تحقیق تفکیک اخلاق اسلامی ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تفکیک اخلاق اسلامی ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تفکیک اخلاق اسلامی ( ورد)

تحقیق-تفکیک-اخلاق-اسلامی-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏اخلاق اسلامی
‏اخلاق اسلامی‏ یک نظام اخلاقی بر پایه‏ٔ‏ ‏اخلاق‏، ‏عقل‏، ‏قرآن‏ و ‏سخنان‏ ‏پیامبر اسلام‏ است.‏[۱]
‏فهرست مندرجات
‏۱ ‏تفکیک اخلاق اسلامی
‏۱.۱ ‏اهمیت تفکیک
‏۱.۲ ‏منابع و ‏رهیافت‌ها
‏۲ ‏مبانی اخلاق اسلامی
‏۲.۱ ‏روش معرفت‌شناسی در ‏اخلاق
‏۲.۲ ‏کاربرد فلسفه در ‏اخلاق
‏۲.۳ ‏کاربرد انسان‌شناسی در ‏اخلاق
‏۳ ‏شناخت اخلاق اسلامی
‏۳.۱ ‏ویژگی‌ها
‏۳.۲ ‏موضوع
‏۳.۳ ‏تعریف
‏۳.۳.۱ ‏شباهت و تفاوت و ملازمت با علوم ‏دیگر
‏۳.۴ ‏اخلاق نظری و فقه
‏۳.۵ ‏اخلاق نظری و حقوق
‏۳.۶ ‏اخلاق و حقوق در ‏عمل
‏۳.۷ ‏اخلاق و عرفان و ‏فلسفه
‏۳.۸ ‏فلسفه‏ٔ‏ اخلاق ‏اسلامی
‏۴ ‏اخلاق نظری اسلامی
‏۴.۱ ‏در حوزه‏ٔ‏ عام
‏۴.۲ ‏در حوزه‏ٔ ‏خاص
‏۵ ‏تربیت اخلاقی
‏۵.۱ ‏اهمیّت
‏۵.۲ ‏از رهیافت‌های عقلی و ‏روان‌شناسی
‏۵.۲.۱ ‏نظریه ‏مزلو
‏۵.۳ ‏از رهیافت عرفان ‏عملی
‏۶ ‏پاورقی
‏۷ ‏جستارهای وابسته
‏۸ ‏منابع
‏تفکیک اخلاق اسلامی
‏اخلاق اسلامی مجموعه‌ای است از تمام مطالب مرتبط به اخلاق و مخصوصاً علم اخلاق که به جهان اسلام و فرهنگ اسلامی منتسب‌اند، صرف نظر از این که با اخلاق در حوزه‌های دیگر کمابیش دارای مشترکاتی باشد.‏[۲]
2
‏ اهمیت تفکیک
‏از آنجا که اسلام دینی است که مدّعی کمال است و هر دینی جز اعتقادات شامل اخلاق و احکام‏†‏ است؛ و نیز چون اخلاق دانشی پیچیده و از دیدگاه اسلام بسیار ضروری‌ست؛ ارائه‏ٔ‏ یک نظام معیّن از دستورات اخلاقی و حتی مبانی و روش تحقیق در اخلاق از سوی یک مسلمان وظیفه‏ٔ‏ اسلام دانسته می‌شود.
‏از لحاظ علم ‏معرفت‌شناسی‏ اخلاق اسلامی بر اساس قرآن از روش‌هایی خاص برای مطالعه‏ٔ‏ اخلاق استفاده می‌کند، که توضیح خواهیم داد.
‏ منابع و رهیافت‌ها
‏یحیی بن عدی بن حمید بن زکریا (۳۶۴ هجزی قمری)، تهذیب الاخلاق
‏رهیافت عقلی، فیلسوفانه، یونانی، سقراطی
‏تهذیب الاخلاق و طهاره الاعراق نوشته ابو علی احمد بن محمد مسکویه (۳۲۰ تا ۴۲۱ هجزی قمری)
‏اخلاق ناصری، خواجه نصیر الدین طوسی (۵۹۷ هجزی قمری)
‏تا حد زیادی: جامع السعادات نوشته ملا مهدی نراقی به عربی
‏معراج السعاده اثر ملا احمد نراقی ‏†
‏رهیافت نقلی
‏معراج السعاده
‏رهیافت عارفانه یا عرفان عملی
‏منازل السّائرین، خواجه عبد الله انصاری، و بسیاری از متون نثر در موضوع تزکیه و تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله و توحید (عرفانی) و فناء فی الله
‏مثنوی مولوی، منطق الطّیر عطّار نیشابوری، و و بسیاری از منابع معترب شعر فارسی با مضامین معنوی و عرفانی
‏رهیافت روان شناسی
‏اخلاق اسلامی، احمد دیلمی و مسعود آذربایجانی
‏بهشت اخلاق، بررسی ۳۱۳ واژه‏ٔ‏ اخلاقی، اثر مهدی نیلی پور
3
‏ مبانی اخلاق اسلامی
‏اخلاق اسلامی بر پایه‏ٔ‏ ‏معرفت‌شناسی اسلامی‏، ‏فلسفه‏ٔ‏ اسلامی‏ و ‏انسان شناسی‏ ست
‏ روش معرفت‌شناسی در اخلاق
‏از دیدگاه معرفت شناسی، اخلاق اسلامی علاوه بر معرفت حسی و عَقلی که پیش از اسلام استفاده می‌شد، از معرفت نَقلی و وحیانی و حدیثی نیز برای شناخت استفاده می‌کند.
‏با حس، رفتارهای روزمره و قابل مشاهده را مطالعه می‌کند
‏با عقل، احکام و قواعد کلی اخلاقی را مطالعه می‌کند. (اخلاق عقلی)
‏با وحی و نقل که به عنوان نوع دیگری از برهان در قضایا استفاده می‌شود. (اخلاق نقلی)
‏روش محوری در اخلاق اسلامی روش عقلی‌ست. دو روش دیگر به عنوان شواهد اظافی به کار می‌روند. لذا شباهت زیادی بین اخلاق اسلامی و اخلاق یونانی وجود دارد. اما تفاوت آن با مکاتب اخلاقی جدید (مدرن) چنان بنیادی ست که شباهت این دو بسیار کم است. مثلاً بسیاری از مکاتب اخلاقی نوین از عقل به عنوان ابزار معرفتی استفاده نمی‌کنند.
‏ کاربرد فلسفه در اخلاق
‏فلسفه‏ٔ‏ اسلامی با سه گرایش مشایی، اشراقی و صدرایی شامل جهان‌شناسی ست که تاثیر مستقیم بر علم اخلاق دارد. در اخلاق اسلامی جهان قسمت مادی و قسمت‌های غیر مادی خصوصاً قسمت معنایی یا عقلانی. موجوداتی که در این قسمت اند می‌توان روح، قوانین جهان، عقل غیر استدلالی، و فرشتگان (مجریان قوانین جهان) اشاره کرد (منبع: فلسفه‏ٔ‏ ابن سینا)
‏بعضی مباحث وجودشناسی هم در اخلاق نقش مهمی دارد. مثلاً: اتحاد عاقل و معقول، ‏تشکیک در هستی‏، ‏حرکت جوهری‏، ‏مابعدالطبیعه‏ یا متافیزیک، ‏ماوراء طبیعت
4
‏ کاربرد انسان‌شناسی در اخلاق
‏هم فلسفه و هم معرفت‌شناسی در انسان‌شناسی کاربرد دارند و انسان‌شناسی هم در اخلاق اسلامی کاربرد دارد.
‏یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جهان‌بینی هر مکتب مورد توجه قرار دارد، شناخت انسان از دیدگاه آن مکتب است. هر مکتب با شناختی که از انسان و استعدادهای خاص او به دست می‌دهد، به سوالات اجتناب‌ناپذیری پاسخ می‌دهد. سوالاتی که از دیرباز درباره‏ٔ‏ انسان مطرح بوده‌است. پاسخ به این سوالات، با بینش هر مکتب نسبت به جهان هستی ارتباطی تنگاتنگ دارد.
‏انسان از جنبه‌های گوناگونی موضوع علوم مختلف قرار می‌گیرد. روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، اخلاق، دانش پزشکی و زیست‌شناسی علومی هستند که هر یک وجود انسان را از دیدگاهی ویژه مورد بحث قرار می‌دهند. اما آنچه در انسان‌شناسی از اهمیّت ویژه برخوردار است، شناخت و اعتقاد به ابعاد دوگانه وجود انسان، یعنی بدن و بُعدی جز آن است که روح نامیده شده.‏[۳]
‏بدن، موجود مادی و مربوط به عالم طبیعت است و نفس انسانی، موجودی فوق طبیعی و عقلی است. بدن انسان را با حس و نفس او را با عقل می‌توان شناخت. بعد عقلانی وجود انسان با ذات و هویت او در ارتباط است و با وجود دیدگاه‌های مختلفی که درباره ارتباط نفس و بدن مطرح است، می‌توان گفت: نفس جنبه عالی‌تر و برتر وجود انسان را تشکیل می‌دهد؛ به گونه‌ای که لذت، سعادت، کمال و خیر حقیقی انسان به این بعد از وجود او مربوط می‌شود. اثبات مراتب سه‌گانه وجود انسان؛ یعنی حس، خیال و عقل، تبیین رابطه میان این مراتب بر اساس حرکت جوهری و جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس، از مؤثرترین مسائل انسان‌شناختی در علم اخلاق است.‏[۴]
‏ شناخت اخلاق اسلامی
‏ ویژگی‌ها
‏شناخت ویژگی‌های هر پدیده‌ای قبل از تعریف، ما را در رسیدن به تعریفی جامع و مانع و مختصر از آن یاری می‌کند. چیزی که به چند دلیل به آن نیازمندیم:
‏دشواری‌های زبانی و پیچیدگی‌های مفاهیم ‏علوم انسانی

 

دانلود فایل