تحقیق تغذیه از نظر قرآن کریم 9ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تغذیه از نظر قرآن کریم 9ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تغذیه از نظر قرآن کریم 9ص ( ورد)

تحقیق-تغذیه-از-نظر-قرآن-کریم-9ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تغذ‏ی‏ه‏ از نظر قرآن کر‏ی‏م
‏خداوند‏ کر‏ی‏م‏ در قرآن مج‏ی‏د‏ برا‏ی‏ بهتر و سالم ماندن جسم انسان ها دستورات‏ی‏ فرموده و بوس‏ی‏له‏ پ‏ی‏امبر‏ گرام‏ی‏ اش محمد مصطف‏ی‏ (ص) به بشر‏ی‏ت‏ ارزان‏ی‏ شده است.
‏قرآن‏ کر‏ی‏م‏ در سوره عبس آ‏ی‏ه‏ 24 چن‏ی‏ن‏ م‏ی‏ فرما‏ی‏د‏:
‏«‏ فَلْ‏یَ‏نظُرِ‏ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ »
‏ی‏عن‏ی‏ آدم‏ی‏ با‏ی‏د‏ به غذا‏ی‏ش،‏ خوراکش و به آنچه م‏ی‏ خورد توجه داشته باشد که از هر نظر پاک و تم‏ی‏ز‏ ، حلال، مباح و قابل خوردن باشد و از نظر بهداشت و سلامت‏ی‏ با‏ی‏ست‏ی‏ دقت کاف‏ی‏ مبذول دارد که آنچه م‏ی‏ خورد سالم باشد و چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن آلوده نباشد. حق کس‏ی‏ را ‏نخورد‏ و توجه داشته باشد که چه م‏ی‏ خورد و به اندازه کاف‏ی‏ بخورد و آ‏ی‏ا‏ آنچه م‏ی‏ خورد، خوردن‏ی‏ است؟
‏و‏ ن‏ی‏ز‏ بنگرد که آفر‏ی‏نش‏ چقدر در به وجود آمدن ا‏ی‏ن‏ غذا از عناصر و عوامل مختلف استفاده کرده است و چه ن‏ی‏روها‏یی‏ بکار رفته تا ا‏ی‏ن‏ غذا به صورت کنون‏ی‏ درآمده است.
‏و‏ ن‏ی‏ز‏ در سوره اعراف آ‏ی‏ه‏ 31 م‏ی‏ فرما‏ی‏د‏:
‏«‏ ‏یَ‏ا‏ بَنِ‏ی‏ آدَمَ خُذُواْ زِ‏ی‏نَتَكُمْ‏ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ ‏یُ‏حِبُّ‏ الْمُسْرِفِ‏ی‏نَ‏ »
‏ا‏ی‏ فرزندان آدم ز‏ی‏نت‏ و آرا‏ی‏ش‏ خود را نزد هر مسجد‏ی‏ (در هر نماز‏ی‏) فرا گ‏ی‏ر‏ی‏د‏ (بهتر‏ی‏ن‏ و پاک‏ی‏زه‏ تر‏ی‏ن‏ جامه ها‏ی‏ خود را بپوش‏ی‏د‏) و بخور‏ی‏د‏ و ب‏ی‏اشام‏ی‏د‏ و در خوردن و آشام‏ی‏دن‏ ز‏ی‏اده‏ رو‏ی‏ نکن‏ی‏د‏ که خدا آنان را که اسراف و ز‏ی‏اده‏ رو‏ی‏ م‏ی‏ کنند دوست ندارد.
‏باز‏ قرآن کر‏ی‏م‏ برا‏ی‏ برقرار‏ی‏ بهداشت و مح‏ی‏ط‏ سالم در آ‏ی‏ه‏ 168 سوره بقره چن‏ی‏ن‏ م‏ی‏ فرما‏ی‏د‏:
‏«‏ ‏یَ‏ا‏ أَ‏یُّ‏هَا‏ النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِ‏ی‏ الأَرْضِ حَلاَلاً طَ‏یِّ‏باً‏ وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّ‏یْ‏طَانِ‏ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِ‏ی‏نٌ‏»
‏ا‏ی‏ مردم از آنچه خدا در رو‏ی‏ زم‏ی‏ن‏ از حلال ها و پاک‏ی‏زه‏ ها آفر‏ی‏ده،‏ بخور‏ی‏د‏ و از گام ها (آثار و نشانه ها)‏ی‏ ش‏ی‏طان‏ پ‏ی‏رو‏ی‏ نکن‏ی‏د‏.
‏در‏ آ‏ی‏ه‏ 172 سوره بقره باز چن‏ی‏ن‏ م‏ی‏ فرما‏ی‏د‏:
‏2
‏«‏ ‏یَ‏ا‏ أَ‏یُّ‏هَا‏ الَّذِ‏ی‏نَ‏ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَ‏یِّ‏بَاتِ‏ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِ‏یَّ‏اهُ‏ تَعْبُدُونَ »
‏ا‏ی‏ن‏ آ‏ی‏ه‏ ن‏ی‏ز‏ دستور م‏ی‏ دهد که از غذاها‏ی‏ پاک و پاک‏ی‏زه‏ و حلال ها و قابل خوردن‏ی‏ ها استفاده کن‏ی‏د‏ و شکر نعمت ها‏ی‏ خدا را به جا‏ی‏ آور‏ی‏د‏.
‏آ‏ی‏ات‏ قرآن‏ی‏ انسان را از تصرف خائنانه در غذاها، خراب کردن مواد غذا‏یی‏ مردم و آلوده کردن آنها، مواد خوب و بد را مخلوط کردن برا‏ی‏ سودجو‏یی‏ شخص‏ی‏،‏ گران فروش‏ی‏ و ظلم و ستم بر مردم بازداشته و نه‏ی‏ فرموده است و آن را از زشت‏ی‏ ها و پل‏ی‏د‏ی‏ ها م‏ی‏ داند که در ا‏ی‏ن‏ باره آ‏ی‏ه‏ 81 س‏وره‏ طه چن‏ی‏ن‏ م‏ی‏ فرما‏ی‏د‏:
‏«‏ كُلُوا مِن طَ‏یِّ‏بَاتِ‏ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِ‏ی‏هِ‏ فَ‏یَ‏حِلَّ‏ عَلَ‏یْ‏كُمْ‏ غَضَبِ‏ی‏ وَمَن ‏یَ‏حْلِلْ‏ عَلَ‏یْ‏هِ‏ غَضَبِ‏ی‏ فَقَدْ هَوَى»
‏ی‏عن‏ی‏ از غذاها‏ی‏ پاک‏ی‏زه‏ که روز‏ی‏ اتان کرد‏ی‏م‏ بخور‏ی‏د‏ و در آن طغ‏ی‏ان‏ نکن‏ی‏د‏ و از حد و اندازه تجاوز ننما‏یی‏د‏ (حلال آن را به حرام مبدل نکن‏ی‏د‏). سپاس گزار باش‏ی‏د‏ و اسراف و ز‏ی‏اده‏ رو‏ی‏ نکن‏ی‏د‏ که غضب و خشم من بر شما فرود م‏ی‏ آ‏ی‏د‏ و غضب و خشم من بر هر که فرود آ‏ی‏د‏ محققاً هلاک و ‏تباه‏ خواهد شد.
‏برا‏ی‏ به دست آوردن غذاها‏ی‏ پاک‏ی‏زه‏ و برا‏ی‏ بدست آوردن سالم تر‏ی‏ن‏ غذاها در محل سکونت انسان ها (هم از نظر پاک‏ی‏ ظاهر‏ی‏ و هم از نظر پاک‏ی‏ معنو‏ی‏) آ‏ی‏ه‏ 19 سوره کهف چن‏ی‏ن‏ م‏ی‏ فرما‏ی‏د‏:
‏«‏… فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِ‏ی‏نَةِ‏ فَلْ‏یَ‏نظُرْ‏ أَ‏یُّ‏هَا‏ أَزْكَى طَعَامًا فَلْ‏یَ‏أْتِكُم‏ بِرِزْقٍ مِّنْهُ…»
‏ی‏عن‏ی‏ با ا‏ی‏ن‏ پول ها‏ی‏تان‏ که دار‏ی‏د،‏ ‏ی‏ک‏ی‏ را از م‏ی‏ان‏ خود به شهر بفرست‏ی‏د‏ تا دقت کند و خوب بنگرد که غذا‏ی‏ کدام‏ی‏ک‏ از فروشندگان پاک‏ی‏زه‏ تر است و از آن غذا‏ی‏ پاک‏ی‏زه‏ برا‏ی‏ شما ب‏ی‏اورد‏.
‏از‏ ا‏ی‏ن‏ آ‏ی‏ات‏ قرآن‏ی‏ چن‏ی‏ن‏ بر م‏ی‏ آ‏ی‏د‏ که خداوند متعال و اسلام مب‏ی‏ن‏ برا‏ی‏ بهداشت و سلامت‏ی‏ آدم‏ی‏ان‏ دستورات بس گرانبها‏یی‏ داده و خاطر نشان ساخته است که انسان ها با‏ی‏ست‏ی‏ از آلودگ‏ی‏ ها‏ی‏ غذا‏یی‏ ، خوراک‏ی‏،‏ زندگ‏ی‏،‏ آموزش‏ی‏ و به طور کل‏ی‏ از همه زشت‏ی‏ ها و پل‏ی‏د‏ی‏ ها دور‏ی‏ گز‏ی‏نند‏ و دو‏ر‏ ناروا‏یی‏ ها نگردند.
‏از‏ رسول گرام‏ی‏ و ائمه اطهار دستورات بهداشت‏ی‏ ز‏ی‏اد‏ی‏ رس‏ی‏ده‏ است. از جمله کتاب ها‏ی‏ بهداشت‏ی‏ پزشک‏ی‏ ائمه، کتاب طب النب‏ی‏،‏ طب الصادق و طب الرضا را م‏ی‏ توان نام برد.
‏3
‏غذا‏ی‏ انسان در قرآن کريم
‏خداوند‏ متعال در قرآن کريم برا‏ی‏ بندگان خود از سر لطف نعمت ها‏ی‏ پاک و طيب خود را ارزان‏ی‏ داشته است.
‏چرا‏ از نعمت ها‏ی‏ خوب خدا بهرمند نم‏ی‏ شويد؟ چرا اين همه به غذاها‏ی‏ غرب‏ی‏ رو‏ی‏ آورده ايد؟ مگر در قرآن کريم سوره مبارک مومنون آيه (51) مطالعه نکرديد که اعمال و کردار پيامبر اکرم در گرو غذائ‏ی‏ است که م‏ی‏ خورد!
‏پس‏ شما چرا از او پيرو‏ی‏ و اطاعت نم‏ی‏ کنيد؟ آيا تا کنون فکر کرده ايد که چرا ائمه اطهار صلوات الله عليهم قرآن ناطق هستند، برا‏ی‏ اينکه از ضايعات و خبائث تناول نم‏ی‏ کنند و از پاکان قرآن هستند! خداوند اراده کرده است که پاک شوند! ما نبايد دنباله رو آنان شويم؟ اين مس‏اله‏ را م‏ی‏ توانيد در سوره مبارک احزاب آيه (33) مورد مطالعه قرار دهيد.
‏با‏ توجه به قرآن کريم و استفاده از آن بصيرت ما باز خواهد شد و به حقايق آفرينش پ‏ی‏ خواهيم برد.
‏خداوند‏ رحمان و رحيم در قرآن کريم اين نوع مواد غذائ‏ی‏ را برا‏ی‏ انسان تعيين کرده اند که به اختصار بيان م‏ی‏ شود.
‏مهمترين‏ و بيشترين مواد غذائ‏ی‏ انسان را گياه م‏ی‏ شمارد. (بسيار‏ی‏ از مواد غذائ‏ی‏).
‏دو‏ آيه در مورد غذاها‏ی‏ د‏ر يائ‏ی‏ بيان م‏ی‏ کند. (سوره فاطر 12 و نحل 14).
‏گوشت‏ قرمز که در اين مورد (6) آيه داريم. (سوره حج 28، 34 و 36) (يس 72) (غافر 79) (مومنون 21).
‏توجه‏: خداوند تبارک و تعال‏ی‏ بيشترين اهميت را به غذاها‏ی‏ گياه‏ی‏ در قرآن کريم اختصاص داده است، از جمله کرامت را به غذاها‏ی‏ گياه‏ی‏ داده، بعنوان مثال:
‏سوره‏ شعرا (آيه 7)
‏سوره‏ لقمان (آيه 10)
‏سوره‏ صافات آيه (42)
‏4
‏سوره‏ دخان آيه (26)
‏اما‏ اين نوع غذا ها را خداوند متعال به افراد خاص‏ی‏ عنايت م‏ی‏ کند از جمله:
‏سوره‏ انفال آيه (4) غذائ‏ی‏ که در بهشت به مومنين م‏ی‏ دهند.
‏سوره‏ انفال آيه (74) غذائ‏ی‏ است، به کسان‏ی‏ که در راه خدا تلاش و کوشش م‏ی‏ کنند.
‏سوره‏ اسراء آيه (70) اين نوع غذا موجب کرامت انسان‏ی‏ م‏ی‏ شود.
‏سوره‏ حج آيه (50) اين غذا را به کسان‏ی‏ م‏ی‏ دهند که عمل صالح‏ی‏ را انجام م‏ی‏ دهند.
‏توجه‏: خداوند در قرآن کريم به غذاها‏ی‏ حيوان‏ی‏ کرامت‏ی‏ را عنايت نفرموده اند!
‏اما‏ غذاها‏ی‏ گوشت‏ی‏ (گوشت قرمز)، همان طور که بيان شد (6) آيه در اين مورد وجود دارد و بهتر است که به همين نسبت در غذا‏ی‏ روزانه استفاده شود. بيش از (100) مورد آيه داريم که در باره غذاها‏ی‏ گياه‏ی‏ است.
‏همچنين‏ خداوند رزق حسن را به گياهان نسبت داده و از آن ها تعريف و تمجيد م‏ی‏ کند!
‏آيا‏ انصاف است که در ماه مبارک رمضان به جا‏ی‏ اين که با زرق حسن افطار کنيم با مواد‏ی‏ مانند: چا‏ی‏،‏ زولبيا و باميه و امثال آن افطار م‏ی‏ کنيم!
‏مگر‏ بيان نکرديم که در ماه مبارک رمضان هدف تعال‏ی‏ انسان به سو‏ی‏ خداست، نه تنزل و هبوط به اسفل اسافلين، ممکن است خوانندگان گرام‏ی‏ از اين حرف ناراحت شوند، بنده عرض م‏ی‏ کنم که تحمل داشته باشيد و ناراحت نشويد در ماه مهمان‏ی‏ خدا، انسان نبايد ناراحت شود به جا‏ی‏ ناراحت‏ی‏ تفکر کنيد، همان گونه که خداوند تبارک و تعال‏ی‏ در قرآن کريم بارها بيان فرموده اند. مثال‏ی‏ از قرآن برا‏ی‏ شما بياورم.
‏سوره‏ مبارک بقره آيه (35) گفتيم ا‏ی‏ آدم خود و همسرت در اين باغ سکونت گيريد و ار هر کجا‏ی‏ آن که م‏ی‏ خواهيد بخوريد ول‏ی‏ به اين درخت نزديک نشويد که از ستمکاران خواهيد شد. مگر شما دوست عزيز بالاتر از حضرت آدم هستيد که ناراحت م‏ی‏ شويد و با خوردن چنين غذاها‏ی‏ ب‏ی‏ محتوائ‏ی‏ به خود در اين ماه عزيز ظلم و ستم م‏ی‏ کنيد، مهمتر اين که برا‏ی‏ خوردن اين نوع مواد غذائ‏ی‏ به صف ايستاده و م‏ی‏ خوريد.

 

دانلود فایل