تحقیق تغذیه دام و طیور 40 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تغذیه دام و طیور 40 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تغذیه دام و طیور 40 ص ( ورد)

تحقیق-تغذیه-دام-و-طیور-40-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 40 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تغذیه دام و طیور
‏فصل اول
‏مقدمه:
‏ نقش تغذيه در موجودات زنده بر هيچ‏‌‏کس پوشيده نيست. هر موجود جاندار دارای ويژگی دريافت انرژی از محيط اطراف خود و تغيير و تبديل و مصرف انرژی مي‏‌‏باشد. چگونگی دريافت انرژی و مواد‏‌‏ مغذی مورد نياز جهت مصرف انرژی و ادامه حيات موضوع علم تغذيه مي‏‌‏باشد. علم تغذيه ترکيبی از دانش بيوشيمی و فيزيولوژی در جهت بررسی ويژگي‏‌‏های مواد خوراکی و چگونگی استفاده از آنها توسط دستگاه گوارش موجود زنده مي‏‌‏باشد.
‏ تغذيه فرآيندی است که در طی آن سلول‏‌‏های بدن حيوان قابليت استفاده از مواد شيميايی مورد نياز خود را جهت انجام مطلوب واکنش‏‌‏های متابوليکی و شيميايی برای رشد، نگهداری(Maintenance‏)، کار و توليد دريافت مي‏‌‏نمايد. شناخت روابط بين مواد موجود در خوراک‏‌‏ها و نياز سلول‏‌‏های موجود زنده قبل از استفاده عملی و خوراک دادن، ضروری مي‏‌‏باشد. در آغاز بررسی علم تغذيه نياز به شناخت کليه اين روابط از نظر بيوشيمی و فيزيولوژی داريم.
‏ بطور کلی مواد خوراکی، تشکيل دهنده غذا هستند و غذا ماده‏‌‏ای است که موجود زنده قادر به‏‌‏خوردن آن و سپس انجام مراحل هضم و جذب بر روی آن باشد. در اغلب غذاها، کليه مواد شيميايی موجود در غذا جهت موجود زنده قابل استفاده نيستند و مقداری از آن از طريق دستگاه گوارش دفع مي‏‌‏گردد.
‏ در علوم دامی با توجه به هدف ما از پرورش دام‏‌‏ها که ايجاد منابع غذايی با کيفيت جهت انسان مي‏‌‏باشد، ديدگاه‏‌‏های اقتصادی نيز در آن حائز اهميت مي‏‌‏باشند و ضرورت شناخت فرآيندهای غذايی آشکار مي‏‌‏باشد.
‏ در پرورش حيوانات اهلی قسمت اعظم هزينه توليد مربوط به هزينه تغذيه مي‏‌‏باشد که در برخی از شاخه‏‌‏های دامپروری تا 80% از کل هزينه پرورش دام را هزينه تغذيه شامل مي‏‌‏شود. بنابراين در شرايط متعارف مديريت تغذيه بالاترين اهميت اقتصادی را در پرورش دام به خود اختصاص مي‏‌‏دهد.
‏ هدف ما در بخش دامپروری تکميل مواد موجود در خوراک جهت پاسخگويی دقيق به مجموع احتياجات غذايی بدن دام مي‏‌‏باشد. امروزه علاوه بر خوراک‏‌‏های طبيعی جهت تکميل جيره‏‌‏های غذايی به آنها مواد مصنوعی افزودنی مانند ويتامين‏‌‏ها، نمک و اسيدهای‏‌‏آمينه مصنوعی نيز اضافه مي‏‌‏کنيم اما هيچ‏‌‏کس نمي‏‌‏تواند اطمينان داشته باشد که غذايی کاملاً مطابق با نياز حيوان تهيه نموده است بلکه تلاش ما در جهت نزديک کردن هرچه بيشتر ترکيب خوراک به نياز دام مي‏‌‏باشد. ويژگی يک متخصص تغذيه موفق، شناخت دقيق مواد خوراکی و اثرات متقابل بين مواد خوراکی و نيز شناخت دقيق ساختار فيزيولوژيک و آناتوميک دستگاه گوارش دام مي‏‌‏باشد. پس از شناخت مواد خوراکی و نحوه پاسخ دام به ماده خوراکی، متخصص تغذيه بايد قادر باشد غذايی با کاملترين ترکيب و با حداقل هزينه جهت توليد با کيفيت و اقتصادی، تهيه نمايد. روش‏‌‏های تهيه خوراک و تنظيم جيره غذايی در ادامه دروس تغذيه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
‏ مواد مغذی(Nutrients‏)، ترکيبات شيميايی آلی و معدنی هستند که حاصل از فعاليت‏‌‏های کاتابوليسم و آنابوليسم در موجودات زنده هستند و درصورتی که موجودی قادر به ساخت آن در بدن خود نباشد، جهت ادامه حيات نياز به دريافت آن ماده مغذی از طريق خوراک دارد. از جمله مواد مغذی مي‏‌‏توان از آب، کربوهيدراتها، چربي‏‌‏ها، پروتئين‏‌‏ها، املاح معدنی و ويتامين‏‌‏ها نام برد.
‏در درس اصول تغذيه دام به بررسی كليه اين مواد مغذی خواهيم پرداخت.
‏ بطور کلی بخش زراعت با هدف توليد مواد خوراکی جهت مصرف مستقيم توسط انسان و مصرف توسط بخش دامپروری به فعاليت توليد کشاورزی مي‏‌‏پردازد. بخش عمده خوراک‏‌‏های مورد استفاده در پرورش دام با منشاء گياهی مي‏‌‏باشند. گياهان با استفاده از انرژی خورشيد و فتوسنتز قادر به ساختن مواد مغذی مورد نياز خود هستند و مواد مغذی توليد شده را در جهت ايجاد اندام‏‌‏های گياهی و به منظور توليدمثل جهت توليد دانه ها استفاده مي‏‌‏نمايند. اين مواد مغذی ذخيره شده در بافت‏‌‏های گياهی، مورد استفاده دام قرار مي‏‌‏گيرد. معمولاً تراکم مواد مغذی موجود در دانه بيش از مواد مغذی ذخيره شده در ساير اندام‏‌‏های گياهی مي‏‌‏باشد و دانه ها ارزش بيشتری در تغذيه دام دارند.
‏ مواد مغذی دريافتی توسط دام‏‌‏ها جهت رفع نيازهای رشد، نگهداری و توليد مورد استفاده قرار مي‏‌‏گيرد.
‏ پروتئين‏‌‏ها نقش ساختمانی و نقش تنظيمی و نقش کاتاليتيک را در بدن برعهده دارند و از اسيدهای‏‌‏آمينه تشکيل شده اند که برخی از اسيدهای‏‌‏آمينه توسط بدن دام
‏‌‏ها قابل سنتز نيستند و بايد از طريق خوراک وارد بدن شوند (اسيدهای‏‌‏آمينه ضروری).
‏ کربوهيدرات‏‌‏ها در بدن نقش ذخيره انرژی شيميايی (گليکوژن) و نيز انتقال انرژی شيميايی در درون بدن را برعهده دارند.
‏ ليپيدها وظيفه ذخيره انرژی شيميايی جهت بدن و نقش تنظيمی و نيز نقش در فراهم نمودن ويتامين‏‌‏های محلول در چربی دارند.
‏ معمولاً عمده مواد خوراکی مورد مصرف در دامپروری دارای منشاء گياهی هستند و بخش اندکی از منابع خوراکی از بقايای جانوران و محصولات فرعی تغذيه انسان فراهم مي‏‌‏گردند. اما در هر دو بخش ترکيب مواد تشکيل دهنده خوراک‏‌‏ها يکسان مي‏‌‏باشد و به شکل زير قابل طبقه بندی هستند. اين نوع طبقه بندی در شناخت دقيق انواع مواد شيميايی موجود در خوراک‏‌‏ها حائز اهميت است.
‏فصل دوم
‏هضم مقايسه‏‌‏ای در نشخوارکنندگان و غيرنشخوارکنندگان:
‏ همانگونه که در فصل قبل اشاره کرديم غذا معمولاً از بيومولکول‏‌‏ها که تشکيل دهنده ماکرومولکول‏‌‏هايي مانند پروتئين‏‌‏ها، چربي‏‌‏ها و پلی‏‌‏ساکاريدها مي‏‌‏باشند تشکيل يافته است که اين ملکول‏‌‏ها در دستگاه گوارش بصورت دست نخورده (Intact‏) قابليت جذب ندارند و نمي‏‌‏توانند به همان گونه که تغذيه مي‏‌‏شوند، وارد جريان خون گردند. بلکه بايد مورد تغيير و دگرگونی قرار گيرند و به مواد ساده تر شکسته شود (Breakdown‏)، تا قابل جذب در خون و لنف گردند. به مراحل شکسته شدن اجزای غذا، هضم (گوارش) (

 

دانلود فایل