تحقیق ترور در اسلام از ديدگاه قرآن و حديث 💯

دانلود تحقیق ترور در اسلام از ديدگاه قرآن و حديث باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق ترور در اسلام از ديدگاه قرآن و حديث

تحقیق-ترور-در-اسلام-از-ديدگاه-قرآن-و-حديثلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 148 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏مقدمه
‏تروریسم‏، یکی از مهمترین مسائل و مشکلات کنونی است و صدها سمینار و کنفرانس، برای شناختن و بررسی علل و ریشه‏ های آن و روش های جلوگیری از آن‏،در دنیا تشکیل شده و ه‏زاران کتاب برای پژوهش درباره آن‏، از دیدگاه های گوناگون و درزمینه های مختلف، مانند جامعه شناسی، سیاسی، حقوقی، مذهبی و اخلاقی منتشر گردیده است. چنین معضلاتی همواره به صورت های مختلف در جوامع بشری وجود داشته است. در این میان مسئله ما این است که این معضل در سال های اخیر، از طرف رسانه‏‌‏ها و سیاستمداران غربی، به اسلام نسبت داده شده است. وسعت این تبلیغات به حدی است که اگر از بسیاری از مردم این کشورها پرسیده شود که اولین چیزی که در ارتباط با واژه «اسلام» به ذهن شما متبادر می شود چیس‏ت؟ پاسخ خواهند داد : «تروریسم »‏.
‏بر خلاف سایر ادیان‏، اسلام مرتباً در گزارش های خبری و مقالات با خشونت پیوند زده می شود. وقتی پیروان سایر ادیان دست به اعمال جنایت کارانه می زنند، هویت مذهبی آن ها مورد توجه قرار نمی گیرد و در گزارشات خبری هرگز گفته نمی شود که قتل عام آلبانی تبارهای کوزوو به دست صرب های ارتدوکس شرقی صورت ‏می گیرد و یا قتل عام برمه ای ها‏، تقصیر بودایی ها است و یا نسل کشی در فلسطین کار یهودیان است مگر زمانی که خطایی از جانب مسلمانان‏ صورت گیرد که در این صورت تأکید بر مذهب فرد خاطی است. مسیحیان بی رحم مایه بی اعتباری مسیحیت تلقی نمی شوند اما اگر مسلمانی مرتکب اعمال خشونت آمیز شود، به عنوان مصداقی از تهدید اسلام، اعلام می شود.
‏این ‏چ‏نین برخورد دو گانه موجب تقویت تفکری خصمانه درباره اسلام است که چهره‏ آن را زشت و مهیب جلوه داده است‏. در نتیجه این سوال مهم درباره دین اسلام مطرح می‏‌‏شود که آیا به راستی اسلام دین ترور است و خشونت را به پیروان خود بعنوان روش معرفی می کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال مهم لازم است که به متون اولیه و اصیل اسلام یعنی قرآن و آنچه که در ارتباط با سنت معصومین(ع) وجود دارد مراجعه کرد و با دید کشف حقیقت و صرف نظر از هر گونه نظر‏ات دیگران و تبلیغات، پاسخ این سؤ‏ال را پیدا کرد و برداشت واقعی را بدون ترس و خود باختگ‏ی در برابر فرهنگ غرب معرفی نمود‏.
‏نکتۀ دیگری که در یک تحقیق علمی باید در نظر داشت، این است که واژه‏‌‏هایی مانند ترور با معنایی که از آن در نظر عموم مردم تداعی می شود، همانند واژه‏‌‏های قتل و جنایت و ضرب و شتم، دارای بار منفی عاطفی است. این گونه واژه ها در نظر مردم، از مفاهیمی حکایت می کند که از اول محکوم و مردود شناخته شده اند و همگان به دنبال
2
‏نفی آن ها می باشند . طبیعی است که استفاده مبهم و ابزاری از این واژه‏‌‏ها ، با دست کاری کردن در تعاریف و شانتاژهای تبلیغاتی مغالطه کاری، بهترین روش برای تحریک عواطف توده مردم است. زیرا توده مردم به سبب عدم ممارست با مطالب دقیق علمی و تجزیه و تحلیل مسائل و از طرفی داشتن عواطف قوی، در معرض چنین سوء استفاده‏‌‏هایی قرار دارند. طبیعی است که از کسانی که با نقد و تحلیل مبانی علمی آشنایی دارند، انتظار می‏‌‏رود که مباحث علمی را به دور از عواطف و مسائل حاشیه ای بررسی کنند.
‏تصور برخی این است که هر آنچه در گفتمان رایج، بد و زشت خوانده می شود را باید مستند به گزاره‌های دینی نفی کرد و هر آنچه بعنوان خوب شناسانده می شود را باید ‏مستند به آیات و سیره تایید نمود‏. حال آن که اسلام در این خصوص پیرو خواست دیگران نبوده ‏و دارای دیدگاه مستقل می باشد. لذا باید در پی فهم آن و تنظیم سند سیاست ها بر اساس آن ها بود.
‏روش تحقیق در کتاب حاضر مبتنی بر اصول و مبانی ای است که قصد دارد نظر قرآن کریم را درباره ترور جویا‏ ‏شود:
‏اولاً – ظواهر قرآن قابل استناد‏ ‏و برای احکام حجت می باشند( منظور از ظواهر الفاظ قرآن، ظهور ابتدایی آن هاست. معنایی که با‏ ‏دیدن یا شنیدن لفظ بی درنگ به ذهن راه می یابد) و آیاتی از قبیل «افلا یتدبرون‏ القرآن‏» ‏ ‏- ‏سوره نساء / آیه 82
‏دستوری است برای بهره برداری از قرآن و روایات زیادی هم بر این دلالت می کند که قرآن معیار احادیث است و ائمه(ع) یاران خود ر‏ ‏ابه استنباط از قرآن کریم سوق داده اند. چرا که قرآن کتابی است که برای هدایت ‏انسان ها نازل شده است و باید برای داشتن یک زندگی متع‏الی و سعادتمند به آن مراجعه کرد‏.
‏ثانیاً ‏–‏ رجوع به قرآن و دریافت پیام ها و احکام آن دارای ضوابطی‏ است و هر کسی نمی تواند آن را ت‏فسیر کن‏د و به استخراج احکام آن بپردازد‏. قرآن کلام پروردگان متعال و تجلی ذات و صفات اوست و تردیدی نیست که باید بین کتاب و مفسر آن تناسب و سنخیت باشد و فهم مقام بلند کتاب خدا با توان علمی انسان های عادی ساخته نیست و لذا فهم آن مربوط به کسانی است که با آن سنخیتی دارند و آن ها حضرات معصومین(ع) هستند.
‏همان طور که قرآن می فرماید: « انه لقرآن کریم فی کتاب مکنون لا یمسه الا المطهرون» ‏ ‏- ‏سوره واقعه / آیه 76-77
‏و در جای دیگر (آیه تطهیر) مطهر شدگان را اهل بیت(ع) معرفی می نماید. در روایاتی هم آمده است که تفسیر قرآن جز با روایات صحیح
4
‏و بیان صریح معصومین جایز نیست. ‏ ‏- ‏حر عاملی، 1401 : 151
‏در طول تاریخ ضربه‏‌‏های سختی بر اسلام از این جهت وارد آمده است که افرادی نا آشنا با این تصور باطل که آن ها می‏‌‏توانند درباره قرآن با فهم قاصرشان اظهار نظر کنند، به استنباط از آیات مبادرت ورزیدند.
‏ثالثاً ‏–‏ با در نظر گرفتن دو مقدمه فوق‏، مشخص می شود باید به قرآن مراجعه کرد‏ ‏اما نه به هر شکی بلکه قرآنی که توسط معصومین(ع) تبیین گردیده است و باید از تفسیر به رای و برداشت های سطحی و ناآگاهانه از قرآن خودداری کرد.
‏رابعاً ‏–‏ برای فهم معانی قرآن کریم، منابعی به قرار زیر وجود دارد:
‏اول : قرآن کریم‏. ن‏خستین و مهم ترین منبع تفسیر است‏. منبع بودن قرآن علاوه بر آن که متقضای روش عقلایی م‏حاوره است‏. در آیات و روایات هم بر آن تاکید شده است و معصومین در تفسی‏ر قرآن از قرآن استفاده کرده اند‏. گونه های ‏مختلف منبع قرار گرفتن قرآن مانن‏ : توجه به سیاق آیات، محدود شدن زمانی (نسخ)، محدود شدن غیر زمانی (تخصیص و ‏تقیید)‏، فهم نکته جدید از مجموعه دو آی‏ه‏، دستیابی به تبیین جامع و حل تعارض ظاهری آیات و …
‏دوم‏: روایات معصومین : پس از قرآن‏، روایات مهم ترین منبع فهم قرآن به شمار می آیند چرا که قرآن پیامبر(ص) را مسئول تبیین آن برای مردم معرفی می کند: « و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم» (سوره ن‏حل / آیه 44 ) بر این اساس‏، مردم از بیان های ایشان در شرح یا تفسیر یا رفع اجمال یا تقیید و تخص‏یص و سایر موارد استفاده می کنند‏.
‏روایات از جنبه ه‏ا‏ی مختلف قرآن را تبیین می نمایند‏. برخی از آن ها عهده دار فهم معانی واژگان هستند و برخی دیگر توضیحات بیشتری را ارائه م‏ی کنند که به فهم آیه کمک می کند‏. در دسته دیگری از روایات از معانی یا مصادیق برای آیات مشکل سخن به میان آمده که استفاده آن معانی از آیه، یا انطباق آیه بر آن مصادیق روشن نیست و یا از مصادیقی است که در زمان بیان آن در روایات، هنوز واقع نشده و به این جهت پوشیده است. در تحقیق حاضر‏ در مواردی مانند تعیین مصادیق «محارب» و یا «تعدی‏» از روایات استفاده گردیده است.
‏سوم‏: منابع لغوی : مقصود از منابع لغوی، هر گوه منبعی است که مارا در فهم معنا و کاربرد واژگان قرآن در زمان نزول یاری می دهد . بر این اساس قرآن مج‏ید، روایات، فرهنگ عامه مردم در دوران نزول
4
‏، همه از م‏نابع ‏لغوی تفسیر به شمار می آیند‏. این مطالب در کتاب هایی مانند مفردات الفاظ قرآن، لسان العرب، اقرب المو‏ارد و .. گردآوری شده اند که در این تحقیق برای رسیدن به م‏قصود مورد استناد قرار گرفته اند‏.
‏چهارم: ‏آراء مفسران‏، که برخاسته از اجتهاد و استنباط آن ها در فهم آیات قرآن است و اعتبار مطلق ندارد و نمی توان آنرا همیشه مبنای تفسیر قرار دارد اما در عین حال می توان از ادله و شواهدی که مفسران برای نظر خود ذکر کرده اند در چارچوب منابع سه گانه بالا استفاده نمود.
‏پنجم: عقل‏:‏ مراد از عقل به عنوان منبع، نیرویی است که در هر انسانی به ودیعت نهاده شد‏ه و مجموعه اصول کلی هستی شناختی‏، ارزش شناختی و استلزامات بی واسطه آن ها را که بدیهی یا نزدیک به بدیهی می باشند، در اختیار انسان قرار می دهد. ‏بدیهیات عقلی و برهان‏‌‏های قطعی برگرفته از آن‏‌‏ها از قراین متصل آیات به شمار می‏‌‏آیند و عقل به معنای یاد شده این قراین را در اختیار قرار می‏‌‏دهد. ‏نقش عقل به این مفهوم در فهم و تفسیر قرآن در چند محور متصور است که مهمترین آن ها نقش فهم کلام است، راه هایی که عقلا برای فهم کلام از آن بهره می برند. عقل در اینجا نقش ابزاری دارد، یا به ‏تعبیر دیگر، متمم منابع دیگر است‏. این نقش عقل را می توان مصداق تدبر در قرآن دانست. یعنی عقل با استفاد‏ه از لغت‏، آیات و روایت ها (قراین پیوسته و ناپیوسته کلام ) به کشف مجهولات خود از آیه می پردازد و با کاوش و استدلال به فهم مراد خداوند از آیه دست می باید. با توجه به اینکه دریافت های قطعی عقل چندان زیاد نیست، عمده ترین نقش عقل را باید تحلیل داده های منابع دیگر دانست. نکته ای که بیان شد همان اجتهاد و کاوش عقلی برای ‏فهم معارف قرآن و تفسیر آیه هاست‏. کاری که از دیرباز تاکنون مورد استفاده اکثر مفسران بوده است.
‏با جمع بندی مطالب یاد شده در این ‏تحقیق در قالب روش اجتهادی (تجزی‏) تلاش شده است در چارچوب منطق دینی، آیات الهی و تفاسیر ارایه شده از سوی معصومین، دیدگاه قرآن ‏استنتاج و معرفی ‏گردد. برای این منظور، علاوه بر قرآن کریم، تفاسیر مرجع و روایت معصومین، مستند مورد بحث قرار گرفته اند تا برداشت ارائه شده در این چارچوب باشد.
‏ ‏ ‏ ‏سیره معصومین و روایات وارد شده از آن ها بحث های گسترده ای در ارتباط با ترور دارد که درا ین تحقیق جز در موارد ضرورت مورد استناد قرار نگرفته اند و محور این تحقیق قرآن کریم است و سنت معصومین

 

دانلود فایل