تحقیق درباره استرس و فشار روانی

تحقیق درباره استرس و فشار روانی

هدف از این نوشتار تحقیق درباره استرس و فشار روانی می باشد.

✔️ بهترین کیفیت در سطح فروشگاه های اینترنتی

✔️ قابلیت ویرایش فایل

✔️ دانلود سریع با لینک مستقیم

تحقیق درباره استرس و فشار روانی

هدف از این نوشتار تحقیق درباره استرس و فشار روانی می باشد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 43
حجم 69/527 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx

توضیحات کامل

هدف از این نوشتار تحقیق درباره استرس و فشار روانی می باشد.
 

 

استرس ‌ پدیده‌ای است که ارتباط آن با سلامت به شکل‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا عقیده ی اصلی بر این بود که یکی از عوامل مهم در تبیین‌های روان‌شناختی بیماری و سلامت، رخدادهای استرس‌زای زندگی است. پیش فرض اصلی این بود که هرچه فرد رخدادهای استرس‌زای بیشتری را تجربه‌ کند، با احتمال بیشتری دچار انواع اختلال‌ها می‌شود (سلیگمن،والکر و روزنهان ، 2001).به طور کلی فشار روانی یا استرس را به شیوه های زیادی تعریف کرده اند. شاید کار پزشکی به نام هانس سلیه ، یکی از سوابق تاثیر گذار برای مفهوم سازی های کنونی مان از فشار روانی بوده است. وی اصطلاح سندرم سازگاری عمومی  ( (GAS را برای توصیف پاسخ زیستی فشار روانی پایدار وسطوح بالای آن ارائه کرد. 

 

 

 

در مدل سلیه، سه مرحله پاسخ دهی وجود دارد:
1- در مرحله اول که واکنش هشدار نام دارد، فشار روانی، دستگاه عصبی خود مختار را فعال میکند. اگر فشار روانی خیلی شدید باشد، زخم های معدی–روده ای پدید می آید، نمود آدرنال بزرگ می شوند و غده تیموس تحلیل می رود.
2-در مرحله دوم، یعنی مقاومت، جاندار سعی می کند که از طریق مکانیسم های مقابله ای موجود، با فشار روانی سازگار شود.
3-اگر عامل فشار ادامه پیدا کند یا جاندار نتواند به گونه مؤثر سازگار شودمرحله سوم که فرسودگی نامیده می شود در پی می آید و جاندار می میرد یا دچار صدمه برگشت ناپذیر می شود (سلیه،1950 به نقل از کرینگ، دیویسون، نیل و جانسون، 1388: 243).

 

 

 

در سندرم سلیه، تاکید بر پاسخ بدنی بوده نه بر رویدادهای محیطی ای که آن پاسخ را ایجاد می کند. پس از آن، محققان روان شناختی، مفهوم سلیه را گسترس دادند تا پاسخ های گوناگون استرس را که اشخاص نشان می دادند، شامل ناراحتی هیجانی، بدتر شدن عملکرد، یا تغییرات فیزیولوژیایی مانند افزایش رسانش پوست یا افزایش سطح برخی هورمون ها را تبیین کند. این تعاریف متمرکز بر پاسخ آن است که ملاک ها روشن و دقیق نیست.  تغییرات فیزیولوژیایی در بدن می تواند در پاسخ به چیزها یی که ٱنها را استرس زا تلقی نمی کنیم (برای مثال، پیش بینی رویدادی لذت بخش) نیز روی می دهد. محققان دیگر، استرس را به منزله محرک تعریق کردند، که معمولا عامل استرس زا نامیده می شود و استرس را با فهرست بلندی از شرایط محیطی مانند شک برقی، یکنواختی، محرک های کنترل ناپذیر، رویدادهای فاجعه بار زندگی، مشکلات روز مره و محرومیت از خواب یکسان تلقی کردند. محرک های که استرس زا تلقی میشوند، می توانند بزرگ (مرگ یک عزیز)، کوچک (مشکلات روز مره مانند گیر کردن در راه بندان)، حاد (قبول نشدن در امتحان)، یا مزمن (محیط کاری همیشه نا خوشایند) باشد.محرک های استرس زا عمدتا تجاری هستند که اشخاص، آنها را ناخوشایند تلقی میکنند، اما می توانند رویدادهای خوشایند هم باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف مفهومی استرس

تعریف عملیاتی استرس

استرس
منابع استرس
نظریه های حوزه های مختلف استرس
نظریه روانکاوی: 
 نظریه رفتار گرایی: 
نظریه شناختی:
رابطه بین استرس و بعضی از متغیرها
استرس و ذهن آگاهی در بیماران 
ذهن آگاهی و اضطراب امتحان
ذهن آگاهی و اختلال  افسردگی
پیشینه تحقیقات 
تحقیقات داخلی
تحقیقات خارجی

منابع
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

☑️ پشتیبانی 24 ساعته 🟢