تحقیق بانکداری اسلامی 33 ص 💯

دانلود تحقیق بانکداری اسلامی 33 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بانکداری اسلامی 33 ص

تحقیق-بانکداری-اسلامی-33-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 38 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بانکداری اسلامی‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 1
‏بر این اساس ، تسهیلات اعطائی یا ابزار های مالی که در چارچوب قراردادها و معملات اسلامی مورد استفاده قرار می گیرند ، از نظر تقسیم بندی کلی به چهار گروه تقسیم می شوند :
‏تامین منابع مالی از طریق وام دهی ( منحصرا در مورد قرض تالحسنه )
‏تامین منابع مالی از طریق مشارکات
‏تامین منابع مالی از طریق مبادلات
‏تامین منابع مالی از طریق تعهدات
‏چنانکه اشاره شد ، قرض الحسنه تنها مورد اعطای وام در نظام بانکداری اسلامی را تشکیل می دهد که بدون دریافت بهره در زمینه های مشخص و به گروه های خاصیاز افراد جامعه پرداخته می شود .
‏تسهیلات اعطایی ذیل عنوان مشارکت ، در چارچوب مشارکت در سود و زیان (PLS‏ ) انجام می پذیرد و در بازده حاصل از این نوع فعالیت ، طبق توافق طرفین و بر اساس نسبتهای مورد توافق پرداخته می گردد.
‏تسهیلات اعطائی ذیل عنوان مبادلات ، ماهیتا جنبه تجاری داشته و بازده حاصل از این نوع فعالیت ، اصطلاحا سود متعارف یا mark up‏ بر قیمت تمام شده کالا افزوده شده و عملا قسمتی از قیمت فروش را تشکیل می دهد که طبق تراضی طرفین توسط مشتری تهیه کننده ی کالای مورد نیاز ‏–‏ بانک ‏–‏ پرداخت می گردد.
‏تشهیلات اعطائی ذیل عنوان تعهدات ، تسهیلاتی را در بر می گیرد که پرداخت آن منوط به انجام کار یا ایفاء تعهدی مشخص می باشد . جعاله ، که مختص نظام بانکداری اسلامی در جمهوری اسلامی ایران است ، گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه ، به یک تعبیر ، از جکله اینگونه تشهیلات می باشد .
‏نمودار شماره ( 3 ) گروه بندی تشهیلات اعطایی ( ابزار های ) مورد استفاده در نظام بانکداری اسلامی را در جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد و نمودار شماره ( 4 ) نمایانگر تشهیلات ( ابزارهایی ) است که در تجربه بانکداری، نظام جمهوری اسلامی ایران بر حسب نوع فعالیت اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد .
‏همانگونه که ملاحظه گردید ، مشخصه اصلی نظام بانکداری اسلامی ، تحریم ربا و تاکیدی است که در زمینه منع معاملات ربوی وجود دارد . به عبارت دیگر ، آنچه از نظر ظریعت مقدس اسلام منع شده است . بازده ثابت از قبیل تعیین شده در معاملات مالی است و نه بازده غیر ثابت و نا مشخصی که در قالب سود تبلور می یابد .
‏نمودار شماره ( 3 )
‏بانکداری اسلامی‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 2
‏گروه بندی تسهیلات اعطایی ( ابزارهای ) مورد استفاده در نظام بانکداری اسلامی در جمهوری اسلامی ایران
‏گروه قرض الحسنه
‏گروه مشارکت
‏گروه مبادلات
‏گروه تعهدات
‏قرض الحسنه
‏مضاربه
‏مشارکت مدنی
‏مشارکت حقوقی
‏سرمایه گذاری مستقیم
‏مزارعه
‏مساقات
‏فروش اقساطی
‏اجازه به شرط تملیک
‏سلف
‏خرید دین
‏جعاله
‏( گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانتنامه و نظایر )
‏نمودار شماره 4
‏تشهیلات اعطائی ( ابزارهای ) مورد استفاده در نظام بانکداری اسلامی در جمهوری اسلامی ایران برحسب نوع فعالیت اقتصادی
‏نوع فعالیت اقتصادی
‏انواع روشهای اعطایی تشهیلات
‏ صنعت
‏1- تولیدی : کشاورزی
‏ معدنی
‏ واردات
‏1- فروش اقساطی 2- مشارکت مدنی
‏3- مشارکت حقوقی 4 ‏–‏ اجازه به شرط تملیک
‏5- سلف 8- سرمایه گذاریمستقیم
‏7- قرض الحسنه 8- مزارعه
‏9- مساقات 10- جعاله
‏1- مضاربه 3- مشارکت مدنی
‏3- مشارکت حقوقی 4- جعاله
‏بانکداری اسلامی‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 3
‏2- بازرگانی : صادرات
‏ داخلی
‏3- خدمات :
‏1- مشارکت مدنی 2- مشارکت حقوقی
‏3- اجاره به شرت تملیک 4- قرض الحسنه
‏5- جعاله 6- سرمایه گذاری مستقیم قرض الحسنه
‏مشارکت مدنی
‏مقدمه
‏مشارکت مدنی در واقع یک تأسیس حقوقی است که برای نخستین بار در نظام بانکداری بدون ربا در ایران به کار رفته است . مجوز انجام معاملات مشارکت مدنی در بانکها ماده 7 قانون عملیات بانکی بدون ربا می باشد .طبق این ماده بانکها می توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش فعالیت بخشهای مختلف تولیدی ، بازرگانی و خدماتی قسمتی از سرمایه و یا منابع مورد نیاز این بخش ها را به صورت مشارکت تأمین نمایند.
‏برای تبیین نقش مشارکت مدنی لازم است قبلاً مفهوم شرکت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد .
‏در اصطلاح قانون مدنی ، شرکت به مفهوم عام کلمه ‏«‏ شرکت غیر عقدی ‏»‏ و به مفهوم اخص کلمه ‏«‏ شرکت عقدی ‏»‏ نامیده می شود . ‏(1)‏ شرکت به مفهوم وسیع کلمه در قانون مدنی چنین تعریف شده است .
‏تعریف شرکت طبق ماده 571 قانون مدنی :
‏” شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیئ واحد به نحوه اشاعه “
‏ارکان تشکیل دهنده این تعریف عبارتند از :
‏اجتماع حقوق مالکین متعدد :
‏بدین مفهوم که شرکت به طور کلی به اعتبار حقوق مالکیت شرکا تشکیل می شود و نه خود شرکا ؛ به عبارت دیگر ، شرکت به مفهوم وسیع کلمه مبتنی بر رابطه حقوقی شرکا با یکدیگر است و نه رابطه شخصی آنان . نکته دیگر تعدد مالکین است که معمولاً از دو به بالا را در بر گیرد .
‏شیئ واحد
‏بانکداری اسلامی‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 4
‏موضوع مشارکت می تواند عین ( خانه و ملک مشترک )و یا دین ( طلب مشترک ، طلبی که به دو تن منتقل می شود ) و یا منفعت ( مانند منفعت مورد اجاره که بر اثر فوت مستاجر به ورثه منتقل می شود ) و یا حق ( مانند حق خیار و حق شفعه که در نتیجه فوت مورث به وارث منتقل می شود ) باشد . به ای ترتیب مشارکت باید دارای موضوع معینی بوده و هر یک از شرکا نسبت به آن مالکیت داشته باشند .
‏اشاعه
‏منظور از اشاعه آن است که مالکیت هر یک از شرکا محدود به جزء خاص و معینی از شیئ مورد مشارکت نبوده و بلکه به کل آن تسرس داشته باشد .
‏مالکیت مشاع و به عبارت دیگر شراکت از لحاظ قانون مدنی یا به صورت اختیاری و یا قهری . شراکت اختیاری می تواند در نتیجه عقدی از عقود باشد ، مانند اینکه چند نفر ملکی را با هم خریداری نمایند ( عقد بیع ) ، یا اجاره نمایند ( عقد اجاره ) ، یا به آنها هبه شود ( عقد هبه ) یا قول رهن نمایند ( عقد رهن ) و یا به آنان مصالحه شود ( عقد صلح ) . همچنین در نتیجه عمل شرکا مانند انبار کردن گندم در یک انبار مشترک و یا قبول مالی مشاع در ازاء عمل چند تن مانند قبول یک توپ پارچه به ازاء دستمزد ، و حیازت مباحات در مورد یک اصله درخت .
‏شرکت به مفهوم اخص کلمه ، چنانکه اشاره شد ” شرکت عقدی ” نامیده می شود . این نوع شرکت را با استنباط از مواد راجعب شرکت در قانون مدنی ، می توان چنین تعریف نمود . ” مشارکت بین دو یا چند تن بر معامله نمودن اموال مورد اشتراک چه نقدی باشد چه جنسی “
‏با توجه به مطالب بیان شده فوق ، ‏«‏ شرکت مدنی ‏»‏ مترادف است با ‏«‏ شرکت عقدیه یا اکتسابیه ‏»‏ در فقه اسلامی .
‏تعریف مشارکت مدنی طبق درستورالعمل اجرایی قانون عملیاتی بانک بدون ربا :
‏«‏ ” مشارکت مدنی عبارت است از در آمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا خقوقی متعدد ، به نحو مشاع ، به منظور انتفاع ، طبق قرارداد “
‏کاربرد مشارکت مدنی
‏از ماده 7 قانون عملیاتی بانکی بدون ربا استنباط می شود که مشارکت مدنی در بخش های تولیدی ( صنعتی ، معدنی ، کشاورزی و مسکن ) بازرگانی ( داخلی ، صادرات و وتردات ) و خدماتی کاربرد دارد .

 

دانلود فایل