تحقیق بررسی علل تحقیق گریزی معلمان مقطع متوسطه 💯

دانلود تحقیق بررسی علل تحقیق گریزی معلمان مقطع متوسطه باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بررسی علل تحقیق گریزی معلمان مقطع متوسطه

تحقیق-بررسی-علل-تحقیق-گریزی-معلمان-مقطع-متوسطهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسی علل تحقیق گریزی معلمان مقطع متوسطه
‏1. مقدمه:
‏تحقيق و پژوهش ركن اساسي پيشرفت و ترقي جوامع مي‌باشد. طبق تعريف؛ ‌پژوهش عبارت است از: فعاليت منظم همراه با طرح و انديشه كه مي‌تواند فرد را در پاسخگويي به سئوالاتي كه راجع به موضوعي برايش مطرح مي‌شود، ‌ياري دهد. از جمله شرايط لازم براي بهبود عملكرد نظام آموزشي كشور و ارتقاء كيفيت آن، مي‌توان تقويت توانايي‌هاي برنامه‌ريزي، ‌مديريت و انجام پژوهش‌هاي آموزشي را نام برد. به كمك پژوهش‌هاي آموزشي مي‌توان به شناخت و تغيير پديده‌هاي آموزشي پرداخت و اطلاعات مورد نياز را براي سياست گذاري نظام آموزشي در سطوح مختلف فراهم كرد(شمس موركاني، 1380)
‏با توجه به اين تفاسير لازم است كه فرهنگ تحقيق و پژوهش جهت بالا بردن سطح اطلاعات و غني‌سازي تعليم در آموزش و پرورش به عنوان يك اصل مد نظر قرار گيرد و معلمان از اين طريق عزت‌نفس لازم براي حضور در مدرسه و كلاس را بدست آورند. اميد است اين تحقيق بتواند گامي هر چند كوچك در جهت گسترش فرهنگ تحقيق در آموزش و پرورش و بستري مناسب براي انجام تحقيقهاي متعدد ديگري در اين راستا باشد.
‏1-1. بيان مسئله:
‏امروزه تمامي كشورهاي توسعه يافته و يا در حال توسعه براي حفظ يا ايجاد بنيانهاي توسعه‌يافتگي و ارتقاي قدرت رقابت خود با ديگر كشورها، علم و فناوري را به عنوان محور اصلي فعاليتهاي خود مورد توجه قرار مي‌دهند. علم و فناوري محصول فعاليتهاي پژوهشي است و در صورتي كه فعاليتهاي علمي و پژوهشي با ساير فعاليتهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي تركيب گردد؛ قطعاً توسعه پايدار حاصل خواهد گرديد. جامعه آموزش و پرورش كه به عنوان فرهنگ يك نظام محسوب مي‌شود و وظيفه تربيت و پرورش افراد حرفه‌اي جامعه را براي سازمانها و نهادهاي كشور بر عهده دارد و با مغز و فكر انسانها كه بالاترين سرمايه هستند سر و كار دارد، مهمترين و بهترين فضا براي تحقيق و پژوهش است كه در حال حاضر متاسفانه اين امر در آموزش و پرورش جايگاهي ندارد.
‏به راستي علت اين ضعف موجود در آموزش و پرورش چيست؟ معلمان چرا بدنبال كشف عقايد و واقعيتهاي جديد در جامعه‌اي كه امروز با سرعتي فراتر از نور به سمت تكنولوژي و پيشرفت پيش مي‌رود نيستند؟ علت اين تحقيق گريزي چيست؟
‏بنابراين بايد پذيرفت كه عدم علاقه معلمان به تحقيق و پژوهش مساوي است با ركود در جامعه. لذا بايد بدنبال كشف مواردي باشيم كه اين ضعف عميق را در جامعه آموزش و پرورش ايجاد كرده است، اين تحقيق بدنبال كشف همين موارد است. مواردي كه لازم است مورد ارزيابي قرار گيرد تا راهكارهاي جذب معلمان به تحقيق شناخته شود عبارتند از: تخصيص بودجه، كلاسهاي آموزش تحقيق، ايجاد مراكز تحقيقاتي، ايجاد انگيزه در معلمين، توجه به تحقيقاتي كه توسط برخي از معلمان انجام شده است، به كارگيري نتايج تحقيقات به صورت عملي در جامعه، تشويق معلمان پژوهنده و ….
‏1-2. اهميت و ضرورت مسئله:
‏آموزش و پرورش بدون پژوهش، معنا و مفهومي ندارد، زيرا هرگونه تغيير و تحول بنيادين در ساختار اين نهاد اجتماعي به امر تحقيقات و پژوهش‌ها در حوزه تعليم و تربيت كشور بستگي دارد و مادام كه آموزش و پرورش از تحقيق و پژوهش بهره‌مند گردد و برنامه‌ريزي‌هاي وزارتخانه؛ اصولي و برپايه تحقيقات جامع و مدون باشد، اين نهاد رو به رشد و تعالي مي‌رود و در تمامي سطوح مديريتي برخوردار از فكر و انديشه بالاي علمي و عملي مي‌گردد. گرچه در سالهاي گذشته تلاش‌هايي براي ضرورت بخشيدن به امر مهم تحقيقات در سطح اين وزارتخانه صورت پذيرفته، هم اينك نيز برنامه هايي براي توجه به امر مهم پژوهش در اين نهاد در دست اجراست. اما مسئولان اين وزارتخانه بايد به مراتب بيش از آنچه تلاش كرده‌اند در فكر نوسازي علمي و ارتقاي جايگاه جهاني اين وزارتخانه در سطح عالي باشند. تشكيل شوراي عالي تحقيقات در سطح كشور و به عضويت درآمدن انديشمندان و متفكران صاحب نام در عرصه تعليم و تربيت و به كار بستن يافته‌هاي تحقيقاتي مولفان به صورت عيني و عملي همراه با آموزشهاي مدون و مستمر معلمان و علاقمندان به شركت در دوره‌هاي آموزش پژوهش و تحقيق و به طور كلي دخالت دادن همه اعضاي اين وزارتخانه، از كارمند ساده تا عالي‌ترين كارشناسان بلند مرتبه در امر پژوهش مي‌توانند راه را براي پيشرفت در سطوح مختلف اين وزارتخانه هموار سازد(حسيني، اسفند 82).
‏از آنجايي كه نظام آموزش و پرورش تربيت افراد حرفه‌اي جامعه را براي سازمانها و نهادها بر عهده دارد و بر مغز و فكر انسانها كه بالاترين سرمايه هستند سر و كار دارد و از مهمترين حوزه‌هايي بشمار مي‌رود، كه تحقيق و پژوهش در آن ضروري است، اما با اين وصف اين سوال مطرح است كه چرا معلمان ما تمايلي به فعاليتهاي پژوهشي ندارند؟ چون هدف پژوهش، كشف و گسترش دانش و حقيقت است ما براي متوجه كردن جامعه به واقعيات، به تحقيقات نياز داريم. با توجه به اينكه معلمان وابستگي فكري به ديگران و تكرار و تقليد از آنها دارند، براي بهبود و اصلاح تجربيات آنها، بايد به سمت فعاليتهاي پژوهشي كشانده شوند. براي اين امر بايد علل عمده عدم گرايش آنها به فعاليتهاي پژوهشي مشخص گردد، بدون ترديد بايد علاقه معلمان به فعاليتهاي پژوهشي را معادل پيشرفت كيفيت آموزش و پرورش و در نتيجه ترقي كشور دانست.
‏1-3. اهداف تحقيق:
‏هدف عمده اين پژوهش بررسي علل عدم تمايل معلمان زن مقطع متوسطه ناحيه 2 شيراز به فعاليت‌هاي تحقيقي است و اهداف خرد اين تحقيق شامل موارد زير مي‌شود:
‏1- آيا تشويق معلمان پژوهنده با ايجاد انگيزه تحقيق بيشتر در آنها ارتباط دارد؟‏
‏2- آيا سطح تحصيلات معلمان در ميزان علاقه آنها به فعاليت‌هاي پژوهشي تأثير دارد؟
‏3- آيا مقطع تحصيلي تدريس در ميزان علاقه معلمان به فعاليت‌هاي پژوهشي تأثير دارد؟
‏4- آيا تخصيص بودجه تحقيق از طرف موسسات آموزشي در ميزان علاقه معلمان به فعاليت‌هاي پژوهشي تأثير دارد؟
‏5- آيا اهميت دادن به نتايج تحقيقات معلمان پژوهنده بر ميزان علاقه معلمان به فعاليت‌هاي پژوهشي تأثير دارد؟
‏6. آيا وجود شبكه اطلاع‌رساني در آموزش و پرورش در ميزان علاقه معلمان به فعاليت‌هاي پژوهشي تأثير دارد؟
‏7. آيا وجود نيروهاي كار آمد و متخصص در آموزش و پرورش در ميزان علاقه معلمان به فعاليت‌هاي پژوهشي تأثير دارد؟
‏8. آيا اظهار رضايت شغلي معلمان در ميزان علاقه آنان به فعاليت‌هاي پژوهشي تأثير دارد؟

 

دانلود فایل