تحقیق تعيين جرمي حجمي سيمان ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تعيين جرمي حجمي سيمان ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تعيين جرمي حجمي سيمان ( ورد)

تحقیق-تعيين-جرمي-حجمي-سيمان-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏تعيين جرمي حجمي سيمان
‏مقدمه:
‏سيمان ماده ريز و پودر شده‌اي است كه به تنهايي خاصيت چسبانندگي ندارد. ليكن بر اثر عمل هيدراتاسيون (واكنشهاي شيميايي و آب) خاصيت چسبانندگي پيدا مي‌كند.
‏به هر ماده چسبنده‌اي سيمان اطلاق مي‌گردد و به ماده چسباننده مصالح سنگي در بتن سيمان هيدروليكي و اصطلاحاً سيمان گفته مي‌شود نخستين سيمان پرتلند در ايران در سال 1312 هجري شمسي با بهره‌برداري از كارخانه سيمان ري در جنوب تهران توليد شد.
‏پرتلند نام جزيره‌اي واقع در انگلستان مي‌باشد به جهت اينكه سيمان پس از پختن به رنگ سبز شبيه جزيره پرتلند درمي‌آيد در تمام دنيا به نام سيمان پرتلند شناخته شده است.
‏البته در ايران زمين در زمان باستان با گرد آهك شكفته و گرد خاكستر ساروج مي‌ساختند و براي اندود درد مالي و بدنه آبگيرها مصرف مي‌گردند با گروه آهك شكفته و گرد آجر ملات سرخ رنگي مي‌ساختند و كف دروني ساختمان‌ها را با آن روكش مي‌كردند كف قسمت هايي از تخت جمشيد و كاخ شوش با اين ملات سرخ رنگ روكش شده است و بعد از گذشت 2600 سال هنوز پابرجا مي‌باشد. به علاوه با گرد آهك زنده و سفيده تخم مرغ ملاتي مي‌ساختند و براي درزگيري ساختمان‌هاي آبي (سازه‌هاي هيدروليكي) ترك خورده و بند زدن ظروف چيني شكسته مصرف مي‌كردند.
‏آزمايشگاه شماره 1 روش تعيين جرم حجمي سيمان بر اساس استاندارد ASTMC188-89‏ است كه در اين آزمايش
‏جرم حجمي سيمان هيدروليكي به عنوان جرم واحد ذرات جامد تعريف مي‌گردد. براي تعيين وزن مخصوص يك جسم بايد حجم وزن معيني از آن را پيدا كرد.
‏هدف از انجام آزمايش:
‏تعيين جرم حجمي سيمان
‏وسايل مورد نياز آزمايش:
‏ترازو با دقت 0.05gr‏ ـ حوضچه آب ـ قيف پايه بلند و كوتاه ـ روزنامه ـ بالن لوشاتليه ـ الك 200 ـ نفت سفيد
‏مصالح مورد نياز آزمايش:
2
‏65gr‏ سيمان
‏شرح آزمايش:
‏وزن مخصوص مطلق به حجم مواد جامد منهاي حجم كليه منافذ مربوط مي‌شود. بنابراين آن را مي‌توان به صورت نسبت جرم مواد جامد در خلاء بر جرم هم حجم آن مقطر بدون گاز تعريف نمود. لذا براي از بين بردن اثر منافذي كه كاملاً احاطه شده و كاملاً غيرقابل نفوذ مي‌باشند لازم است كه مصالح آزمايشي به صورت پودر بسيار نرمي درآورده شود. (رد شده از الك 200 در سيستم ASTM‏ و كاملاً غيرقابل نفوذ مي‌باشند لازم است كه مصالح آزمايشي به صورت پودر بسيار نرمي درآورده شود. (رد شده از الك 200 در سيستم ASTM‌‏ و يا كوچكتر از 75 ميكرون).
‏اگر حجم مواد جامد به نحوي در نظر گرفته شود كه شامل منافذ غيرقابل نفوذ ولي بدون لوله‌ةاي مويينه گردد. وزن مخصوص حاصل را وزن مخصوصي ظاهري مي‌نامند.
‏ 
‏در كليه مصالح ساختماني از جمله سيمان وزن مخصوصي در حالت‌هاي مختلف بدست مي‌آيد از جمله وزن مخصوص ويژه gr/cm‏3‏ وزن مخصوص ويژه جسم جامد برابر است با وزن جسم جامد آن بخش بر حجم جسم جامد را حداقل 24 ساعت در گرمخانه در دماي 105‏±‏5ºC‏ نگهداري نموده تا كاملاً خشك شود. چسم جامد خشك شده را وزن مي‌كنيم و سپس حجم آن را بدون فضاي خالي بدست مي‌آوريم و از چشم وزن جسم جامد بر حجم آن مي‌توان در وزن مخصوص ويژه آن را مشخص نموده در مورد سيمان يا مصالح ديگر ساختماني پودر شده مي‌بايست از پودر رد شده از الك 200 در سيستم ASTM‏ و يا كوچكتر از 75 ميكرون استفاده نمود.
‏بالن لوشا توليد را با نفت تا نقطه‌اي بين علامتهاي 0 تا 1 ميلي‌متر در ساقه بالن پر مي‌نماييم براي ريختن مايع از قيف پايه بلند استفاده مي‌كنيم. چنانچه قسمت داخلي سود آغشته شده باشد قسمت بالاي لوله را خشك مي‌كنيم. سپس به منظور ثابت نگهداشتن درجه حرارت بالن را در ظرف آب فرو برده و سپس مقدار مايع را در بالن را قرائت مي‌كنيم و آن را يادداشت مي‌كنيم. (VO‏).
‏65gr‏ سيمان را از الك 200 عبور مي‌دهيم. براي اين منظور سيمان را روي سيمان را روي روزنامه ريخته ورودي ترازو مي‌گذاريم و سپس تمام سيمان را با دقت در داخل بالن مي‌ريزيم بايد دقت نمود كه از مسدود شدن لوله بالن در هنگام ريختن سيمان جلوگيري شود براي اين منظور مي‌توان از يك وسيله لرزاننده استفاده نمود. پس از آنكه تمام سيمان در داخل بالن ريخته شد در پوش بالن را گذاشته و آن را به صورت مايل تكان مي‌دهيم يا به آهستگي در مسير يك دايره افقي مي‌چرخانيم طوري كه مطمئن شويم هواي بين دانه‌هاي سيمان خارج شود.
‏در اين مرحله مجدداً سطح مايع را قرائت مي‌كنيم (V1‏) و يادداشت مي‌كنيم.
3
‏ثبت عمليات محاسبات:
‏وزن مخصوص ويژه كمان ‏ ‏
‏چگالي = وزن مخصوص ويژه / جرم حجمي آب در 4ºC
‏(جرم حجمي آب در 4ºC‏ برابر 1gr/cm‏3‏مي‌باشد.)
‏مقايسه اعداد بدست آمده از آزمايش با استاندارد مربوطه:
‏بر طبق بند 2-6‌ تفسير بخش اول آيين‌نامه بتن ايران (آبا):
‏وزن بخصوص ويژه سيمان پرتلند 3.1.3.2gr/cm‏3
‏وزن مخصوص ويژه سيمان پرتلند آميخته 3.D-3.1‏ gr/cm‏3
‏وزن مخصوص سيمان مطابق با استاندارد ايران به شرح ذيل مي‌باشد.
‏وزن فضايي كيسه نلرزيده 1-1.25 gr/cm‏3
‏وزن فضايي سيمان لرزيده 1.5-1.8 gr/cm‏3
‏وزن فضايي سيمان فله 1-1.3 gr/cm‏3
‏نتيجه‌گيري: توسط مخلوط نفت، الكل يا بنزين با سيمان مي‌توان جرم حجمي آن را به دست آورد و براي تعيين وزن مخصوص يك جسم بايد حجم وزن معيني از آن را پيدا كرد.
‏نمودار و جدول:
‏رديف
‏شرح
‏مقدار
‏1
‏قرائت ابتدايي (cm‏3‏) V0‏
‏251.1
‏2
‏قرائت نهايي (cm‏3‏)V1
‏272.5
‏3
‏تغيير حجم V1-V0 (cm‏3‏)
‏21.4
‏4
‏جرم سيمان (gr) m‏1
‏65
‏5
‏جرم حجمي (gr/cm‏3‏)
‏3.0373
‏6
‏چگالي (gr/cm‏3‏)
‏3.0373
‏ 
‏خطاها و دلايل:
‏وقتي مخلوط در بالن قرار دارد به صورت مايعي ؟؟؟ كه سطح زيرين آن با سطح بالايي آن كمي اختلاف دارد در هنگام قرائت بايد دقت شود كه در صورتي كه قرائت اولي بر روي سطح زيري است قرائت دوم نيز چنين باشد وگرنه عدد به دست آمده اشتباه مي‌باشد.
4
‏تعيين مقدار آب لازم جهت تهيه ‏ خ‏م‏ير سيمان با غلظت نرمال
‏وسايل مورد نياز آزمايش:
‏ترازو با دقت 0.1gr‏ يا كمتر ـ استوانه مندرج ـ دستگاه ويكات ـ بشر 500cc‏ ـ مزور 100cc‏ ـ كارتك ـ‌كورنومتر ـ قالب 5*5 ـ روغن ـ لگن ـ روزنامه ـ حوضچه آب ـ الك 16
‏مصالح مورد نياز آزمايش:
‏سيمان
‏شرح آزمايش:
‏300gr‏ سيمان را از الك 16 عبور داده نمونه‌برداري مي‌كنيم و ابتدا با 26 جرم سيمان آب از حوضچه پر كرده داخل مزور 100cc‏ مي‌ريزيم كه مقدار آن معادل 48cc‌‏مي‌شود. ميله آب سنج (C‏) را روي صفحه دستگاه قرار داده و عقربه متحرك روي صفحه مدرج دستگاه را روي عدد صفر پايين تنظيم كرده در اين صورت مي‌توان فاصله سر ميله (G‏) را از صفحه دستگاه به وسيله عقربه تعيين نمود.
‏آب توزين شده را به همراه با نمونه سيمان در يك ظرف (لگي) با فضاي كافي ريخته توسط كارتك بهم مي‌زنيم.
‏در اين زمان كورنومتر را روشن مي‌كنيم (start‏ مي‌زنيم) سپس به مدت 2min‏ توسط كارتك اين مخلوط را به هم مي‌زنيم تا خمير شود و گيرش آن از بين برود. و سپس به مدت 1 min‏ و 10 دفته از دستي به دست ديگر گلوله‌اي خيمري سيمان را جابه جاي و پرتاب مي‌نماييم.

 

دانلود فایل