دانلود مقاله در مورد حکومت جمهوری اسلامی 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد حکومت جمهوری اسلامی باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد حکومت جمهوری اسلامی

دانلود-مقاله-در-مورد-حکومت-جمهوری-اسلامیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏حکومت جمهوری اسلامی ایران
‏از ویکی‌پدیا، دانشنامه‏ٔ‏ آزاد
‏پرش به: ‏ناوبری‏, ‏جستجو
‏جمهوری اسلامی ایران‏ نام رسمی نظام حکومتی ایران است. برای تشکیل این حکومت در تاریخ ‏۱۲ فروردین‏ ‏۱۳۵۸‏ یک ‏همه پرسی‏ برگزار شد که۲/۹۸‏٪‏ درصد شرکت کنندگان در همه پرسی با رای ‏آری‏ این نظام را تایید کردند.در این همه پرسی تنها دو نظام سلطنت و جمهوری اسلامی به همه پرسی گذاشته شدند. ‏[۱]
‏جمهوری اسلامی‏ نوعی نظام حکومتی است که علاوه بر ایران در سه کشور ‏افغانستان‏، ‏پاکستان‏ و ‏موریتانی‏ نیز به عنوان نظام حاکم شناخته می‌شود. البته شایان ذکر است که بر پایه ‏قانون اساسی‏ هر یک از این کشورها، ‏سازوکار‏ اداره حکومت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد؛ مهم‌ترین تفاوت موجود در نحوه حکومت جمهوری اسلامی ایران با دیگر نظام‌های مشابه، وجود مقام ‏ولایت مطلقه فقیه‏ در راس هرم حکومت این کشور است.
‏[‏ویرایش‏] پیدایش
‏اساس پیدایش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نظریه ولایت فقیه‌ است.
‏[‏ویرایش‏] نظریه ولایت فقیه
‏نوشتار اصلی: ‏ولایت فقیه
‏ولایت فقیه پایه‏ٔ‏ جمهوری اسلامی ایران است، هرچند در سال ۱۳۵۸ که ۹۸‏٫‏۲ درصد از شرکت‌کنندگان در همه پرسی‌ی گزینش نوع حکومت به جمهوری اسلامی رای دادند، ولایت فقیه به مفهوم کنونی‌ی آن برای بسیاری شناخته ‌شده نبود. به باور برخی شیعیان در زمان غیبت امام غایب، فقیه واجد شرایط به عنوان ‏ولی فقیه‏ انتخاب می‌شود که وظایف امام غایب در زمان غیبت را بر عهده دارد. نظریه ‏ولایت مطلقه فقیه‏ در سالهای اخیر توسط ‏روح‌الله خمینی‏ مطرح شده و نظریات مشابهی نیز در آثار فقهای اقدم و فقهای قدیم و فقهای متأخر نیز موجود می‌باشد‏[۲]‏ ‏[۳]
‏[‏ویرایش‏] ۱۲ فروردین ۱۳۵۸
‏نوشتار اصلی: ‏روز جمهوری اسلامی
‏این نوع حکومت در ‏۱۲ فروردین‏ ‏۱۳۵۸‏ مورد همه پرسی قرار گرفت که به ادعای برگزار کنندگان آن ۹۸‏٫‏۲ درصد شرکت‌کنندگان به آن رای آری دادند.
‏[‏ویرایش‏] قانون گذاری
‏مدتی بعد ‏قانون اساسی جمهوری اسلامی‏ به همه پرسی گذاشته شده و به تصویب رسید. این قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ مورد بازنگری قرار گرفت که موارد بازنگری نیز به همه پرسی گذارده شد.
‏در این نوع حکومت رهبر (‏ولی فقیه‏) بالاترین رکن نظام است که طبق قانون اساسی فرمانده کل قوا و ناظر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه‌است. رئیس قوه مجریه ‏رئیس جمهور‏ است که با رای مستقیم مردم به فرد تایید صلاجیت شده ‏شورای نگهبان قانون اساسی‏ انتخاب می‌شود و مدت ریاست جمهوری او که باید از رجال سیاسی باشد ۴ سال است. یک فرد تنها می‌تواند برای ۲ دوره متوالی یعنی ۸ سال رئیس جمهور باشد. رئیس جمهور وظیفه عزل و نصب وزرا را دارد. برای نصب هر وزیر رئیس جمهور می‌بایست نام او را جهت اخذ رای صلاحیت نمایندگان مجلس به ‏مجلس شورای اسلامی‏ بفرستد. همچنین انتخاب معاون محیط زیست و ریاست بانک مرکزی از وظایف رئیس جمهور است. رئیس ‏قوه مقننه‏ یا قانون گذاری همان رئیس مجلس شورای اسلامی است که از میان ‏نمایندگان مجلس‏ با رای اعضا به صورت سالانه انتخاب می‌شود. مجلس شورای اسلامی دارای ۲۹۰ عضو است که اعضای آن از میان کسانی که شورای نگهبان آنها را تائید صلاحیت کرده، به وسیله مردم از راه انتخابات انتخاب می‌شوند و مدت نمایندگی آنها ۴ سال است. رئیس ‏قوه قضاییه‏ با حکم رهبر به مدت ۵ سال قابل تمدید عزل و نصب می‌شود و مسئولیت اداره قوه قضاییه و عزل و نصب روسای دادگستری استان‌ها و ادارات ذیربط آن همچون
‏دیوان عالی کشور‏ و ‏دادستانی کل کشور‏ را به عهده دارد.
‏[‏ویرایش‏] اصول حکومت جمهوری اسلامی ایران
‏برابر قانون اساسی‌ی ایران، «اصول حکومت جمهوری اسلامی ایران بر پایه جمهوریت و اسلامیت بنا شده‌است، جمهوریت همان رای و اراده مردم در اداره برخی امور کشور است و اسلامیت یعنی مطابقت داشتن قوانین با دین اسلام.»‏[۴]‏.
‏[‏ویرایش‏] ساختار سیاسی
‏ساختار سیاسی ایران شامل اشخاص حقیقی و حقوقی زیر است. رهبر در راس هرم قدرت قرار دارد.پس از رهبر ساختار سیاسی جمهوری اسلامی بر پایه سه قوه قرار مجریه، قضائیه، مقننه‌است.
‏[‏ویرایش‏] رهبر
‏آیت الله ‏علی خامنه‌ای‏ ،رهبر کنونی ‏جمهوری اسلامی ایران

 

دانلود فایل