تحقیق اسراف و تبذير در قرآن و سنت 32 ص 💯

دانلود تحقیق اسراف و تبذير در قرآن و سنت 32 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اسراف و تبذير در قرآن و سنت 32 ص

تحقیق-اسراف-و-تبذير-در-قرآن-و-سنت-32-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 37 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏اسراف و تبذير در ‏قرآن و سنت
‏پریسا اردکانیان
‏3
‏مقدمه
‏دين مقدس اسلام بهره‏بردارى مشروع از نعمتهاى الهى و زيباييهاى ‏زندگى را مباح و روا و اسراف و زياده‏روى را حرام و ناروا مى‏داند و اين بدان جهت ‏است كه مسلمان به تناسب امكانات و توانايى و كارآيى خود، در برابر جامعه مسؤوليت ‏دارد. در اين صورت فرد اسرافكار قهرا از اجراى مسؤوليت و تعهدات اجتماعى خود ‏بازمى‏ماند و از اين رهگذر بر پيكر جامعه ضربه مى‏زند.
‏قرآن مجيد اين حقيقت را در ضمن مباحث اجتماعى در قالبهايى زيبا ‏بيان مى‏كند و با هشدار به پيروان خود مى‏فرمايد: (و انفقوا فى سبيل الله ولاتلقوا ‏بايديكم الى التهلكة) (1) يعنى در راه خدا انفاق كنيد و با دستهاى خود، خود را به ‏هلاكت و نابودى نيفكنيد. از اين آيه شريفه چنين استفاده مى‏شود كه اگر مال در راه ‏خدا و به سود جامعه و رفع نيازمنديهاى مردم مصرف نشود سرنوشت آن جامعه و ملت‏به ‏هلاكت و سقوط مى‏انجامد.
‏صرف‏نظر از اهميت‏خوددارى از اسراف و تبذير در دين از نظر ‏موقعيت‏خاص كشور اسلامى كه در محاصره حكومتهاى سلطه‏گر قرار گرفته اگر ما بتوانيم ‏تجملات زندگى را حذف كنيم و رعايت اقتصاد و ميانه‏روى را در همه حال مدنظر و برنامه ‏عمل قرار دهيم، به استقلال كشور كمك كرده‏ايم و به پيروزى نهايى نزديكتر شده‏ايم
‏3
. ‏در نتيجه اين شعار را در اقصى نقاط عالم و دنياى اسلام و بالاخص ايران اسلامى اعلام ‏كرده‏ايم كه ما از تنگناهاى اقتصادى نمى‏هراسيم و قدرت آن را داريم كه روى پاى خود ‏بايستيم و به هيچ قدرتى جز خداوند متعال متكى نيستيم.
‏مفهوم اسراف
‏راغب اصفهانى مى‏گويد: «السرف تجاوز الحد فى كل فعل يفعله ‏الانسان‏» (2) اسراف به معنى تجاوز از حد و معيار در هر كارى است كه از انسان سر ‏بزند، گرچه استعمال آن در موارد زياده‏روى در انفاق مال بيشتر است و گاهى به خروج ‏از اعتدال در مقدار خرج مال و زمانى هم به چگونگى بذل مال و مورد آن اطلاق مى‏شود. ‏اما بنا به مفهوم سخن راغب و روح معنى «كل فعل‏» و بر پايه شواهد فراوان در قرآن و ‏حديث، اسراف به هر گونه تجاوزكارى و زياده‏روى گفته مى‏شود و در هر حال اسراف عملى ‏است ممنوع و محكوم، و مورد خشم و انزجار خداوند متعال است و از آن به شدت منع شده ‏است.
‏4
‏خداوند در سوره اعراف مى‏فرمايد: «كلوا واشربوا ولاتسرفوا انه ‏لايحب المسرفين‏» (3) بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست ‏ندارد.
‏مفهوم تبذير
‏تبذير برخلاف اسراف و تنها واژه‏اى اقتصادى است. تبذير از ريشه «‏بذر» يعنى تفريق و پخش كردن چيزى; اصلش از ريختن و پاشيدن بذر است كه به طور ‏استعاره درباره كسى كه مال خود را بيهوده تلف و پخش مى‏كند، به كار رفته است و نيز ‏گفته شده است كه تبذير، انفاق مال در راه معصيت است.
‏با اين توضيحات ملاحظه مى‏كنيم كه «اسراف‏» در برابر اقتصاد و ‏ميانه روى قرار دارد و به هرگونه تجاوز از حد، در غير طاعة‏الله و به قصور از ‏حق‏الله اطلاق مى‏شود. در قرآن كريم واژه قصد و مشتقات آن در معانى; راست، متوسط و ‏معتدل به كار رفته است. مانند «واقصد فى مشيك‏» (4) در راه رفتن اعتدال را رعايت ‏كن.
‏فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخيرات (5) از ميان ‏آنها عده‏اى بر خود ستم كردند و عده‏اى ميانه‏رو بودند و عده‏اى به اذن خدا در ‏نيكى‏ها از همه «پيشى‏» گرفتند.

 

دانلود فایل