دانلود مقاله در مورد سر یک اسب در یکی از مینیاتورهای ایرانی مربوط به یکی از دست 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد سر یک اسب در یکی از مینیاتورهای ایرانی مربوط به یکی از دست باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد سر یک اسب در یکی از مینیاتورهای ایرانی مربوط به یکی از دست

دانلود-مقاله-در-مورد-سر-یک-اسب-در-یکی-از-مینیاتورهای-ایرانی-مربوط-به-یکی-از-دستلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏سر یک اسب در یکی از ‏مینیاتورهای‏ ایرانی مربوط به یکی از دست‌نوشته‌های ‏مثنوی مولوی‏ از سال ۸۹۱ق./۱۴۸۶م.
‏اَبرَش: اسبی که در پوستش لکه‌هایی به غیر از رنگ اصلی‌اش وجود داشته باشد.‏[۲]
‏باره یا بارگی: به معنی مطلق اسب گفته می‌شود و ربطی به باربری ندارد.
‏بالاد و بالاده: اسب تندرو یا اسب یدکی.
‏بوز: اسب نیله (کبودرنگ).
‏توسن: اسب سرکش.
‏جُرده: اسب ‏اخته‏.
‏چرمه: اسب سپید یا اسبی که دست و پایش سپید باشد.
‏خنگ: اسب سپید.
‏سمند: اسب زرد.
‏نَوَند: اسب تندرو.
‏یَکران: اسب نژاده و نجیب.
‏عمر خیام‏ در کتاب ‏نوروزنامه‏ نام گونه‌های اسب را چنین بیان می‌کند:
‏الوس چرمه، سرخ چرمه، تازی چرمه، خنگ، بادخنگ، مگس‌خنگ، سبزخنگ، پیسه‏ٔ‏ کمیت، کمیت، شبدیز، خورشید، گور سرخ، زردرخش، سیارخش، خرماگون، چشینه، شولک، پیسه، ابرگون، خاک‌رنگ، دیزه، بهگون، میگون، بادروی، گلگون، ارغون، بهارگون، آبگون، نیلگون، ابرکاس، باوبار، سپیدزرده، بورسار، بنفشه‌گون، ادس، زاغ‌چشم، سبزپوست، سیمگون، ابلق، سپید، سمند.‏[۳]
‏اسب سفید
‏اسب
‏واژه‌شناسی
‏اسب را در ‏پارسی میانه‏ و ‏اوستایی‏ نیز اَسپ (asp‏)می‌گفتند. نامهای بسیاری از بزرگان ایرانی در روزگار باستان دارای پسوند -اسپ بوده‌است (مانند ‏گشتاسپ‏، ‏ارجاسپ‏، ‏گرشاسپ‏، ‏گشتاسپ‏، ‏جاماسپ‏، ‏لهراسپ‏، ‏ویشتاسپ‏، ‏هیدراسپ‏، ‏بیوراسپ‏، ‏ساتاسپ‏، ‏سیاوش‏ و…)که نشان از اهمیت این جانور در میان ایرانیان است.‏[‏نیازمند منبع‏]‏ در زبان ‏سانسکریت‏ این واژه به ریخت azva‏ بوده که واژه ‏سوار‏ و ‏اسوار‏ نیز در زبان پارسی کنونی از همین ریشه‌اند. اسب برای اولین بار در آسیای میانه که بعدها تورکستان نام گرفت اهلی شده‌است سپس به دشتهای ایران و راه یافته‌است. در ایران باستان بویژه دوره هخامنشی اسب نقش بسیار زیادی داشت به اسبهای تربیت یافته پارس می‌گفتند عرب‌ها این کلمه را به فارس معرب کرده‌اند و آن را برای به معنی تیزرو و سوار کار ماهر به کار می‌برند. اسب حیوانی است که با سرما و شرایط سخت کوهستانی سازگار است بر خلاف شتر که با شرایط گرم و شن زار و سرزمین عربی سازگار بوده‌است. عربها برای اولین بار در دوره تجارت معروف به رحله شتا و صیف با اسب آشنا شدند و آن را بکار گرفتند.‏[‏نیازمند منبع‏]
‏تاریخچه
‏تاریخ تکامل اسب‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نمی‌باشد. به طور مثال، زمان جدا شدن گونه‌های ‏الاغ‏ (اکووس آسینوس)،
‏اسب‌های وحشی‏ (اکووس فروس) و ‏گورخر‌ها‏ و اسب‌های اهلی (اکووس کابالوس) معلوم نیست. همچنین مشخص نیست گونه‏ٔ‏ اسب‌های اهلی حاصل ‏انتخاب طبیعی‏ هستند یا ‏انتخاب مصنوعی‏ توسط انسان. قدیمی‌ترین سنگواره‌های مربوط به این گونه به هفت هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردند. ابتدا اسب به منظور تهیه‏ٔ‏ غذا شکار می‌شده‌است، ولی به مرور زمان انسان آن را به فرمان خود در آورد و برای تهیه‏ٔ‏ شیر و گوشت، و نیز حمل و نقل، آن را پرورش داد. قدیمی ترین آثار رام کردن اسب‌ها در اروپای شرقی، شمال ‏قفقاز‏ و ‏آسیای‏ مرکزی یافت شده‌اند. پرورش و تربیت اسب‌ها به مرور زمان اهمیت ویژه‌ای یافت و انسان به ‏درساژ‏ و ‏اصلاح نژاد‏ پرداخت.
‏[‏ویرایش‏]‏ ‏نژادهای مختلف
‏نژادهای اسب بسیار فراوان و متفاوت است. این فراوانی حاصل آمیختگی اسب‌ها توسط انسان، و نیز ‏انتخاب طبیعی‏ می‌باشد. به طور کلی اساس جدا کردن اسب‌ها از ‏پونی‌ها‏، قد آن‌ها می‌باشد. قد اسب (بلندی ‏جدوگاه‏) باید از ۱‏٫‏۴۸ متر بیشتر باشد. با این وجود استثنا نیز داریم (مثلاً فالابلا).
‏در اینجا لیست بعضی از نژادهای اسب را آورده شده‌است:
‏[‏ویرایش‏]‏ ‏اصیل ترکمن
‏اسب ترکمن گونه‌ای از زیباترن اسبها می‌باشد که در منطقه ترکمن صحرا زیست کرده و پرورش می‌یابد. رنگ آنها بیشتر خاکستری رنگ و بدنی کشیده و لاغر دارند. شکم آنها بر خلاف
‏بسیاری از نژادهای دیگر اسبها، تخت و به معنی دیگر شکم آنها لاغر است. صادرات این اسب به خارج از کشور ممنوع است.
‏اسب ترکمن اسبی است دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله: قد ۱۴۸ تا ۱۵۵ سانتیمتر، گوشهای بلند ومتحرک، سینه فراخ و متناسب، ‏کپل‏ کم شیب با عرض خوب، مفاصل قوی، سم‌های محکم با زاویه مناسب، تحمل حرکات سنگین ورزشی و‏…‏است. رنگ‌های اصلی این نژاد‏ ‏: کهر، نیله، کرنگ، سمند و قره کهر می‌باشد.
‏نژادهای شناخته شده از اسب ترکمن در چهار گروه‏ ‏: یموت، آخال تکه، چناران(مخلوط از تلاقی اسب ترکمن وعرب)و گوگلان (منقرض گردیده) دسته بندی شده‌اند.

اسب ترکمن اندامی کشیده، دُمی باریک، سر و گردن زیبا دارد. برای اسب‌های بانژاد ترکمن درسال‌های گذشته ذخیره‌های ژنتیک این اسب، تقاضای جهانی یافته‌است. اسب ترکمن در نزد ترکمن‌ها پیشینه‌ای طولانی در سنن و زندگی صحرانشینی وجنگ وگریزها درگذشته داشته‌است.
‏گفتنی است برنامه‌های اشتباه ایران در نیم قرن گذشته لطمه زیادی به ذخیره ژنتیکی اسب‌های ترکمن زده‌است و متاسفانه تعداد اسب‌های ترکمن خالص و خوب به شدت کاهش یافته‌است.
‏- امروزه خالص ترین اسب‌های ترکمن ایران را در منطقه راز و جرگلان ترکمن صحرا از توابع استان خراسان شمالی می‌توان یافت که بیشترین جمعیت این اسب را دارا می‌باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه بیشتری به تولید اسب‌های ترکمن شده‌است. تعدادی اندک و پراکنده از این نژاد توسط علاقه مندان در اصفهان، تهران، شیراز و همدان نیز نگهداری می‌شوند.
‏[‏ویرایش‏]‏ ‏اصیل عرب

 

دانلود فایل