تحقیق پدیده زلزله 💯

دانلود تحقیق پدیده زلزله باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پدیده زلزله

تحقیق-پدیده-زلزلهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏1
‏ ‏پدیده های ناشی از زلزله
‏به هنگام وقوع ‏زلزله ‏پدیده های ‏مختلفی روی می دهد:
‏لرزش زمین
‏در اثر زلزله زمین به ارتعاش در می آید و در مواردی که شدت ‏این ارتعاشات زیاد باشد باعث تخریب ساختمان ها می شود.
‏معمولا قبل و بعد از ‏زلزله ، ارتعاشات خفیق تری ایجاد می شود که به ترتیب ‏پیشلرزه ‏و ‏پسلرزه ‏نامیده می شوند.
‏مثلا قبل از ‏زلزله 4 خرداد سال 1339 لار ، دو زلزله خفیف تر در دستگاه های لرزه نگار تهران و ‏شیراز ثبت شد. و بعد از زلزله اصلی نیز در حدود 58 پسلرزه خفیف دیگر اندازه گیری ‏شد.
‏معمولا لرزه های اولیه خفیف است و هرچه به زمان زلزله اصلی نزدیک می ‏شویم ، شدت لرزه ها افزایش می یابد. این مساله در مورد تعداد لرزه ها نیر صادق است.
‏بایستی توجه داشت که تمام زلزله ها با پیشلرزه همراه نیستند. و نیز همیشه ‏پیشلرزه ها را نمی توان مقدمه وقوع یک زلزله بزرگ دانست. در بسیاری موارد ، لرزش ‏های خفیفی ثبت شده که حرکات شدیدی به دنبال نداشته اند. گاهی نیز یک زلزله مخرب خود ‏پیشلرزه زلزله فوق العاده مخربی بوده .
‏صداهای زلزله
‏غالبا وقوع زلزله همراه با صداهایی است که در بعضی موارد ‏به وسیله گوش انسان نیز قابل شنیدن است.
‏این صدا در بعضی موارد ماننپ صدای ‏رعدو برق و گاهی شبیه صدای وزش باد ، انفجار گلوله بزرگ توپ و نظایر آنست که غیر از ‏صدای تخریب ساختمان هاست.
‏نورهای زلزله
‏2
‏به هنگام وقوع بعضی از زلزله ها آثار نورانی مختلفی مثل ‏نورافشانی در آسمان ،‌برق ، جرقه های نورانی و نظایر آن دیده شده است.
‏حتی در ‏زلزله بزرگ ناحیه وژ در سپتامبر 1669 ، شعله های آتش در حال خروج از زمین دیده شده ‏است.
‏هنوز پاسخ درستی برای آن در دست نیست!
‏حرکات آب دریاها
‏هنگامی که کانون زلزله در کف دریا یا نزدیکی آن ‏باشد در اثر زلزله امواج متعددی در آب تولید می شود که به نام ‏تسونامی ‏معروف است.
‏زلزله مهمی که در 27 نوامبر 1946 در ‏دریای ‏عمان ‏اتفاق افتاد باعث بالا آمدن شدید آب دریا و بروز خسارات زیاد در سواحل ‏پاکستان و هندوستان شد.
‏ایجاد
‏بطور کلی شدت زلزله ، یک مقیاس مشاهده‌ای و غیر دستگاهی ‏است که بستگی به فاصله کانون مکان مورد نظر ، ‏عمق کانونی ‏، مدت ‏دوام لرزش ، نوع خاک ، عمق سنگ کف و ساختمان آن ، عمق ‏سطح استیابی ‏، کیفیت ساختمانها ، تراکم ‏جمعیت و … دارد، لذا یک مقیاس فاقد مبنای ریاضی و علمی می‌باشد. در سیزدهمین ‏مجمع عمومی IUGG ‏در سال 1963، با اضافه شدن ‏جزئیات بیشتری به مقیاس اصلاح شده مرکالی توسط سه محقق ، ‏مقیاس MSK ‏بوجود آمد که در زیر به آن ‏پرداخته می‌شود.
‏تاریخچه
‏شدت زلزله یک مقیاس کیفی بر اساس واکنش مردم و اشیا و تخریب بناها ‏و … در اثر ‏امواج لرزه‌ای ‏می‌باشد که در سال 1883 ، ‏اولین مقیاس شدت توسط «‏دروسی» ‏و «‏فورل» ‏ابداع گردید که متشکل از ده درجه بود، ‏ولی به علت محدودیت‌های تشخیص درجاتش در سال 1902، ‏مرکالی ‏مقیاس جدیدی را با 12 درجه معرفی ‏نمود. ‏مقیاس مرکالی ‏در سال 1931 به وسیله دو ‏زلزله‌شناس آمریکایی به نامهای ‏وود ‏و ‏نیومن ‏اصلاح شد تا در آن ویژگیهای تکنولوژی ‏پیشرفته از قبیل ساختمانهای بلند ، اتومبیلها و لوله‌های آب زیرزمینی به حساب آورده ‏شود. این مقیاس هم اکنون به ‏مقیاس اصلاح شده شدت مرکالی ‏یا MM ‏معروف ‏می‌باشد.
‏دسته‌بندی ساختمانها
‏ساختمانهای نوع A : ‏خانه‌های رسی ، گلی ، خشتی ، خانه‌های ‏روستایی
‏4
‏ساختمانهای نوع B : ‏ساختمان از آجر معمولی یا بلوک بتنی ، ساختمانهای ‏مختلط آجری و چوبیتعریف زلزله
‏برای شناخت هر پدیده ای درجهان واقع لازم است ابتداازآن ‏تعریف مناسب ونسبتاً جامعی داشته باشیم ، چرا که بدون دانستن تعریفی مناسب ازآن نمی ‏توان به کنه پدیده پی برد وآن رابه خوبی درک نمود.
‏مردم عامی ‏درکلامی ساده زلزله راحرکت ناگهانی زمین ناشی ازخشم نیروهای ماوراء الطبیعه وخدایان ‏می دانند که بر بندگان عاصی وعصیــــــانگر خودکه نافرمانی خداخود را نموده ومرتکب ‏گناهان زیادی شده اند می داننــد .
‏اگر چه امروزه با گسترش دانش تجربی این ‏تعریف در زمره اباطیل وخرافات قرارگرفته ،ولی هنوز در جوامع ومردم کم دانش وجاهل ‏مورد قبول است.
‏درفرهنگ تک جلدی عمید زلزله را با فتح حروف‌‌ ‍‍‍‍‎‏« زَ» و « ‏لَ » یعنی زَلزلَه برخلاف آنچه در زبان عامه مردم رایج است ، آورده ومی نویسید :
« ‏زمین لرزه ، لرزش وجنبش شدید ویا خفیف قشر کره زمین که به نقصان درجه ‏حرارت مواد مرکزی واحداث چین خوردگی وفشار یادر اثر انفجارهــای آتشفشانی بوقوع می ‏رسد .»
‏در فرهنگ جغرافیا تالیف پریدخت فشارکی وهمچنین در فـــــرهــــنـگ ‏جغرافیائی تالیف مهدی مومنی تعریفی مشابه هم به گونه زیر ارائه شده است:
«‏جنبش یا تکان پوسته زمین که به صورت طبیعی ناشی از زیر پوسته زمین است ‏بعضی وقتها زلزله باعث تغییراتی در سطح زمین می شود ، اما اغلب زیان بوجود آمده ‏ناشی ازتکان ها فقط محسوس است وممکن است زلزله بوسیلــــه یک انفجار آتشفشانی بوجود ‏آید. زلزله در حقیقت در بیشتر نواحی آتشفشانی امری عادی است واغلب قبل ویا همزمان ‏با انفجار اتفاق می افتد . اصل زلزلـــه تکتونیکی است واحتمالاً وجود یک شکست لازمه ‏آن است . موجهای زلزلـــه دست کم در سه جهت اتفاق می افتد ودر یک مسافت قابل ملاحظه ‏از مکــــان اصلی بطور جداگانه حس می شوند . وقتی امواج زلزله ازمکانی می ‏گـــــــذرد زمین وساختمانها می لرزند وبه جلووعقب می روند .بالاترین زیان ناشی ‏اززلزله همیشه در مرکز زلزله یعنی جائی که حرکت بالاوپائین است نیست امـــــــــا ‏در مکانــــهائی که موجهای زلزله بصورت مایل به سطح می رسد ونزدیک مرکــز زلزلــــه ‏باشند دارای بالاترین زیان می باشند .یک زلزله شدید معمولاً بوســـیله یکسری
‏4
‏دیــــگر ازتکانها همراه می شود .زلزله ای که که در نزدیک یازیردریا اتفاق مـــــی ‏افتد سبب حرکات شدیدآبها شده وبعضی وقتها امواج بــــــزرگی ازآن ناشی مـــی شود ‏ودر مسافت زیاد این امواج ادامه پیــــدا می کنند وگاهگاهی باعث تلفات جــبران ‏ناپذیر ومرگ ومیرمی شوند .طغیان نواحی ساحلی بیشتراز خود زلزلـــه بــــاعث خسارت ‏می شوند ، در نواحی آتشفشانی زلزله عملاً هر روز اتفاق می افتـــد. به عنوان مثال ‏در هاوائی هرساله صدهاتکانهای کوچک ثبت می شوند .»
‏درفرهنگ گیتا شناسی ‏تالیف عباس جعفری آمده است:
«‏جنبش سریع ومحسوسی که درنتیجه جابجائی ویا ‏جایگیری تخته سنگهای زیر پوسته زمین پدید می آید،در نتیجه این جنبش یـــــــک سری ‏لرزش های موجی شکل پدید می آیدوگاه تغییرات ارتفاعی پوسته زمین راباعث می گرددواغلب ‏ضایعات وزیان های جانی وفراوانی ازخود برجا میگذارد.زمین لرزه بیشتر مخصوص نواحی ‏آتشفشانی بوده وگاه باخروش وفوران کوههای آتشفشانی همراه می گرددودرحالات ‏شدیدشکستهاوبریدگیهای مهم ومشخص درروی پوسته زمین از خــودبجـــــای
‏میگذارد.غالب زمین لرزه ها حداقل با سه نوع موج لرزاننده همراه است .در ‏مرکز وقوع زمین لرزه سه موج مزبور بطور همزمان اثرگذارده و ساختمانهاوتأسیسات واقع ‏دراین منطقه را با نوسان های شدید به عقب و جـــــلوومی برد و حد اکثر خسارت و زیان ‏در محلی که امواج مزبور بطور مورب به سطح زمین می رسندوارد می سازد…..»
‏محمود صداقت درکتاب“ زمین شناسی برای جغرافیا ” تعریفی بدینگونه ارائة می ‏دهد:
«‏زمین لرزه عبارت است ازحرکات ولرزش های ناگهانی و گذرا در زمین که از ‏ناحیه محدودی منشأ می گیرد و ازآنجا درتمام جهات منتشر می شوند.»
‏در کتاب ‏فیزیکال جئوگرافی1 ‏آمده است:
«‏زلزله ‏یکسری ازتکانها ولرزشهای ناگهانی که از آزاد شدن فشار در طول گسل های فعال ودر ‏مناطق آتشفشانی فعال ناشی می شود.تکانها ولرزشهای سطح زمین که در ارتباط با حرکات ‏پوسته زمین در زیر زمین می باشد.»
‏در فرهنگ آکسفورد آمده است:
«‏حرکات ناگهانی وشدید سطح زمین.»
‏از تعاریف ذکر شده در فوق ومنابع ‏دیگر می توان برداشت زیر را نمود

 

دانلود فایل