تحقیق استخراج کلروفیل ها (رنگینه) از برگ 18 ص 💯

دانلود تحقیق استخراج کلروفیل ها (رنگینه) از برگ 18 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق استخراج کلروفیل ها (رنگینه) از برگ 18 ص

تحقیق-استخراج-کلروفیل-ها-(رنگینه)-از-برگ-18-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏استخراج کلروفیل ها (رنگینه) از برگ
‏کلروفیلها رنگیزه‌های سبز و فعال فتوسنتزی موجود در ‏کلروپلاست ‏هستند که به انواع متنوع a ‏، b ‏، c ‏، d ‏و e ‏تقسیم بندی ‏شده‌اند.
‏مقدمه‏ ‏:
‏رنگ سبز ‏گیاهان ‏، ‏رنگ برخی از ‏جلبکها ‏و ‏باکتریها (‏قهوه‌ای ، قرمز و بنفش) به نوع ‏واکنشهای ‏فتوسنتزی ‏آنها وابسته است. رنگدانه‌های مسئول این رنگها در این موجودات عامل ‏اصلی جذب انرژی نور خورشیدند. مهمترین این رنگدانه‌ها در فتوسنتز سبزینه (کلرفیل) ‏موجود در گیاهان سبز است. کلروفیل در واقع پورفیرینهای منیزیم است که ساختارشان با ‏پورفیرینهای آهن‌دار تفاوت دارد. این ساختار شامل دو بخش است: یک بخش سر که همان ‏پورفیرین منیزیم‌دار است و یک بخش دم که از زنجیره هیدروکربنی آب‌گریز ساخته شده ‏است. این زنجیره ‏فیتول ‏نیز نامیده ‏می‌شود.
3
‏در گیاهان ، انواع مختلف کلروفیل وجود دارد که بر حسب ساختارشان به ‏نام کلروفیلهای a ‏، b ‏، c ‏و غیره نامگذاری شده‌اند. در گیاهان عالی معمولا دو نوع ‏کلروفیل a ‏و b ‏وجود دارد که ساختار مشابهی دارند و تفاوتشان در گروه R ‏آنهاست. اگر R ‏یک گروه متیل (CH3) ‏باشد، ‏کلروفیل از نوع a ‏و اگر عامل فرمیل (CHO) ‏باشد کلروفیل از نوع b ‏است هر دو کلروفیل a ‏و b ‏نور مرئی ‏را در ‏طول موج ‏مشخصی بین 700 – 400 نانومتر جذب می‌کنند.
‏انواع کلروفیل در گیاهان
‏تمام گیاهان فتوسنتز کننده دارای کلروفیل a ‏هستند ‏ولی وجود کلروفیلهای کمکی (فرعی) مثل b ‏، c ‏و d ‏بستگی به نوع گیاه دارد. مثلا در ‏گیاهان عالی معمولا کلروفیل b ‏دیده می‌شود. در حالی که در جلبکهای سبز- آبی و ‏قهوه‌ای و سرخ این کلروفیل وجود ندارد. رنگیزه‌های کلروفیل موجود در باکتریهای
3
‏فتوسنتز کننده را ‏باکتریو کلروفیل ‏می‌نامند و دو نوع a ‏و b ‏از آن یافت می‌شود.
‏نسبت انواع کلروفیلها در گیاهان
‏در بیشتر گیاهان نسبت کلروفیل a ‏به ‏کلروفیل b ‏بر حسب شدت نور که بر گیاه می‌تابد تغییر می‌کند. مثلا میانگین این نسبت ‏در گیاهان آلپی (گیاهان گروههای آلپ) که در معرض نور شدید هستند حدود 5/5 است در ‏صورتی که در گیاهان سایه پسند و گریزان از نور این نسبت 3/2 است.
‏طیف جذبی کلروفیلها
‏اگر نور تک رنگی به طول موجهای مختلف حاصل از منشوری ‏را روی ‏برگ سبزی ‏بتابانیم و شدت ‏فتوسنتز را در طول موجهای مختلف اندازه بگیریم، معلوم می‌شود که تاثیر نور آبی (با ‏طول موجی نزدیک به 420 نانومتر) و نور سرخ (با طول موجی نزدیک به 680 – 670 ‏نانومتر) به حد بیشینه بوده و تاثیر نور سبز با ( طول موجی حدود 600 – 500 نانومتر) ‏به حد کمینه است. این طیف کنشی در رابطه با طول موج در مورد کلروفیل که رنگیزه عمده ‏کلروپلاست ‏در گیاهان است ظاهرا با خواص جذبی یا ، به عبارت بهتر طیف جذبی نور ارتباط
4
‏دارد.
‏زیرا کلروفیل وقتی از برگ استخراج می‌شود دقیقا همان طول موجهایی را ‏که به بیشترین وجه در فتوسنتز موثرند به مقدار زیاد جذب می‌کند. از مقایسه طیف جذبی ‏رنگیزه‌های کلروفیل با طیف کنشی آن معلوم می‌شود که کلروفیلهای a ‏و b ‏و ‏کارتنوئیدها ‏در جذب نور برای ‏فتوسنتز ‏دخالت دارند. بعضی از این رنگیزه‌ها تنها نقش گیرنده انرژی نوری را ایفا می‌کنند و ‏بطور غیر مستقیم با انتقال انرژی خود به رنگیزه‌های اصلی که مستقیما در تبدیل انرژی ‏نوری به ‏انرژی ‏شیمیایی ‏عمل می‌کنند نقش کمکی دارند.
‏طیف کنشی
‏طیف کنشی عبارتست از دامنه عمل رنگیزه مسئول واکنش نور شیمیایی ‏که با اندازه‌گیری سرعت واکنش نور شیمیایی و در طول موجهای متفاوت و رسم منحنی آن ‏بدست می‌آید.
‏رابطه بین طیف جذبی کلروفیلها با ترکیب شیمیایی آنها

 

دانلود فایل