تحقیق اهمیت برنامه ریزی تحصیلی 15 ص 💯

دانلود تحقیق اهمیت برنامه ریزی تحصیلی 15 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اهمیت برنامه ریزی تحصیلی 15 ص

تحقیق-اهمیت-برنامه-ریزی-تحصیلی-15-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏اهمیت برنامه ریزی تحصیلی
‏امور درسی یکی از مهمترین فعالیتهاست که اهمیت زیادی در سایر ‏جنبه‌های زندگی دارد. بر این اساس انجام این فعالیت مهم به نحو احسن بطوری ‏که نتایج خوب و عالی در بر داشته باشد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هیچ کاری ‏بدون ‏برنامه ریزی ‏فعالیتی کامل نخواهد بود. بویژه مسائل درسی و تحصیلی بیشتری دارند، مدت زمان در آنها مهم است و … .
‏فواید برنامه ریزی تحصیلی
‏به روشن شدن اهداف کمک می‌کند.
‏زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه تحصیلی برای خود می‌کند توجه ‏بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد. و این کمک می‌کند تا شناخت بیشتری ‏از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی می‌کند. اهداف طولانی مدت و کوتاه ‏مدت را تشخیص دهد و هیچیک را فدای دیگری نکند.
‏از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.
‏همچون سایر امور زندگی مسائل تحصیلی نیز از لحاظ تنظیم وقت و زمان ‏دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، استفاده مفیدتری از ‏مدت زمانی اختیار بکند و از اتلاف وقت خود جلوگیری نماید. مسأله وقت در ‏برخی موارد تحصیلی همچون نزدیکی امتحانات و در حین برنامه ریزی برای کنکور ‏اهمیت شایان توجهی دارد. از دست دادن وقت برابر خواهد بود با از دست دادن ‏بسیاری از موفقیتها در آینده.
‏از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.
‏استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول صحیح علمی به فرد کمک ‏خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد. در این نوع ‏برنامه ریزیهای استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد ‏که موجب خواهد شد، فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از ‏اتلاف آن جلوگیری کند. به یک مثال توجه کنید، در برنامه ریزی تحصیلی بر ‏مبنای ‏یافته‌های روانشناسی ‏اصل در نظر گرفته می‌شود، با این محتوا که بعد از مدتی (حدود 45 دقیقه) ‏بعد از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که
‏3
‏فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت، مگر اینکه یک استراحت ‏کوتاهی داشته باشد. با در نظر گرفتن اصولی از این قبیل ، فرد برنامه ریزی ‏تحصیلی خود را طوری انجام می‌دهد تا هر 45 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی ‏داشته باشد تا دوباره با تجدید قوای ذهنی شروع به یادگیری نماید.
‏اصول صحیح برنامه ریزی تحصیلی
‏اهداف خود را روشن کنید.
‏برای برنامه ریزی در کلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید. ‏این مسأله در برنامه ریزی تحصیلی حائز اهمیت فراوانتری است. برای خود روشن ‏کنید اهداف بلند مدت شما کدامها هستند، اهداف کوتاه مدت کدامها هستند: ‏مثلا:
‏هدف بلند مدت: ‏قبولی در کنکور تجربی دانشگاه سراسری امسال
‏هدف کوتاه مدت: ‏مطالعه فلان دروس در این ماه یا در این هفته
‏اهداف خود را زمان بندی کنید.
‏زمان دقیقی برای هر یک از اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. مثلا تعیین کنید که مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید بود.
‏مطالعه دروس را به صورت موازی انجام دهید.
‏برخی افراد از شیوه مطالعه تک درسی استفاده می‌کنند. مثلا یک هفته ‏برای یک درس. این شیوه موجب خستگی ذهنی و کاهش بازده یادگیری در آنها ‏می‌شود. توصیه می‌گردد به جای روش تک درسی از شیوه موازی استفاده کنند. به ‏این ترتیب که دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب کنند و مطالعه ‏کنند. به این ترتیب خواهند توانست از خستگی ذهنی جلوگیری کنند. هر چقدر ‏تنوع در زمان بندی مطالعه این دروس بیشتر باشد به همان اندازه از خستگی ‏ذهنی بیشتر جلوگیری خواهد شد. به برنامه‌های زیر با تنوعهای متفاوت توجه ‏کنید.
‏مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در یک هفته شامل 2 روز اول فیزیک ، 2 ‏روز دوم شیمی ، 2 روز سوم ادبیات ، مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در ‏یک هفته شامل صبح ، فیزیک – ظهر ، شیمی – عصر ، ادبیات توجه کنید که
‏3
‏برنامه ریزی دوم از لحاظ تنوع مناسبتر است، چون در یک روز 3 درس مورد ‏مطالعه قرار می‌گیرد، در حالیکه در روش اول هر 2 روز یک درس و این احتمال ‏بیشتری دارد که موجب خستگی ذهنی شود.
‏تناسب میان دروس را رعایت کنید.
‏در برنامه ریزی برای مطالعه دروس خود تناسب ، مسأله مهمی است. به ‏عبارتی تنوع در انتخاب دروس نیز مهم است، انتخاب درسهای فیزیک ، شیمی ، ‏ریاضی در یک مدت زمان مشترک کارآیی خوبی نخواهد داشت. شیوه مطالعه این ‏دروس به یکدیگر نزدیک است و خستگی بیشتری به همراه خواهد داشت. همه آنها ‏با انواع فرمولها سر و کار دارند و این تداخل مطالب را پیش خواهد آورد. ‏بنابراین بهتر است از چنین ترکیبی استفاده کنید: شیمی ، ادبیات ، فیزیک ، ‏یا اگر از شیوه دروسی استفاده می‌کنید که بهتر نیز هست شیمی و ادبیات – ‏فیزیک و بینش – ریاضی و زیست شناسی.
‏استراحت را در برنامه ریزی خود فراموش نکنید.
‏در مطالعه تمام وقت خود مثلا زمانیکه برای کنکور یا برای امتحانات ‏برنامه ریزی می‌کنید علاوه بر استراحتی که هر 45 دقیقه یکبار و به مدت یک ‏ربع برای خود در نظر می‌گیرند، هر چند ساعت یکبار مدت زمان طولانیتری برای ‏استراحت مثلا نیم ساعت تا 45 دقیقه در نظر بگیرید و استراحت طولانیتری ‏برای پایان هر مقطع زمانی (مثلا یک هفته ، یک ماه) و شروع مقطع در نظر ‏داشته باشید.
‏به عنوان مثال دانش آموزی که برای یک هفته خود مطالعه درس شیمی و ‏ادبیات را انتخاب کرده است، بطوری که هر روز صبح شیمی و هر بعد از ظهر به ‏مطالعه ادبیات می‌پردازد. در فاصله هر 45 دقیقه مطالعه ، یک ربع استراحت ‏می‌کند و هر 3 چهل و پنج دقیقه یک استراحت 45 دقیقه‌ای برای خود دارد. در ‏پایان هفته که بعد از ظهر جمعه را در نظر گرفته است بطور کامل به استراحت ‏می پردازد تا هفته بعد را برای مطالعه ‏فیزیک ‏و ‏زیست شناسی ‏در نظر گرفته است با انرژی بیشتری شروع کند.
‏برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی
‏4
‏برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی اندک تفاوتهایی با سایر برنامه ‏ریزیهای تحصیلی مثلا آمادگی برای کنکور دارد. به این صورت که اهداف شما با ‏اهداف مدرسه در هم می‌آمیزد و شما برای برنامه ریزی درسی خود تا حدی از ‏برنامه ریزی مدرسه تبعیت می‌کنید. با اینحال شما در کنار اهداف برنامه ‏ریزی شده مدارس که برای شما تعیین می‌کند در چه روزی به مطالعه کدام دروس ‏بپردازید، اهداف خود را در راستای همان دروس تنظیم کنید و سایر اصول ‏برنامه ریزی را نیز رعایت کنید.
‏۱۰‏ دل‏ی‏ل‏ عمده برا‏ی‏ اهم‏ی‏ت‏ برنامه ر‏ی‏ز‏ی
‏بی‏شتر‏ ما اهل برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ هست‏ی‏م‏ مثلا چنان چه تا به حال برا‏ی‏ مسافرت، مراسم عروس‏ی‏،‏ م‏ی‏همان‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ‏ی‏ك‏ مراسم و‏ی‏ژه‏ برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ كرده باش‏ی‏د،‏ م‏ی‏ دان‏ی‏د‏ كه چه كارها‏ی‏ ز‏ی‏اد‏ی‏ با‏ی‏د‏ انجام ده‏ی‏د‏ ، مراحل‏ی‏ كه همه و همه را با‏ی‏د‏ برا‏ی‏ رس‏ی‏دن‏ به نت‏ی‏جه‏ دلخواه سر و سامان ببخش‏ی‏د‏. افراد ز‏ی‏اد‏ی‏ از اهم‏ی‏ت‏ برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ برا‏ی‏ رو‏ی‏دادها‏ و اتفاقات مهم زندگ‏ی‏ مطلعند اما اندك شمارند كسان‏ی‏ كه از اهم‏ی‏ت‏ برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ برا‏ی‏ تمام زندگ‏ی‏ خود آگاه باشند. گفته م‏ی‏ شود كه مردم اغلب برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ نم‏ی‏ كنند كه شكست بخورند، بلكه در برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ كردن شكست م‏ی‏ خورند. روشن است ك‏ه‏ راه انداختن ‏ی‏ك‏ مراسم عروس‏ی‏ ‏ی‏ا‏ مسافرت بدون برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ تقر‏ی‏باً‏ فاجعه آم‏ی‏ز‏ است، اما در مورد كل زندگ‏ی‏تان‏ چطور؟!
‏عملاً‏ سه راه پ‏ی‏ش‏ رو‏ی‏ شماست: ‏ی‏ا‏ خودتان سبب رو‏ی‏ دادن اتفاقات زندگ‏ی‏ شو‏ی‏د،‏ ‏ی‏ا‏ كنار‏ی‏ با‏ی‏ست‏ی‏د‏ و رو‏ی‏ دادن آن اتفاقات را نظاره گر باش‏ی‏د‏ و ‏ی‏ا‏ از اتفاق افتادن آنها گ‏ی‏ج‏ و مبهوت بمان‏ی‏د،‏ چنانچه بخواه‏ی‏د‏ كه هماهنگ و مطابق با ام‏ی‏ال‏ خود زندگ‏ی‏ كن‏ی‏د‏ با‏ی‏د‏ در شمار آن گروه از ا‏فراد‏ی‏ باش‏ی‏د‏ كه خود سبب پ‏ی‏ش‏ آمدن رو‏ی‏دادها‏ م‏ی‏ شوند. بنابرا‏ی‏ن‏ لزوما و با‏ی‏د‏ برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ كن‏ی‏د‏. ‏۱۰‏ دل‏ی‏ل‏ عمده در پ‏ی‏ آمده شما را متوجه اهم‏ی‏ت‏ برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ در زندگ‏ی‏ خواهد كرد.
‏۱) ‏ی‏ك‏ زندگ‏ی‏ برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ شده، به شما جهت م‏ی‏ دهد، برنامه ر‏ی‏ز‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ فرصت را در اخت‏ی‏ارتان‏ قرار م‏ی‏ دهد كه بدان‏ی‏د‏ به كجا قرار است برو‏ی‏د‏ و چطور با‏ی‏د‏ به آن جا برو‏ی‏د‏ در غ‏ی‏ر‏ ا‏ی‏ن‏ صورت وقت خود را برا‏ی‏ كارها‏یی‏ ب‏ی‏هوده‏ تلف خواه‏ی‏د‏ كرد.
‏۲) برنامه زندگ‏ی‏ برا‏ی‏ شما مراحل رس‏ی‏دن‏ به رو‏ی‏اها‏ی‏تان‏ را به شما نشان خواهد داد. چنانچه تاكنون رو‏ی‏اها‏ی‏تان‏ برا‏ی‏ شما غ‏ی‏ر‏ ممكن و دست ن‏ی‏افتن‏ی‏ م‏ی‏ نمود، شا‏ی‏د‏ به ا‏ی‏ن‏ دل‏ی‏ل‏ بوده است كه شما ه‏ی‏چ‏ طرح و برنامه ا‏ی‏ برا‏ی‏ رس‏ی‏دن‏ به آنها آماده نكرده ا‏ی‏د‏.

 

دانلود فایل