تحقیق کاشت، داشت و برداشت پیاز

تحقیق کاشت، داشت و برداشت پیاز

تحقیق کاشت، داشت و برداشت پیاز

تحقیق کاشت، داشت و برداشت پیاز

دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 86 کیلو بایت
تعداد صفحات 36
برای فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

توضیحات :
تحقیق کاشت ، داشت و برداشت پیاز 36 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :
تاریخچه
پیاز یكی از سبزیهای مهم و مشهور دنیا است . این سبزی در بیشتر نقاط دنیا كشت می شود . پیاز گیاه بومی جنوب غربی آسیا و احتمالا مربوط به ناحیه ای بین فلسطین و هندوستان و یا منطقه شرق مدیترانه می باشد . بعضی ایران را موطن اصلی پیاز می دانند ، از زمانهای بسیار قدیم پیاز كشت می شده است و مردم به خصوصیات این سبزی پی برده اند .
تاریخچه استفاده از آن به عنوان غذا به زمانی می رسد كه تاریخ نوشته شده است . كشور مصر به خاطر كاشت نوعی پیاز مشهور بوده است . كشت آن در این كشور با 5000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و در اهرام مصر پیاز كشف گردیده است . در نوشته رومیان و یونانیان مطالبی در مورد پیاز به چشم می خورد ، و نیز در كتاب مقدس مسیحیان از آن نام برده شده است . در قرآن كریم نیز به نام (بصل)‌ از آن صحبت به میان آمده .
پیاز یكی از موادی بود كه قوم بنی اسرائیل در موقع مهاجرت از مصر در بیابانهای عربستان خواهان آن بودند .

مشخصات گیاه شناسی
نام علمی پیاز Allium cepa است و از خانواده سوسنیها Liliacea است . پیاز با وجود اینكه دو یا چند ساله است در سبزی كاری به طور محصول یك ساله كاشته می شود . جنس Allium cepa دارای گونه های زیادی است ،‌ كه اغلب تولید غده پیاز كرده ،‌ ولی گونه های وحشی در این جنس یافت می شود ،‌ كه به جای تولید بذر ،‌ تولید پیازچه های كوچك در خوشه گل می كند ،‌ كه برای تكثیر از آن استفاده می شود .

گل
گل پیاز دارای سه پرچم و یك تخمدان 6 برچه ای می باشد . ساقه گل دهنده همانند توپ به نظر می رسد .

ساقه
پیاز دارای ساقه پهن نازك ،‌ مدور ،‌ سفید رنگ و زیر زمینی است . كه از قسمت زیرین آن ریشه ها خارج می گردند . و نیز از قسمتهای فوقانی آن برگهای ضخیم تر ،‌ متورم و فلس مانند ،‌ كه سفید یا قرمز رنگ بوده و كلروفیل خود را از دست داده اند و از مواد غذایی ذخیره شده اند خارج می گردد .

ریشه
ریشه پیاز نسبتا ضخیم و گوشتی و ساده است از قسمتهای تحتانی ساقه زیر زمینی خارج می شود . طول این ریشه ها نسبتا كوتاه و انتشار آن در داخل خاك در 10 یا 20 سانتیمتر قسمت فوقانی خاك مزرعه می باشد .
در وسط صفحه ساقه زیرزمینی نقطه رویش پیاز كه نقش جوانه انتهایی ساقه هوایی را بازی می كند قرار دارد و در این محل است كه ساقه گل دهنده و برگ سبز بوته پیاز ظاهر شده و در فضا به رشد خود ادامه می دهد .
اغلب بین برگهای زیرزمینی كه حجم پیاز را تشكیل می دهند جوانه هایی به وجود می اید كه پس از رشد هر یك از آنها تولید پیاز كامل می كنند و از این پیازهای كوچك كه ما بچه پیاز می نامیم می توان برای ازدیاد گیاه استفاده كرد .
این پیازهای كوچك معادل شاخه های فرعی ساقه هوایی سایر گیاهان می باشند ،‌ البته از نظر سبزی كاری و تولید پیاز به منظور تجارتی این خاصیت تولید بچه پیاز ژنتیكی و ارثی ،‌ یكی از علل نا مرغوبی محصول است ،‌ این نوع پیازها را پیاز دو قلو می نامند .

آب و هوای مورد نیاز
پیاز را به خاطر اینكه به تعداد زیادی ارقام دارد در بیشتر نقاط جهان كشت می كنند ،‌ چه در نقاط سرد سیر كه بهترین محیط برای كاشت این محصول است و چه در نواحی گرم و گرم و معتدل با روز كوتاه ،‌ ولی همانطور كه اشاره شد بهترین محیط برای رشد پیاز و تشكیل غده یا پیاز آب و هوای خنك و روزهای بلند است ،‌ در صورتی كه برای رسیدن پیاز ،‌ درجه حرارت زیادتر و محیط خشك تری نیاز است . به همین جهت سطح انتشار زیاد نسبتا وسیع است و از نواحی سرد شمالی تا نواحی خیلی گرم جنوب می توان آن را كاشت .
پیاز چون محصول فصل خنك است و در دمای حدود سانتیگراد جوانه می زند و در دمای بین درجه سانتیگراد بهترین رشد و نمو را دارد . حرارت كم و رطوبت بالا در اوایل دوره رشد و گرما در اواخر دوره رشد برای پیاز بسیار مناسب است . در نواحی گرم سیر بیشتر از فصل پاییز و زمستان برای كاشت پیاز استفاده می كنند ،‌ در صورتی كه در نواحی سرد شمالی این گیاه محصول تابستانه است .

تاثیر طول مدت روشنایی (فتوتروپسیم)‌ در تشكیل پیاز و بذر
تشكیل غده های پیاز بیشتر به طول دوره روشنایی بستگی دارد . بنا بر آزمایشات گارنر Garner و آلارد Allarrd و مك كلیلند MC clelland و تمپسن Thompson و سمیت Smith تمام انواع پیازهای معمولی در هر درجه حرارتی و در هر نقطه تولید پیاز نمی كنند و گل نمی دهند . بلكه انواع مخصوصی هستند كه در روزهای بلند تابستان یعنی در نقاط شمالی كه طول روز بیش از 16 ساعت نیز می رسد . تولید پیاز و گل می كنند ،‌ ولی در نقاط جنوبی كه روزها كوتاهتر است اگر درجه حرارت محل كاشت كمتر از 20 تا 12 درجه سانتیگراد نشود برای مدت زیادی (12-10 ماه )‌ پیاز سبز مانده و بذر و غده و پیاز تولید نمی كند .

در مقابل این نوع پیازها ارقامی نیز وجود دارند كه در نقاط جنوبی كه طول مدت روشنائی در روز 12-10 ساعت است به مقدار زیاد تولید پیاز و بذر می كنند .
گارنر و آلارد و مك كلیلند فقط تاثیر روشنایی را در تولید پیاز و گل مورد مطالعه قرار داده بودند ولی تمپسن و سمیت تاثیر مقدار حرارت را نیز مطالعه كرده و چنین نتیجه گرفته اند كه برای تولید پیاز حرارت نسبتا زیاد لازم است . و دمای زیاد همانند طول دوره روشنایی در تشكیل بذر و غده پیاز تاثیر فراوان دارد .

طبقه بندی پیازها
طبقه بندی بر اساس نوع رقم
1- آلیوم سپا رقم اگرگاتوم Al. Cepa.Var : Aggregatum در خاك تولید پیاز می كند .
2- آلیوم سپا رقم ویوی پاریوم Al. Cepa.Var : Vivi parum یا پیاز درختی . این نوع پیاز در ساقه گل دهنده به جای گل تولید پیازهای كوچك می كند .

طبقه بندی بر اساس طول روز
به طور كلی ارقام پیاز از نظر طول روز در سه گروه روز كوتاه ،‌ روز متوسط ،‌ و روز بلند قرار می گیرد .

و…
فهرست مطالب :
تاریخچه 1
مشخصات گیاه شناسی 2
گل 2
ساقه 2
ریشه 3
تاثیر طول مدت روشنایی 4
طبقه بندی پیازها 5
طبقه بندی بر اساس رنگ 7
طبقه بندی بر اساس شکل 7
نوع خاک و ساختمان خاک 7
اسیدیته خاک 8
کود 10
تکثیر و کاشت 11
کشت مستقیم بذر در محل اصلی 13
کشت مخلوط 14
جدول نتیجه آزمایشهای تمپسن وسمیت 16
وجین وسله شکنی 17
آبیاری 18
تنک کردن 18
مبارزه با علفهای هرز مزارع پیاز 19
جدول مبارزه شیمیایی با علف های هرز در مزارع پیاز 20
خوابانیدن برگ پیاز 21
خشک کردن 23
انبار کردن پیاز در زمستان 24
اهمیت غذایی 26
آفات 27
زیست شناسی 28
کنترل شیمیایی 28
کنترل بیولوژیک 29
طرز خسارت 29
بیماریهای پیاز 30
نشانه های بیماری 31
عامل بیماری 31
چرخه بیماری 32
مبارزه شیمیایی 33