تحقیق تاريخچه وزارت راه و ترابري 💯

دانلود تحقیق تاريخچه وزارت راه و ترابري باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاريخچه وزارت راه و ترابري

تحقیق-تاريخچه-وزارت-راه-و-ترابريلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاريخچه وزارت راه و ترابري
‏وزارت راه و ترابر‏ي‏ ‏ي‏ک‏ي‏ از وزاتخانه‌ها در ب‏ي‏شتر کشورهاست. ا‏ي‏ن وزارت مسئول اداره امور حمل و نقل زم‏ي‏ن‏ي‏، در‏ي‏ا‏يي‏ و هوا‏يي‏ در محدوده داخل‏ي‏ کشور مربوطه و ازتباطات ‏ترابر‏ي‏ م‏ي‏ان آن کشور و د‏ي‏گر کشورها‏ي‏ جهان است.
‏تا قبل از جنگ جهان‏ي‏ اول كشور پهناور ا‏ي‏ران فاقد راه شوسه بود و از راهها‏ي‏ كاروان رو استفاده م‏ي‏ شد. سال 1299 را م‏ي‏ توان زمان شروع احداث راهها‏ي‏ شوسه دانست. در 11 فرورد‏ي‏ن 1301 اداره كل طرق و شوارع در وزارت فوائد عامه جهت ساخت و نگهدار‏ي‏ راهها تشك‏ي‏ل شد. در 27 اسفند 1308 به موجب قانون مصوب اداره كل طرق و شوارع، بصورت وزارت خانه مستقل بنام وزارت طرق و شوارع و سپس در سال 1315 با عنوان وزارت راه مأمور احداث و نگهدار‏ي‏ راهها گرد‏ي‏د و در سال 1353 به وزارت راه و ترابر‏ي‏ تغ‏يي‏ر نام يافت. در سال 1362 به لحاظ پهناور بودن استان خراسان اداره كل راه و ترابر‏ي‏ جنوب خراسان با هدف نگهدار‏ي‏ و توسعه راهها‏ي‏ منطقه جنوب خراسان تشك‏ي‏ل گرد‏ي‏د و در حال حاضر دارا‏ي‏ 7 اداره راه و ترابر
‏ي‏ تابعه و 4535 ك‏ي‏لومتر راه همسنگ و ب‏ي‏ش از 8300 ك‏ي‏لومتر راه روستا‏يي‏ م‏ي‏ باشد.
‏• با نظري گذرا به تاريخ راه در ايران در مي يابيم  که از دير باز  نقش راه در انتقال  ثروت و اعمال حاکميت مورد توجه ايرانيان بوده است و از اين روي راههاي مهمي طي اعصار گذشته احداث شده است که از جمله آنها راه شاهي _ ابرايشم _ شاهراه بزرگ خراسان  و راههاي شاه عباسي و راههاي شوسه و راههاي آسفالته قرن حاضر است ‏.
‏راه شاهي‏
‏• يكي از راههاي عمده دوره هخامنشي راه شاهي بوده كه از شوش شروع و به پايتخت ليدي (سرزمين باستاني در آسياي صغير) ختم مي‌شد  و قريب 2683كيلومتر طول داشته  ضمن آنكه اين راه از شوش به پرسپوليس  و هگمتانه شاخه‌هاي انشعابي نيز داشته است‏.
‏راه ابريشم
‏يكي از مهمترين راههاي بازرگاني دنياي قديم راه ابريشم بوده است كه از مرزهاي شمالغرب چين شروع مي‌شد و پس از عبور از آسياي مركزي و فلات ايران به بين‌النهرين و سوريه رفته و به بندر انطاكيه كنار درياي مغرب يا روم (مديترانه) مي‌رسيد
‏.
‏راه ابريشم از ‏راههاي‏ دوره اشكانيان است ‏.
‏ ‏ديوان بريد و دو وظيفه مهم آن
‏در دوران هخامنشي آنچه كه آشكار است اين است كه جهت نگهداري راهها و تامين ارتباط بين استانها و شهرها و رسانيدن فرامين بسته‌هاي ديواني سازماني بنام ((ديوان بريد)) وجود داشته است كه حول دو وظيفه مهم فعاليت مي‌كرد‏.
‏نگهداري شاه راهها و كاروانسراها و چاپارخانه‌ها در طول راهها و گماردن ماموران ويژه  فرستادن كارآگاهان و يا كارشناسان به مناطق مختلف كشور و يا كشورهاي بيگانه براي بدست آوردن اطلاعات مختلف‏.
‏ساخت راهها و كاروانسراها
‏در دوره صفوي بالاخص در حكومت شاه اسماعيل اول و شاه عباس بزرگ دگرگونيهاي زيادي در كشور بوجود آمد‏.
‏شاهان صفوي براي استحكام پايه‌هاي حكومت خود و غلبه بر دشمنان به راهها توجه خاصي مبذول داشتند و راهها و كاروانسراهاي بسياري در اين دوره ساخته و يا تغيير يا بازسازي شد
‏.
‏كاروانسراها يادگاري از تاريخ چند هزار ساله راهسازي ‏ايران
‏گروه اجتماعي _ هزاران سال است كه انسان ها در
‏اين سرزمين زندگي مي كنند. انسان ها در روزگاران دور نمي توانستند بي دغدغه در راهي
‏قدم گذارند كه سخت، ناامن و ناهموار بود.
آنها از كويرهاي سخت مي گذشتند و در
‏كوهستان هاي صعب العبور قدم برمي داشتند اما با اين همه براي گذران زندگي بر همه
‏اين مشكلات فائق مي آمدند. راه و راهسازي در ميان ايرانيان چه در دوران باستان و چه
‏دوره هاي پس از آن همواره يك ضرورت اجتناب ناپذير تلقي شده است. بر همين اساس بايد

 

دانلود فایل