تحقیق پيدايش منظومه شمسي 9 ص (قابل ویرایش) 💯

دانلود تحقیق پيدايش منظومه شمسي 9 ص (قابل ویرایش) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پيدايش منظومه شمسي 9 ص (قابل ویرایش)

تحقیق-پيدايش-منظومه-شمسي-9-ص-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏پيدايش منظومه شمسي
 ‏مسئله پيدايش زمين ‏اهميت زيادي دارد. بدون داشتن تصور درستي درباره پيدايش زمين نمي‌توان ساختمان ‏دروني كنوني زمين و رويدادهايي را كه در اعماق آن رخ مي‌دهد، درك كرد. در اعصار ‏باستان تصورات مربوطه به پيدايش زمين و ساير سيارات منظومه خورشيدي داراي جنبه ‏مذهبي بود. از جمله در عصر يونان قديم هومر (Homere) ‏زمين را به صورت قرص فرض مي‌كرد. كه اطراف آن را دريايي بزرگ احاطه كرده است ‏و يونان را مركز آن مي‌دانست و چنين بيان مي‌داشت كه اين قرص روي ستون‌هاي محكمي كه ‏بر دوش رب‌النوع اطلس استوار است. شرقي‌ها از جمله معتقدين دين برهما تصور مي‌كردند ‏كه ستونهاي ‏مزبور بر روي چهار فيل عظيم‌الجثه قرار گرفته است.
‏دراين‌جا نظريات مختلف پيدايش زمين را به دو دسته كلي ‏1- ‏نظريه‌هاي تصادفي يا دوتايي ‏2- ‏نظريه‌هاي تكاملي يا انفرادي تقسيم مي‌كنيم.
‏1- نظريات تصادفي :
 ‏در اين دسته نظريات تصور مي‌‌شود كه زمين و سيارات در ‏نتيجه تأثير متقابل خورشيد ‏و يك جرم سماوي ديگر تشكيل شده‌اند و بدين جهت ‏آنها را نظريه‌هاي دوتايي نيز مي‌‌خوانند. در اينجا فقط از ‏نظر سابقه تاريخي و به اختصار به آنها اشاره مي‌كنيم.
‏1-1 نظريه بوفون :
‏در ‏سال 1745 ‏بوفون فرانسوي نظر داد كه تشكيل زمين و سيارات ‏ممكن است نتيجه ‏جدا شدن قطعاتي از خورشيد در اثر برخورد با يك ستاره ‏دنباله‌دار باشد. با شناخت امروزي از ستاره‌هاي دنباله‌دار اين نظريه را مردود ‏مي‌دانند. ولي در آن زمان كليسا بوفون را متهم به انكار اسطوره كتاب مقدس درباره
‏2
‏آفرينش كرد. و او بناچار از نظريات خويش چشم پوشيد.
 ‏اين ‏دو دانشمند آمريكايي در فاصله 1901 ‏تا 1905 ‏نظريه‌اي را عرضه كردند كه براساس اين
‏2-1 : ‏نظريات ‏چمبرلين و مولتن
 ‏نظريه در اثر عبور ‏ستاره‌اي از نزديك خورشيد، در اثر نيروي جاذبه زايده‌اي از خورشيد به سمت ستاره ‏خارج شده و دماي زياد گازهاي تحت فشار آن سبب ايجاد انفجارات متعدد شده و قسمت‌هاي ‏سنگين‌تر اين قطعات جدا شده هسته اوليه سيارات را تشكيل داده است.
‏3-1 : نظريه جفريز- ‏جنيز:
‏اين ‏نظريه در سال‌هاي 1918 ‏و1919 ‏عنوان شد. در اين نظريه فرض مي‌شود، كه ‏خورشيد در ‏زمان تشكيل سيارات حجم خيلي زيادتري داشته و عبور ستاره ديگري از نزديك آن سبب شده ‏است كه توده باريك و درازي از خورشيد جدا شود. اين توده به علت ناپايداري به قطعاتي ‏تقسيم شده است به هنگام نزديك‌ شدن اين توده‌ هابه خورشيد در اثر نيروي جاذبه ‏خورشيد قسمت‌هايي از بعضي ‏سيارات جدا شده و اقمار آنها را تشكيل داده است.
‏4-1 : نظريه ‏راسل:
 ‏راسل منجم امريكايي در سال 1935 ‏پيشنهاد كرد ‏كه ممكن است خورشيد در بدو امر يك ‏ستاره دوتايي و ستاره دومي به مراتب از ‏خورشيد كوچكتر بوده است و در اثر برخورد بين اين ستاره ‏كوچك و ستاره اصلي سيارات منظومه شمسي بوجود آمده‌اند.
‏4
‏2- ‏نظريات تكاملي:
s ‏اين نظريه‌ها تشكيل سيارات را براساس تكامل تدريجي آنها بيان مي‌كند كه در ‏زير آنها را ‏به ترتيب قدمت بررسي مي‌كنيم.
‏1-2 : ‏نظريه كانت:
‏براساس اين نظريه كه در سال 1755 ‏بيان شد. ‏خورشيد امروزي در مركز توده‌ايي از گاز و ‏ذرات جامد ريز، موسوم به نبولا (Nebula ) ‏قرار داشته و نبولا در اثر نيروي جاذبه حول ‏خورشيد درگردش بوده است بعداً در اثر سردشدن در اين توده اوليه، مراكز مختلفي بوجود ‏آمده، كه دور هريك از اين مراكز، ‏قسمتي از نبولاي اصلي به گردش درآمده و سيار ات و اقمار آنها را تشكيل داده است.
‏2-2 : نظريه لاپلاس:
 ‏در ‏سال 1769‏، لاپلاس كتابي بنام شرح سيستم جهان منتشر كرد ‏كه نظرياتي راجع به منشأ سيارات بيان شده است.
‏برطبق نظريه لاپلاس، سياره‌ها از يك ‏ماده رقيق كه اطراف خورشيد اوليه، را فراگرفته و ابعاد آن از حدود ابعاد منظومه ‏فعلي بيشتر بوده است، بوجود آمده‌اند بتدريج ماده رقيق ياد شده خنك و متراكم شده و ‏در اثر تراكم سرعت گردش آن زياد شده است و پس از مدتي نيروي گريز از مركز كه به ‏قسمت‌هاي بيروني توده اثر مي‌كرده، از نيروي جاذبه خورشيد بيشتر شده و در نتيجه ‏كمربندهايي نظير آنچه كه امروز به دور زحل ديده مي‌شود بوجود آمده، و بعدها در اين
‏4
‏كمربندها شكاف‌هايي بوجود آمده، و بتدريج ‏سيارات بوجود ‏آمده‌اند.
‏3-2 : نظريه لي‌گونده (Ligonde‏ ) ‏:
 ‏در ‏اواخر قرن نوزدهم، لي‌گونده فرضيه شهابي تشكيل منظومه ‏شمسي را بيان كرد. وي ‏معتقد بود تراكم ماده معلول دو علت است يكي برخوردهاي غيرالاستيك ذرات و ديگري وجود ‏نيروي چسبندگي بين آنها، و نتيجه گرفت كه در اثر وجود اين دو نيرو، ماده در يك قرص ‏دوار ‏متراكم شده و بعدها سيارات از آن بوجود آمده‌اند.
‏4-2 : ‏نظريه ‏كويپر:
 ‏در سال 1949 ‏كويپر تحقي‏ق درباره منشأ منظومه شمس را آغاز كرد. وي ‏معتقد شد كه ‏سيارات در اثر يك رشد دائمي و به هم پيوستن قطعات كوچك بوجود ‏نيامده‌اند بلكه در اول به صورت جرم ‏سياره بزرگتر از اندازه فعلي تشكيل شده و با از دست دادن مقداري ماده به صورت سيارات كنوني درآمد.
‏كويپر پيدايش جرم بزرگ اوليه را در نتيجه بروز آشفتگي در ماده ‏ابري اوليه مي‌داند وي معتقد بود كه ماده اوليه ابري شكل و خورشيد در يك زمان بوجود ‏آمده‌اند و خورشيد خود نيز محصول تراكم ماده ابري شكل است كه سيارات اوليه از آن ‏تشكيل شده‌اند. او معتقد بود كه سياره‌هاي اوليه موقعي تشكيل شده‌اند كه خورشيد ‏هنوز شروع به تشعشع نكرده بود.
‏5-2 : ‏نظريه يوري:

 

دانلود فایل