تحقیق تعریف مدیریت شهری 11 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تعریف مدیریت شهری 11 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تعریف مدیریت شهری 11 ص ( ورد)

تحقیق-تعریف-مدیریت-شهری-11-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏تعریف مدیریت شهری :‏
‏عبارت است از پذیرش و فهم مسئولیت مداوم برای رسیدن به یک سری اهداف مشخص که خود منتهی به یک هدف اصلی می باشد . این مسئولیت در مورد این است که چه کاری باید انجام شود و چگونه یک نظام دهی مناسب برای این کار صورت گیرد . بطور کلی مدیریت شهری باید شامل موارد زیر باشد : اتخاذ یک دید وسیع وهمه جانبه نگر/ پیگیری اهداف و تعیین نیازها وامکانات / احساس مسئولیت ( بهرامی نژاد ، 83 )
‏مدیریت شهری یعنی پیاده نمودن طرحها و برنامه هایی که در فرآیند برنامه ریزی شهری به آنها پرداخته شده است و‏ نحوه‏ اجرا و بازبینی ‏آنها با توجه به پویایی و تحولات شهری ( کلهر ، 83 )
‏تعریف مدیریت ‏واحد ، یکپارچه و هماهنگ ‏شهری ‏و لزوم برقراری آن ‏:
‏برای اداره موفق کلان شهر نمی توا‏ن از مدیریت های جداگانه و هدایت‏گرهای بخشی بهره گرفت اگر هریک از عناصر مجموعه مدیریت شهر بنا به حوزه اختیارات خود برای شهر تصمیم بگیرند و از منظر خرد‏ و‏ بخشی نگری به شهر بنگرند ناهماهنگی تصمیمات در بعد کلان مشکلات عدیده ای را پیش خواهد آورد که بدون تعارف میتوان بخشی از مسائل کنونی را حاصل این تفرق و عدم یکچپارچگی مدیریت شهر دانست .‏ اصولاً مديريت واحد ‏شهري پيش ‏‌نيا‏ز اداره شهر و عنصر كارآمد توسعه‏ ‏يافتگي آن تلقي مي‌شو‏د .
‏مديريت شهري در صورتي مي‌تواند موفق باشد كه از پايين‌ترين تا ‏بالاترين سطح در آن – ‏مديريت كلان شهري‏ ‏، مديريت شهري ‏، مناطق شهري‏ ‏، نواحي شهري و ‏محلات شهري‏ ‏- به عنوان لايه‌هاي سياستگذاري و تصميم‌گيري وجود داشته باشند‏ .‏
‏جهان هستی جهانی متکثراست که در عین تکثر در کلیت خود دارای وحدت است .‏ ‏مثلا در همه موجودات زنده هر عضو ضمن انجام وظایف و فعالیتهای ویژه خود در خدمت رشد و تداوم حیات پیکره واحد موجود زنده عمل می نماید .‏ وجود توازن در رفتار و کردار موجودات زنده خود دلیلی بر وجود مدیریت واحد در کنترل ، رشد و عملکرد ‏م‏ناسب اجزای ‏آنهاست‏ . ‏ در برنامه ریزی کلان شهر‏ها نیز علاوه بر لحاظ تنوع و ویژگی های گوناگون مناطق مختلف طبق طرح جامع لازم است شاهد حفظ هویت –‏ ‏یکپارچگی در پیکره واحد شهر باشیم . ‏شهر، موجودي زنده و با ويژگي خاص است و از اين‏ ‏‌رو هريك از ‏اندام‌‏ ‏واره‌هاي آن بر يكديگر تاثيرگذار هستند‏ . ‏با چنين نگ‏رشی‏ پيكره‏ ‏‌اي به نام شهر به يك ‏فرماندهي و مديريت واحد نياز دارد تا شهر بس‏امان شده و نظم پذيرد. به تعبيري‏ معضلات شهر، در عدم وجود مديريت واحد شهري ‏ريشه دارد.
‏نبود هماهنگی میان ارگانها و نهادهای تصمیم‌گیرنده و تداخل فعالیتها و ‏برنامه‌‏ ‏ریزیها از موانع جدی مدیریت کلان کشور است‏ .‏ ‏اگر ما بخواهیم به توسعه پایدار شهری بیندیشیم یعنی وضعیت كلان شهرهایمان ‏را به صورت علمی و سیستماتیك و بر اساس استانداردهای مدیریتی متحول كنیم نیاز به ‏این داریم كه شیوه اداره شهرهایمان را تغییر دهیم‏ و‏ مدیریت واحد ‏و ‏یكپارچه شهری ‏باید ‏محور ‏این تغییرات باشد.
‏مثلا ‏به‌ ‏دور از ‏عقلانيت است كه كلان‌‏ ‏شهري چون تهران به شيوه مديريت جزيره‌اي ناهمگون و چند ‏پاره ‏اداره شود ‏و منطقي نمي‌نمايد موضوعي نظير ترافيك و حمل و نقل كه اصولاً جايگاه ‏ويژه‌اي در زندگي شهري دارد توسط 20 كانون ناهمگن مديريت شود و زماني كه پديده
2
‏پايدار ترافيك چهره نازيبا و سنگين خود را بر زندگي شهروندان تحميل كرده و آن را ‏مختل مي‌كند، هيچ‌يك از آنها حاضر به قبول مسئوليت نمي‌شوند ‏. ‏و اين ناهنجاري متأسفانه به يك هنجار پايدار تبديل ‏شده است (عنصر ذاتي) موازي ‏‌كاري و ‏تداخل در امور و اتلاف سرمایه ملی به‌عنوان شاخصه بارز اين نوع مديريت‏ ‏، تاكنون هزينه‌هاي هنگفتي اعم از ‏مالي و روحي بر شهر تحميل كرده است و بي‌توجهي نسبت به پيامدهاي ناشي از اداره ‏چندپاره شهر، دستاوردي جز كندي در انجام امور و اجراي طرح‌هاي عمران شهري باصرف ‏هزينه‌هاي گزاف نداشته است.
‏در بعضی از کشورهای توسعه یافته ، هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف با اعمال مدیریت واحد و یا مدیریت هماهنگ و یکپارچه و با نظارت و تصمیم گیری نمایندگان مردم در محدوده شهر ، منطقه و یا ایالت به وجود آمده است . معمولا دراین قبیل کشورها ، با تبیین قوانین ، آیین نانه ها و مقررات و با تفکیک وظایف دستگاه های مختلف ، مدیریت شهری تحت نظارت و تصمیم گیری نمایندگان مردم در شوراها ، مجالس و یا پارلمان های محلی ، تا حدود قابل قبولی به هماهنگی لازم در مدیریت واحد شهری دست پیدا کرده اند .
‏در برخی دیگر از کشورها هنوز ‏مدیریت واحد در شهرها محقق نشده است . طبیعی است که‏ در‏چنین شرایطی همواره شاهد ناهماهنگی ، تاخیر در انجام پروژه ها و ‏عدم توسعه همگون و متوازن شهر می‏باشیم . در این قبیل کشورها ، معمولا نقش نظارتی نمایندگان مردم در شوراهای محلی و منطقه ای در شهرها و مناطق نامشخص است . نقش نمایندگان دولت نیز به درستی تبیین نشده است . ‏در حقیقت به درستی معلوم نیست که چه وظایفی به عهده کدام بخش است . نقش همامنگی در اجرا و نظارت در عمل نیز به خوبی تبیین نشده است . بدیهی است اگر هر بخش بدون همامنگی با بخش دیگر و یا هر دستگاه بدون هماهنگی با دستگاه های دیگر عمل نماید شاهد بروز اختلال در پیکره بزرگ شهر و نارضایتی شهروندان خواهیم بود .
‏در بسیاری از کشورها در زمینه مدیریت شهری ، شوراهای شهر در راس امور قرار دارند و پس از تعیین شهردار ، مسئول نظارت بر نحوه اداره شهر و عملکرد شهردار و شهرداری هاست . بطوریکه کلیه سازمانهای مرتبط با عمران شهری و غیره که در زمینه تامین رفاه مردم مشغول به فعالیت می باشند ، تحت نظر شورای شهر عمل می نمایند . ‏همانطور که می دانیم در زمینه اجرای طرحهای شهری که برای اجرا شدن در طی مراحلی به مدیران شهری واگذار میگردند ، تنها مکان و متولی اجرا ، شهرداریها می باشند . یعنی اینکه کل فرایند برنامه ریزی شهری و پس از آن مدیریت شهری با تمام تجدید نظرها ، اصلاحات و تغییر قوانین و مقررات شهرداریها می باشند . ‏حال مسئله این است که آیا شهرداری ها که در حال حاضر اصلی ترین و مهم ترین سازمان در زمینه مدیریت شهری در دنیا می باشند ، توانسته اند در کشور ما نیز به رسالت خود جامه عمل بپوشانند . لذا برای روشن شدن موضوع جدول زیر جهت بیان شرح وظایف شهرداری توکیو تحت مدیریت واحد و مقایسه آن با سازمان های فعال در زمینه مدیریت شهری در ایران عنوان می گردد :
3
‏شرح وظایف شهرداری توکیو
‏سازمان های متولی آن در ایران
‏اداره امور فرهنگی
‏وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی )
‏حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی
‏سازمان محیط زیست ، اداره کل منابع طبیعی ، سازمان حفاظت از جنگلها و مراتع ، ستاد مبارزه با آلودگی هوا در شهرداریها
‏برنامه ریزی شهری در سطح جامع و تفصیلی بر اساس جدیدترین روشهای برنامه ریزی
‏وزارت مسکن و شهرسازی ، وزارت کشور ، شورایعالی معماری و شهرسازی ( تدوین برنامه وسیاستها درمرکزوبدون اطلاع شهروندان )
‏تدوین طرح های جلوگیری از سوانح
‏ستاد جلوگیری از سوانح غیرمترقبه ( وزارت کشور در مرکز )
‏حمل و نقل انبوه مسافر با اتوبوس و مترو
‏شهرداری
‏تامین خدمات آتش نشانی
‏شهرداری
‏رسیدگی به امور بهداشتی و جلوگیری از شیوع امراض و مدیریت بیمارستانها
‏وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ( اداره کل بهداشت و درمان )
‏آموزش و پرورش عمومی و فعالیتهای اجتماعی
‏وزارت آموزش و پرورش ، وزارت کار ( اداره کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی )
‏نظافت شهری
‏شهرداری
‏تامین مسکن شهروندان
‏بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، شرکت تعاونی مسکن سازمانها و وزارتخانه ها برای کارمندان و مستخدمین شاغل در آن با توجه به هماهنگی با وزارت مسکن و شهرسازی
‏تامین آب و برق و سیستم فاضلاب
‏سازمان ثبت اسناد و املاک و اوقاف ، همچنین ساخت خودسرانه و غیرمجاز توسط صاحبان زمین در وزارت نیرو ( سازمان آب و فاضلاب و توانیر )
‏اداره پلیس توکیو
‏نیروی انتظامی ، اداره کل راهنمایی و رانندگی که فقط در تهران زیرنظر شهردار انجام وظیفه می نماید ( سازمان ترافیک تهران )
‏نظارت و کنترل ساختمانی و انجام فعالیت های عمرانی
‏شهرداری
‏ژاپن : شورای شهر ‏انتخاب شهردار حوزه اختیارات و وظایف شهرداری ( توکیو )
4
‏در مثالی دیگر شهرداری پاریس را می توان عنوان نمود که به غیر از شرح وظایف فوق تامین خدمات رفاهی ( حمایت ‏از سالمندان و ازکارافتادگان و نوزادان ) ورزش و برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان ، حفاظت از بناهای تاریخی ، رسیدگی به امور اقتصادی شهر ( کاریابی و … ) را می توان عنوان کرد که در واقع انجام فعالیت های فوق در کشور ایران زیر نظر سازمان بهزیستی ، کمیته امداد امام خمینی ، سازمان تربیت بدنی ، سازمان میراث فرهنگی ( زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) و اداره کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی می باشد . در ایران تنها تعداد محدودی از این وظایف زیر نظر مستقیم شهرداری ها به انجام خدمات می پردازند . ( نظیر آتش نشانی ، اتوبوسرانی ، نظافت ، کنترل ساختمان ها و انجام فعالیت های عمرانی )
‏نزدیک به 20 وزارتخانه ، سازمان و نهاد با شرح وظایف مستقل ‏، ‏بودجه گذاری مستقل و شرح قوانین و مقررات مخصوص به خود در زمینه عمران شهری و فراهم آوردن رفاه مردم و توجه به مسائل ‏ا‏قتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و کالبدی و ساماندهی شهری ‏مشغول به فعالیت می باشند که می بایست جهت رفع مشکلات ناشی از عدم هماهنگی در اجرای برنامه های شهری ، تحت مدیریت واحد یعنی نظارت شهرداری قرار گیرند . بنابراین ملاحظه می شود که کشور ما در مقایسه با نحوه عملکرد شهرداری ها با کشورهای توسعه یافته ‏تفاوت فاحشی دارد .
‏ ‏برخی از مسائلی که مانع از اعمال مدیریت واحد در ایران شده است ، عبارتند از :
‏- ‏ ‏ اعضای شورای شهر ، شهردار و کادر اداری شهرداری ها از لحاظ میزان سواد و تخصص
‏- ‏ ‏ عدم وجود شورایاری ها برای مشارکت بیشتر شهروندان در امور شهر
‏- طرح های توسعه شهری ( جامع و تفصیلی ) و فاصله زیاد میان زمان تصویب و اجرا و همچنین غیرمنعطف بودن آنها
‏- عدم کارایی مدیران شهری و عدم توجه آنها به ضوابط و قوانین و مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری
‏- قوانین شهرداری ها ‏و ‏درآمد ناکافی ‏آن‏ها ‏به علت‏ عدم حمایت دولت
‏- عدم توجه به NGO‏ ها و تقویت آنها
‏- فقدان نظام جامع تصمیم گیری در سطوح مختلف
‏- بی توجهی به عدالت اجتماعی در اجرا
‏- نظام سیاسی ‏–‏ اداری حاکم بر شهرها
‏- وجود قوانین مختلف و متفاوت با هم ‏
‏که در زیر به اختصار به توضیح چندین مورد از آنها که معمولا نتیجه ای جز بروز ناهماهنگی و عدم توازن در رشد و توسعه شهر ، ناتوانی مدیریتها در اجرای به موقع تعهدات و عدم دستیابی به رفاه اجتماعی و مدیریت واحد شهری ندارد ،‏ ‏می پردازیم :

 

دانلود فایل