تحقیق اندازه سازمان 💯

دانلود تحقیق اندازه سازمان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اندازه سازمان

تحقیق-اندازه-سازمانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مقدمه :
‏سازمان یک نهاد اجتماعی است که دارای هدف می باشد و سیستمی است که به داشتن یک ساختار آگاهانه ،فعالیتهای خاصی را انجام می دهد و دارای مرزهای شناخته شده ای است .سازمان ها تنها در اطراف ما وجود ندارند ،آنها نهاد ها و مؤسسات مه‏م اجتماعی این عصر می باشند .(منوریان ،عباس ،‏1‏368 ‏:6) تکنولوژی بسیار پیشرفته کنونی که در خدمت تولید کالا ها و ارائه خدمات است نمی تواند بدون سازمان های بزرگ وجود داشته باشد .سازمان های کوچک و بزرگ که تعداد آنها ،به سرعت رو به افزایش است ،می کوشند با بهره جستن از تلویزیون ،بازاریابی نوین و شیوه های مدیریت بر تعداد اعضای خود بیفزایند.‏وقتی سازمان کارکنان عملیاتی بیشتر استخدام می کند تا از مزایای اقتصادی حاصل از تخصص گرایی آنها بهره مند شود‏،‏ در نتیجه تفکیک افقی افزایش خواهد یافت.مدیریت سازمان برای اینکه بتواند بین واحدهای مختلفی که در سطح افقی قرار دارند هماهنگی ایجاد کند ،تفکیک عمودی درون سازمان را افزایش می دهد .این توسعه یا بسط در اندازه موجب خواهد شد که سازمان از نظز جغرافیایی گسترش بیشتری پیدا کند که با این گستردگ‏ی مدیریت عالی نخواهد توانست به ‏طور مستقیم بر فعالیتهای درون سازمان نظارت و کنترل کند و از قوانین و مقررات استفاده می کند تارسمی سازی را در سازمان افزایش دهد و نهایتا چون مدیریت عالی سازمان کم کم از سطوح عملیات دور تر می شود ‏،‏تصمیم گیری به صورت غیر متمرکز انجام می شود‏. ‏بنابراین می بینیم ‏که تغییرات در اندازه سازمان منج‏ر به تغییرات ساختاری می شود.(رابینز؛1384 :129).
‏2
‏ابعاد سازمانی به دو گروه طبقه بندی می شوند:ساختاری و محتوایی .ابعاد ساختاری بیانگر ویژگی های درونی یک سازمان هستند .‏آنها مبنایی به دست می دهند که می توان بدان وسیله سازمان‏ ‏ها ‏را اندازه گیری و با هم مقایسه کرد .ابعاد محتوایی مصرف کل سازمان هستند مانند اندازه یا بزرگی سازمان ،نوع تکنولوژی ،محیط و هدفهای آن .آنها مصرف جایگاه سازمان هستد که بر ابعاد ساختاری اثر می گذارند .ابعاد محتوایی می تواند مبهم باشند.زیرا آنها نشان دهنده سازمان و محیطی هستند که ابعاد ساختاری در درون آن قرار می گیرد . برای ارزیابی و درک سازمان هر دو بعد ساختاری و محتوایی ضروری است. (ریچار‏،‏ آل‏،‏ رفت،26‏:1379.‏). تعریف اندازه سازمان :یکی از ابعاد محتوایی سازمان اندازه سازمان است که بیشترین محققین معتقدند اندازه سازمان به صورت تعداد افراد یا کارکنان مشخص می گردد. که با بیان این مطلب اندازه را با کارایی می آمیزند.(ریچارد‏،‏ ال‏، د‏فت ،‏1379: 26‏).
‏متغیرهای محتوایی
‏اهداف استراتژی
‏محیط
‏تکنولوژی
‏اندازه

‏متغیرهای ساختاری
‏1)پیچیدگی
‏2)رسمیت
‏3)تمرکز
‏متغیرهای محتوایی و نوع ساختار
‏4
‏ نوع ساختار
‏متغیر محتوای
‏ساختار مکانیکی ساختار ارگانیکی
‏-اهداف و استراتژی
‏-محیط
‏-تکنولوژی
‏-اندازه
‏کارایی اثر بخشی
‏مطمئن نامطمئن
‏یکنواخت غیر یکنواخت
‏بزرگ کوچک
‏(اعرابی ،سید محمد.1379 :17)
‏تاریخچه:
‏موضوع بزرگی یا کوچکی سازمان با مساله مفهوم یا درک واژه رشد و نیز دلیل هایی که سازمان ها برای نیاز به رشد ارائه می کنند شروع می شود .چرا سازمان ها رشد می کنند ؟چرا باید رشد بکنند ؟دلایلی که سازمان ها برای رشد ارائه می کنند از این قرار است :1)هدفهای سازمانی :رشد یکی از هدفهای اصلی سازمان هاست زیرا آن شرکت را قادر می سازد تا بتواند مج‏م‏وعه کاملی از خدمات یا محصولات ارائه کند ،با مسائل و مشکلات روز دست و پنجه نرم نماید و به صورت واحدی کامل در اید .2)جذب مدیر :اغلب سازمان ها برای اینکه بتوانند مدیران نخبه و توانمند را به خود جذب نمایند باید رشد کنند ‏،هنگامی که سازمان رشد می کند ‏و تعداد کارکنان آن افزایش می یابد ،زمینه یا فرصت خوبی را برای پیشرفت و کسب شهرت مدیران فراهم می آورد.3)سلامت ‏سازمان : سلامت سازمان از نظر اقتصادی در گرو رشد است .اغلب بزرگی سازمان موجب می شود که هزینه ها کاهش یابند البته به سبب صرفه جویی به مقیاس .گذشته از این فروش و در آمد کل افزایش می یابدب
‏4
‏ه ویژه اگر بزرگتر شدن سازمان باعث افزایش قدرت در بازار شود .(ریچ‏ارد‏،‏ ال‏، دفت.1379: 496 – 295‏)‏.
‏طرفداران تعیین کننده بودن انداره :
‏نظریه پیتر بلاو1-Peter Blau
‏:وی معتقد بود که اندازه سازمان مهم ترین عامل ساختار سازمان هاست .در واقع با افزایش اندازه سازمان،تفکیک ساختاری سازمان افزایش می یابد اما با نرخی کاهنده (یعنی درابتدا سرعت آن زیاد می شود و بعد به تدریج کم می شود .)
‏رابینز ،استیفن ،‏1384 :132‏).
‏نمودار فوق نشان می دهد که وقتی سازمانی 600 کارمند داشته باشد و چند نفر به آن اضافه شوند ،تاثیر این افزایش به مراتب بیشتر از موقعی است که سازمان 2600 کارمند داشته باشد و صد کارمند دیگر را استخدام کند .(رابینز ،138

 

دانلود فایل