دانلود مقاله در مورد فلسفه حجاب 65 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد فلسفه حجاب 65 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد فلسفه حجاب 65 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-فلسفه-حجاب-65-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 72 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فلسفه حجاب
‏بدون شك در عصر ما كه بعضي نام آن را عصر برهنگي و آزادي جنسي گذارده‏‌‏اند و افراد غربزده، بي‏‌‏بندوباري زنان را جزئي از آزادي او مي‏‌‏دانند، سخن از حجاب گفتن براي اين دسته ناخوشايند و گاه افسانه‏‌‏اي است متعلق به زمان‏‌‏هاي گذشته. ولي مفاسد بي‏‌‏حساب و مشكلات و گرفتاري‏‌‏هاي روز افزون كه از اين آزادي‏‌‏ها بي‏‌‏قيد و شرط به وجود آمده، سبب شده كه تدريجاً گوش شنوايي براي اين سخن پيدا شود. مسأله اين است كه آيا زنان (با نهايت معذرت) بايد براي بهره‏‌‏كشي از طريق سمع و بصر و لمس ‏–‏ جز آميزش جنس- در اختيار همه مردان باشند و يا بايد اين امور مخصوص همسرانشان گردد؟
‏اسلام مي‏‌‏گويد كاميابي‏‌‏هاي جنسي، اعم از آميزش و لذّت‏‌‏گيري هاي سمعي و بصري و لمسي مخصوص به همسران است و غير از آن گناه ‏و مايه آلودگي و ناپاكي جامعه مي‏‌‏باشد كه جمله ‏«‏ ذلك ازكي لهم ‏»‏ در آيه 30 سوره نور اشاره به ان است.
‏فلسفه حجاب امر مكتوم و پنهاني نيست زيرا :
‏1-‏ ‏برهنگي زنان كه طبعاً پيامدهاي همچون ‏آ‏رايش و عشوه‏‌‏گري و امثال آن را به همراه دارد؛ مردان مخصوصاً جوانان را در يك حال تحريك دائم قرا مي‏‌‏دهد؛ تحريكي كه سبب كوبيدن اعصاب آنها و ايجاد هيجان‏‌‏هاي بيمارگونه عصبي و گاه سرچشمه امراض رواني مي‏‌‏گردد. مخصوصاً توجه به اين نكته كه غريزه جنسي نيرومندترين و ريشه‏‌‏دارترين غريزه آدمي است و در طول تايخ سرچشمه حوادث مرگبار و جنايات هولناكي شده تا آنجا كه گفته‏‌‏اند : ‏«‏ هيچ حادثه مهمي را پيدا نمي‏‌‏كنيد مگ‏ر‏ ‏آ‏نكه پاي زني در آن در ميان است. ‏»‏ آيا دامن زدن مستمر از طريق برهنگي به اين غريزه و شعله‏‌‏ور ساختن آن بازي با آتش نيست؟ آيا اين كا‏ر‏ عاقلانه‏‌‏اي است؟
‏2-‏ ‏آمارهاي قطعي و مستند نشان مي‏‌‏دهد كه با افزايش برهنگي در جهان، طلاق و از هم گسيختگي زندگي زناشويي در دنيا به طور مداوم بالا رفته است، زيرا در
‏3
‏«‏ بازار آزاد برهنگي ‏»‏ كه عملاً زنان به صورت كالاي مشتركي ‏«‏ لااقل در مرحله غير آميزشي جنسي ‏»‏ در آمده‏‌‏اند قداست پيمان زناشويي مفهومي نمي تواند داشته باشد.
‏3-‏ ‏گسترش دامنه فحشاء و افزايش فرزندان نامشروع از دردناكت‏ر‏ين پيامدهاي بي‏‌‏حجابي است و دلائل آن مخصوصاً در جوامع غربي كاملاً نمايان است.
‏4-‏ ‏مسأله ‏«‏ابتذال زن‏»‏ و ‏«‏ سقوط شخصيت او ‏»‏ در اين ميان نيز حائز اهميت فراوان است، هنگامي كه جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد طبيعي است روز به روز تقاضاي آرايش بيشتر و خودنمايي افزون‏‌‏تر از او دارد و هنگامي كه زن را از طريق جاذبه جنسيش وسيله تبليغ كالاها و دكور اطاق‏‌‏هاي انتظار و عاملي براي جلب جهان‏‌‏گردان و سياحان و مانند اينها قرار بدهد، در چنين جامعه‏‌‏اي شخصيت زن تا سر حد يك ع‏ر‏وسك يا يك كالاي بي ارزش سقوط مي‏‌‏كند و ارزش‏‌‏هاي والاي انساني او‏ به كلي به دست فراموشي سپرده مي‏‌‏شود و تنها افتخار او جواني و زيبايي و خودنمايي‏‌‏اش مي‏‌‏شود و به اين ترتيب مبدل به وسيله‏‌‏اي خواهد شد براي اشباع هوس‏‌‏هاي سركش يك مشت آلوده فريبكار و انسان‏‌‏نماهاي ديوصفت، د‏ر‏ چنين جامعه‏‌‏اي چگونه يك زن مي تواند با ويژگي‏‌‏هاي اخلاقي‏‌‏اش، علم و آگاهي و دانايي‏‌‏اش جلوه كند و جايز مقام والايي گردد.
‏چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب كرده است؟
‏زيرا حجاب بهترين حافظ و حصاري است كه زن را از خطر بيگانه حفظ مي‏‌‏كند و زن بي‏‌‏حجاب همچون ميوه درختي است كه شاخه ان از ديوا‏ر‏ باغ به ‏ب‏يرون آويزان است و هر رهگذري به سوي آن دست دراز مي‏‌‏كند يا مانند گلي است كه هر كس به چيدن آن تمايل دارد.
‏پوشيده بودن زن در جامعه نه تنها موجب تقويت بنيان خانواده است بلكه سبب حفظ ارزش زن و جلوگيري از ابتذال و تباهي او نيز مي‏‌‏باشد.
‏حجاب براي زنان مانند صدفي است كه گوهر وجودش را از گزند خطرها و آسيب‏‌‏ها در برابر نامحرمان و بيگانگان مصونيّت بخشيده و بيمه‏‌‏اش مي نمايد و به جامعه خصوصاً جوانان، آرامش مي بخشد و مانع هر گونه گسترش فساد و گرايش به فحشا مي شود.
‏3
‏شخصيت و ارزش مقام زن در اسلام
‏«‏ ان المسلمين و المسلمات و المومنين و المومنات و القانتين و القانتات و الصادقين و الصادقات و الصابرين و الصابرات والخاشعين و الخاشعات و المتصدقين و المتصدقات و الصائمين و الصائمات و الحافظين فروجهم و الحافظات والذاكرين الله كثيراً و الذاكات اعدالله لهم مغفره و اجراً عظيماً. ‏»
‏هنگامي كه اسماء بنت عميس همسر جعفربن ابي‏‌‏طالب (ع) با شوهرش از حبشه بازگشت به ديدن همسران پيامبر (ص) آمد، يكي از نخستين سؤالاتي كه مطرح كرد ا‏ي‏ن بود ايا چيزي از آيات قران د‏ر‏باره زنان نازل شده است؟ انها در پاسخ گفتند : نه. اسماء به خدمت پيامبر (ص) آمد عرض كرد اي رسول خدا جنس زن گرفتار خسران و زيان است.
‏پيامبر (ص) فرمود : چرا ؟
‏عرض كرد : به خاطر اينكه در اسلام و قران فضيلتي درباره آنها همانند مردان نيامده است. اينجا بود كه آيه نازل شد و به آنها اطمينان دادكه زن و مرد در پيشگاه خدا از نظر قرب و منزلت يكسان هستند.
‏در اين آيه سخني جامع و پرمحتوا درباره همه زنان و مردان و صفات برجسته آن‏ها‏ بيان شده است و ضمن برشمردن ده وصف از اوصاف اعتقادي و اخلاقي و عملي آنان پاداش عظيم آنها در پايان آيه برشمرده است.
‏مي گويد : ‏«‏ مردان مسلمان و زنان مسلمان و مردان مومن و زنان مومنه‏‌»‏.
‏«‏ ان المسلمين و المسلمات و المومنين و المومنات ‏»
‏اشاره به اين است كه اسلام همان اقرار به زبان است كه انسان را در صف مسلمين قرار مي‏‌‏دهد و مشمول احكام آنها مي‏‌‏كند ولي ‏ا‏يمان تصديق به قلب و دل است و اعمالي كه به دنبال آن مي آيد.
‏و مرداني كه مطيع فرمان خدا هستند و زناني كه از فرمان حق اطاعت مي‏‌‏كنند.
‏4
‏«‏والقانتين و القانتات ‏»
‏سپس بر يكي ديگر از مهمترين صفات مومنان را‏ستين يعني حفظ زبان پرداخته و مي‏‌‏گويد‏: ‏«‏ و مردان راستگو و زنان راستگو ‏»‏
‏«‏ والصادقين و الصادقات ‏»
‏و از آنجا كه ريشه ايمان صبر و شكيبايي در مقابل مشكلات است و نقش آن در معنويات انسان همچون نقش ‏«‏ سري است در برابر ‏«‏تن‏»‏.
‏پنجمين وصف آنها را اينگونه بازگو مي‏‌‏كند و مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا ‏«‏و الصابرين و الصارات ‏»‏ از طرفي مي دانيم يكي از بدترين آفات اخلاقي كبر و غرور و حب جاه است و نقطه مقابل آن ‏«‏ خشوع ‏»‏.
‏لذا در ششمين توصيف مي فرمايد : و مردان با خشوع و زنان با خشوع ‏«‏ و الخاشعين و الخاشعات ‏»‏.
‏گذشته از حب جاه، حب مال ني‏ز‏ آفت بزرگي است و اسارت در چنگال ان اسارتي است دردناك و نقطه مقابل آن انفاق و كمك كردن به نيازمندان است لذا در هفتمين توصيف مي گويد : ‏«‏ و مردان انفاق‏‌‏گر و زنان انفاق كننده ‏»‏ ‏«‏ و المتصدقين و المتصدقات ‏»‏.
‏سه چيز است كه اگر انسان از شر آن در امان بماند از بسياري از شرور و آفات اخلاقي ‏در‏ امان است. زبان و شكم و شهوت جنسي. به قسمت اول در چهارمين توصيف اشاره شد اما به قسمت دوم و سوم در هشتمين و نهمين وصف مومنان راستين اشاره كرده مي گيد : ‏«‏ و مرداني كه روزه مي‏‌‏دارند و زناني كه روزه مي‏‌‏داند ‏»‏.
‏«‏ و الصائمين و الصائمات ‏»
‏«‏ و مرداني كه دامان خود را از آلودگي به بي‏‌‏عفتي حفظ مي‏‌‏كنند و زناني كه عفيف و پاكند. ‏»
‏«‏ و الحافظين فروجهم و الحافظات ‏»

 

دانلود فایل