تحقیق آئین نگارش 68 ص 💯

دانلود تحقیق آئین نگارش 68 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق آئین نگارش 68 ص

تحقیق-آئین-نگارش-68-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 71 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏پيشگفتار
‏آئین نگارش
‏زیبایى خواهى، حقیقت جویى و نوآورى، از جمله گرایش هاى فطرى آدمى است. رغبت و علاقه ‏انسان به گفتار و نوشتار درست و شیوا نیز سرچشمه در همان میل نهفته دارد. سخن و ‏نوشته هدفمند، شیوا، روان و رسا، تأثیرى اعجاز گونه بر جان شنونده دارد ، او را ‏مدهوش و سرمست مى سازد و مرواریددرخشان حقیقت را بر ساحل فهم و ادراک او مى نشاند.
‏رعایت درستى و شیوایى در گویش و نگارش جز از راه ‏آشنایى با آداب و شیوه هاى صحیح نگارش امکان پذیر نخواهد ‏بود.
‏2
‏گام هاي نگارش
‏براى نگارش چه باید کرد؟
‏خواندن و اندیشیدن‏:‏هر نویسنده اى باید هر ‏روز صفحه اى به صفحات خوانده خود بیفزاید و روزهاى این رویّه را با پشتکار ادامه ‏دهد. این که چه بخوانیم، تابع آن است که بیشتر به کدام موضوعات علاقه داریم. امّا ‏فراموش نکنید که یک چیز براى همه نویسندگان ضرورت دارد: خواندن آثارى که شاهکارهای ‏ادبی محسوب می شوند. در این میان، نقش «شعر نو» و دیگر آثار امروزى، در کنار آثار ‏کهن، فراموش نشود; حتّى اگر به دلایلی در مورد پیدایش و عوارض هنر امروز، سئوالات ‏جدّى داشته باشید.
‏نوشتن و نوشتن و نوشتن‏: ‏فراموش نکنید که اگر ‏نویسنده حتّى یک روز از قلم زدن دست کشد، ذوف هنرى خود را به اندازه همان یک روز ‏دچار افسردگى مى کند. نکته مهم این است که هرگز صرفاً منتظر سفارش کار نگارشى ‏نباشیم. بخشى از زندگى هنرمند باید وقف گرایش هاى هنرى اش شود، حتّى اگر در لحظه، ‏کسى مشتاق و خریدار اثرش نباشد.
‏رعایت مراحل نگارش ‏:
‏1.تفکر
(‏2‏.تهیه طرح: ‏طرح چهار چوبى است براى ‏یک نوشته که در آن، چشم انداز آینده نویسنده روشن مى شود.
‏3.گر‏دآورى و دسته بندى اطّلاعات.
(‏4‏.‏تهیّه سیاهه آزمایشى‏: ‏در سیاهه آزمایشى، مطالب به ‏ترتیب زمان تهیّه مى شوند و به حسب دسترسى به منابع، بر کاغذ مى آیند; بى آن که ‏درباره تقدّم و تأخّر یا کلّیّات و جزئیّات آن ها تصمیم گرفته شود.
‏5‏.‏تهیّه سیاهه نهایى‏: ‏در سیاهه نهایى، ‏پس از تأمّل و بازنگرى کافى، هم در ترتیب مطالب تجدید نظر مى شود و هم برخى از ‏مطالب غیر لازم حذف مى گردند.
(‏6. ‏تهیّه پیش ‏نویس‏: ‏در این مرحله، سیاهه نهایى قلمى مى شود، یعنى تبدیل به یک نوشته منسجم ‏می شودو قواعد خاصّ نگارش و ویرایش در آن، اعمال مى گردد
‏3
.
(‏7.‏نقد و نظر و بازبینى‏: ‏نویسنده خوب همواره از شتاب مى ‏پرهیزد. یکى از اصول پیشرفت در نویسندگى، همین است که نویسنده مرتّباً خود را مَحَک ‏زند و پس از تهیّه پیش نویس، آن را به دقّت بازبینى کند و نقائص کار خود را پیدا ‏کندو در صورت نیاز، با اهل نظر به مشورت بپردازد.
(‏8.‏ویرایش‏: ‏اگر نویسنده اى توان ویرایش دارد، مى تواند ‏ویراستار اثر خود باشد. امّا معمولا بهتر است که حتّى نویسندگان توانا، آثار خود را ‏به قلم ویراستار دیگرى بسپارند; ویراستارى که توانایی خود را در این زمینه به اثبات ‏رسانده باشد.
‏پرسش هاى مهم پیش از نگارش ‏:
‏نویسنده باید پیش از دست به قلم بردن، ‏به این چهار پرسش اساسى پاسخ دهد و به تناسب پاسخى که براى آن ها مى یابد، کار خود ‏را آغاز کند‏. ‏:
‏1. ‏چه مى نویسیم؟ در ‏این مرحله باید موضوع را به خوبى بشناسیم و قلمرو آن را معلوم کنیم.
‏2. ‏چرا مى نویسیم؟ آیا در پى اثبات مدّعایى هستیم یا ‏وصف رویدادى یا گزارش تجربه اى؟ این، در زبان نگارش و شیوه داخل شدن به بحث و نتیجه ‏ی آن کاملا اثر مى گذارد.
‏3.. ‏براى که مى ‏نویسیم؟ مخاطب خود را، خواه حاضر و خواه غایب، خوب بشناسیم و مقتضیّات ‏روحى او را بفهمیم و آن گاه دست به قلم ببریم.
‏4.‏در چه وضعیّتى مى نویسیم ‏؟ وضعیّت ما و روزگار ما ‏چه اقتضا مى کند; براى انجام کار خویش چه اندازه مهلت داریم; اثر ما در چه محیطى به ‏دست مخاطب مى رسد؟
‏ویژگى هاى نوشته خوب از نظرپیام‏ ‏:
‏1‏. ‏تناسب با مقتضیات زمان
‏نوشته خوب باید با ‏نیازهاى روزگار خود همراه باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادى و برخى احکام عملى که ‏در هر روزگارى پابرجا و استوارند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان ‏دریافت کند و به خواننده انتقال دهد.
‏2‏. ‏هماهنگى با نیاز مخاطب
‏4
‏نوشته خوب پیش از شکل یابى و استوار شدن، ‏مخاطب خود را ارزیابى مى کند. برخى از نیازهاى مخاطب فطرى اند، یعنى پاسخ گویى به ‏آن ها تعهد است. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهاى فطرى خود را بیابد، خواه ‏علمى باشد و خواه احساسى، تفریحى، و …. از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید‏ ‏بدانیم.
‏ـ براى چه کسانى مى نویسیم.
‏ـ آنهاچه نیازهاى فطرى ودرونی ‏دارند.
‏ـ راه پاسخگویى به آن نیازها چیست.
‏ـ آن راه را چگونه با ‏قالب و زبان گفتار خود هماهنگ کنیم.
‏ویژگى هاى نوشته خوب از نظرآیین نگارش
‏1‏.‏درست نویسى
‏2‏. ‏شیوا نویسى
‏نوشته خوب باید هم بر پایه ‏قواعد شناخته شده ادبى استوار باشد و هم زیباو شیوا جلوه کند. درستى سخن در دانش ‏هاى ‏دستور زبان‏،لغت، بافت شناسى نوشته، و ساخت ‏شناسى آن ارزیابى مى شود. به همین جهت یک نوشته درست با معیارهاى این چهار دانش ‏مطابقت دارد.
‏براى شیوانویسى (فصیح و بلیغ نویسى) راهکارهایی وجود دارد که ‏در دانش هاى ‏معانى‏، ‏بیان‏، ‏بدیع‏، و ‏سبک شناسى ‏مورد مطالعه قرار مى گیرند. ‏آموختن قواعد درست نویسى، براى نویسنده شدن «کافى» نیست، امّا مسلّماً «لازم» است.
‏درست نویسی دستوری
‏رجوع شود به:‏دستور ‏زبان فارسی
‏درست نویسى واژگان‏
‏از دیگر پایه هاى درست نویسى، رعایت اصول واژه ‏گزینى است.
‏گرته بردارى‏

 

دانلود فایل