تحقیق با موضوع بلوغ تولد دیگر

تحقیق با موضوع بلوغ تولد دیگر

تحقیق با موضوع بلوغ تولد دیگر

تحقیق با موضوع بلوغ تولد دیگر

دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات 26
برای فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

توضیحات:

تحقیق با موضوع بلوغ ….. تولد دیگر
26صفحه قالب ورد قابل ویرایش

تحقیق با موضوع بلوغ ….. تولد دیگر

26صفحه قالب ورد قابل ویرایش

بخشی ازمتن:

مفهوم بلوغ را بطور كلی به منزله دوره‌ای از حیات انسانی تلقی می‌كنند كه «مرحله‌ بی‌فراری و نابسامانی» است. مرحله ای از زندگی فرد كه در آن، این نابسامانی‌ها و آشفتگی‌ها اجتناب ناپذیر است. اما واقعیت این است كه اینگونه اندیشیدن در مورد بلوغ اندكی افراطی و غیرقابل قبول می‌‌باشد. چرا كه وقتی، كودك از محیط سرشار از آرامش، امنیت و محبت یك خانواده به حیات خویش ادامه می‌دهد این دورة آشفته و نابسامان را هم به خوبی و بدون هیچگونه نظم و اختلالی سپری خواهد كرد و پا به عرصه مرحله بعدی زندگی یعنی دورة بزرگسالی خواهد گذاشت.

اما، با وجود این، تغییر و تحولات روانی و جسمانی مهمی در شخص روی می‌دهد كه خواه ناخواه وی را از دورة كودكی و دورة بزرگسالی جدا می‌سازد و او را در دوره‌ای مابین این دو، قرار می‌دهد كه همان «مرحلة بلوغ» است.

عده‌ای از روان‌شناسان، دورة نوجوانی و بلوغ را به اعتباری دوران آشوب، طغیان و سركشی نام نهاده‌اند. منظور از ذكر این واژه‌ها در مورد بلوغ، این تصورنیست كه نوجوانان افرادی سركش و آشوبگر هستند بلكه نظر آنها در این مورد به انقلاب درونی دوران بلوغ متوجه است و نه جنبه‌ ظاهری و خارجی آن. چرا كه در این مرحله تغییرات فیزیولوژیكی با تغییراتی در رفتار توام بودن و نوجوانان در تطابق و سازش خویش با محیط دچار اشكال می‌شود.

سن بلوغ

در این كه سن بلوغ در چه زمانی آغاز و در چه سنی پایان می‌گیرد اتفاق نظر وجود ندارد و بسیار دشوار است كه سن معینی برای شروع و پایان مرحلة بلوغ تعیین نمائیم، چرا كه در مرتبه اول علائم بلوغ گوناگون و متنوع است ودیگر اینكه آغاز بلوغ به حسب ساختمان جسمانی و وضعیت روحی و روانی افراد، متفاوت است. مسئله دیگری كه از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد این تحقیقات دانشمندان اروپا و امریكا موید این نظر است كه سن بلوغ نوجوان امروز نسبت به زمان نوجوانی پدران و مادران ما اندكی متفاوت است. بعبارت دیگر نسل كنونی زودتر از نسل‌های گذشته به مرحلة بلوغ می‌رسد و این زودرسی بلوغ، در شهرها، بویژه شهرهای صنعتی و پرآشوب بارزتر به چشم می‌خورد. علت این امر شاید وضعیت خاص زندگی شهرنشینی جدید و محیط پرورشی نوینی است كه نوجوانان نیز از آن بی‌بهره‌ نیستند. این عوامل موثر عبارتند از: سینما، رسانه‌های گروهی شامل رادیو، تلویزیون، مطبوعات، كتاب‌‌های ویژه كودكان و نوجوانان، بهبودی وضع تعلیم و تربیت در بیشتر خانواده‌ها، وضع تغذیه‌ و بهداشت فردی و روانی مناسب‌تر نسبت به نسل‌های گذشته. كه تمام این عوامل در این زودرسی نسبت به گذشته بی‌تأثیر نیستند.

تحولات فیزیكی (بدنی)

شورع مرحله بلوغ در پسر و دختر با یك سری تغییرات بیولوژیك همراه است و یك تا دوسال قبل از آغاز دورة بلوغ، رشد عمومی بدن دچار تغییرات و دگرگونیهایی می‌شود كه این تحولات، مقدمات بلوغ را فراهم می‌آورند كه این مرحله «دوره پیش از بلوغ» نامیده می‌شود.

پس از‌ آن طرح عمومی بدن در پسران و دختران دستخوش تحول ناگهانی می‌شود كه این تغییرات در پسرها بین سنین 15 – 11 سالگی و در دخترها بین سنین 12 – 9 سالگی ظهور می‌نماید. در پسرها، شانه‌ها پهن‌تر می‌گردد، چربی اضافی دستها و پاها بتدریج ظهور می‌یابد. رویش مو در پشت لبها‌ آغاز شده و بتدریج چانه و گونه‌ها را نیز دربرمی‌گیرد كه معمولا در سن 18 سالگی صورت نوجوان پسر كامل شده و به یك مرد جوان شبیه می‌شود، در عین حال رویش مو در سینه و دیگر اندام نیز آغاز می‌شود. صدای پسران نیز تغیر می‌:ند كه در آغاز این تغییر، صدا دورگه شده و سپس بم می‌‌گردد و تن صدای مردانه را به خود می‌گیرد.

اما آنچه كه در این رشد سریع جسمانی قابل توجه می باشد رشد استخوانهای دستها و پاها است. حداكثر سرعت رشد استخوانی در پسرها حدود سن 15 – 14 سالگی است و در این هنگام، بویژه استخوانهای پاها رشد بسیار سریع و چشمگیری دارند و پاها كشیده‌تر می‌شوند و در نتیجه به نوجوان یك ظاهر ناموزون می‌ بخشد، كه در این حالت معمولا تمام نوجوانان در كارهایشان به گونه‌ای دچار عدم تعادل و بی‌مهارتی می شوند. و همانگونه كه اشاره شد علت این امر، رشد بیش از حد استخوانهای بلند است كه در نتیجه دستها و پاها قدرت تطبیقی خود را از دست می دهند.

فهرست برخی ازمطالب:

سن بلوغ

تحولات فیزیكی (بدنی)

تحولات روانی دوره بلوغ

زودرسی بلوغ

تصورات باطل در مورد بلوغ

خلاصه