دانلود مقاله در مورد دیسک های سخت 20 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد دیسک های سخت 20 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد دیسک های سخت 20 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-دیسک-های-سخت-20-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏دیسک های سخت‏:
‏دیسک های سخت یا هارددیسک از یک یا چند صفحه ء گرد، ازجنس آلیاژهای آلومینیم یا سرامیک تشکیل شده است که بر روی یک محور درون محفظه بسته ای (دیسک گردان) قرار دارند.این صفحه یا صفحه ها به وسیلهء موتوری،حول محور دیسک گردان با سرعتی درحدود چند هزار دوردردقیقه‏ ‏ می چرخد. یک یا چند بازوی دسترسی، بسته به تعداد رویهء دیسک، هد یا هدها را در امتداد شعاع به جلووعقب می برد وبه این ترتیب، اطلاعات روی هرشیار (track‏) می تواند خوانده شود. گنجایش این دیسک ها خیلی بیشتر از دیسک فلاپی است و به ده ها گیگابایت می رسد.
‏نحوهء ذخیره سازی اطلاعات:
‏ روی دیسک های مغناطیسی رایانه ای‏ ‏، بلافاصله بعد از ساخت‏ ‏ (دیسک خام ) نمی توان اطلاعات وارد کرد بلکه بایداول به وسیلهء رایانه آن رافرمت(Format‏) نمود. فرمت کردن یعنی ‏تقسیم بندی دیسک و آماده کردن آن برای نوشتن اطلاعات‏.
‏فرض کنیدکه دیسک با دوایرمتحدالمرکزی به فواصل مساوی تقسیم شده است. ‏فاصلهء هردودایره را شیار(Track‏) می گویند‏. تعداد شیارها، به ‏نوع‏ و‏اندازهء دیسک ‏بستگی دارد. هریک ازاین شیارها، به وسیلهء شعاع های دیسک به تعدادی قطعهء مساوی تقسیم میشود. ‏هریک از این قطعه ها را بخش یا قطاع یا سکتورمی گویند‏. درهربخش بایت های اطلاعاتی به صورت بیت های پشت سرهم قرار می گیرند. با این که طول هر بخش از شیارهای مختلف باهم یکسان نیست اماظرفیت اطلاعاتی آنهاباهم مساوی ومعمولاٌ 512 بایت است. پس هرچه به طرف مرکزدیسک نزدیک شویم، بیت ها به هم نزدیکتر میشوند. نحوهء شماره گذاری این
‏شیارها ازلبهء بیرونی به طرف داخل یا مرکزدیسک است. دردیسک های سخت شیارهای هم شماره یک استوانه راتشکیل می دهندکه به آن ((سیلندر)) گفته میشود. برای مثال شیارهای شمارهء صفر، سیلندر شمارهء صفر و همهء شیارهای شمارهء 20 ، سیلندرشمارهء20 را میسازند.
‏3
‏همانطورکه درشکل هم می بینیم طول سکتورهادرشیارهای خارجی بیشتر از داخلی است ودرنتیجه، چگالی اطلاعات درشیارهای داخلی بیشتراست. به عبارتی دیگر در شیارهای خارجی تر مقداری ازفضای اطلاعاتی هدررفته است. درهارددیسک های امروزی، برای اضافه کردن ظرفیت اطلاعاتی، روشی را به کارمی برند، به این ترتیب که سطح دیسک را به zone‏ها یا منطقه هایی تقسیم‏ ‏ می کنند. هر zone‏ شامل تعدادی شیاراست. تعداد سکتور درهرشیار، دریک zone‏ بخصوص برابراست ولی این تعداد درzone‏ ‏های متفاوت مختلف است.
‏ این تقسیم بندی وسایرکارهای نامتعارف، به وسیلهء مدارات کنترل کننده روی هارددیسک طوری شبیه سازی میشوندکه نرم افزارروی رایانه این تغییرات را‏ ‏ نمی بیند وهارددیسک را مانند یک هارددیسک ساده فرض می کند.
‏در CD‏ و DVD‏ ، ازروش دیگری استفاده می کنند که تلفات فضای اطلاعاتی تقریباٌ به صفر می رسد. در این روش شیارها به صورت دوایر متحدالمرکزجداازهم نیستند، بلکه پیوسته وحلزونی شکل هستند وطول هرسکتورثابت است. هرچند‏ ‏که این روش از نظر گنجایش بهینه است اما سرعت دسترسی به اطلاعات در آن کمتراست. دقت کنید که CD‏ها را دراصل برای ذخیرهء دیجیتالی صوت طراحی کرده بوده اند و در نتیجه، سرعت دسترسی درآنها اهمیت نداشته است.
‏ظرفیت دیسکت ها :
‏ظرفیت دیسکت های مغناطیسی، به سطح مفید و چگالی و داده ها بستگی دارد. چگالی داده ها را د وعامل، تعداد بیت درهراینچ شیاروتعداد شیاردر هراینچ شعاع دیسک تعیین می کند که هرروزه سعی میشودچگالی داده ها راازیادترکنند. به طورمثال، دیسک های فلاپی اولیه که در PC‏ها کاربردداشت، یک رویه بودند یعنی تنها یک طرف دیسک باماده مغناطیس شونده پوشانده شده بود. این دیسک ها دارای چگالی مغناطیسی اندکی بودند. آنهارا به اختصارSS-DD‏ (یک رویه با چگالی مضاعف) می گویند. امروزه استفاده ازاین دیسک ها منسوخ شده است. چندی بعد کارخانه های سازنده، دیسک های دورویه ای (DS‏) با همان چگالی را تولید کردند.
‏سپس دیسک هایی با چگالی بیشتر، ساخته شد که به آنها چگالی بالا یا HD‏ است نیز وجود دارد، که به آن ED‏ می گویند. نوعی ازدورویه با چگالی زیاد(دوبرابرچگالی بالا) که به آن DS-ED‏ می گویند دارای ظرفیت 88/2 مگابایت می باشد.
‏روش های دسترسی به اطلاعات در حافظه ها :
‏ ‏به طورکلی، حافظه ها ازنظر نوع دسترسی به اطلاعاتشان به دو دسته تقسیم میشود:
‏4
‏ترتیبی
‏مستقیم ( اتفاقی )
‏ دستیابی به اطلاعات روی نوارهای مغناطیسی به صورت ترتیبی، مانند نوارضبط صوت است. یعنی اگر به اطلاعاتی که در انتهای نوار ضبط شده، نیاز باشد باید تمام نوار را در زیر هدخوانده عبورداد تابه آن اطلاعات رسید اما برای دسترسی به اطلاعات روی بخش‏ ‏(Sector‏) یک دیسک می توان با جلووعقب بردن هد‏ ‏به شیار(Track‏) مربوط به آن بخش دست یافت سپس با چرخش دیسک، به بخش یا سکتور موردنظررسید. به این نوع ((دسترسی مستقیم یا اتفاقی)) می گویند.‏ ‏سرعت دسترسی به اطلاعات در روش مستقیم‏ ‏، زیادتر از روش ترتیبی است.
‏فناوری IDE‏ :
‏معمولاٌ رابط اولیه ای که در اتصال یک درایو هاردیسک به PC‏ جدید مورد استفاده قرار‏ ‏ می گیرد ، IDE‏ نامیده می شود. حقیقت جالبی که وجود دارد اینست که نام واقعی این‏ رابط ATA‏ ‏می باشد و به این حقیقت اشاره دارد که این رابط در اصل به منظور اتصال یک درایو ترکیبی و کنترلر به گذرگاه رایانه IBM AT‏ در سال 1984 طراحی شده است، در غیر این صورت، به عنوان ISA‏ ( معماری استاندارد صنعتی ) شناخته می شود.
‏ IDE‏ ، اصطلاحی است که از ادارات فروش برخی از سازندگان درایو برای توصیف ترکیب درایو/ کنترلر که در درایو های دارای رابط ATA‏ بکار می رود ، گرفته شده است.
Integrated Drive Electronics‏به این حقیقت اش‏اره دارد که قسمت های الکترونیکی رابط یا کنترلر در درایو ساخته شده است و یک بورد مجزا همانند رابط های درایو قبلی نیست.امروزه ، ATA‏ نه تنها برای هاردیسک ها ، بلکه درایوهای CD-ROM‏ ، CD-RW‏ ،درایو های DVD‏ ، فلاپی درایو های SuperDisk‏ با ظرفیت بالا و درایوهای نوار به کار می رود.حتی هنوز هم تصور می شود که ATA‏ ، رابط هاردیسک است و مستقیماً از کنترلر مجزا و رابط های هارددرایو که قبل از ATA‏استفاده می شدند ، ایجاد شده است.از آنجا که رابط ATA‏ مستقیماً در تمام مجموعه تراشه های مادربورد مجتمع می شوند ، بنابراین ، ATA‏ رابط ذخیره گاه اولیه ای است که در اکثر PC‏ ها استفاده می شود.
‏کار اولیهء کنترلر هاردیسک یا رابط ، ‏ارسال و دریافت داده ها از طریق درایو‏ است. انواع مختلف رابط ها ، سرعت انتقال داده ها از درایو به سیستم را محدود می کنند و علاوه بر سطوح کارایی ، ویژگی های مختلفی را ارائه می نمایند.SCSI ‏ و ATA‏رابط های در سطح سیستم می باشند که معمولاً از یک رابط ‏کنترلر مبتنی بر مجموعه تراشه‏ ، به ‏صورت داخلی‏ استفاده می کنند.
ATA‏ یک رابط ‏موازی 16 بیتی‏ است ، بدین معنا که 16 بیت به طور همزمان به کابل رابط ارسال می شود. ‏یک رابط جدید به نام Serial ATA‏ در اواخر سال 2000 معرفی شد که با سیستم های اوایل سال 2001 مطابقت دارد. (Serial ATA‏) SATA‏ در هر زمان ‏یک بیت‏ به کابل ارسال می کند ، که با انجام این کار کابل های باریک تر و کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند ، علاوه بر آن ، بدلیل ‏سرعت های چرخه زنی بالاتر‏ ، کارایی بیشتری دارد. SATA‏ ، طرح رابط فیزیکی به هنگام شده و کاملاً جدیدی است که در سطح نرم افزار با ATA‏ موازی سازگار باقی می ماند.
‏ ترکیب کردن درایو و کنترلر به میزان زیادی نصب را آسان می کند. زیرا دیگر هیچ گونه کابل توان یا سیگنال ‏جداگانه ای از کنترلر به درایو وجود ندارد. همچنین ، هنگامی که درایو و کنترلر به عنوان یک واحد اسمبل شوند ، تعداد کل مولفه ها کاهش می یابد ، مسیر های ‏سیگنال ها کو تاهتر‏ و اتصالات الکترونیکی ‏مقاومت بیشتری در برابر نویز‏ پیدا می کنند. این نتایج وقتی که یک کنترلر مجزا به وسیلهء کابل ها به درایو وصل می شود ، قابل اعتمادترین طرح ممکن می باشند.‏ ‏نخستین درایوهای IDE‏ کارت های سخت نامیده می شدند که چیزی بیش از هاردیسک ها و کنترلرهای‏ی که مستقیماً به همدیگر پیچ شده و به یک شکاف به عنوان یک واحد منفرد وصل شده بودند ، نبود.
‏ برخی از ‏ ‏شرکت ها بر این عقیده اند که شما می توانید برای جایگزین کردن اسمبلی بورد منطقی روی یک هاردیسک استاندارد و سپس سوار کردن آن در یک گردونخانه استاندارد همانند سایر درایوها ، کنترلر را مجدداً طراحی کنید. از آنجا که کنترلر توکار در این درایوها هنوز به اتصال مستقیم با گذرگاه گسترش نیاز دارد ، کابلی بین درایو و یکی از شکاف ها کشیده می شود.
‏5
‏انواع گذرگاه IDE‏ :
‏چهار نوع رابط ‏ IDE‏ اصلی بر مبنای سه است‏ا‏ندارد گذرگاهی وجود دارد :
‏( SATA‏) Serial AT Attachment
IDE‏ (ATA‏ ) Parallel AT Attachment‏ (‏ بر مبنای ISA‏ 16 بیتی ‏)
XT IDE‏ (‏ بر مبنای ISA‏ 8 بیتی ‏)
MCA IDE‏ (‏بر مبنای Micro Channel‏ 16 بیتی ‏)
‏از بین اینها ، ‏امروز فقط نوع ATA‏ کاربر دارد. ATA‏ و Serial ATA‏ با انواع جدیدتر ، سریعتر و قویتر هماهنگ می گردد. این انواع پیشرفته ATA‏ موازی به ATA-2‏ و بالاتر اشاره می کند. گاهی اوقات EIDE‏ ( IDE‏ پیشرفته ) ، Fast-ATA‏ ، Ultra-ATA‏ یا Ultra-DMA‏ نیز نامیده می شود. هر چند ATA‏ با ارائهء ATA-6‏ به انتهای راه خود می رسد ، پس از پایان کار ATA‏ است که Serial ATA‏ انتخاب می گردد و علاوه بر راهنمای در نظر گرفته شده برای ارتقاهای بعدی ، کارایی بیشتری را نیز ارائه می دهد.
‏توجه 1:‏ اکثر کسانی که از سیستم های دارای اتصالگرهای ATA‏ در مادربورد استفاده می کنند ، معتقدند که کنترلر هاردیسک در داخل مادربوردهای سیستم ساخته شده است. ولی در واقع از نظر فنی کنترلر درون درایو قرار دارد. اگر چه اغلب به درگاه های ATA‏ مجتمع روی مادربورد به عنوان کنترلر ها اشاره می شود. ولی به طور دقیق تر ‏تطبیق گر میزبان (‏ host adapters‏ )‏ نامیده می شوند. می توان این طور در نظر گرفت که یک تطبیق گر میزبان دستگاهی است که یک کنترلر را به گذرگاه وصل می کند.
‏توجه 2:‏ IDE‏ ، اصطلاحی است که به هر رابط موجود در بخش کنترلر مدار در درایو قرار می شود ، ATA‏ و Serial ATA‏ نیز به نوع خاصی از رابط های IDE‏ اشاره دارند. از آن جا که متداولترین رابط IDE‏ ، ATA‏ می باشد ، این اصطلاحات اغلب به جای همدیگر به کار می روند ، حتی اگر از نظر فنی این موضوع درست نباشد. آنچه اکثر مردم به نام IDE‏ می شناسند ، اغلب ATA‏ نامیده می شود.
‏توجه 3 :‏ ‏اکثر مردم‏ ‏مردم در مورد اتصالات گذرگاهی 16 بیتی در مقایسه با 32 بیتی و اتصالات هاردیسک 16 بیتی در مقایسه با 32 بیتی گیج می شوند. اتصال گذرگاه PCI‏ برای یک اتصال 32 بیتی ( و در آینده 64 بیتی ) بین گذرگاه و رابط میزبان IDE‏ امکان پذیر می باشد که معمولاً همان چیزی است که در تراشهء South Bridge‏ یا ‏( ICH‏ ) I/O Controller Hub‏ مجموعه تراشهء مادربورد وجود دارد. با این وجود ، رابط واقعی ATA‏موازی بین اتصالگر میزبان روی مادربورد و درایو ( یا درایوها) فقط یک رابط 16 بیتی می باشد. بدین ترتیب ‏، در ترکیب بندی درایو ATA‏ موازی ، هنوز بین درایو و رابط میزبان مبتنی بر مادربورد یک تبدیل 16 بیتی قرار دارد. سرعت های ساعت رابط ATA‏ به اندازهء کافی بالا هستند زیرا معمولاً یک یا دو تا از هارددرایو ها نمی توانند داده های کافی را برای کنترلر فراهم کنند به طوری که حتی نمی توانند یک کانال 16 بیتی را اشباع کنند. این موضوع در مورد Serial ATA‏ ‏نیز صدق می کند ( اگرچه در یک زمان فقط یک بیت ارسال می نماید ) ولی با سرعت های بالا.
‏استانداردهای ATA‏ :
ATA‏ ، توسط یک گروه مستقل از نمایندگان سازندگان اصلی PC‏ ، درایو و مولفه های دیگر کنترل می گردد. این گروه Technical Committee T13‏ نامیده می شود و مسئول همهء استانداردهای رابط مربوط به رابط ذخیره گاه AT Attachment‏ موازی می باشند. T13‏ بخشی از کمیتهء ملی استانداردهای فناوری اطلاعاتی ( NCITS‏ ) است که تحت قوانین تایید شدهء موسسهء استانداردهای ملی ایالات متحده ( ANSI‏ ) کار می کند و یک سازمان اداری است که قوانین را تنظیم می کند که بر‏ استانداردهای غیر اختصاصی در صنعت رایانه و سایر ‏صنایع و کنترل می کند.
‏ گروه دوم که Serial ATA Workgroup‏ نامیده می شود و برای ایجاد استانداردهای Serial ATA‏ تشکیل شده است که تحت کنترل ANSI‏ نیز می باشد. اگرچه آنها گروه های مختلفی هستند ، ولی افراد بسیاری در هر دو گروه قرار دارند. به نظر می رسد که توسعهء بیشتری پس از مشخصه ATA-6‏ روی ATA‏ موازی انجام خواهد شد. تغییر تدریجی ATA‏ در فرم Serial ATA‏ خواهد بود.

 

دانلود فایل