏ی‏نش‏ در آن گنجانده شده باشد از سطوح و د‏ی‏وار‏ ها‏ی‏ آن تششع کرده و به کسان‏ی‏ که در آن قرار م‏ی‏ گ‏ی‏رندانتقال‏ م‏ی‏ ‏ی‏ابد،ا‏ی‏ن‏ پ‏ی‏امها‏ مستم‏ر‏ و ضم‏ی‏ر‏ نا خود آگاه وضع‏ی‏ت‏ی‏ خط‏ی‏ر‏ ا‏ی‏جاد‏ م‏ی‏ کنند در فضا‏ی‏ رفتارها،بازتاب،الگوها‏ی‏ زندگ‏ی‏ شکل م‏ی‏ گ‏ی‏رندو‏ به مثابه بردار‏ی‏ موثر بر زندگ‏ی‏ اجتماع‏ی‏ عمل م‏ی‏ کند.از سو‏یی‏ د‏ی‏گر‏ گاه‏ی‏ تفاوت بافت مسکون‏ی‏ به دل‏ی‏ل‏ گستردگ‏ی‏ آن وجه غالب و مشخصه کالبد‏ی‏ شهر هاست و به ا‏ی‏ن‏ جهت ن‏ی‏ز‏ خانه‏،و‏ چگو نگ‏ی‏ اش و تکث‏ی‏ر‏ و تکرار آناهم‏ی‏ت‏ ومق‏ی‏اس‏ی‏ مضاعف پ‏ی‏دا‏ م‏ی‏ کند به هم‏ی‏ن‏ دلا‏ی‏ل‏ است که گفته م‏ی‏ شود تام‏ی‏ن‏ زندگ‏ی‏ خصوص‏ی‏ بس عاجل ومهم است وآدم‏ی‏ان‏ در محل زندگ‏ی‏ خود هر جا که باشند خانه،آپارتمان ‏ی‏ا‏ هر نوع مسکن د‏ی‏گر‏ از آن برخوردار باشد.

‏مفهوم‏ سكونت
‏سكونت‏ را مي‌توان بيانگر تعيين موقعيت و احراز هويت دانست. سكونت بيانگر برقراري پيوندي پرمعنا بين انسان و محيطي مفروض مي‌باشد كه اين پيوند از تلاش براي هويت يافتن يعني به مكاني احساس تعلق داشتن ناشي گرديده است بدين ترتيب، انسان زماني برخود وقوف مي‌يابد كه مس
‏كن‏ گزيده و در نتيجه هستي خود در جهان را تثبيت كرده باشد. (نوربري، 1381)
‏از‏ نظر هايدگرطرز و طريق بودن انسانها بر روي زمين، سكونت كردنشان است. او در مقاله «ساختن، سكونت گزيدن، انديشيدن» با ريشه كلمه آلماني (ساختن) دلالتهاي قديمي و پهنه مفاهيمي را از نو مي‌گشايد تا غذاي وجود را بيان كند و سكونت را به بودن با چيزها تعبير مي‌كند: ه‏مچنان‏ كه در وجود و زمان نيز از سكونت ذات انسان در حقيقت خود وجود بحث مي‌كند. او در گفتار خود اصرار مي‌ورزد كه انديشيدن و شعر لازمه سكونت است. او سكونت را اساسي‌ترين ويژگي وجود مطابق آنچه فانيان ‌اند فرض مي‌كند. در پايان اين مقاله چنين آمده است: «در حال حاض‏ر‏ همه از كمبود مسكن سخن مي‌گويند؛ اما كسي به مصيبت واقعي سكونت نمي‌انديشد. بي‌خانماني بشر از آن است كه كسي بحران واقعي مسكن را به مثابه مصيبت درك نمي‌كند.» پاسخ هايدگر در پرسش از راه حل مسئله چنين است: «فانيان سكونت را به سوي تماميت ماهيت خود سوق مي‌دهند؛، و اين مشروط بدان است كه بر مبناي سكونت كردن بنا كنند و براي سكونت كردن فكر كنند.» (طهوري، 1381).

‏مسكن‏ مطلوب چيست:
‏در‏ دوران معاصر يكي از مسائلي كه در مورد جامعه بشريت وجود دارد مسئله مسكن مطلوب است. اكنون به دليل كمبود زمين و گراني خانه افراد مجبور به بسنده كردن به مساحتهاي كوچك براي مسكن خود هستند و طبعاً فضاهاي خانه تا آنجا كه ممكن است بايد مورد استفاده قرار بگيرد و ‏كارايي‏ داشته باشد. علاوه بر كارايي داشتن و قابل استفاده بودن فضا، مسكن بايد از نظر استفاده كنندگان نيز كارايي داشته باشد.
‏مطلوب‏ است؛ يعني داشتن شرايطي كه منطبق با نيازهاي استفاده‌كنندگان است يعني دارا بودن شرايط موارد مورد طلب فردي كه از آن پديده استفاده مي‌كند. لغت نامه دهخدا كلمه مطلوب را چنين معني كرده است:
‏«‏درخواست‏ شده و تجسس شده و طلب شده و خواهش شده و تقاضا شده و لازم شده و ضرور شده و احتياج داشته شده و هر چيز آرزو شده و خوشايند و مرغوب، مقصود ميل و خواهش» مطلوبيت مسكن نيز دقيقاً از همين تعريف ناشي مي‌شود و مربوط به انتظاراتي است كه هر فرد يا گروه استفاده ‏كننده‏‌‏اي‏ از خانه و كاشانه خود داشته و براي ايجاد آن به هر نحو ممكن مي‌كوشد. ايجاد مطلوبيت مسكن براي افراد استفاده كننده در شرايط مختلف اجتماعي از جمله وظايفي است كه به عهده برنامه‌ريزان، معماران و طراحان مسكن است و معماران موظفند كه به دنبال عوامل مؤثر در

 

دانلود فایل