تحقیق اثر بخشی و اهداف سازمان22 ص 💯

دانلود تحقیق اثر بخشی و اهداف سازمان22 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اثر بخشی و اهداف سازمان22 ص

تحقیق-اثر-بخشی-و-اهداف-سازمان22-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏اثر بخشی و اهداف سازمان
‏‏یکی‏ ‏از‏ ‏مباحث‏ ‏مدیریتی‏ ‏که‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏برای‏ ‏عموم‏ ‏مدیران‏ ‏هم‏ ‏جالب‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏هم‏ ‏کاربردی‏ ‏بحث ‏«‏اثربخشی‏ ‏و‏ ‏کارایی‏»‏ ‏سازمان‏ ‏است‏. ‏بدیهی‏ ‏است‏ ‏مدیران‏ ‏متعهد‏ ‏و‏ ‏مسئول‏ ‏مایل‏ ‏اند‏ ‏بدانند‏ ‏که‏ ‏سازمانشان‏ ‏در‏ ‏چه‏ ‏وضعیتی‏ ‏قرار‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏دستیابی‏ ‏به‏ ‏اهداف‏ ‏سازمانی‏ ‏باید‏ ‏چه‏ ‏معیارهایی‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏سنجش‏ ‏عملکرد‏ ‏واحد‏ ‏یا‏ ‏سازمان‏ ‏خود‏ ‏درنظر‏ ‏داشته‏ ‏باشند‏.
‏‏‏اثربخشی‏ ‏مبحثی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏حدود‏ ‏پنجاه‏ ‏سال‏ ‏پیش‏ ‏پیتر‏ ‏در‏اگر‏،‏ ‏صاحب‏ ‏نظر‏ ‏بلند‏ ‏مرتبه‏ ‏مدیریت،‏ ‏آن را‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏علمی‏ ‏مطرح‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏دهه ی 70‏ ‏‏در‏ ‏مورد‏ ‏آن‏ ‏مطالعات‏ ‏گوناگونی‏ ‏آغار‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏تاکنون‏ ‏ادامه‏ ‏یافته‏ ‏است‏. ‏اینک‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏گفت‏ ‏که‏ ‏درباره‏ ‏این‏ ‏موضوع‏ ‏مجموعه‏ ‏منسجمی‏ ‏از‏ ‏اطلاعات‏ ‏حاصل‏ ‏از‏ ‏تحقیقات‏ ‏در‏ ‏جهان‏ ‏گرد‏ ‏آوری‏ ‏شده‏ ‏است‏.
‏‏امروزه‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏های‏ ‏پ‏پیشرفت‏ه‏ ‏و‏ ‏موفق‏ ‏جهان‏ ‏سعی‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏تا‏ ‏برای‏ ‏اثر‏ ‏بخشی‏ ‏سازمان‏ ‏اهداف‏ ‏روشن ‏و‏ ‏مشخصی‏ ‏درنظر‏ ‏گیرند‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏در‏ ‏جهت‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏همه‏ ‏توان‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏برند‏. ‏مثلأ‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏مؤسسه‏ ‏ای‏ ‏توجه‏ ‏و‏ ‏تاکید‏ ‏بر‏ ‏مهارت‏ ‏های‏ ‏استراتژیک‏ ‏و‏ ‏تعامل‏ ‏و‏ ‏روابط‏ ‏بین‏ ‏سهامداران‏ ‏،‏ ‏به‏ ‏طوری‏ ‏که‏ ‏کوشش‏ ‏ها‏ ‏در‏ ‏جهت‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏اهدا‏ ‏فشان‏ ‏و‏ ‏تامین‏ ‏منافع‏ ‏سهامداران‏ ‏سوق‏ ‏داده‏ ‏شود‏. ‏م‏طالعات‏ ‏انجام‏ ‏ش‏ده‏ ‏درباره‏ ‏اثر‏بخشی
2
‏ ‏نشان‏ ‏می دهد ‏که‏ ‏«‏بهترین‏ ‏راه‏»‏ ‏برای‏ ‏اثر‏ ‏بخشی‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏،‏ ‏زیرا‏ ‏ب‏ه ‏د‏ید‏گاه‏ ‏مدیریت‏ ‏هر‏ ‏سازمان‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏اثر‏ ‏بخشی‏ ‏بستکی‏ ‏دارد‏. ‏آنچه‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏در‏ ‏همه‏ ‏سازمان‏ ‏های‏ موفق‏ ‏مشاهده‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏وجه‏ ‏اشتراک‏ ‏آن‏ ‏ه‏است،‏ ‏توجه‏ ‏به‏ «‏کیفیت‏»‏ ‏و‏ ««‏رضایت‏ ‏مشتری‏»‏ ‏است‏. ‏اما‏ ‏برای‏ ‏نیل‏ ‏به ‏این‏ ‏اهدا‏ف‏ ‏باید‏ ‏فرهنگ‏ ‏سازمانی‏ ‏لازم،‏ ‏معیارها،‏ ‏ارزش‏ ‏ها،‏ ‏هنجارها‏ ‏و‏ ‏اصول‏ ‏مربوطه‏ ‏در‏ ‏آ‏ن‏ ‏طراحی‏ ‏شود‏. ‏در ‏واقع،‏ ‏موضوع،‏ ‏هدف‏ ‏و‏ ‏راه‏ ‏های‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏اثر‏ ‏بخشی‏ ‏باید‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏ها‏ ‏برای‏ ‏آن‏ ‏روشن‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏مدیریت‏ ‏بکوشد‏ ‏تا‏ ‏ویژگی‏ ‏های‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏اثربخشی‏،‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏دیدگاهی‏ ‏‏مشترک‏ ‏برای‏ ‏همه‏ ‏افراد‏ ‏سازمان‏ ‏نهادینه‏ ‏شود‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏حالت‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏سازمان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏سوی‏ ‏اثر‏ ‏بخشی‏ ‏سوق‏ ‏داد‏. ‏ژوزف‏ ‏ویس‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏مورد‏ ‏به‏ ‏سه‏ ‏موضوع‏ ‏رسالت،‏ ‏ارزش‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏اصول‏ ‏راهنمایی‏ ‏‏اشاره‏ ‏کرده‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏مورد‏ ‏رسالت‏ ‏سازمان‏،‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏نمونه‏ ‏مؤسسه‏ ‏ای ‏در‏ ‏جهت‏ ‏بهبود‏ ‏مداوم‏ ‏محصولات‏ ‏یا‏ ‏خدمات،‏ ‏افزایش‏ ‏درآمد‏ ‏و‏ ‏سود‏ ‏سازمان‏ ‏و‏ ‏بهره‏ ‏مند‏ ‏شدن‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏توسط‏ ‏همه‏ ‏کارکنان‏ ‏و‏ ‏توسعه‏ ‏و‏ ‏گسترش‏ ‏آن‏ ‏اقدام‏ ‏کند‏. ‏سپس‏ ‏وجود‏ ‏ارزش‏ ‏های‏ ‏سازمان‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏سازمان‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏رسالت‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏کمک‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏زمینه،‏ ‏مئلأ‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏ارزش‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏سازمان‏ ‏در‏ ‏درجه‏ ‏اول‏ ‏نیروی‏ ‏انسانی‏ ‏آن‏ ‏باشد‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏منبع‏ ‏قدرت‏ ‏و‏ ‏توانای‏ ‏سازمان‏ ‏منظور‏ ‏شود‏. ‏احساس‏ ‏تعهد‏ ‏و‏ ‏تعلق‏ ‏و‏ ‏انجام‏ ‏کارها‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏گروهی‏ ‏و‏ ‏منسجم،‏ ‏ارزش‏ ‏های‏ ‏اصلی‏ ‏انسانی‏ ‏سازمان‏ ‏را‏ ‏در‏بر‏ ‏می گیرند‏. ‏اصول‏ ‏راهنمایی‏ ‏در‏واقع‏ ‏به‏ ‏کوشش‏ ‏هایی‏ ‏اطلاق
3
‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏که‏ ‏سازمان‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏جهت‏ ‏رسیدن‏ ‏به‏ ‏اهداف‏ش‏ ‏کمک‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏کیفیت‏ ‏به عنوان‏ ‏مهم‏ ‏ترین‏ ‏موضوع‏ ‏کسب‏ ‏رضایت‏ ‏کارکنان‏ ‏و‏ ‏ارائه‏ ‏خدمات‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏نگهداری‏،‏ ‏انجام‏ ‏کارها‏ ‏به‏ ‏شکل‏ ‏گروهی‏ ‏و‏ ‏داشتن‏ ‏حس‏ ‏اعتماد‏ ‏و‏ ‏احترام‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏یکدیگر‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏از‏ ‏اصول‏ ‏هدایت‏ ‏کننده‏ ‏کارکنان‏ ‏سازمان‏ ‏تلقی‏ ‏کرد‏.
‏اثر بخشی چیست؟
‏در بخث اثر بخشی سازمان باید توجه داشت که اثر بخشی و اهداف سازمانی به هم کاملا مرتبط هستند. در واقع در تعریف اثر بخشی می بینیم که نیل به اهداف سازمان مورد نظر است. بنابر این ، ابتدا با هدف سازمانی و اشاراتی به تعیین هدف و روش های متداول آن ضروری است.
‏هدف سازمانی
‏همه سازمان ها در وهله اول برای خدمت و تامین نیازهای مشتریان و مردم جامعه به وجود می آیند. از این رو سازمان ها باید دقیقا مشخص کنند که چه گروه یا گروه هایی از مردم از خدمات آن ها بهره مند خواهند شد. در واقع قدف سازمانی نوعی وضعیت مطلوب و مورد نظر است که هر سازمان ‏‏قصد‏ ‏دستیابی‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏دارد‏. ‏مثلأ‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏سازمان‏ ‏دولتی‏ ‏مانند‏ ‏وزارت‏ ‏آموزش‏ ‏و‏ ‏پرورش،‏ ‏هدف‏ ‏انجام‏ ‏کلی‏ه‏ ‏اقدامات‏ ‏لازم‏ 0 ‏‏در‏ ‏جهت‏ ‏آموزش‏ ‏دروس‏ ‏دوره‏ ‏ابتدا‏ ‏یی‏ ‏به‏ ‏کودکان‏ ‏مدرسه‏ ‏است،‏ ‏یا‏ ‏هدف‏ ‏شرکت‏ ‏ایران‏ ‏خودرو‏ ‏ساخت‏ ‏ماشین
4
‏ ‏پ‏یکان‏ ‏برای‏ ‏گروهی‏ ‏از‏ ‏جامعه‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏قدرت‏ ‏خریدشان‏ ‏محدود‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏زمینه،‏ ‏نقش‏ ‏اصلی‏ ‏مدیریت‏ ‏ارشد‏ ‏هر‏ ‏سازمان‏ ‏تعیین‏ ‏اهداف‏ ‏و‏ ‏استراتژی‏ ‏سازمان‏ ‏و‏ ‏ایجاد‏ ‏شرایط‏ ‏و‏ ‏محیطی‏ ‏به‏ ‏منظور‏ ‏اجرای‏ ‏استراتژی،‏ ‏در‏ ‏جهت‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏اهداف‏،‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏است‏.
‏‏در‏ ‏تعیین‏ ‏هدف‏ ‏سازمانی‏ ‏معمولأ‏ ‏سهامداران‏ ‏یا‏ ‏اعضای‏ ‏هیئت‏ ‏مدیره‏ ‏سازمان‏ ‏تعیین‏ ‏کننده‏ ‏اهداف‏ ‏اند‏. ‏در‏ ‏تعیین‏ ‏اهداف‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏با‏ ‏نظرات‏ ‏موافق‏ ‏و‏ ‏مخالف‏ ‏روبرو‏ ‏شوندکه‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏حالت‏ ‏احتمال‏ ‏دارد‏ ‏به‏ ‏تضاد‏ ‏بیانجامد‏. ‏تضاد‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏سازنده‏ ‏یا‏ ‏مخرب‏ ‏باشد،‏ ‏اما‏ ‏در‏ ‏وضعیت‏ ‏یا‏ ‏حالتی‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏تضاد‏ ‏مواجه‏ ‏هستیم،‏ ‏باید‏ ‏به‏ ‏تضاد‏ ‏سالم‏ ‏و‏ ‏ویژکی‏ ‏های‏ ‏آن‏ ‏توجه‏ ‏کرد‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏تعیین‏ ‏اهداف‏ ‏واقعی‏ ‏و‏ ‏عملی‏ ‏منجر‏ ‏شود‏. ‏نکته‏ ‏دیگر‏ ‏در‏ ‏تعیین‏ ‏هدف،‏ ‏احتمال‏ ‏تاثیر‏ ‏تصوراتی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏برقراری‏ ‏هدف‏ ‏یا‏ ‏اهداف‏ ‏غیر‏ ‏واقعی‏ ‏و‏ ‏جاه‏ ‏طلبانه‏ ‏منظور‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نتیجه‏ ‏مدیران‏ ‏ارشد‏ ‏اهداف‏ی‏ ‏را‏ ‏درنظر‏ ‏می گیرن‏د‏ ‏که‏ ‏نیل‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏عملأ‏ ‏مقدور‏ ‏نباشد‏. ‏در‏ ‏چنین‏ ‏حالتی‏ ‏رهیافت‏ ‏منطقی‏ ‏و‏ ‏عقلا‏یی‏ ‏و‏ ‏سازش‏ ‏سازنده‏ ‏می تواند‏ ‏نقش‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏. ‏مثلأ‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏جریان‏ ‏تعیین‏ ‏هدف،‏ ‏مدیران‏ی‏ ‏باشند ‏که‏ ‏بخواهند‏ ‏در‏ ‏بخش‏ ‏خود‏ ‏از‏ ‏اختیارات‏ ‏خاصی‏ ‏استفاده‏ ‏کنند ‏که‏ ‏بیش‏ ‏از‏ ‏حد‏ ‏متعارف‏ ‏باشد‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏حالت‏ ‏سازش‏ ‏منطقی‏ ‏می تواند‏ ‏به‏ ‏حل‏ ‏مشکل‏ ‏و‏ ‏تضاد‏ ‏کمک‏ ‏کند‏. ‏یکی‏ ‏از‏ ‏شیوه‏ ‏های‏ ‏شناخته‏ ‏شده‏ ‏در‏ ‏تعیین‏ ‏اهداف،‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏دهه ی‏ ‏50‏ ‏تاکنون‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏استفاده‏ ‏شده‏ ‏است،‏ ‏مدیریت‏ ‏برمبنای

 

دانلود فایل