تحقیق بهترين راه شناخت خدا 💯

دانلود تحقیق بهترين راه شناخت خدا باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بهترين راه شناخت خدا

تحقیق-بهترين-راه-شناخت-خدالینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 55 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏الله
‏خداپرست بودن در عصر ما مسئولیتهای سنگینی را برای خداپرستان متعهد و مسئول ایجاد می نماید مسئولیتی که از هر زمان، بیشتر و حساستر است و انجام آن از هر وقت مشکل تر.
‏ در عصر ما با وجود تمام مشکلاتی که در راه بینش و تشخیص درست، وجود دارد،‏ نیاز ‏به مذهب و تکیه گاه معنوی از هر زمان بیشتر احساس می شود، و جبر و تاریخ جامعه را بیش ازهر زمان، نیازمند به‏ ‏مذهبی اصیل، و رهائی بخش و سعادت ‏آ‏فرین نشان میدهد.
‏مذهبی که از درون، انسانها را بسازد، و جامعه بشری را براساس انسانهای ساخته ای‏ ‏که ضامن اجراء قوانین و حقوق در خود آنها موجود است، بنا کند.
‏ ‏در عصر ما اگر اسلام آنطور که هست به جهان معرفی شود بیش از هر زمان طرفدار و خواهان دارد.
‏ با اینکه کتابهای فراوانی درباره شناخت آفریدگار جهان نوشته شده، و شاید دهها تن مرکب! برای این منظور بکار رفته، ولی نمی دانم چگونه اظهار تأسف کنم دلائلی که پرودگار خودش برای اثبات ذات خود آورده، هنوز کاملاً مورد بحث و تألیف قرار نگرفته است!
‏در صورتی که بعقیده نگارنده بهترین راه برای شناخت خداوندف و استحکام یقین بآنحضرت، همان راهی است ک قرآن انتخاب نموده است.
‏ این راهی که قرآن برای اثبات آفریدگار جهان پیموده نه تنها خدا را به بشر معرفی می کند و به یقین راسخی توأم با اعجاب و تحسین و محبت، بآن خالق حکیم در انسان ایجاد می نماید، بلکه پیمودن این را ه بهترین وسیله برای تشکیل یک ملت مترقی، و تکامل یافته و متکی به خود است.
‏ ‏آیاتی که برای شناخت آفریدگار در قرآن آمده به سه دسته تقسیم می شوند:
‏2
‏ 1- آیاتی که خداشناسی را جزء سرشت و فطرت انسان معرفی می کند.
‏2- آیاتی که از راه قانون علیت و محال بودن و جود معلول بودن علت بوجود حق متعال استدلال می نماید.
‏ 3- آیاتی که به حکم قانون نظم، و نظام شگفت جهان هستی به مدیر و ناظم جهان استدلال می کند.
‏سرشت خداشناسی
‏نکته‏ ‏ا‏ی‏ که پیش از شروع به اصل بحث باید به آن توجه داشت این است که: مطالب این بخش مربوط به‏«‏ اثبات و جدان خداشناسی در نهاد انسان‏»‏ است، و به همین جهت مسائل این بخش با مسائل بخش دوم و سوم که مستقیماً مربوط به اثبات آفریدگار جهان است تفاوت اساسی دارد باین معنی که شناخت آفریدگار و اعتقاد ب‏ه خدا، از دو راه امکان پذیر است:
‏ 1- از راه وجدان
‏2- از راه عقل
‏هنگامی که ما از راه اول در جستجوی خدا هستیم، می خواهیم ثابت کنیم که انسان دارای ‏حس خداشناسی است،‏1- برای توضیح بیشتر به پاورقی صفحه‏«‏ 16‏»‏ مراجعه فرمائید.
‏ و شناسایی خداوند، بصورت غریزه در نهاد انسان وجود دارد، بنابراین، در مسائل این بخش عقل تنها می تواند ما را در تشخیص این احساس یاری کند، و بیش از این کاری از عقل ساخته نیست.
‏آیا این بحث بیهوده نیست؟
‏3
‏ممکن است شما بگوئید، بحث کردن در و جود امر وجدانی بی نتیجه است، چون اساساً چنین وجدانی، یا درانسان وجود دراد و یا وجود ندارد اگر وجود دارد دیگر نیاز به استدلال نیست و اگر وجود ندارد یا استدلال و برهان‏«‏ وجدان‏»‏ در انسان ایجاد نمی شود، بلکه میتوان گفت نیاز امر وجدانی با ثبت نشان عدم آن است.
‏ پاسخ‏:
‏ در پاسخ این اشکال باید گفت که غرائز انسان بر دو قسم است:
‏ 1- غرائز مادی که برای تأمین نیازهای بدن و بقاء نسل در طبیعت انسان نهاده شده، ماند میل به غذا و سایر غرائزی که انسان را سایر حیوانات در آن شرکت دارند.
‏ 2- غرائز معنوی، ماننددوستی، آزادیخواهی،ر حم و مروت احسان و شفقت، و سایر عواطف انسانی که نوع بشر را از سایر انواع حیوانات جدا می کند، و امتیاز و شرافت واقعی انسان بر سایر حیوانات در صورتی محقق می شود که این صفات در وی به مرحله ظهور برسد.
‏ این غرائز بمنظور عبور از مرز حیوانیت، و رسیدن به کمال انسانیت و تأمین سعادت و خوشبختی واقعی فرد و اجتماع در بشر نهاده شده است.
‏پیروزی غرائز مادی‏
‏ولی متأسفانه در بیشتر موارد فتح و پیروزی با غرائز مادی و سرشت حیوانی است و آرمانهای انسانی، و وجدان معنوی مقهور و لگدمال غرائز حیوانی می گردد، این هنگام است که عرائز معنوی مورد تردید بلکه فراموشی و انکار قرار می گیرد و اثبات‏«‏ وجدان معنوی‏»‏ محتاج به برهان و دلیل می گردد.
‏4
‏فلسفه بعثت انبیاء
‏اینجا است که ذات مقدس، حق،انبیاء را بعنوان اطباء روحانی فرستادهف تا آنکه این سدها را بشکنند و حجابهای فطرت را کنار زده غرائز معنوی را آشکار سازند و گوهر تابناک عقل را از لجن زار تمایلات مادی رهائی بخشند.
‏ و این همان نکته ای است که علی علیه السلام در فلسفه بعثت انبیاء فرموده است:
‏ ‏«‏فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیائه لیستاد و هم میثاق فطرته و یذکروهم منسی نعمته و یحتجوا علیهم بالتبلیغ و یثیر و الهم دفائن العقول‏2- بحارالانوار جلد 11 صفحه 60
‏ ‏»
‏پیامبران را یکی پس از دیگری فرستاد تا ازآنان پیمان فطرت مطالبه کند، و نعمتهای فراموش شده خدا را یادآوری نمایند، و از رهگذر تبلیغ بر آنان اقامه حجت کنند، وگنجهای عقول مردم را استخراج نمایند.
‏ ‏نتیجه
‏از مباحث گذشته این نتیجه بدست می آید ک‏ه‏ هر یک از غرائز در صورتی آثارش در انسان آشکار می شود که موانع از بروز آن آثار جلوگیری نکند، بلکه در بعضی از موارد، چنان نیرومند است که آثاری برضد آن غریزه و بر وفق مراد آن مانع ظاهر می گردد، چنان‏که‏ علاقه پدر ‏به فرزند، فطری و غریزی است، ول‏ی در موارردی در نتیجه علل خاصی، چنان بغض و کینه جای مهر پدری را می گیرد که عامل نابودی فرزند به دست پدر می گردد.
‏ و همچنین گاه می شود میل فطری انسان به غذا در شرایط خاصی معدوم می شود.

 

دانلود فایل