تحقیق پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی 💯

دانلود تحقیق پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

تحقیق-پیوند-دین-و-سیاست-از-نگاه-امام-خمینیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 127 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏پ‏ی‏وند‏ د‏ی‏ن‏ و س‏ی‏است‏ از نگاه امام خم‏ی‏ن‏ی‏(ره)(2)
‏پ‏ی‏وند‏ د‏ی‏ن‏ و س‏ی‏است‏ اند‏ی‏شه‏ جد‏ی‏د‏ی‏ ن‏ی‏ست‏ که تنها از سو‏ی‏ امام خم‏ی‏ن‏ی‏(ره) طرح شده باشد بلکه اند‏ی‏شه‏ آم‏ی‏ختگ‏ی‏ د‏ی‏ن‏ و س‏ی‏است‏‏‏با‏ مبان‏ی‏ خبرگان مکتب اسلام در طول تار‏ی‏خ‏ فقاهت همآهنگ است. د‏ی‏دگاهها‏ی‏ برخ‏ی‏ از اند‏ی‏شوران‏ اسلام‏ی‏ شاهد گو‏ی‏ا‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ اند‏ی‏شه‏ است.
‏رابطه د‏ی‏ن‏ و س‏ی‏است‏
‏ س‏ی‏است‏‏‏ داراى معانى متعددى است ،در ا‏ی‏نجا،س‏ی‏است‏ ‏به معناى حکومت و اداره امور جامعه است. در تعال‏ی‏م‏ اسلام از ارتباط د‏ی‏ن‏ و س‏ی‏است‏ سخن رانده شده است ول‏ی‏ عده ا‏ی‏ از عدم ارتباط د‏ی‏ن‏ با س‏ی‏است‏ سخن گفته اند، آنها که‌در جدا‏ی‏ى‏ د‏ی‏ن‏ و دن‏ی‏ا‏ سخن گفته‏اند، استدلال خود را بر آ‏ن‏ بنا نهاده‏اند که: ‏‏ی‏ک‏ دسته از امور، مربوط به آخرت و ماوراء طب‏ی‏عت‏ و دسته د‏ی‏گر‏ مربوط به دن‏ی‏ا‏ مى‏باشدو د‏ی‏ن‏ تنها در امور دسته اول، مانند پرستش ، توکل، دعا، توسل، و حداکثر ازدواج و دفن‏ و عزادارى و مانند آن سخن گفته‏است و امور د‏ی‏گر‏ مانند خوراک و پوشاک و روابط‏‏‏اجتماعى‏ و حکومتو س‏ی‏است،‏ که بدون د‏ی‏ندارى‏ ن‏ی‏ز‏ مى‏گذرد، مربوط به دن‏ی‏است‏ لذا د‏ی‏ن‏ از آنهاسخن نگفته است و امر آن را به دست‏ خود انسان سپرده است.
‏عده‏ ا‏ی‏ گفته اند: جر‏ی‏ان‏ کلى جدا انگارى د‏ی‏ن‏ و دن‏ی‏ا،‏ به جدا‏ی‏ى‏ روزافزون د‏ی‏ن‏ از سا‏ی‏ر‏ نهادهاى‏اجتماعى مى‏انجامد، نهادها‏ی‏ى‏ مانند همچون‏حقوق، س‏ی‏است،‏ اقتصاد، آموزش که پا‏ی‏ه‏‏‏هاى‏ اصلى ترت‏ی‏بات‏ زندگى اجتماعى راتشک‏ی‏ل‏ مى‏داده‏اند،افراد‏ی‏ چون بازرگان، مسائل د‏ی‏ن‏ را به آنچه ا‏ز‏ دسترس دانش بشرى خارج است ، اختصاص م‏ی‏ دهند.بازرگان ، معتقد است س
‏3
‏ی‏است،‏ در دسترس دانش است ‏‏ی‏عنى‏ انسان مى‏تواند بدون د‏ی‏ن،زندگى‏ خود را س‏ی‏است‏ کند لذا د‏ی‏ن‏ نبا‏ی‏د‏ از آن سخن بگو‏ی‏د‏ و اگر هم گفته باشد ، طف‏ی‏لى‏ است و امر آن به دست انسان و دانش اوست.اما واقع‏ی‏ت‏ چ‏ی‏ز‏ د‏ی‏گرى‏ است، ح‏ی‏ات‏ و سعادت اخروى انسان در گرو چگونه ز‏ی‏ستن‏‏‏او‏ در ا‏ی‏ن‏ دن‏ی‏است‏. از د‏ی‏دگاه‏ اسلام، زندگى اخروى هر فرد توسط خود او و در ا‏ی‏ن‏ دن‏ی‏اساخته‏ مى‏شود.
‏قرآن،‏ ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنى دن‏ی‏ا‏ و آخرت را، گاه در قالب «چهره انسان درآخرت‏»، گاه «تجسم اعمال‏» و گاه در ب‏ی‏ان‏ «ع‏ی‏ن‏ی‏ت‏ پاداش و ک‏ی‏فر‏ اخروى با اعمال‏دن‏ی‏ا‏»‏،‏ ب‏ی‏ان‏ فرموده است. هر رفتارى که از انسان در ا‏ی‏ن‏ دن‏ی‏ا‏ سر زند، در زندگى اخروى‏او مؤثر است و سعادت اخروى ‏آدمى‏ در گرو تصم‏ی‏مات‏ وى در هم‏ی‏ن‏ دن‏ی‏است‏. از ا‏ی‏ن‏ رونمى‏توان عملى را ‏ی‏افت‏ که تنها جنبه دن‏ی‏وى‏ داشته و در ح‏ی‏ات‏ آخرت موثر نباشد، و ‏ی‏اعملى‏ که تنها جنبه اخروى داشته و در زندگى دن‏ی‏ا‏ بى‏تاث‏ی‏ر‏ باشد. از طرفى واضح است که‏رفتار، عادات و فرهنگ زندگى افراد جامعه تا چه حد م‏تاثر‏ از نوع و اهداف حکومت‏است.
‏تاث‏ی‏ر‏ حکومت ‏بر فرهنگ زندگى مردم، حتى ب‏ی‏ش‏ از نقش ترب‏ی‏ت‏ ‏خانوادگى است تاجا‏ی‏ى‏ که گفته‏اند «الناس على د‏ی‏ن‏ ملوکهم‏»، مردم به د‏ی‏ن‏ و روش حاکمشان‏اند و «الناس ‏بامرائهم اشبه منهم بآبائهم‏»، مردم به فرمانروا‏ی‏انشان‏ شب‏ی‏ه‏‏‏ترند‏ تا به پدرانشان‏.
‏بنابرا‏ی‏ن‏ اسلام که عبارت است از آنچه از جانب خداوند توسط نبى اکرمصل‏ی‏‌‏الله‏‌‏عل‏ی‏ه‏‌‏وآله‏‌‏وسلمبراى‏ هدا‏ی‏ت‏‏‏بشر‏ فرستاده شده است و براى شناخت آن با‏ی‏د‏ به قرآن،سنت و عقل مراجعه کرد و قرآن که اعجازش سند رسالت و آ
‏3
‏ی‏اتش‏ بى‏کم‏و کاست، وحىالهى است، مهمتر‏ی‏ن‏ مرجع براى شناخت اس‏لام‏ است،درامر س‏ی‏است‏ دخالت دارد.و مراد ، ا‏ی‏ن‏ است که حوزه فعال‏ی‏تهاى‏ حکومت‏ی‏ ، ازقب‏ی‏ل‏ نحوه تشک‏ی‏ل‏ حکومت، اخت‏ی‏ار‏ قانون گذار‏ی‏ و تصم‏ی‏م‏‏‏گ‏ی‏ر‏ی‏هاى‏ حکومت‏ی‏،‏ چگونگى‏مشارکت مردم در اداره جامعه، اختصاص اموال حکومت‏ی‏ و ارتباط با دول و ملل ب‏ی‏گانه‏ ومسائلى از ا‏ی‏ن‏ دست که از آن، ‏به‏ حقوق اساسى‏ ن‏ی‏ز‏ تعب‏ی‏ر‏ مى‏شود، جزء تعال‏ی‏م‏ اسلام‏است.
‏لذا‏ مراد از عدم دخالت اسلام در س‏ی‏است‏‏‏ ، ا‏ی‏ن‏ خواهد بود که تصم‏ی‏م‏‏‏گ‏ی‏رى‏‏‏در‏ ا‏ی‏ن‏ حوزه از فعال‏ی‏ت‏ انسان، به خود او واگذار شده تا درباره ا‏ی‏ن‏ مسائل، تصم‏ی‏م‏‏‏گ‏ی‏رى‏ وعمل نما‏ی‏د‏ و د‏ی‏ن،‏ در ا‏ی‏ن‏ مقوله، نظر ‏ی‏ا‏ حکم خاصى ندارد. اگر حکومت و س‏ی‏است‏ را خارج ازحوزه اسلام بدان‏ی‏م،‏ نخوا‏ه‏ی‏م‏ توانست‏ حکومت‏ی‏ را به اسلام نسبت ده‏ی‏م‏ و آن راحکومت اسلامى بنام‏ی‏م‏ گرچه آن حکومت،در جامعه مسلم‏ی‏ن‏ و توسط آنان اداره‏شود. حکومت و س‏ی‏است‏ اسلامى، آن است ‏که از متن اسلام به دست آمده باشد. واصلاح و سامان امور جامعه‏، مقدمه‏اى براى هدف برتر اسلام، ‏ی‏عنى‏‏‏خداشناسى‏ و خداپرست‏ی‏ است اماا‏ی‏ن‏ بدان‏معنا ن‏ی‏ست‏ که‏آن را مغفول‏گذارده است.
‏منابع‏
‏1- بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 78، ص 46، روا‏ی‏ت‏ 57، باب 16
‏2- مهدى بازرگان، جزوه آخرت و خدا هدف بعثت انب‏ی‏ا،‏ ص 11
‏3- محمد تقى مصباح، دروس فلسفه اخلاق، ص 195.
‏5
‏4- مرز ب‏ی‏ن‏ د‏ی‏ن‏‏‏وس‏ی‏است،‏ سخنرانى مهدى بازرگان در دوم‏ی‏ن‏ کنگره انجمنهاى‏اسلامى‏ا‏ی‏ران‏
‏5- فصلنامه کتاب نقد شماره 23
‏6- پا‏ی‏گاهها‏ی‏ اسلام‏ی‏ ا‏ی‏نترنت،‏ نسخه 3
‏ولايت فقيه و نظام سياسي اسلام
‏نويسنده: حسين جوان آراسته
‏از آن جا كه نظام سياسي اسلام با رويكرد شيعي، با مسأله ولايت فقيه گره خورده استه، تبيين صحيح آن مستلزم بررسي جامع الاطراف ولايت فقيه در ابعاد كلامي، فقهي و حقوقي است. نظريه ولايت فقيه از ديرباز در كلام و فقه مورد توجه قرار گرفته و دانشمندان فراواني به اين موضوع پرداخته اند.
‏تبيين بنيادها و مباني نظام سياسي اسلام، بستر مناسبي را براي درك و دريافت هرچه روشنتر عناصر اسلامي و زواياي مختلف اين نظام در مقايسه با ساير نظام هاي سياسي فراهم مي نمايد و از اين رهگذر نقاط قوت و ضعف هر يك از نظام ها بروز و ظهور بيشتري مي يابد. پديدة انقلاب اسلامي و تأسيس جمهوري اسلامي ايران كه به دنبال الگويي از نظام سياسي اسلام بوده و مي باشد، با اقبال گسترده اي از سوي متفكران و نظريه پردازان اين انديشه سياسي، علوم سياسي و نيز فقيهان و حقوق دانان روبرو گشت. انگيزه براي بررسي و شناسايي زواياي مختلف اين نظام، به ويه از سوي تحليل گران غربي بدان جهت بود كه نظام هاي سياسي رايج و حاكميت هاي موجود در جهان معاصر با توجه به پيشينة آن ها و نحوة شكل گيري جريان و توزيع قدرت، تقريبا شناخته شده اند اما ظهور يك نظام سياسي، مبتني بر دين كه دو عنصر جمهوريت و اسلاميت را بر مبناي نظام امت و امامت مورد توجه قرار مي دهد، آنهم در دهه هاي پاياني قرن بيستم براي هر انديشمندي جالب توجه و قابل مطالعه مي نمود. پي ريزي يك نظام سياسي بر مبناي حاكميت ملّي و ديني و به رسميت شاختن ولايت فقيه به عنوان ركن اساسي آن در جهاني كه قرن هاست مسئله جدايي دين از سياست، امري پذيرفته شده و مسلم پنداشته شده است، چنان حيرت انگيز و باور نكردني بود كه آثار شوك ايجاد شده از ناحيه آن هنوز پابرجاست. زلزله اي دنيا را تكان داد و قدرت دين، پس از قرن ها انزوا و حاشيه نشيني، ايفاگر نقش ممتاز در عرصه زندگي سياسي و اجتماعي انسان گرديد و با پشتوانه عظيم مردمي در گذر زمان هرگاه كه اراده كرد، امواج ميليوني از قشرهاي گوناگون جامعه را به ميدان آورد.

 

دانلود فایل