تحقیق بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران 12 ص 💯

دانلود تحقیق بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران 12 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران 12 ص

تحقیق-بررسي-تحول-مفهوم-محله-در-محلات-شهرهاي-دوران-معاصر-در-ايران-12-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏بررسي تحول مفهوم محله در ايران
‏1

‏دانشگاه آزاد اسلامي
‏واحد مشهد
‏دانشكده معماري و شهرسازي
‏طرح نهايي كارشناسي
‏رشته شهرسازي
‏موضوع‏ :
‏بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران
‏مقدمه
‏پيدايش مفاهيمي چون محله و چگونگي زندگي جمعي مردم ريشه در رفتار اجتماعي آنها داشته كه آن هم برگرفته از فرهنگ خاص آن زمان و مكان مي باشد ‏.محله در گذشته داراي مفاهيم و ارزشهاي خاص سكونتي براي گروههاي قومي نژادي ، مذهبي و صنفي بوده كه در يك ساختار كالبدي منسجم و پيوسته ، علاوه بر خدمات دهي به ساكنين ، باعث ايجاد حس هويت و تعلق در اهالي محله و همبستگي و انسجام در كل بافت محله مي كرده است .
‏تحولات صورت گرفته طي دهه هاي اخير در شهرسازي ايران باعث ايجاد تغيير و تحولاتي در مفهوم كاركردي محلات در قسمتهاي مختلف شهرها شده است .
‏درجه كم رنگ شدن كاركرد محله در بافتهاي مختلف شهرهاي ايراني متفاوت بوده و آنچه كه مسلم است تحولات اجتماعي ، فرهنگي صورت گرفته در اكثر محلات باعث تغيير محله كهن ايراني و ظهور ساخت جديدي از مجتمع هاي زيستي در شهرها شده است .
‏طرح مسئله
‏در نظام كهن شهرهاي ايراني مناطق مسكوني با تفكر سيستم محله اي شكل مي گرفت و محله در نخستين گام ، بنياني بود اجتماعي كه با مفاهيمي چون احساس تعلق و مشاركت همراه بود . محله به عنوان يك بلوك ساختماني نقش مهمي در شناسايي ، جهت يابي و شناخت شهر و خوانايي آن دارد ‏.
‏در گذشته فعاليتهاي اجتماعي در داخل محلات از اهميت بالايي برخوردار بوده زيرا حركتهاي مثبت و منفي اجتماع داخل محلات تأثير مستقيمي بر كل شهر و سيستم حكومتي وقت داشته است ، امري كه فقدان آن در محلات امروز به روشني ديده مي شود به راستي خلاء وجود چنين فعاليتها و گروههاي متحد اجتماعي در محلات امروز ناشي از چه مواردي است كه اينگونه ساكنين را بي تفاوت و روابط اجتماعي را كم رنگ كرده است ؟ مي توان اساسي ترين سؤال در خصوص محله و مفاهيم آن در كشور ما را به اين صورت عنوان كرد كه ” بطور كلي محلات در گذشته داراي چه خصوصيات عملكردي و كاركردي ، بصري و .. بوده اند كه امروزه بعد از گذشت قرنها هنوز مي توان حس هويت ، تعلق ، صميميت و پايداري روابط را در آنها يافت ؟ به عبارتي محلات در دوران معاصر تا چه اندازه سعي در حفظ ارزشهاي حاكم بر محلات گذشته شهرهاي كهن كشور مان داشته اند ؟
‏2
‏بررسي تحول مفهوم محله در ايران
‏1
‏هدف تحقيق
‏اين پژوهش ، تلاشي است در راستاي بررسي الگوها ، ارزشها و شاخصهاي حاكم بر محلات در دوره هاي مختلف گذشته در ايران و اشاره به وضعيت محلات در دوران معاصر ، باتوجه به تغيير الگوهاي زندگي ، ورود اتومبيل و همچنين تأثير طرحها و ضوابط شهرسازي در شكل گيري فضاهاي مسكوني ، اشاره به كمبودها و فقر امكانات و خدمات رفاهي در اين فضاها و نيز نگاهي خواهيم داشت به روابط اجتماعي موجود در محلات شهرهاي امروزي تا بتوان در آينده با توجه به موارد ونتايج حاصل شده از اين تحقيق ، راهكارهايي را جهت ساماندهي و ارتقاء كيفيت محله ها ارائه دهيم .
‏3
‏بررسي تحول مفهوم محله در ايران
‏1
‏نمودار فرايند تحقيق
‏بطوركلي روند انجام تحقيق مطابق جدول فوق پيش رفته است :
‏فصل دوم
‏مباني نظري
‏در بخش مباني نظري كه شامل كل فصل دوم تحقيق مي باشد به بررسي تعاريف ، مفاهيم و شاخصهاي مربوط و موثر بر شكل گيري محلات و روابط ساكنان آنها در دورانهاي گذشته و معاصر در ايران پرداخته شده است كه بطور كلي موارد مطرح شده در بخش مباني نظري را مي توان طبق دسته بندي ارائه شده در ذيل معرفي كرد :
‏شهر و جايگاه محله در آن
‏تاريخچه محله در جهان ‏
‏مفهوم استخوانبندي شهر و مشخصات آن
‏انواع بافتهاي شهري بر اساس رشد و توسعه فضايي شهرهاي ايران
‏بررسي و شناخت محله ‏:‏ ‏
‏خصوصيات ‏محلات در گذشته ‏( از لحاظ كالبدي ، اجتماعي ، دسترسي) ، ‏خصوصيات ‏محله در دوران معاصر ‏( از لحاظ كالبدي ، اجتماعي ، دسترسي)
‏4
‏بررسي تحول مفهوم محله در ايران
‏1
‏لازم به ذكر است كه مبناي بررسي خصوصيات محلات در نمونه هاي انتخابي در شهر مشهد با توجه به كليه شاخصهاي مطرح شده در بخشهاي كالبدي ، اجتماعي و دسترسي در دوران قديم و دوران معاصر مي باشد كه در هريك از بخشها موارد زير عنوان شده است :
‏بررسي خصوصيات محلات در گذشته
‏1. ‏سازمان كالبدي محلات
‏- ‏بافت‏ ‏ ‏ – ‏وسعت و اندازه محله‏ ‏ ‏ ‏ ‏ – ‏سيماي محله‏
‏ -‏ ‏محدوده و موقعيت محله ها نسبت به يکديگر‏ ‏ -‏شکل‏ ‏ ‏ ‏- ‏مركز محله
‏- ‏اصول حاكم بر سازمان بصري محلات ‏:
‏اصل محصور کردن فضا ‏، ‏اصل ايستايي و پويايي فضاهاي محصور ‏ ، ‏اصل وحدت نما ‏، ‏اصل فضاي متباين ‏، ‏اصل مقياس و تناسب ‏، ‏اصل قلمر ‏، ‏اصل سلسله مراتب

‏2.‏سازمان دسترسي‏:
‏- ‏انواع راهها
‏- ‏سلسله مراتب کارکردي ـ فضايي راهها
‏- ‏کارکردهاي اجتماعي راهها
‏- ‏عوامل مؤثر در نحوۀ شکل گيري راهها‏:
‏شكل راهها ( ارگانيك ، مستقيم )
‏خصوصيات سطوح جانبي راهها ( طراحي شده ، طراحي نشده )
‏جنس و بافت راهها ( ساده ، متنوع و مزين )
‏راهها و عناصر شاخص
‏ابعاد و تناسبات فضايي راهها
‏پوشش معابر ( سرباز ، سرپوشيده )
‏3. ‏سازمان اجتماعي
‏- ‏جمعيت و ترکيب اجتماعي محلات مسکوني
‏- ‏روابط اجتماعي حاکم بر محله هاي مسکوني :
‏- ‏نحوه اداره محله ها

 

دانلود فایل