تحقیق بزهکاری در کودکان 17 ص 💯

دانلود تحقیق بزهکاری در کودکان 17 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بزهکاری در کودکان 17 ص

تحقیق-بزهکاری-در-کودکان-17-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏فهرست :
‏مقدمه
‏فصل اول :
‏ ‏بزهكاري
‏تاريخچه بزهكاري
‏كودكان بزهكار
‏فصل دوم :
‏ ‏بررسي تاثير تلويزيون بر بزهكاري كودكان و نوجوانان
‏تلويزيون
‏كودكان چگونه از تلويزيون استفاده مي كنند ؟
‏تلويزيون و روابط اجتماعي
‏تاثيرات تلويزيون
‏آيا تلويزيون خشونت را ياد مي دهد و موجب بزهكاري مي شود ؟
‏فصل سوم :
‏ ‏بررسي تاثير اخبار تلويزيون بر بزهكاري
‏اخبار تلويزيون
‏فصل چهارم :
‏بررسي تاثير مطبوعات بر بزهكاري
‏مطبوعات
‏نتيجه گيري
‏منابع و مآخذ
‏ 
‏ 
‏مقدمه
‏بسياري از دانش پژوهان ، متفكران و مصلحان اجتماعي عصر حاضر را با نام هاي متفاوتي چون ‏«‏ عصر تكنيك ‏»‏ ، ‏«‏ عصر ارتباطات ‏»‏ ، ‏«‏ دهكده جهاني ‏»‏ و رهبري از راه دور ناميده اند . البته رهبري از راه دور نه تنها در مورد ماهواره ها و فضاپيماها صادق است ، بلكه هدايت از مسافت دور به وسيله رسانه هاي گروهي در مورد انسان نيز صدق مي كند .
‏2
‏تا قرن بيستم ، رهبري و ارشاد انسان رويارو و براساس ارتباط بود ، در صورتي كه در عصر حاضر ارتباطات يك طرفه و از راه دور صورت مي گيرد . به طوري كه بين شنونده و گوينده ، يا بهتر بگوييم بين موثر و متاثر به طور نسبي فاصله زيادي وجود دارد . برخي معتقدند كه رسانه هاي گروهي داراي چنان قدرتي هستند كه مي توانند نسلي تازه در تاريخ بشر پديد آورند ، نسلي كه با نسل هاي پيشين بسيار متفاوت است . لازرسفلد و مرتن ( ‏ Lazer seld & Merton‏ ) در تشريح اين عقايد متفكران مي نويسند : ‏«‏ وسايل ارتباط جمعي جديد ابزاري بس نيرومندند كه مي توان از آن در راه خير و شر با تاثيري شگرف سود برد و چنانچه كنترل مطلوب وجود‏ ‏ نداشته باشد ، امكان استفاده از اين وسايل در راه شر بيشتر از خير آن است .(1) ‏»
‏تقريبا” در اكثر كشورها ، به ويژه كشورهاي در حال رشد ، تعداد نسل جوان بيشتر و دلبستگي آنان بر رسانه هاي جمعي فزونتر است . تحقيقات انجام شده در شهر تهران ، حاكي از آن است كه بيشتر تماشا كنندگان تلويزيون ، كودكان زير 15 سال و بعد از آنان بانوان خانه دار و سپس جوانان بيشتر از 15 سال هستند . (2)
‏امروزه بررسي اثرات اين وسايل از پيچيده ترين مباحث انحرافات اجتماعي است . به همين دليل ، جامعه شناسان در صحت نتايج و پژوهش هايي از اين قبيل ، ترديد نشان مي دهند . البته عليرغم تاثير انكار ناپذير رسانه هاي جمعي در آموزش فرهنگ سازي ، القاء عقيده و غيره بايد اذعان داشت كه در زمينه اثر اين وسايل در رفتار انسان ، تحقيقاتي بعمل آمده است كه البته تحقيقاتي كه بتواند اثرات تلويزيون سينما و مطبوعات را در انحراف و بزهكاري جوانان در كشور ثابت كند بسيار كم است .
‏در اين تحقيق تاثيرات رسانه هاي تصويري چون تلويزيون ، سينما ، ويدئو ، ماهواره و مطبوعات در بزهكاري كودكان و نوجوانان مورد بررسي قرار مي گيرد .
‏1-‏     ‏ ‏ستوده ، هدايت الله ، مقدمه اي بر آسيب شناسي اجتماعي ، نشر نور ، سال 1373 ، ص 203.
‏2-‏     ‏ ‏شيخاوندي داور ، جامعه شناسي انحرافات آسيب شناسي جامعه ، نشر مزيديز ، سال 1373 ، ص 344 .
‏ 
‏فصل اول
‏بزهكاري
‏تاريخچه بزهكاري
‏در دوره قديم و قبل از رواج يافتن تفكر علمي ، ناهنجاري امري ذاتي و سرشتي تلقي مي شد و متفكران قديم معتقد بودند افراد همانطور كه خصوصيات جسماني مثل رنگ مو ، چشم و غيره را از والدين خود به ارث مي برند ، به همان ترتيب رفتارهاي خود را نيز از والدين دريافت مي كند . به نظر آنها افراد يا ذاتا” نيكو سيرت هستند ، و يا بد سيرت و اين سرشت و ذات هم امري طبيعي است و از هنگام تولد شكل گرفته است . لذا افرادي كه ذاتا” بد سيرت هستند كجرو و منحرف باقي مي مانند زيرا طبيعت و دست تقدير آنها را چنين آفريده است و كاري هم از دست بندگان ساخته نيست . اين تفكر سنتي با آغاز مطالعات علمي و بررسي هاي گوناگون در زمينه بزهكاري از بين رفت و بعد از آن تبيين هاي متعددي از جانب بسياري از صاحب نظران در مورد بزهكاري ارائه گرديد و از اوايل قرن بيستم مسئله بزهكاري و شناخت شخصيت منحرفان به منظور اصلاح و پيشگيري آنان بيش از پيش مورد بحث و بررسي قرار گرفت . به ويژه در اين رابطه روانشناسي ، روان پزشكي و روانكاوي هم توسعه يافته بود و مي شد از يافته هاي دانش هاي مذكور اطلاعات قابل استفاده و مفيدي براي شناخت منحرفان ، اصلاح و يا پيشگيري آنان بدست آورد . در عصر ما تحقيقات و بررسي ها در زمينه بزهكاري و انحرافات مورد بحث دانشمندان رشته هاي مختلف است . از جمله روانشناسان ، روان پزشكان ، روان شناسان اجتماعي ، جامعه شناسان ، حقوقدانان ، زيست شناسان ، مسئولان جامعه و بالاخره سياستمداران و گردانندگان جامعه و بديهي است كه
‏3
‏       ‏ آن تا چه حد گسترده است . به طور كلي پيشينه مطالعات بزهكاري در سه عرصه عمده صورت گرفته است كه عبارتند از :
‏1-‏     ‏ ‏ديدگاه زيست شناختي
‏2-‏     ‏ ‏ديدگاه روان شناختي
‏3-‏     ‏ ‏ديدگاه جامعه شناختي
‏تاريخچه اطفال بزهكار در جوامع اوليه با سرگذشت غم انگيز آن شروع مي شود . در دوران قديم كساني كه ( اعم از طفل يا بزرگسال ) برخلاف مقررات اجتماع خود رفتار مي كردند يك فرد خبيث و غير قابل ترحم محسوب مي شدند و مردم براي در امان ماندن از غضب الهي و نابودي ، متهم را به شديدترين وجه مجازات مي كردند و عفو جزء معايب به شمار مي رفت و در صورت وقوع جرم از طرف كسي ، اقوام و كسان وي نيز در امان نبودند و بسا اطفال را به انتقام اينكه پدرشان مرتكب قتل يا جرمي شده بود ، به قتل مي رساندند و بدين گونه عدالت را اجرا مي كردند . در اثر تحولات اجتماعي و نفوذ احكام مذهبي ، براي مجازاتها حدي قائل شدند و قصاص جاي انتقام را گرفت ، قانون قصاص در قوانين رومي ، يوناني ، مصر و اسلامي وجود داشت . مثلا” در احكام حضرت موسي ( دين يهود ) چشم براي چشم و دندان براي دندان تعيين شد ، و در اين مورد نيز اطفال از انتقام در امان نبودند و در صورتي كه طفلي مرتكب جرم مي شد مورد مجازات قرار مي گرفت .
‏با پيشرفت تمدن سن اطفال و ميزان مسئوليت آنان در ارتكاب جرايم مورد توجه قرار گرفت و در قوانين كيفري مجازات اطفال بزهكار خفيف تر از مجازات بزرگسالان پيش بيني شد .
‏در قرن 13 ميلادي ‏«‏ سنت لويي ‏»‏ پادشاه فرانسه فرمان صادر كرد كه اطفال تا 10 سال غير مسئولند ، و مجازات اطفال بزهكار تا 14 را پرداخت تاوان و تنبيه بدني و شلاق تعيين نمود . همچنين تاكيد كرد كه اطفال و جوانان در زندان ها از بزرگسالان تفكيك و جدا نگهداري شوند .
‏در روسيه طبق قانون 1742 م افراد تا 17 سال از شكنجه بدني و مجازات مرگ معاف شدند و طبق فرمان كاترين دوم افراد تا 10 سال غير مسئول و در صورت ارتكاب جرم براي تنبيه به والدين و يا به اربابشان سپرده مي شدند و مجازات كار با اعمال شاقه در مورد اطفال بزهكار 10 تا 14 سال اجرا نمي شد و به طور كلي مجازات اطفال بزهكار تا 17 سال خفيف تر از مجازات بزرگسالان بود .
‏با ظهور مذهب مسيح ، عقايد اخلاقي فلاسفه آميخته با افكار مذهبي گرديد و رحم و نيكوكاري كه يكي از اصول مذهب مسيح است سبب شد كه روحانيون به فكر اصلاح و تربيت بزهكاران بوده و در هدايت و حمايت اطفال بي پناه كوشا باشند . تحت تاثير عقايد آنان در سال 813 ميلادي از طرف مجمع عمومي روحانيون مسيحي پيشنهاد شد كه به زندانيان مخصوصا” اطفال كاردستي آموخته شود و با نصايح سودمند آنان را به راه راست هدايت كنند .
‏در اجراي روشهاي اصلاحي و تربيتي در سال 1602 در شهر آمستردام اولين زندان تربيتي جهت اطفال بزهكار افتتاح شد . و در سال 1667 در شهر فلورانس ايتاليا اولين زندان به سيستم انفرادي جهت نگهداري اطفال تاسيس گرديد . در سال 1703 م در رم زندان تربيتي مخصوص جوانان به نام سنت ميشل افتتاح شد و جوانان اين زندان روزها به صورت دسته جمعي كار مي كردند . شب ها در سلول به سر مي بردند .
‏در سال 1815 م اصطلاح بزهكاري اطفال براي اولين بار در قوانين انگلستان عنوان شد و بعدها به عناوين مختلف از قبيل اطفال بزهكار يا بزهكاري جوانان و غيره در تمام دنيا متداول گرديد . (1)
‏پس از جنگ دوم جهاني دولت ها با وجود گرفتاريهاي سياسي در صدد چاره جويي و پيش گيري از افزايش جرائم ارتكابي اطفال بر آمدند . در فرانسه قوانين مربوط به اطفال مورد بررسي و تجديد نظر قرار گرفت .
‏4
‏ژنرال دوگل با تصويب قانون 2 فوريه 1945 م تمام مقررات و قوانين مربوط به اطفال را لغو كرد و اطفال كمتر از 18 سال را غير مسئول اعلام و مجازات افراد مذكور را اجراي روشهاي اصلاحي و تربيتي و درماني تعيين نمود .
‏در انگلستان نيز در سال 1947 م قانون مربوط به اطفال مورد تجديد نظر قرار گرفت و اطفال كمتر از 17 سال در دادگاه هاي جنجه و كمتر از 15 سال در دادگاه هاي جنايي از محكوميت به حبس معاف شدند و در سال 1960 م نيز مجددا” اصلاحاتي در قانون مزبور به نفع كودكان انجام گرفت .
‏1-‏     ‏ ‏دانش ، تاج زمان ، دادرسي اطفال بزهكار در حقوق تطبيقي ، انتشارات كتابخانه ملي ، سال 1352 ، صفحه 9 -14 .
‏دول مترقي ديگر مانند آلمان ، سوئيس ، شوروي ، اسرائيل و ژاپن نيز در قوانين مربوط به اطفال بزهكار اصلاحاتي بوجود آوردند كه در همه آنها سعي براين بوده است كه تا حد امكان براي مجازات اطفال بزهكار از روش هاي تربيتي ، اصلاحي و درماني استفاده كنند .
‏ 
‏كودكان بزهكار‏
‏كودكان بزهكار در اصطلاح علوم رواني و تربيتي امروز ، به طور كلي به افرادي گفته مي شود كه عموما” يك معما و يا حداقل يك مشكل تربيتي براي جامعه ، پليس و كارگردانان دستگاه هاي قضايي به شمار ميروند .
‏البته بزهكاري اين كودكان داراي مراحل و شدت و ضعف فراوان است . مثلا” از يك دزدي كوچك ، فرار از مدرسه و … شروع مي شود و به انواع بزهكاري ها ، طغيان عليه قانون ، انجام اعمال شنيع و جنايات مانند قتل نفس ، عمل منافي عفت و نظاير آن منتهي مي گردد . اين گونه كودكان نه تنها يك مشكل ، بلكه يك معما و مسئله بزرگ اجتماعي محسوب مي شوند و هر متفكر اجتماعي مي تواند به خود حق بدهد كه درباره آنها و رفتار ضد اجتماعي آنان بينديشد .
‏كودكان بزهكار غالبا” كساني هستند كه در كانون خانواده اي نابسامان ، خانواده اي كه از فروغ پرتو محبت ، گرم و روشن نشده است ، پا به عرصه وجود نهاده اند و يا احيانا” از كودكي بنا به عللي ، مفهوم زندگي ثابت خانوادگي را درك نكرده اند و يا حداقل به جاي محبت از ترحم ديگران برخوردار شده اند و در نتيجه رشد عاطفي شخصيت آنان متوقف مانده است . اين محرومين لطف و محبت ، اين قربانيان جهل و بي مهري خانواده و محيط ، ناچار نياز به خودنمايي و جلب توجه خود را از راههاي ديگر كه به زيان اجتماع است ارضا مي كنند . آنان اگر دخترند ، چه بسا به فحشا تن در مي دهند ، و به خاطر اطفاء عطش محبت خويش به سهولت فريب تملق و زبان بازي مردان هوسران را مي خورند و اگر پسرند ممكن است به آساني عليه قانون و اجتماع قد برافراشته و دستهاي خود را به جرم و جنايت بيالايند و به هر گونه دروغ و تقلب و دزدي و پستي تن بدهند و غالبا” بدبين . كينه توز نسبت به همه كس باشند .
‏اين كودكان چرا به جرم و جنايت دست مي آلايند ؟ آيا آنان فطرتا” جاني آفريده شده اند ؟ يا آنكه بيماراني رواني اند و در اثر ابتلاي به يك بيماري روحي مرتكب جرم و جنايت مي گردند ؟ و يا مسئله و مشكل ديگري دارند ؟ و بالاخره با آنان چگونه بايد رفتار كرد و از ابتلا به بزهكاري به چه نحو بايد جلوگيري نمود ؟ آيا حبس و نگهداري در زندان يا موسسات تربيتي توانسته است تعدادشان را كاهش دهد ؟ و اگر نمي تواند ، عيب كار كجاست ؟ از كودك بزهكار ؟ و يا از گرداندگان اين موسسات كه نتوانسته اند به درون وي مراجعه كنند و مشكلش را دريابند و در صدد رفع ناراحتي و معالجه اش بر آيند ؟
‏شمار زيادي از كودكان بزهكار و مرتكبين اعمال خلاف قانون كساني هستند كه تنها بر اثر يك اختلال جزئي در ترشح يكي از غدد دروني * و بر هم خوردن توازن شيميايي بدن خود ، كج خلق و در نتيجه خلاف كار و بزهكار مي شوند .

 

دانلود فایل