دانلود مقاله در مورد زباله 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد زباله باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد زباله

دانلود-مقاله-در-مورد-زبالهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 103 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
 
‏مديريت زباله هاي شهري
‏ ‏بيان مسئله‏
‏توجه به محيط زيست و حفظ سلامتي انسان و كليه موجودات كره زمين يكي از اصول اساسي در بقاي زندگي و استفاده از مواهب خدادادي است كه به وفور در اختيار ما قرار دارد. كنترل آلودگي‏‌‏هاي محيط ازجمله مواد زايد جامد، بخش مهمي از اين وظيفه را تشكيل مي‏‌‏دهد كه با توجه به اصول و موازين بهداشتي اقتصادي جايگاه ويژه اي را در علوم و فنون جديد به خود اختصاص داده است. بدين لحاظ در اين مجموعه سعي خواهد شد تا در ‏حد امكان مواردي همچون اهميت مسئله، شناخت و طبقه بندي مواد، سيستم‏‌‏هاي جمع آوري و حمل و نقل و روش‏‌‏هاي دفع مواد به وضوح مورد توجه قرارگرفته و در اختتام، مبادرت به ارائه راه كارهاي اساسي در جهت بهبود
‏شرايط و بهينه سازي تكنولوژي موجود در مديريت مواد زايد جامد كشور نمايد كه در صورت اعمال، بازتاب آن تاثير اساسي در حفظ بهداشت و سلامت محيط زيست جامعه ما خواهد داشت.
‏مقدمه‏
‏در كشور ما ايران با محاسبه 800 گرم زباله سرانه، هر روزه بالغ بر 50000 تُن مواد زايد جامد توليد مي‏‌‏شود كه در مقايسه با ساير كشورهاي جهان با 292 كيلوگرم زباله هر نفر در سال در حد متعادلي قرار گرفته است، لكن ازدياد جمعيت و توسعه صنعت به گونه اي كه در برنامه سوم جمهوري اسلامي ايران مطرح است موجبات ازدياد مواد زايد جامد و بالطبع تغييرات فيزيكي ـ شيميايي آن
2
‏‌‏ها را بوجود مي‏‌‏آورد به طوريكه برنامه هاي جمع آوري و دفع زباله موجود جوابگوي نيازهاي اين بخش از ‏كار نخواهد بود. امر جمع آوري، دفع، بازيافت و اصولا مديريت مواد زايد جامد در ايران با توجه به نوع و كيفيت زباله هاي ايران تفاوت فاحشي با ساير كشورهاي جهان دارد، لذا بكارگيري هر گونه تكنولوژي بدون شناخت مواد و سازگاري عوامل محلي كار ارزنده اي نيست. وجود 70 درصد مواد آلي قابل كمپوست و بيش از 40 درصد رطوبت در زباله هاي خانگي از يك سو و تفاوت فاحش آب و هوا و شرايط زيست در مناطق مختلف كشور با سبك و فرهنگ منحصر به خود از سوي ديگر خود دليلي بر عدم استفاده بي رويه از تكنولوژي‏‌‏هاي وابسته به خارج است، تجربه سال‏‌‏ها ركود در عمل آوردن كمپوست و پرداخت هزينه هاي گزاف جمع آوري و دفع زباله كه تنها براي شهرهاي مختلف كشور روزانه حدود 20% بودجه شهرداري‏‌‏ها را تشكيل مي‏‌‏دهد نشانگر اهميت اين مسئله در برنامه هاي محيط زيست كشور است.
‏توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعايت جنبه هاي پيش‏‌‏گيري قبل از درمان بدون توجه به سيستم‏‌‏هاي جمع آوري و دفع مواد زايد كه مسبب اصلي آلودگي در شهرها و روستاهاي كشور است، امكان پذير نيست. اشاعه بيماري كيست هيداتيك، بروز گهگاه وبا، انواع بيماري
3
‏‌‏هاي پوستي همچون ليشمانيوز و سلسله بيماري‏‌‏هاي سرطان‏‌‏زا و سكته هاي نابهنگام در جوامع كنوني كه معمولا به مواد فساد پذير و پس مانده هاي شيميايي محيط زيست نسبت داده مي‏‌‏شود ماحصل تداخل صدها نوع مواد سمي و عفونت‏‌‏زا با زباله هاي شهري و انتشار آن‏‌‏ها در آب، خاك و هواي زندگي روزمره ماست. عليهذا به منزله بهبود مديريت مواد زايد جامد و اجراي اهداف بهداشتي اقتصادي كشور گفتار حاضر به صورت فشرده، كلياتي از موارد آلودگي و طبقه بندي مواد زايد جامد را با توجه خاص به سيستم‏‌‏هاي جمع آوري، دفع و بازيافت مواد، مورد بحث قرار مي‏‌‏دهد كه اميدوار است مورد توجه علاقمندان بويژه دانشجويان عزيز و مسئولين محترم بهداشت محيط كشور قرار گيرد.
‏1 ـ خطرات ناشي از دفع زباله به طريق غير بهداشتي‏
‏اصول بهداشت و بهسازي محيط، در هر شهر ايجاب مي‏‌‏كند كه زباله ها در حداقل زمان از منازل و محيط زندگي انسان دور شده و در اسرع وقت دفع گردند. پيدايش اين ايده (دفع بهداشتي زباله در محيط زيست) در قرن نوزدهم ميلادي به مشابه يك دستورالعمل بهداشتي، شهروندان را به رعايت آن ملزوم مي‏‌‏ساخت.
‏اهميت دفع بهداشتي زباله ها موقعي بر همه روشن خواهد شد كه خطرات ناشي از آن‏‌‏ها بخوبي شناخته شود. زباله ها نه فقط باعث توليد بيماري، تعفّن و زشتي مناظر مي
4
‏‌‏گردند، بلكه مي‏‌‏توانند به وسيله آلوده كردن خاك، آب و هوا خسارات فراواني را ببار آورند. به همان اندازه كه تركيبات زباله مختلف است، خطرات ناشي از مواد تشكيل دهنده آن‏‌‏ها نيز ‏مي‏‌‏توانند متفاوت باشند. جمع آوري، حمل و نقل و آخرين مرحله دفع اين مواد بايستي به طريقي باشد كه خطرات ناشي از آن‏‌‏ها در سلامتي انسان به حداقل ممكن كاهش يابد.
‏راجع به خطرات حاصل از زباله هاي شهري و صنعتي بايد گفت كه در ‏كليه منابع علمي و كتب مربوطه همواره اشاره به ابتلاي انسان‏‌‏ها به بيماري‏‌‏هاي گوناگون شده است. در كتب علمي تعداد باكتري‏‌‏هاي مختلف موجود در خاكروبه خيابان‏‌‏ها از 2 تا 40 ميليون به صورت خاص و از 50000 تا 10 ميليون بطور عموم در هر گرم برآورده شده است. اين تعداد باكتري مي‏‌‏توانند به سادگي موجب بروز بيماري‏‌‏هاي گوناگوني گردند. مخصوصاً اينكه در اين مواد انواعي از باكتري‏‌‏هاي مولد وبا، تيفوس و كزاز بطور مسلّم و صريح تشخيص داده شده است. شايان ذكر است كه سابقا فضولات حيواني (پهن گاو و اسب) قسمت عمده اي از خاكروبه هاي خياباني را تشكيل مي‏‌‏داد. اين حالت هم اكنون نيز در پاره اي از روستاها و شهرهاي كوچك مشاهده مي‏‌‏شود.
‏1 ـ 1 ـ مگس‏
‏خطرات ناشي از وجود مگس براي انسان و عموم حيوانات اهلي بر همه روشن است، مگس خانگي

 

دانلود فایل