دانلود مقاله در مورد كارآموزي كشاورزي زراعت و اصلاح نباتات در ايستگاه تحقيقات عراقي محله 60 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد كارآموزي كشاورزي زراعت و اصلاح نباتات در ايستگاه تحقيقات عراقي محله 60 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد كارآموزي كشاورزي زراعت و اصلاح نباتات در ايستگاه تحقيقات عراقي محله 60 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-كارآموزي-كشاورزي-زراعت-و-اصلاح-نباتات-در-ايستگاه-تحقيقات-عراقي-محله-60-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 61 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏4
‏1
‏مقدمه:
‏تاريخ شروع كارآموزي دوره كارآموزي اينجانب در مورخه 17/7/84 آغاز شد. قرار بر اين شد كه طي يك دوره 45 روزه به مدت 35 روز در ايستگاه تحقيقات عراقي محله و مدت 10 روز در مركز تحقيقات و بخش تهيه و اصلاح بذر و نهال مشغول بكارآموزي شدم.
‏ايستگاه تحقيقات كشاورزي عراقي محله گرگان:
‏در بدو ورود به ايستگاه تحقيقات عراقي محله به تابلويي برمي‏‌‏خوريم كه مشخصات ايستگاه به اختصار و به شرح زير درج گرديده است:
‏ايستگاه تحقيقات كشاورزي عراقي محله
‏تاسيس 1337
‏مساحت 37 هكتار
‏ارتفاع از سطح دريا 5/5 متر
‏ميزان بارندگي 450-400 ميلي‏‌‏متر
‏پروژه‏‌‏هايي كه در ايستگاه بر روي آنها كار مي‏‌‏شود، عبارتند از:
‏دانه‏‌‏هاي روغني؛
‏ذرت؛
‏گياهان علوفه‏‌‏اي؛
‏غلات؛
‏حبوبات؛
‏سبزي و صيفي.
‏4
‏43
‏اما در تحقيقات جديد كه توسط مهندس كشت كار انجام گرفته، مساحت كل ايستگا‏ه، 45 هكتار بود و ايشان نقشه كلي ايستگاه را كشيده و تمام تقسيمات موجود در ايستگاه را به صورت نقشه نشان داده‏‌‏اند.
‏سويا
‏تاريخچه
‏اين گياه در اصول بومي آسيا و استراليا مي‏‌‏باشد و گياهي است مهم كه بيش از نيمي از روغن دنيا و بيش از 70% تجارت كنجاله دنيا را به خود اختصاص داده است. امريكا بزرگترين ‏توليد كننده سويا، 63% توليد جهاني را به خود اختصاص داده است. سهم ايران، حدود 001/0%، يعني حدود 200 هزار تن مي‏‌‏باشد و بيشتر به منظور تهيه روغن كشت مي‏‌‏شود كه 90% آن نيز در شرق مازندران و استان گلستان كشت مي‏‌‏شود. اين در حالي است كه در دنيا بخصوص در كشورهاي توسعه يافته، از اين گياه فرآورده‏‌‏هاي فراواني از قبيل شير، لبنيات، ماست، كره و بستني بدست مي‏‌‏آورند و مصرف سبزي خوردني نيز دارد.
‏4
‏43
‏تاريخ دقيقي در مورد كاشت اين گياه در ايران در دسترس نيست، ولي از قديم‏‌‏الايام در گيلان نوعي سويا موسوم به پشم باقلا يا خرس باقلا كشت مي‏‌‏شده، ولي در سال 1341 گروه صنعتي بهشهر با وارد كردن تعدادي بذر از آرژان‏تين، اقدام به كشت آن نموده است.
‏گياه‏‌‏شناسي
‏نام علمي سويا Glysin max‏، ديپلوئيد و مقدار كروموزم آن 40 است. گياهي است يكساله، ارتفاع بوته 180-75 سانتي‏متر، عمق ريشه آن تا حدود 160-150 سانتيمتر و ريشه‏‌‏هاي فرعي آن در حدود 60-30 سانتيمتر در خاك متفرقند. ‏سه نوعه ريشه دارند: نابجا، اصلي و فرعي كه برخي مواقع بر روي آنها برجستگي‏‌‏هايي ديده مي‏‌‏شود كه محل زندگي باكتري‏‌‏هاي ميله‏‌‏اي به نام ريزوبيوم ‏ژاپونيكم است كه در صورت نيتروبودن خاك بعد از 42-30 روز از كاشت ظاهر مي‏‌‏شوند.
‏3 نوع برگ در سويا ديده مي‏‌‏شود:
‏1. برگ‏‌‏هاي لپه‏‌‏اي‏ 2. برگ‏‌‏هاي ساده و 3. برگ‏‌‏هاي 3 برگ‏‌‏چه‏‌‏اي
‏زير و روي برگ و همچنين سطح ساقه و غلات سويا پوشيد از كرك‏‌‏هايي به رنگ طلايي يا نقره‏‌‏اي بسته به رقم مي‏‌‏باشد.
‏كاشت:
‏در گلستان ارقام ويليامز ‏به عنوان زودرس،‏ هيل و سحر ‏به عنوان ‏ميان‏‌‏رس و گرگان‏ 3 به عنوان ديررس كشت مي‏‌‏شوند.
‏آماده‏‌‏سازي زمين:
‏معمولاً كشت سويا به دو صورت بهاره و تابستانه صورت مي‏‌‏گيرد.
‏در كش بهاره، زمين را در زمستان يك شخم عميق زده و در بهار نيز يك شخم به عمق 20 سانتيمتر برخلاف شخم قبلي مي‏‌‏زنيم. پس از تسطيح آبياري انجام گرفته و عمليات كشت به صورت رديفي و حتماً‏‌‏ به شيوه هيرم‏‌‏كاري صورت مي‏‌‏گيرد، زيرا هم به كمبود آن و هم به زيادي آن حساس است.
‏عمق كاشت بذر، 5-3 سانتيمتر بسته به بافت خاك مي‏‌‏باشد.
‏فاصله رديف‏‌‏هاي ‏كاشت در ارقام بهاره، 65-45 سانتميتر و ارقام تابستانه، 40-25 سانتيمتر مي‏‌‏باشد.
‏خاك مطلوب آن رسي ـ شني با بافت متوسط و اسيديته 7-6، به شوري حساس ‏مي‏‌‏باشد و در Ec‏هاي بالاتر از 4 ميلي‏‌‏موس گل‏‌‏ها عقيم مي‏‌‏شوند.
‏4
‏4
‏تاريخ كاشت در كشت بهاره بايستي در اولين فرصتي كه پيش آمد، يعني بعد از رفع سرماي زمستانه اقدام به كشت نمود. در كشت‏‌‏هاي تابستانه به علت حساسيت اين گياه به طول روز ‏نبايستي تاريخ كاشت آن عقب بيافت‏د.
‏داشت:
‏عمليات داشت سويا كه از مرحله 2 برگي شدن ‏آغاز مي‏‌‏شود، معمولاً بر اساس جداول تعيني شده ‏استاندارد رشد رويشي و زايشي كه در اختيار زارع يا اصلاح‏‌‏گر قرار مي‏‌‏‌‏گيرد، انجام مي‏‌‏شود.
‏در مورد آبياري صحيح از زمان گلدهي تا نزديك رسيدن نياز آبي اين گياه شديد است. خصوصاً اول گلدهي تا اوايل دانه بستن. دوره آبياري سويا در منطقه گلستان، هر 14-10 روز يكبار است، يعني 5-4 بار در طول دوره رشد و نمو نياز به آبياري دارد.
‏از مرحله 6-4 برگي شدن نيز بايستي عمليات وجيني و مبارزه با علف هرز و سله شكني و خاك دادن ‏پاي بوته صورت گيرد. در طي اين مراحل با‏ي‏ستي ‏همواره مواظب خسارت آفات نيز باشيم.
‏كوددهي:
‏ازت: از مهمترين نكته‏‌‏اي كه از لحاظ دادن يا ندادن كود ازت بايستي درنظر داشته باشيم، اين است كه اگر قبلاً در زميني در مورد نظير سويا كشت شده است، تا حدود 5-4 سال بعد از آن نياز چنداني به كود ازتن نخواهيم داشت، زيرا در صورت كشت مكرر سويا در يك مزرعه ‏گرهگ‏‌‏هاي موجود در ريشه اين گياه قادر به ذخيره‏‌‏سازي مقادير متنابهي از ازت هوا مي‏‌‏باشند و علاوه بر ازت مورد نياز گياه 200-180 كيلوگرم ‏ازت نيز به خاك بيافزايند. البته در صورت مصرف بي‏‌‏رويه كود ازت، ميزان پرتئين دانه افزايش و درصد روغن آن كاهش خواهد يافت.
‏بيماري:
‏پوسيدگي ذغالي: يكي از مهمترين بيماري‏‌‏هاي شايع سويا است كه سبب خسارت شديدي به مزارع سويا شده و عملكرد را شديداً كاهش مي‏‌‏دهد و عمدتاً در مراحل آخر رشد گياه خود را نشان داده و با خشكانيدن بوته‏‌‏ها، سبب رسيدگي زودتر كاذب گياه مي‏‌‏شود، به شكلي كه غلاف
‏4
‏5
‏‌‏ها ظاهراً رسيده به نظر مي‏‌‏رسند، ولي دانه‏‌‏ها پر نشده و وزن دانه شديداً كاهش مي‏‌‏يابد.
‏قارچ عامل اين بيماري ‏ماكروفومينا‏ مي‏‌‏باشد. مشخص شده كه با توجه به اين كه اين قارچ در خاك باقي مي‏‌‏ماند، در صورت بروز تنش خشكي، معمولاً اين قارچ فعال شده و آثار خسارت ظاهر مي‏‌‏شود. براي مبارزه با اين بيماري بايد از بروز تنش خشكي در سويا جلوگيري نمود.
‏سويا داراي انواع بيماري‏‌‏هاي قارچي باكتريايي و ويروسي مي‏‌‏باشد. بوته‏‌‏ميري، لكه برگي‏‌‏ها، سوختگي‏‌‏هاي برگي، سفيدك سطحي و بيماري لكه ارغواني در اين منطقه بيشتر شايع مي‏‌‏باشد.
‏از بيماري‏‌‏هاي باكتريايي معمولاً سوختگي‏‌‏هاي باكتريايي، خشكيدگي و پژمردگي باكتريايي مشاهده م‏ي‏‌‏شود كه براي مبارزه با آن با ناقلين ‏آن از جمله شته‏‌‏ها مبارزه كرد و از انواع ويروسي مي‏‌‏توان ويروس موزائيك سويا را نام برد.
‏آفات:
‏تريپس: اين آفت ريز و كوچك از مرحله 2 برگي شدن به گياه حمله مي‏‌‏كند و براي مبارزه با آن از سم متاسيستوكس استفاده مي‏‌‏كنيم.
‏لاروهاي كرم غوزه و كارادرينا: كه از مرحله 8-5 برگي شدن به گياه حمله نموده و براي مبارزه با آن از سموم نواكرون و لاروين استفاده مي‏‌‏شود.
‏عسلك و كرم غوزه كه در مراحل بعدي رشد سويا نيز ديده مي‏‌‏شوند و براي مبارزه با آنها از سموم نواكرون و آدميرال استفاده مي‏‌‏كنيم.
‏البته اگر تداخل نسل در مزرعه پيش بيايد، يعني در يك زمان حالت‏‌‏هاي مختلفي از سيكل زندگي حشره مشاهده شود، مجبوريم از سموم ضربتي مثل رانيتول استفاده نماييم.
‏برداشت:
‏برداشت سويا زماني صورت مي‏‌‏گيرد كه برگ‏‌‏هاي آن كاملاً ريخته و پاييزين غلاف آنها كاملاً زرد و خشك شده باشد. در ايران از 4 رقم موجود غير از گرگان 3 كه بلند قد و چندشاخه است و با كمباين قابل برداشت است، كشاورزان با تحمل هزينه‏‌‏هاي بالا بوته‏‌‏ها را از قسمت سطحي با دست درو مي‏‌‏كنند. هنگام برداشت رطوبت دانه بايستي كمتر از 15% باشد، ولي به منظور انبارداري طولاني بايستي رطوبت به 13% و كمتر از آن برسد.
‏طرح‏‌‏هاي در دست اجرا در ايستگاه تحقيقاتي عراقي محله:
‏4
‏6

 

دانلود فایل