تحقیق اماكن مذهبي همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان 18 ص 💯

دانلود تحقیق اماكن مذهبي همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان 18 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اماكن مذهبي همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان 18 ص

تحقیق-اماكن-مذهبي-همچون-امامزاده-نور--امامزاده-روشن-آباد-و-مسجد-جامع-گرگان-18-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏2
‏مقدمه :
‏يكي از جايگاه‌هاي مهم عبادت در ترد ايرانيان ، مكان‌هاي اسلامي است كه مورد بررسي قرار مي‌گيرد و اين تحقيق برفراز آن است كه به توضيح در مورد مكان‌هاي ظريف و عبادي در استان گلستان (گرگان) بپردازد از تحقيقي كه به عمل آمده از سوي محققان و معماران و افرادي كه دستي در كار دارند مي توان دريافت كه مكان‌هاي مذهبي و عبادي از جمله امامزاده نور (اسحاق بن موسي‌ ابن جعفر) كه آرامگاهي است كه از قديم الايام مكاني برا تفريح و عبادت مردم به حساب مي‌آمد و امروزه هم ادامه دارد. و يا امامزاده روشن آباد كه مكاني مقدس و جايي براي عبادت مردم به شمار مي‌‌رود و يا مسجد جامع گرگان كه محلي براي نماز و عبادت مردم است مي‌توانند اثرات روحي ومعنوي مثبت و همچنين حذابيت‌هاي عرفاني خاص را بر كساني كه به زيارت و ديدار اين اماكن مشرف مي‌شوند بگذارد كه ما با جمع‌آوري اطلاعاتي در مورد اين مكان‌هاي مقدس سعي در شناسايي بيشتر اين اماكن به مردم داشته و اميدواريم خداوند توفيق زيارت و شفاعت خوبان در راهش را از توسل به اين مكان‌ها و بزرگان و علمايي كه در اين عبادتگاه‌ها مدفون هستند به ما بندگانش عطاء فرمايد.
‏دلا بسوز كه سوز تو كارها بكند
تو با خداي خود انداز كار و دل خوش دار
كتاب يار پريچهر عاشقانه بكش
صليب عشق مسيحادم است و مشفق ليك
زملك تا ملكوتش حجاب بر دارند
زبخت خفته ملولم بود كه بيداري
بسوخت حـافظ و بوئـي بـه زلف يار نبود
‏دعاي نيم شبي دفع صد بلا بكند
كه رحم اگر نكند مدعي ، خدا بكند
كه يك كرشمه تلافي صد جفا بكند
چو درد در توبه بيند كراد وا بكند
هر آنكه خدمت جام جهان نما بكند
بوقت فاتحه صبح يك دعا بكند
مگر دلالـــت ايــن دولتش صبــا بـكنـد
‏1
‏2
‏1
‏3
‏چكيده :
‏خلاصه و چكيده اين مقاله در مورد اماكن مذهبي همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان و جايگاه آنها در عبادت مردم و اثرات معنوي و عرفاني كه بر روي اشخاص گذاشته و خواندن قرآن در اين اماكن و برگزاري مراسم ختم و عزاداري و همچنين شفاي بيماران وتاثير اين اماكن در زندگي عبادي مردم بسيار زياد بوده و مشتاقان زيادي را هم به سوي خود جلب كرده است. در امامزاده‌ها كه مكاني مناسب براي دعا و راز و نياز با خداوند است و شب‌هاي جمعه و برگزاري مراسم و مناجات‌هايي در اين مكان‌هاي مقدس به دليل بالا بردن سطح معنوي و عرفان جوانان و جامعه انجام شده است همگي مي‌تواند نقش مهمي را در زندگي همه‌ي افراد جامعه داشته باشد. آرزو دارم اين مقاله كه گردآوري شده مورد توجه همه قرار گرفته باشد.
‏1
‏5
‏مكان‌هاي متبركه در استان گلستان (گرگان) :‏- گرگان ديروز ، گلستان امروز ، چاپ اول.
‏امامزاده نور در گذر سرچشمه در محله سبزه مشهد ، امامزاده روشن آباد در 16 كيلومتري غرب گرگان و در كنار جاده قديم گرگان ، مسجد جامع گرگان در كنار بازار اصلي شهر (نعل‌بندان) ، امامزاده بي‌بي هور بي‌بي نور واقع در باغشاد سابق پشت پارك شهر گرگان ، امامزاده محس واقع در دوشنبه‌اي ، امامزاده نه تن واقع در ميركريم ، امامزاده عبدالله در بيرون دروازه فوجرد ، بقعه‌ي خواجه خضر بيرون دروازه مازندران و بسياري از مكان‌هاي متبركه ديگر كه هر كدام جايگاهي خاص در ميان مردم دارند.
‏امامزاده اسحاق (گرگان):
‏اين آرامگاه معروف به امامزاده نور ، بناي آجري برج گونه‌ي دوازده ضلعي است كه از نظر تزئينات آجري ، از نمونه‌هاي كم نظير بناهاي شمال به شمار مي‌رود. در هر ضلع بنا، يك قاب بزرگ مستطيل به طور عمودي و يك قاب مستطيل به طور افقي در بالاي آن وجود دارد ، شيوه‌ي آجركاري قاب‌هاي بالا ، يادآور آثار دوران سلجوقي است كه دو طرح زيباي ستاره‌اي شكل و لوزي و نيز در آنها به كار رفته است. قابسازي‌هاي عمودي داراي طرح‌هايي شبيه قابسازي‌هاي برج شبلي است در سر در ورودي،كاشي‌هاي آبي رنگ مشاهده مي‌گردد. مقرنس‌كاري بنا به شيوه‌ي آثار عهد سلجوقي نزديك است و ترك‌بندي ميان ضلع‌هاي دوازدهگانه نيز شبيه ترك‌هاي گنبد قابو است. محراب گچبري اين بنا با تزئينات گياهي گل وبوته و بته جقه‌اي‌ها، از زيبايي خاصي برخوردار است مرقد كه در داخل صندوق چوبي مشبكي قرار دارد،‌از گچ است و روي چهار بدنه‌ي آن، آياتي از كلام‌الله به خط كوفي ممتاز ديده ميشود. كار اين گچبري وكتيبه‌ي آن، از ظرافت بسيار برخوردار است. صندوق نفيس منبت آن، از كارهاي قرن نهم است. بر روي دو لنگه‌ي در قديمي بقعه، تاريخ 867 هـ . ق نقش بسته است نسب امامزاده طبق زيارت نامه، به حضرت امام موسي كاظم عليه‌السلام مي‌رسد.

 

دانلود فایل