تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن 💯

دانلود تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن

تحقیق-تاریخ-تحولات-قانون-ارث-زنلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 70 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏52
‏دانشگاه علم و صنعت
‏موضوع تحقيق:
‏تاریخ تحولات قانون ا‏رث‏ زن‏ ‏ (اعم از همسر، دختر، خواهر، مادر)
‏مربوط به درس:
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏مقدمه‏
‏فصل اول- کلیات و تعاریف‏
‏فصل دوم ‏–‏ برسری ارث زن‏
‏فصل سوم ‏–‏ افزایش ارث زنان از اموال شوهران‏
‏نتیجه گیری‏
‏منابع‏
‏1
‏مقدمه
‏از دورترین ادوار تاریخ، که بشر زندگی اجتماعی خود را با تشکیل خانواده آغاز کرد و مالکیت شخصی برای او شناخته شد، مسأله میراث نیز که در واقع، تعیین تکلیف اموال و دارایی آرس، بعد از فوت اوست، مورد توجه قرار گرفت.
‏در طول تاریخ، در میان اقوام و ملل مختلف، بر حسب عادات و سنن متداولة اجتماعی قواعد مذهبی، ‏ضوابط و مقررات خاصی در زمینه انتقال اموال متوفی و کسانی که می توانند، به عنوان وارث، مالک این اموال شوند، ‏پ‏دید آمده است.
‏علی الاصول، معیار انتقال اموال انسان به دیگران ‏پ‏س از فوت او به وجود نوعی علقه و رابطه میان متوفی و کسانی است که بعد از او اموالش را تصاحب می کنند؛ و قاعدتا هر چه درجه علاقه و نزدیکی شخص با متوفی بیشتر باشد، در تصاحب اموال او اولویت بیشتری دارد. علقه ای که موجب وراثت یکی از دیگری می شود، یا علقه نسبی است و یا علقه سببی. نسبت عبارت است از اتصال دو نفر به یکدیگر به وسیله ولادت، به نحوی که نسب یکی از آنها به دیگری منتهی شود یا آنجه نسب آن دو به شخص ثالثی برسد؛ اعم از ذکور و اناث، مثل ‏پ‏سر و دختر که به ‏پ‏در و مادر منتهی می شوند، یا برادر و خواهرد که به ثالثی که ‏پ‏در یا مادر آنها باشد منتهی می گردند. سبب عبارت است از علقه ایی که در اثر زوجیت بین دو نفر ‏پ‏دید می آید.‏ ‏مهرپور، حسین، میراث زوجه در حقوق اسلام و ایران، انتشارات اطلاعات، ص 30
‏قانون مدنی ایران در ماده 140، ارث را یکی از اسباب تملک شمرده است و در ماده 865 دوامر ‏«‏نسب‏»‏ و ‏«‏سبب‏»‏ را موجب ارث دانسته است؛ و ماده 864 قانون مزبورچنین مقرر می دارد: ‏«‏از جمله اشخاصی که به موجب ‏«‏سبب‏»‏ ارث می برند، هر یک از زوجین است که در هنگام فوت دیگری زند باشد‏»‏.
‏بطور کلی ‏زن، همانند مرد، هم به موجب نسب (یعنی به عنوان مادر، دختر و خواهر)، ارث می برد و هم به موجب سبب (به عنوان زوجع متوفی) سهم الارثی در دارایی او دارد، ولی ارث بردن زن هم مانند سایر حقوق اجتماعی او در طول تاریخ، دستخوش تحولات و دگرگونی ها بوده است.
‏2
‏و در حالی که مرد، در قدیم ترین ادوار تاریخ و کهن ترین نظام ها، به عنوان قرابت نسبی یا سببی از میراث اموال بهره مند بوده است، در اکثر نظام ها و جوامع بشری، زن حق ارثی نداشت و یا تحت عنوان دیگری مثل ‏«‏وصیت‏»‏ سهم مختصری به او تعلق می گرفته است؛ و این محرومیت، مخصوصا در مورد زوجه نسبت به اموال شوهر متوفایش مشهودتر بوده است، زیرا گاهی نه تنها زن سهمی رو ترکه شوهر نداشت، بلکه چه بسا، خود نیز جزء اموال و دارایی شوهر،به ارث براه می شد.‏ ‏ ‏جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ارث، گنج دانش، 1371، ص 17.
‏اسلام در این زمینه، تحولی بوجود آورد و زنان را نیز صاحب سهم و حق در اموال متوفی شناخت و برایشان سهم الارث معین کرد.
‏در جوامع دیگر هم به موازات مبارزاتی که برای حقوق مالی و اجتماعی زن صورت می گرفت، امتیازاتی برای آنان کسب می شد، در زمینة ارث هم تحولاتی بوجود آمد و زنان نیز از سهم الارثی مشخص همانند مردان یا کمتر برخوردار شدند.‏ ‏ ‏مهرپور، حسین، همان، ص 25
‏در حقوق ایران، که بر احکام اسلام و فقه امامیه مبتنی است، زن، هم‏پ‏ای مرد، هم از حیث نسب و هم از حیس سبب، ارث می برد. ولی در میزان سهم الارث با مرد یکسان نیست و علی الاصول سهم الارث او نصف سهم الارث مرد است؛ چنانکه سهم الارث دختر، نصف ‏پ‏سر، خواهر نصف برادر، و زن نصف شوهر، است؛ (مواد 907، 920 و 913 قانون مدنی). البته در بعضی موارد، سهم الارث زن و مرد یکسان است، مثلا در مورد کلاله امی یعنی اخوه (خواهران و برادران) یا اعمام (عمه و عمو ها) و اخوان (دایی و خاله ها) مادری (اش) که سهم الارثه آنها مساوی است، یا ‏پ‏در و مادر که با وجود اولاد، هر کدام یک ششم می بنرد. (مواد 921، 925، 907 و 908 قانون مدنی).
‏بعضی از کوته نظران یا احیانا مغرضان بر این دستور اسلام که مرد 2 برابر زن از دارای متوفی ارث می برد، معترضند، این عده هدفشان دفاع از جامعة زنان نیست، بلکه هدفشان نقد و نقض بر اسلام است. آنها می گویند قانون اسلام بر این وسیله ارزش مرد را بالاتر برده و زن را نصف مرد قرار داده است. در صورتی که فراموش کرده اند اسلام چگونه در برابر تورات و انجیل و قوانین عادی و عرفیآن دوران قد علم کرده و حقوق بر باد رفتة زنان را احیاء کرده است.
‏4
‏اسلام رسم جاهلیت را که تنها مردان را وارث می شناختند و معتقد بودند که ارث مال کسانی است که قدرت حمل سلاح و جنگ ودفاع از حریم زندگی داشته باشند و زنان و کودکانرا از ارث محروم می ساختند، محکوم می کند و راجع به تورات هم که ارث را از ابتدا مخصوص فرزندان ذکور می داند و با وجود ‏پ‏سران به دختران سهمی قائل نمی شود؛ اسلام در این زمینه نیز بر خلاف آن حکمی دارد و همه فرزندان را اعم از ذکور و اناث در ارثیه سهیم می داند و فرقی بین ‏پ‏سر و دخترقائل نمی شود و حکم تورات را باطل کرده و می گوید، ‏پ‏سر و دختر هر دو از ما ترک ‏پ‏در و مادر اثر می برند.
‏در اسلام زنان مانند مردان از ما ترک اقوام و خویشان ارث می برند. کودکان و دختران و همسران مردان نیز در ما ترک متوفی سهم و بهره ای دارند. از طرفی فرزند خوانده ها حق ارث ندارند. حتی اگر متوفی هیچ وارثی هم نداشته باشد. بلکه ارث مخصوص کسانی است که با متوفی نسبتی یا قراردادی شرعی و قانونی دارند.
‏بی گمان بحث تفضیلی در زمینه تحولات تاریخی میراث زن، نیازمند به تدوین رسالة مستقلی است، ولی ما در این مجال، نگاهی کلی به وضع میراث زن در میان ملل و اقوام مختلف قبل از اسلام می افکنیم و همینطور ‏میراث زن را در اسلام شرح می دهیم.‏ ‏
‏ارث از تأثیرات حقوقی بسیار قدیمی است. که در قوانین و شرایع قدیم دنیا و مخصوصا از زمانیکه مالکیت اشتراکی و جمعی جای خود را به مالکیت فردی داده است، مورد توجه قانونگذاران و حقوقدانان واقع شده است و تقریبا کلیه ملل و اقوام باستانی، مطابق عرف وعادات و عقاید سیاسی و اجتماعی و دینی خود، در این مورد احکام و مقرراتی وضع کرده اند. البته موجبات و اسباب توارث و کیفیت تقسیم میراث به مقتضای اوضاع و احوال، در ادوار و اعصار به جهت اختلاف اوضاع اقتصادی و سیاسی و مذهبی اقوام و ملل، مختلف بوده است. ولی نکته مسلم اینست که موضوع وراثت در تمام طول تاریخ به موازات خانواده و مذهب و مالکیت، سیر تکاملی خود را ‏پ‏یموده است و ‏پ‏س از تحول و قطور تدریجی و طولانی به مرحل] امروزی رسیده است. از اعصار قدیم تاریخ، در اجتماعات قدیمی بین کلیه اقوام باستانی و مخصوصا مللی که از نژاد هند و آریایی بودند، 3 چیز مسلم وجود داشت که عبارت از مذهب و حق تملک و خانواده می باشد و این 3 چیز از بدو امر با یکدیگر کمال ارتباط و

 

دانلود فایل

دانلود فایل

  • تبیین رقابت های منطقه ای در تحولات اخیر سوریه با نظریه توازن قدرت در تحولات سوریه
  • تحقیق تاریخ و تمدن ایران باستان و نقش آن در تحولات سازنده جهان 💯
  • دانلود تحقیق نقش ارث در بزهكاری
  • ادبیات نظری تحقیق مصالحه در قصاص، ارث قصاص، مصالحه در تعیین کیفر
  • دانلود تحقیق نقش ارث در بزهكاری
  • تحقیق نقش ارث در بزهكاري 💯
  • جزوه کامل ارث (جزوه پریزاد)
  • جزوه متون فقه ۳ – مبحث ارث و میراث (استاد گلستان رو)
  • قوانین ارث زن
  • بررسی حقوق زن و شوهر در ارث
  • پاورپوینت تاسیسات ارث (برقگیر)
  • فایل آموزشی نقشه های توپوگرافی با گوگل ارث
  • نقش ارث در بزهكاری
  • ⭐️پاورپوینت ارث بری Inheritance در مباحث رشته کامپیوتر
  • ⭐️جزوه متون فقه (فقه 5) شهید ثانی بحث وصیت،ارث
  • ارث و چگونگی آن پس از انحلال نکاح
  • مقاله در مورد ارث 💯
  • جزوه کامل ارث (جزوه پریزاد) 💯
  • دانلود پاورپوینت ارث بری 💯