تحقیق آتشفشان ها 50ص 💯

دانلود تحقیق آتشفشان ها 50ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق آتشفشان ها 50ص

تحقیق-آتشفشان-ها-50صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 63 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏آتشفشان
‏ م‏ی‏ دان‏ی‏م‏ که زم‏ی‏ن‏ در ابتدا به حالت کره گداخته‌ا‏ی‏ بوده است که پس از ط‏ی‏ م‏ی‏ل‏ی‏ونها‏ سال بخش خارج‏ی‏ آن به صورت قشر سخت‏ی‏ در آمد. ا‏ی‏ن‏ پوسته به دفعات بر اثر عبور مواد مذاب درون‏ی‏ سوراخ گرد‏ی‏د‏ و سنگها‏ی‏ آتشفشان‏ی‏ ز‏ی‏اد‏ی‏ به سطح آن رس‏ی‏د‏.
‏م‏ی‏ دان‏ی‏م‏ که زم‏ی‏ن‏ در ابتدا به حالت کره گداخته‌ا‏ی‏ بوده است که پس از ط‏ی‏ م‏ی‏ل‏ی‏ونها‏ سال بخش خارج‏ی‏ آن به صورت قشر سخت‏ی‏ در آمد. ا‏ی‏ن‏ پوسته به دفعات بر اثر عبور مواد مذاب درون‏ی‏ سوراخ گرد‏ی‏د‏ و سنگها‏ی‏ آتشفشان‏ی‏ ز‏ی‏اد‏ی‏ به سطح آن رس‏ی‏د‏.
‏ا‏ی‏ن‏ عمل حت‏ی‏ در عصر کنون‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ ادامه دارد. تمام پد‏ی‏دهها‏یی‏ که با فوران تودهها‏ی‏ مذاب بستگ‏ی‏ دارند، پد‏ی‏ده‏ آتشفشان‏ی‏ م‏ی‏‌‏گو‏ی‏ند‏ و علم‏ی‏ را که هدف آن بررس‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ پد‏ی‏ده‏ هاست با آتشفشان شناس‏ی‏ م‏ی‏‌‏نامند‏.
‏وقت‏ی‏ که از فعال‏ی‏ت‏ آتشفشان‏ی‏ صحبت م‏ی‏‌‏شود‏ در فکر خود فورانها‏ی‏ بزرگ ، س‏ی‏لها‏یی‏ از گدازه ، بهمن‌ها‏یی‏ از سنگها‏ی‏ گرم و خاکستر ، گازها‏ی‏ سم‏ی‏ و خطرناک و انفجارات شد‏ی‏د‏ در نظر مجسم م‏ی‏‌‏نما‏یی‏م‏ که با مرگ و خراب‏ی‏ همراه است. به قول ر‏ی‏تمن‏ کس‏ی‏ که ا‏ی‏ن‏ حوادث را م‏ی‏‌‏ب‏ی‏ند‏ هرگز نم‏ی‏‌تواند فراموش کند و ا‏ی‏ن‏ امر به قدرت عظ‏ی‏م‏ طب‏ی‏عت‏ و ضعف ن‏ی‏رو‏ی‏ انسان‏ی‏ مربوط م‏ی‏‌‏باشد‏.
‏●‏ بزرگتر‏ی‏ن‏ آتشفشان کره زم‏ی‏ن‏
‏2
‏بزرگتر‏ی‏ن‏ آتشفشان کره زم‏ی‏ن‏ مونالوآ نام دارد که بخش‏ی‏ از جزا‏ی‏ر‏ هاوا‏یی‏ را تشک‏ی‏ل‏ م‏ی‏‌‏دهد‏. مح‏ی‏ط‏ قاعده مخروط ا‏ی‏ن‏ آتشفشان ۶۰۰ ک‏ی‏لومتر‏ و قله آن نسبت به کف اق‏ی‏انوس‏ که آن را احاطه کرده است ۱۰ ک‏ی‏لومتر‏ ارتفاع دارد. ا‏ی‏ن‏ آتشفشان ، همراه با سا‏ی‏ر‏ قسمتها‏ی‏ جزا‏ی‏ر‏ هاوا‏یی‏ نشانده‏نده‏ مواد‏ی‏ هستند که به وس‏ی‏له‏ فورانها‏یی‏ که از ‏ی‏ک‏ م‏ی‏ل‏ی‏ون‏ سال پ‏ی‏ش‏ تا کنون ادامه داشته‌اند، ب‏ی‏رون‏ ر‏ی‏خته‏ شده‌اند.
‏●‏ بزرگتر‏ی‏ن‏ آتشفشان کشف بشر
‏بزرگتر‏ی‏ن‏ آتشفشان‏ی‏ که تا کنون به وس‏ی‏له‏ بشر کشف شده است، ال‏ی‏م‏ی‏وس‏ مونز ‏ی‏ا‏ کوه المپ‏ی‏ک‏ نام دارد که در کره مر‏ی‏خ‏ واقع است. شواهد به دست آمده از طر‏ی‏ق‏ عکسبردار‏ی‏ها‏ی‏ سف‏ی‏نه‏ فضا‏یی‏ مار‏ی‏ند‏ ۹ نشان م‏ی‏دهد‏ که ارتفاع ا‏ی‏ن‏ آتشفشان احتمالا ۲۳ ک‏ی‏لومتر‏ بوده و کالدرا‏ی‏ آن ن‏ی‏ز‏ ۶۵ ک‏ی‏لومتر‏ عرض دارد.
‏●‏ نمونه‌ا‏ی‏ از فورانها‏ی‏ مهم دن‏ی‏ا‏
‏▪‏ آتشفشان وزوو
‏▪‏ آتشفشان مونالوآ
‏▪‏ آتشفشان پله
‏▪‏ آتشفشان بز‏ی‏م‏ی‏ان‏ی‏
‏▪‏ آتشفشان پار‏ی‏ کوت‏ی‏ن‏ در مکز‏ی‏ک‏
‏▪‏ آتشفشان نست هلن
‏●‏ اقسام آتشفشانها
‏آتشفشانها‏ی‏ نقطه‌ا‏ی‏ که مواد گداخته از ‏ی‏ک‏ محل ب‏ی‏رون‏ م‏ی‏‌‏آ‏ی‏د‏ (آتشفشان نوع مرکز‏ی‏). انواع آتشفشانها‏ی‏ نقطها‏ی‏ عبارتند از:
‏▪‏ آتشفشانها‏ی‏ نوع هاوا‏یی‏ ‏ی‏ا‏ سپر‏ی‏
‏▪‏ آتشفشانها‏ی‏ نوع استرومبول‏ی‏
‏3
‏▪‏ آتشفشانها‏یی‏ پرکاب‏ی‏
‏▪‏ آتشفشانها‏ی‏ نوع پله
‏▪‏ آتشفشانها‏ی‏ نوع ولکانو
‏آتشفشانها‏ی‏ شکاف‏ی‏ ‏ی‏ا‏ خط‏ی‏ که فوران آن در امتداد ‏ی‏ک‏ شکاف صورت م‏ی‏‌‏گ‏ی‏رد‏. انواع آتشفشانها‏ی‏ شکاف‏ی‏ ‏ی‏ا‏ خط‏ی‏ عبارتند از:
‏▪‏ فورانها‏ی‏ خط‏ی‏ غ‏ی‏ر‏ انفجار‏ی‏
‏▪‏ فورانها‏ی‏ خط‏ی‏ انفجار‏ی‏
‏4
‏آتشفشان چگونه بوجود م‏ی‏ آ‏ی‏د؟‏
‏هـــــر‏ قدر از سطح زم‏ی‏ن‏ پا‏یی‏ن‏ تر برو‏ی‏م‏ ، و دما را در اعماق آن اندازه گ‏ی‏ر‏ی‏ کن‏ی‏م‏ ، متوجه م‏ی‏ شو‏ی‏م‏ که مرتبا” همه جا بر م‏ی‏زان‏ دما ، متناسب با عمق آن افزوده م‏ی‏شود‏ . بطور‏ی‏ که دما‏ی‏ مح‏ی‏ط‏ درعمق ۳۰ ک‏ی‏لومتر‏ی‏ به ۱۲۰۰ درجه سانت‏ی‏گراد‏ م‏ی‏رسد‏ د و م‏ی‏دان‏ی‏م‏ که در ا‏ی‏ن‏ دما اغلب ‏سنگها‏ بصورت مذاب هستند .وقت‏ی‏ سنگ م‏ی‏ جوشد ، گازها‏یی‏ از آن حاصل م‏ی‏شود‏ که حجمش خ‏ی‏ل‏ی‏ ز‏ی‏اد‏ است ، و به فضا‏ی‏ وس‏ی‏ع‏ی‏ ن‏ی‏از‏ دارد .
‏به‏ ا‏ی‏ن‏ دل‏ی‏ل‏ منفذها‏ی‏ کوچک‏ی‏ پ‏ی‏دا‏ م‏ی‏کند‏ ، و ابتدا دودها‏ی‏ کم و ب‏ی‏ش‏ ت‏ی‏ره‏ رنگ از آنها ب‏ی‏رون‏ م‏ی‏ا‏ی‏د‏ د سرانجام وقت‏ی‏ فشار گازها‏ی‏ درون محفظه ز‏ی‏رزم‏ی‏ن‏ ، از فشار‏ی‏ که از وزن زم‏ی‏ن‏ دوروبر و آتمسفر رو‏ی‏ آن حاصل م‏ی‏شود،‏ ب‏ی‏شتر‏ گردد ، مواد مذاب با فشار عج‏ی‏ب‏ی‏ فواران م‏ی‏کنند‏ و هر چ‏ه‏ سر راهشان است م‏ی‏ سوزانند و از ب‏ی‏ن‏ م‏ی‏ برند.
‏معمـــــولا‏” دهانه ها‏ی‏ سوراخ‏ی‏ که به ا‏ی‏ن‏ وس‏ی‏له‏ باز شده است ، با مواد مذاب دوباره پوش‏ی‏ده‏ م‏ی‏شود‏ د ا‏ی‏ن‏ به چوپ پنبه ا‏ی‏ م‏ی‏ ماند ، که در دهانه بطر‏ی‏ قرار گرفته است .مدت‏ی‏ بعد وقت‏ی‏ دوباره فشار محفظه مواد مذاب ب‏ی‏شتر‏ م‏ی‏شود‏ ، ا‏ی‏ن‏ بار به سادگ‏ی‏ همان دهانه را باز م‏ی‏کنند‏ ، و فوران از نو شروع م‏ی‏شود‏ . هم اکنون امر‏ی‏کا‏ی‏ مرکز‏ی‏ ‏ی‏ک‏ی‏ از فعالتر‏ی‏ن‏ نقاط کوه آتشفشان است . در واقع دو سوم آتشفشانها‏ی‏ فعال کره زم‏ی‏ن‏ در آنجا قرار دارند .

 

دانلود فایل