تحقیق تغذیه ورزشی 53 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تغذیه ورزشی 53 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تغذیه ورزشی 53 ص ( ورد)

تحقیق-تغذیه-ورزشی-53-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 48 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تغذیه
‏نیاز ‏انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهمترین عامل ‏ ‏بقای زندگی و ‏طول عمر می باشد.احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبورمیکند تا برای بدست ‏آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند. ‏
‏تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را ‏میسر می سازد و به تندرستی و طول‏ ‏عمر می انجامد،بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روان ‏سبب رشد فکری و نم‏و‏ نیروهای روانی می گردد.
‏تر کیب شیمیائی غذای انسان باید ‏شامل ‏پروتئین ‏ها، ‏چربی ‏ها، ‏کربوهیدرات ‏ها، ‏مواد ‏معدنی ‏، ‏ویتامین ‏وآب باشد تا رشد و سلامت یاخته های ‏بدن تامین شود.این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل میکند قابل جذب می شوند ‏و برای تامین احتیاجات ‏حیاتی مورد استفاده یاخته های بدن قرار میگیرند.
‏غذا ‏به ماده جامد یا مایعی گفته میشود که بعد از خوردن و هضم شدن ایجاد حرارت و انرژی ‏کرده و موجب ترمیم بافتها ،رشد و نمو و تنظیم اعمال حیاتی می گردد.
‏تمام ‏موجودات زنده برای آنکه بتوانند به زندگی خود ادامه دهند ،احتیاج به غذا دارند.خواه ‏این موجود زنده انسان باشد یا یک حیوان و یا حتی یک موجود بسیار کوچک ذره بینی ‏مانند میکروب و…..
‏از طرفی هر روز تعدادی از سلولهای بدن می میرندو باید ‏سلولهای تازه جای آنها را بگیرند برای این منظور باید سلولها مواد لازم را از غذا ‏بدست آورند.همچنین حفظ گرمای طبیعی بدن -که در موقع سلامت همیشه ثابت است-،مبارزه ‏با ‏میکروب ‏ها و عوامل ‏بیماری ‏زا،رشد روزانه مو و ناخن،کار ‏قلب ‏و ‏دستگاه تنفس ‏،حرکات بدن،قدرت کار و فعالیت ‏انسان و حتی کارهای فکری هم در گروی دریافت کافی مواد غذائی میباشد.
‏معمولا ‏غذائی که انسان مصرف میکند از مواد مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
‏مواد ‏قندی و نشاسته ای یا ‏کربوهیدرات ‏هاو مواد ‏چربی ‏که انرژی زاهستند ‏و‏انرژی ‏روزانه را تامین میکنند، ‏مواد ‏پروتئین ‏جهت نگهداری و ترمیم بافتها و ساختتن بافتهای جدید لازم است، ‏ویتامین ‏و ‏مواد ‏معدنی ‏و ‏آب ‏انرژی زا نیستند- ‏کالری ‏ندارند-ولی ‏برای رشد طبیعی مورد نیاز می باشند.دریافت ناکافی آنها باعث بروز کندی رشد،اختلالات
‏2
‏خونی وعدم استحکام استخوانها میشود.
‏تاریخچه تغذیه
‏تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم ‏بود و احساس گرسنگی
‏بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجه ‏به کمیت و کیفیت آن مصرف کند.
‏شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات ‏زیادی در طرز تغذیه بشر شده است. اولین اجتماعات و شهرها در بین‌النهرین، آسیای ‏باختری، ‏مصر ‏و ‏یونان ‏بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه ‏کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع ‏استفاده می‌کردند.ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و ‏پرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنست ‏هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلات ‏ایران شروع شده است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، ‏دامغان ‏، تخت جمشید و تپة سیلک کاشان به عمل ‏آمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از 6000 هزار سال است.
‏تاریخچة تغذیه در یونان نشان می‌دهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیت ‏زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که : ” ‏برای تقویت روح هرگز جسم ‏را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد .” ‏شواهد ‏نشان می‌دهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند و مصرف ‏گوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات و ‏ماهی ‏نیز در بین بعضی ‏از طبقات اجتماع معمول بوده است. همچنین روغن ‏زیتون ‏را بسیار ‏دوست داشته و مصرف می‌کرده‌اند.
‏در روم قدیم مردم کشاورزی می‌کردند و از ‏غلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه می‌کردند. غلات غذای اصلی آنها ‏را تشکیل می‌داد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود.
‏در دورانهای بعد یعنی پس ‏از استقرار امپراطوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحات ‏مختلف از تغذیة مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراط
‏4
‏می‌پیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردم ‏عادی تغذیة ساده‌ای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده که ‏کتاب Deipnosphistae ‏اثر Athenaeus ‏در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهای ‏گوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده است.
‏در مورد رژیمهای ‏غذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال 1900 قبل از میلاد مسیح در ناحیه ‏سومر مربوط میشود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزه ‏باستان شناسی استانبول نگهداری میشود .
‏طی دورانهای مختلف تاریخ و از ‏دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب ‏مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. ‏بقراط ‏غالباً نصایح و توصیه‌هایی در زمینة ‏مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود می‌کرده است و اکثر پزشکان یونان ‏باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.
‏زکریای رازی ‏که از دید عدة زیادی پدر علم ‏تغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی ‏دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دوران ‏مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.
‏با وجود اهمیت زیاد این رشته در ‏حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ، ولی تا سالهای پایان ‏وضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اول ‏هیچ ‏سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستین ‏انجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد . این ‏انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریج ‏دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد‏ .
‏فارغ التحصیلان این رشته که رژیم‌شناس (Dietition) ‏نامیده میشوند ، باید ‏تمام اطلاعات و دانش خود را در راه کمک به برقراری وبهبود سلامت بشر بکار گیرند‏ .
‏اصطلاح رژیم درمانی یا درمان با رژیم (Diet-therapy) ‏به معنای استفاده از ‏رژیم غذایی نه فقط برای بیماران بلکه برای افراد سالم نیز می‌باشد. بدین معنی که ‏افراد سالم نیز باید به نوبة خود از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بدین وسیله
‏4
‏از ابتلا به سوء‌تغذیه مصون مانده و از سلامت کامل برخوردار شوند .
‏گروههای غذایی :
‏گروه ‏نان ، غلات ، برنج ، انواع ماکارونی و رشته فرنگی
‏سبزیها
‏گروه ‏میوه
‏گوشت، ‏ماکیان ، ماهی ، نخود و لوبیا «حبوبات» ، تخم مرغ و آجیل
‏گروه ‏شیر،ماست ،پنیر ، کشک ، دوغ
‏گروه ‏نان ، غلات ، برنج ، انواع ماکارونی و رشته فرنگی
‏سبزیها
‏گروه ‏میوه
‏گوشت، ‏ماکیان ، ماهی ، نخود و لوبیا «حبوبات» ، تخم مرغ و آجیل
‏گروه ‏شیر،ماست ،پنیر ، کشک ، دوغ
‏مواد مورد نیاز بدن
‏انسان،مانند هر موجود زنده دیگر، برای تامین انرژی و ‏رشد و نمو به غذا احتیاج دارد.غذا ماده ای است که برای ترمیم مواد از دست رفته در ‏بدن و رشد و سلامت موجود ضروری میباشد.
‏احتیاج انسان به غذا در مراحل مختلف ‏فیزیولوژیک‏ی متفاوت میباشد و از احتیاج ‏نگاهداری یک شخص بالغ تا نیاز در سنین مختلف مانند دوران رشد،زمان بارداری و شیردهی ‏و نیز به هنگام بیماری تغییر میکند.مقدار احتیاج به انرژی نیز بر حسب سن،جنس،کار ‏عضلانی،شرایط زندگی و آب و هوا متفاوت خواهد بود.
‏انسان مواد غذائی موردنیازخود ‏را از گیاهان و جانوران و منابع طبیعی تامین میکند و ترکیب شیمیائی غذای او شامل ‏ویتامین‏،‏کربوهیدرات ‏ها ، ‏پروتئین ‏ها، ‏چربی ‏ها ،‏مواد ‏معدنی ‏و ‏آب و الکترولیتها ‏میباشد.

 

دانلود فایل