تحقیق بازار فروش فيروزه 💯

دانلود تحقیق بازار فروش فيروزه باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بازار فروش فيروزه

تحقیق-بازار-فروش-فيروزهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 140 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏بازار فروش فيروزه ?1
‏فصل اول
‏طرح تحقيق
‏بازار فروش فيروزه ?3
‏1- ‏مقدمه:
‏بررسي آمار صادرات و واردات در سال 1268 ه ش نشان‏ مي‌‏دهد كه محصولات كشاورزي و دامي عمده ترين بخش محصولات صادراتي ايران در يك قرن پيش بوده است. در آن زمان ابريشم، برنج، پنبه، توتون و تنباكو از اقلام عمده صادراتي كشور بوده‏‌اند‏ ‏كه امروزه بمنظور وارد كردن اغلب آنها سالانه مبلغ قابل ملاحظه اي ارز از كشور خارج‏ مي‌‏شود. اين آمار همچنين نشان‏ مي‌‏دهد كه با وجود كسري موازنه تجاري در سال1268 ه ش ، درآمد حاصل از صدور كالاهاي كشاورزي به تنهايي قادر به جبران بيش از نيمي از هزينه‏‌ها‏ي مربوط به واردات كشور بوده است ولي تا سال 1320 ه ش سهم صادرات غير نفتي به تديريج تقليل‏ مي‌‏يابد چنانكه سهم صادرات غير نفتي از كل مبادلات بازرگاني خارجي به يك سوم‏ مي‌‏رسد و تا سال 1330 ه ش اين نسبت به حدود يك چهارم تنزل پيدا‏ مي‌‏كند. روند گسترش واردات در پي افزايش درآمد‏‌ها‏ي ناشي از فروش نفت به نحوي شتاب‏ مي‌‏گيرد كه توليد داخلي تحت الشعاع واردات كالا واقع شده و تجارت خارجي به اهرم فشار بر اقتصاد ملي بدل‏ مي‌‏شود. بنابراين از حدود يكصد سال پيش رابطه تحويل نفت در مقابل دريافت كالاي ساخته شده، هسته اصلي بازرگاني خارجي كشور گرديده و وابستگي اقتصادي در نتيجه وجود اين بافت ناسالم ايجاد و تحكيم شده است.
‏پس از پيروزي انقلاب اسلامي بمنظور تغيير روند بازرگاني خارجي با توجه به نيازهاي واقعي كشور، تلاشهايي بعمل آمد. اما از هم گسيختگي اقتصاد كشور بدليل اعتصابات گسترده مردم در سال 1357 و عدم وجود برنامه مشخص و نيز بروز عوامل متعدد سياسي موجب گرديد كه سهم واردات مصرفي همچنان به روند صعودي خود ادامه دهد. بعدها نيز تحريم اقتصادي و جنگ تحميلي، ميزان صادرات را بشدت كاهش داد. بطوريكه در حال حاضر تجارت خارجي ايران با صادرات تك محصولي (نفت) و وابستگي شديد به ارز حاصل از آن مشخص‏ مي‌‏باشد. در سالهاي اخير دولت تلاشهاي بسياري به منظور افزودن بر سهم صادرات غير نفتي بعمل آورده است. در اين راستا صادرات سنگهاي قيمتي و بخصوص فيروزه نيشابور‏ مي‌‏تواند مثمر ثمر واقع گردد، چراكه فيروزه نيشابور بعنوان بهترين فيروزه جهان، داراي شهرت بين المللي است و در صورت توجه بيشتر به صادرات آن
‏بازار فروش فيروزه ?4
‏ مي‌‏تواند ارز آوري مناسبي ايجاد نمايد.
‏2- ‏بيان مسئله:
‏قديمي ترين اطلاعي كه از فيروزه در دست داريم به 3400 سال پيش از ميلاد مسيح مربوط است و نوشته‏‌اند ‏كه فراعنه مصر اين سنگ زيبا را از معادن شبه جزيره سينا استخراج كرده و در زينت آلات خود بكار‏ مي‌‏بردند و بدين گونه شايد استخراج فيروزه قديمي ترين استخراج كانهاي صخره اي در ‏س‏تاريخ باشد ولي از همان زمانهاي باستان بهترين و مطلوبترين فيروزه در معادن ايران بدست‏ مي‌‏آمده كه از زمانهاي بسيار قديم آن را استخراج و صادر‏ مي‌‏كرده‏‌اند ‏و چون اين سنگ بهادار از راه تركيه به اروپا وارد و شناخته گرديده است بدان سبب اروپاييان آن را، تركواز (Turquoise‏) يعني تركي‏ مي‌‏نامند.
‏نام نيشابور با نام فيروزه همزاد است و در مقام تعريف، نيشابور را شهر فيروزه‏‌ها‏ي درشت، شهري با سنگهاي فيروزه و …‏ مي‌‏گويند. بشهادت گوهر شناسان دور و نزديك، فيروزه نيشابور در روي زمين مقام اول را دارد. اين سنگ گرانبها و پر ارزش كه زينت بخش گنجينه‏‌ها‏ي گرانبهاي ثروتمندان جهان و خزاين ممالك‏ مي‌‏باشد همواره توجه جهانيان را به خود جلب كرده است.
‏از كتيبه كاخ داريوش در شوش معلوم‏ مي‌‏گردد كه در آن تاريخ فيروزه «اخشائين» ناميده‏ مي‌‏شده و از خوارزم براي زينت آلات كاخ وارد شده بود. نمونه‏‌ها‏يي كه در اثر كاوشهاي باستان شناسي بدست آمده نشان‏ مي‌‏دهد كه فيروزه در هزاره دوم قبل از ميلاد در ايران بعنوان سنگ زينتي مورد استفاده قرار‏ مي‌‏گرفته است. در دوره ساسانيان از فيروزه غير از انگشتر و گوشواره و غيره ظروفي براي دربار سلاطين تهيه‏ مي‌‏شده است.
‏از مطالب فوق بخوبي‏ مي‌‏توان به مرغوبيت فيروزه نيشابور و قدمت استخراج و تراش آن و ديرينه بودن هنر ساخت زيور آلات فيروزه اي در ايران پي برد بطوريكه فيروزه نيشابور حتي به كشورهاي اروپايي هم صادر‏ مي‌‏شده است. اما علي رغم اين پيشينه افتخار آميز، متأسفانه در حال حاضر فيروزه تراشي و صادرات فيروزه از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست و بر اساس مصاحبه
‏بازار فروش فيروزه ?4
‏‌ها‏ي انجام شده با فيروزه تراشان و صادركنندگان مصنوعات فيروزه اي، هم اكنون بخش قابل ملاحظه اي از فيروزه‏‌ها‏ي تراشيده شده در بازار داخلي را فيروزه‏‌ها‏ي شيميايي و يا فيروزه‏‌ها‏ي آمريكايي كه بصورت قاچاق وارد كشور‏ مي‌‏گردد، تشكيل‏ مي‌‏دهد. با وجود چنين مسأله نگران كننده اي تاكنون تحقيق علمي براي پاسخگويي به سؤالات زير انجا‏م‏ نشده است:
‏وضعيت فعلي مديريت بازار فيروزه صادراتي استان خراسان چگونه است؟
‏راهكارهاي مناسب جهت افزايش صادرات مصنوعات فيروزه اي كدامند؟
‏اميد است كه اين تحقيق بتواند از طريق پاسخگويي به سؤالات فوق در جهت آشنايي بيشتر با صنعت فيروزه استان خراسان و رفع موانع و مشكلات آن مفيد واقع شده، نقش كوچكي در تحقق آرمان ملي اقتصاد بدون نفت ايفا نمايد.
‏3- ‏ضرورت انجام تحقيق‏
‏با توجه به اينكه فيروزه تراشي يكي از صنايع دستي مهم استان خراسان محسوب‏ مي‌‏شود و براي پي بردن به ضرورت انجام اين تحقيق، شايسته است كه به اختصار اهميت صنايع دستي را از ابعاد مختلف بررسي نماييم:
‏اشتغال زايي: اشتغال زايي صنايع دستي با توجه به تعداد قابل توجه شاغلين در رشته‏‌ها‏ي گوناگون صنايع دستي و سنتي از مهمترين عوامل مؤثر توسعه اقتصادي به حساب‏ مي‌‏آيد.
‏ارزش افزوده: توليدات صنايع دستي، از ابعاد مختلف بخصوص در رابطه با صادرات كشور از ويژگي خاصي در زمينه‏‌ها‏ي اقتصادي ارز آفريني و توليد درآمد ملي برخوردار است. ارزش افزوده اينگونه توليدات موجب توصيه اكيد در زمينه توسعه و گسترش آن‏ مي‌‏گردد.
‏عدم وابستگي صنايع دستي: صنايع دستي بدلي عدم وابستگي به مواد اوليه خارجي و اتكا به توليدات داخلي، از ويژگي بارزي برخوردار است و اين امر در اكثر رشته‏‌ها‏ي آن بوضوح ديده‏ مي‌‏شود. البته در بعضي موارد نادر، به ميزان ناچيزي از مواد اوليه خارجي وابسته

 

دانلود فایل