تحقیق درباره تاریخچه نوغانداری در 32 صفحه

تحقیق درباره تاریخچه نوغانداری در 32 صفحه

تحقیق درباره تاریخچه نوغانداری در 32 صفحه

تحقیق درباره تاریخچه نوغانداری در 32 صفحه

دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات 32
برای فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

توضیحات :
تحقیق درباره تاریخچه نوغانداری در 32 صفحه ، در قالب Word ، قابل ویرایش.

بخشی از متن :
كرم ابریشم از زمانهای قدیم در مشرق ، مغرب و شرقی آسیا در روی درختان توت بطور وحشی زندگی میكرد ه و از برگهای درخت توت تغذیه می نمود . در مورد اهلی شدن كرم ابریشم در زمانهای قدیم داستانهائی نقل شده است و آنچه مسلم است این حشره اولین بار در چین اهلی شد و میگویند در حدود 4600 سال پیش یكی از ملكه‌های چینی بنام سی لین شی ضمن گردش در جنگل بروی شاخه ها و برگهای درختان توت متوجه تارهای نازكی شدكه كرم ابریشم تندیده بود ملكه با جمع آوری این تارها و بافتن آنها پارچهای نازك و لطیفی تهیه كرد كه تا 3000 سال فقط در انحصار دربار چین قرار داشت بطور كلی پرورش كرم ابریشم مختص اعیان و اشراف و شاهزادگان چین بود و افتخاری برای آنان محسوب می شد و اسرار پرورش كرم ابریشم به هیچ وجه افشاء نمی گردید . تا اینكه در سال 416 میلادی شاهزاده خانم چینی كه با امیر ختن ازدواج كرده بود شیوه پرورش كرم ابریشم را به مردم ختن آموخت و این شیوه در این كشور متداول گردیده .
در بعضی از كتابهای قدیمی نیز ذكر شده كه در مناطق ساحلی در یای خزر پرورش كرم ابریشم معمول بوده است منجمله ماسون محقق روسی معتقد است كه پرورش كرم ابریشم قبل از قرن شیشم در ناحیه مرو معمول گشت و از آنجا به گرگان و سواحل جنوبی در یای خزر ( مازندران و گیلان ) نفوذ كرد .
بیشتر محققان معتقدند كه در فاصله قرن ششم و دهم میلادی نوغان داری رفته رفته از مرو به گرگان و از آنجا به طبرستان و دیلم و گیلان و دیگر نواحی مجاور كرانه جنوبی در یای خزر رخنه كرد . برخی تصور می كنند پرورش كرم ابریشم در قرن یازدهم میلادی در گیلان متداول شده باشد در سال 1638 میلادی بنا به گفته آدم اولیاریوس در گیلان 8000 عدل ابریشم بدست می آمد و در سال 1671 میلادی به گفته شادرن 10000 عدل حاصل می شده ( و كفته اولیا ریوس هر عدل 216 فونت و 6 فونت یك من تبریز ) از آغاز قرن هیجدم میلادی صنعت نوغانداری گیلان رفته رفته به سستی گرائیده و مقدار محصول ابریشم به 32330 من تبریز تنزل كرد و در اوایل همین قرن بود كه در فرانسه بیماری نا معلومی در كرم ابریشم پدیدار شد و محصول پیله رو به كاهش گذاشت و البته این بیماری به ایران نیز كشیده شد و بعدها بر اثر مجاهدت دانشمند معروف فرانسه لویی پاستور ریشه این بیماری كشف گردید . بنابراین پاستور نه تنها با كشف علمی خود خدمت بزرگی به عالم بشریت كرد بلكه با كشف علمی پبرین به عنوان ناجی نوغان نیز شناخته شد . به هر حال در زمان صفویه كار نوغان و تهیه ابریشم در ایران رونق فراوانی داشته و ابریشم خام از ایران به ممالك اروپایی صادر می‌شده و بعد در قرن نوزدهم اندكی نوغانداری در گیلان ترقی نمود و پس از نشیب فرازها در سال 91/1890 مقدار ابریشم خام گیلان به حدود 70000 من تبریز رسید و سپس بر اثر شیوع بیماری پبرین در ایران مجدداً دوران سقوط را پیمود از آن پس وارد كردن تخم نوغان موسون از بیماری از اروپا و تركیه عثمانی و ژاپن آغاز و بار دیگر پیشرفتی در صنعت نوغان حاصل گردید .
تخم نوغان های وارداتی از طریق بازرگانان ایرانی و تجار خارجی مقیم ایران وارد و در واحدهای پرورش كرم ابریشم می رسید و سپس محصولات فراوردهای تخم نوغان مجدداً از طریق همان تجار به كشورهای خارجی صادر میگردید .
این روش سالیان متمادی ادامه یافت تا آنكه انحصار تولید و تجارت تخم نوغان در زمان قاجاریه برای یك دوره طولانی 50 ساله كه محتشم السلطنه واگذار گردید واین شخص برای اداره امور اقدام به تاسیس موسسه نوغان نمود از این زمان به بعد تهیه تخم نوغان در داخل و واردات آن تحت نظر مستقیم موسسه مزبور بوده است موسسه نوغان دراین زمان با وجود استفاده از تجارت و مهارتهای متخصصین در امور اجرائی به نتایج ثمر بخش نرسید از این زمان تا سال 1300از تهیه تخم نوغان طرفنظر شد و موسسه نوغان فعالیتهای خود را تنها به بازرسی تخم نوغان های وارداتی كه فاقد بیماری مسری باشند منحصر نمود.
بارها اقداماتی برای تهیه نوغان در ایران صورت گرفته كه در مراحل اولیه با نا كامی روبرو میشد در صورتیكه دراین زمان میزان تخم نوغان به 100هزار جعبه میرسید كه تا اینكه در حدود سال 1315كار تهیه تخم نوغان در ایران به موفقیت هائی نائل شد ودر همین زمان هم كار خانه حریربافی چالوس ایجاد گردید هدف از تاسیس این كارخانه توسعه پرورش تخم نوغان و كرم ابریشم در سطح كشور تولید انواع منسوجات ابریشمی برای مصرف داخل و صدور مازاد آن بخارج بود ایجاد این كارخانه و بهره گیری از آن مصادف با شروع جنگ جهانی دوم و ساخت الیاف مصنوعی بود و از آنجائیكه قیمت منسوجات تهیه شده از الیاف مصنوعی حدود 5برابر كمتر از قیمت پارچه های بافته شده از ابریشم طبیعی بود كارخانه مزبور نا گزیربه متوقف ساختن فعالیت های خود شد . در همین زمان برای اینكه كیفیت پیله بهبود پیدا كند موسسه نوغان موفق شد كلیه تخم نوغان های وارده به كشور تحت كنترل درآورده و از ورود تخم نوغان مریض به كشور جلوگیری كند لیكن با وجود كمك های متخصصان فرانسوی و یونانی و همچنین كار شناسان ایرانی نتوانست تخم نوغان های مرغوب و مطابق با استانداردهای خارجی تولید كرده و اصولا پرورش در این زمان به نوغانداران آموزش داده شد .
این موسسه (موسسه نوغان ) تا سال 1352به عناوین گوناگون نام گذاری و تحت نظر وزارت خانه های مختلف بكار خود ادامه داد تا سال 1352اداره نوغان تحت عنوان شركت پیله ور به سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران ملحق گردید وشركت مزبور فعالیت تولید و واردات تخم نوغان و پیله ابریشم و توزیع آن و همچنین سرپرستی كارخانه ابریشم كشی رشت را نیز بعهده داشت تا زمانیكه بعد از انقلاب در سال 1359به تصویب شورای انقلاب اسلامی ،قسمت كشاورزی پیله ور با دو شركت جدیدی كه در سال 1352 به نام های شركت ابریشم گیلان و مجتمع ابریشم تاسیس گردیده بود ادغام كه هركدام امكانات فنی چندی كه در اختیار داشتند تشكیل شركتی بنام شركت ابریشم ایران دادند كه شركت جدید تنها شركتی است دولتی كه كلیه فعالیتهای مربوط به ابریشم را زیر نظر دارد .
فصل اول

زندگی كرم ابریشم
كرم ابریشم
حشره ا ی است از خانواده لپیدوپترها (Bombycidae Lepidoptera ) و از نظر جانور شناسی بومبیكس موری ( Bombyx mori – LINNE ) خوانده می شود. در طول زندگی اش دارای چهار مرحله تخم، كرم، شفیره و پروانه بوده و حشرات با دگردیسی كامل محسوب میشود كه تنها از برگ درخت توت تغذیه می كند . كرم ابریشم دارای واریته های بسیار است كه از نظر مبداء مكانی جغرافیایی به نژادهای چینی، ژاپنی، اروپائی، قارهای از نظر نسل بیك نسل دو نسلی و چند نسلی و از نظر خواب به سه خوابه ، چهار خوابه و پنج خوابه تقسیم میشود .درژاپن از صد سال پیش از تلاقی این نژاد ها به نژادهیبرید مقاومی دست یافتند كه امروز در تمام دنیا از این نژادهای هیبرید استفاده میشود .
بطور كلی زندگی كرم ابریشم از تخم شروع به تخم ختم میشود در زیر خلاصه ا ی از خصوصیات و رشد زندگانی هر مرحله از كرم ابریشم شرح داده می شود.
و…

فهرست مطالب:
عنوان صفحه
تاریخچه نوغانداری 1
فصل اول : زندگی كرم ابریشم
كرم ابریشم 6
یك تخم 6
لارو 7
شفیره 9
مرحله تنیدن پیله 10
كرم رسیده 10
زمان برداشت پیله 11
روش برداشت 11
گزارشی از روند كاهش پرورش كرم ابریشم در كشور، صنعت نوغانداری در پیله 14
فصل دوم: ابریشم
ابریشم 24
تهیه نخ ابریشم 24
خواص شیمیایی ابریشم 26
طرز شناخت الیاف ابریشم 27
نامگذاری منسوجات ابریشمی 28
نخ ابریشمی 29
جبران كاهش وزن نخ ابریشم 30
نخ هم گران می شود 30