تحقیق اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت 46 ص 💯

دانلود تحقیق اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت 46 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت 46 ص

تحقیق-اخلاق-از-دیدگاه-قرآن-پیامبر-و-عترت-46-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 45 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏اخلاق از دیدگاه قرآن پ‏یامبر و عترت
‏مقدمه كتاب 
‏فلسفه اخلاق 
‏فلسفه اخلاق از علل پيدايش اخلاق بحث مينمايد و اينكه اساسا مبناء و ‏منشااخلاق چيست و از كجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانين و قواعد آن چه مى ‏باشد؟ و چرا بايد به آن گردن نهاد و سر پيچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟ ‏بحث و مورد گفتگو قرار مى دهد.
‏حوزه بحث پيرامون فلسفه ‏اخلاق 
1- ‏اخلاق نظرى 2- اخلاق ‏عملى 3- اخلاق مكتبى 4- اخلاق فلسفى
1- ‏اخلاق نظرى 
‏اخلاق نظرى از ‏كيفيت پيدايش علمى اخلاق بحث مينمايد و از شناخت اخلاق در محور خوبيها و بديها و ‏معيارهاى ارزشى اخلاق سخن ميگويد.
2- ‏اخلاق علمى 
‏اخلاق عملى از ‏كيفيت پياده كردن و عمل نمودن و به كار بستن اوصاف اخلاقى بحث مينمايد.
3- ‏اخلاق مكتبى 
‏اخلاق مكتبى ديدگاههاى اخلاقى هر ‏مكتبى را مطرح ميكند و نظريات جهان بينى مختلف اخلاقى را پيرامون مسئله اخلاق به ‏ميان ميآورد مثلا ديدگاه مكتب رواقيون چيست ؟ و ديدگاه مكتب الهيون كدام است ‏؟
4- ‏اخلاق فلسفى 
‏از نظريات و ديدگاههاى فلاسفه در ‏اخلاق از نظر فلسفى بحث مينمايد مثلا كانت چه ميگويد؟ ماركس چه گفته است ؟ و ديدگاه
‏3
‏ارسطو و فارابى در زمينه اخلاق چه ميباشد؟
‏اخلاق از ديدگاه ‏مذاهب و مكاتب 
‏به دليل اهميت و ‏وسيع بودن بحث فلسفه اخلاق در ميان مذاهب فقط مذاهب اسلامى خاصه شيعى را مورد بررسى ‏قرار مى دهيم
1- ‏اخلاق از ديدگاه مذاهب اسلامى : گروهى از اماميه و معتزله معتقد ‏به حسن و قبح (خوب و بد)عقلى اعمال مى باشد و براى اثبات مدعاى خويش دلائل و شواهدى ‏را اقامه مينمايد همچنين گروهى نيز به حسن و قبح شرعى اعمال معتقدند، و ميگويند عقل ‏را قدرت و كشش بر درك محاسن اخلاقى و قبايح نيست ، و فقط شارع ميتواند حسن و قبح ‏اعمال را تشخيص دهد اين گروه همان اشاعره هستند كه عقل را كوچكتر و نارساتر از آن ‏ميدانند كه بتواند همه مسائل اخلاقى را بفهمند و حسن و قبح آنرا را انتزاع ‏نمايند.
‏حسن قبح عقلى 
‏همانطورى كه بيان شد اماميه و ‏معتزله معتقد به حسن و قبح عقلى اعمال هستند؛ اين گروه از دانشمندان علم اخلاق مى ‏گويند: عقل همه بايدها و نبايدها و محاسن و شرور را تشخيص ميدهد مثلا صدق عدل خوب و ‏شايسته است و دروغ و ظلم ، بد و ناروا ميباشد.
‏نظر برخى از ‏دانشمندان در زمينه حسن و قبح عقلى 
1 – ‏دلائل حكيم ملا عبدالرزاق فياض لاهيجى : وى معتقد است كه عقل ‏ميداند كه فعل فلانى كه امر شرعى به آن وارد شد در نفس الامر نيكو و احسن است ، اگر ‏فعل مذكور قبيح بود يا خالى از جهات قبح بود، البته قبيح بود از حكيم طلب آن فعل
‏3
. ‏همچنين فعلى كه نهى شرعى بر آن وارد شده عقل مى تواند بفهمد كه مذموم است در نفس ‏الامر، و الا نهى از آن مذموم بود (2)  ‏مجموع استدلال حكيم متاءله به ثبوت ميرساند كه عقل حسن و قبح را تشخيص مى دهد يعنى ‏اگر عقل همه بايدها و نبايدها را بفهمد با ادله مستدل ايشان حسن و قبح عقلى است نه ‏شرعى .
2 – ‏دلائل محقق بزرگوار طوسى : ايشان در كتاب كشف المراد اثبات نموده اند ‏كه حسن و قبح عقلى است نه شرعى ، به دليل اينكه عقل حسن احسان و افعال ناشايسته و ‏قبح ظلم را بخوبى تشخيص ميدهد و هيچ نيازى به شرعى بودن آن نيست ؛ و ديگر اينكه اگر ‏حسن و قبح شرعا و بخصوص ثابت گردد و تشخيص عقل در آن هيچ گونه دخالتى نداشته باشد ‏هر دو از عقلى و شرعى بودن ، منتفى مى شوند.(3) 
‏قاعده ‏ملازمه : يكى از دلائل عقلى بودن حسن و قبح قاعدة ملازمه است ، كه مى گويد ((‏كلما حكم به ‏الشرع حكم به العقل )) يعنى هر چه را كه شرع به آن حكم ميكند، عقل هم همان را حكم ‏ميكند، اين قاعده يكى از استدلالهاى بسيار مهم كلامى است كه اهل استنباط و عقل از ‏اين قاعده استفاده ميكنند. معتزله و اماميه و همه طرفداران حسن و قبح ، با همين ‏قاعده ملازمه استدلال ميكنند، كه عقل قدرت فهم حسن و قبح را دارد، همچنين سخن ‏اميرالمؤ منين على عليه السلام نيز گواه بر مسئله ميباشد كه حسن و قبح عقلى است . ‏حضرت فرمود: من لم يعرف مضره الشرلم يقدر على المتناع منه (4) 
‏كسى ‏كه زيان و ضرر شر و بدى را نشناسد قادر بر پرهيز از آن نيست
‏5
.
‏حسن و قبح شرعى 
‏برخى معتقدند كه حسن و قبح شرعى ‏است ، يعنى هر حكم شرعى كه بر آن وارد شده عقل هم بايد او را بپذيرد و عقل قبل از ‏ورود شرعى حق حكم كردن ندارد. اشاعره از طرفداران و بنيان گذاران اين عقيده ‏ميباشد.
‏نظريات دانشمندان در خصوص حسن و قبح 
‏گروهى از دانشمندان ميگويند: حسن ‏و قبح شرعى است كه اين نظريه يكى از دلائل اشاعره ميباشد. و شبيه به نظريات ‏دانشمندانى است كه براى جامعه اصالت قائلند، زيرا سوسياليستها (جامعه گرايان ) ‏اخلاق رايك پديده اجتماعى ميدانند و ميگويند خوب چيزى است كه جامعه ميطلبد و بد ‏چيزى است كه جامعه نفى ميكند.
‏نظريه فاضل قوشچى در خصوص حسن ‏و قبح شرعى 
‏از ديدگاه وى هيچ ‏حكمى در حسن و قبح اشياء براى عقل ثابت نيست و حسن و قبح (به فعليت ) بر نمى گردد ‏به امر حقيقى قبل از ورود شرع ، كه كاشف بر شرع مقدس باشد آنچنانكه معتزله مى ‏پندارند، بلكه شرع آن چيزى است كه از براى او حسن و قبح ثابت شده است . نتيجه اينكه ‏قبل از ورود شرع براى افعال هيچگونه حسن و قبحى وجود ندارد و هر گاه شارع قضيه را ‏عكس كند يا نفى آنچه قبيح است را نيكو و آنچه را كه نيكو است قبيح مينمايد (5) 
‏عليهذا ‏اشاعره با استفاده از مكتب جبر، استدلال مينمايند كه انسان در تمامى اعمالى كه ‏انجام ميدهد، مجبور است ، و بر اين اساس ، حسن و قبح فاقد معنا ميشود، زيرا تمام ‏چيزهايى كه در خارج محقق ميشود فاعل و ايجاد كننده آن خداست و هم اوست كه خوب و بد

 

دانلود فایل